Frederiksværk-Hundested - operatør: LT (Oprindelig: FHJ)

Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) - eller Frederiksværkbanen, er anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. De to selskaber blev den 1. januar 1943 sluttet sammen til ét selskab, som fra den 1. januar 2001 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i den 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.

FHJ's historie begyndte med en vision om at forbinde Frederiksværk med Hundested, og ideen blev realiseret med den store jernbanelov fra 1908. Dette lovgivningsmæssige skridt understregede regeringens interesse i at udvide jernbanenettet og forbedre infrastrukturen. Anlægsarbejdet på FHJ startede samme år, med civilingeniør C. Johannes Kuhlman ved roret, både som projektdesigner og senere som driftsbestyrer fra 1915 til 1958. Axel Preisler stod for designet af stationsbygningerne, som bidrog til banens karakteristiske udseende.

Efter flere års arbejde blev FHJ officielt åbnet den 21. december 1916, under første verdenskrig, hvilket umiddelbart begrænsede banes operationelle kapacitet. Trods de vanskelige startbetingelser blev der dagligt kørt tre tog i hver retning, hvilket afspejler banens vigtighed for lokal transport. Fra starten var FHJ planlagt som en integreret del af det lokale transportnet, hvilket blev yderligere forstærket ved anlæggelsen af Hundested Havnebane i 1923 og spor til Hundested-Rørvig færgen i 1928, hvilket tillod direkte togforbindelse til kajen og dermed understøttede den lokale økonomi og turisme.

Driftsbestyrer Kuhlman var en visionær leder, der indså betydningen af at innovere for at forbedre effektiviteten og reducere omkostningerne. Dette ledte til tidlige eksperimenter med motorvogne, hvilket var en markant ændring fra damplokomotiverne, der oprindeligt dominerede banen. Indkøbet af den første Triangel motorvogn i 1923 var et skridt mod modernisering, selvom det blev en kortvarig succes på grund af et uheld i 1926. Trods dette fortsatte man med at investere i motorvogne, og under anden verdenskrig blev landevejsbusser endda ombygget til skinnebusser for at imødekomme transportbehov.

I 1943 blev Hundestedbanen officielt fusioneret med Frederiksværkbanen, hvilket afspejler en periode med konsolidering i den danske jernbaneindustri. Denne sammenlægning markerede enden på en æra af selvstændig drift, men også begyndelsen på en mere integreret tilgang til regional transport.

Gennem sin driftstid har FHJ spillet en central rolle i den lokale økonomi, ikke kun ved at transportere godstyper som sild, købmandsvarer, tegl, sten, grus samt kul og koks, men også støtte turismen, især med forbindelserne til havnen og færgerne. Den tidlige indsats for at forbinde togtransport med maritim transport understreger FHJ's rolle i at fremme fleksibel og integreret transport, der har tjent både lokalbefolkningen og besøgende.

Vigtige stamdata for Frederiksværk-Hundested


Jernbanens længde i km 13,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseFHJ
Dato for Koncession1914.07.16
Jernbanen åbnet1916.12.22
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej
Bane statusLokalbane

Frederiksværk-Hundested har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1943.01.012001.07.01Hillerød-Frederiksværk-Hundested JernbaneHFHJ
1916.12.221943.01.01Frederiksværk-Hundsted Jernbane, senere HFHJFHJ

Frederiksværk-Hundested havde følgende stoppesteder



Banekort over Frederiksværk-Hundested

Banekort fra Frederiksværk-Hundested (FHJ).
Banekort fra Frederiksværk-Hundested (FHJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.06.07 - LINK til kilde.


Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Thaning Holck
AdresseStationspladsen 1, 3300 Frederiksværk
StednavneforkortelseFrv
Højdeplacering over havet3,6 meter
GPS koordinater55.968612,12.019462

Billede af Frederiksværk Station set fra vejsiden.
Billede af Frederiksværk Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.15 12:44:40
Download billede

Historisk kort over Frederiksværk Station
Frederiksværk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1922
Åbnet1922
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHanehovedvej 68, 3300 Frederiksværk
StednavneforkortelseHhf
Højdeplacering over havet1,8 meter
GPS koordinater55.975143,12.001187

Billede af Hanehoved Trinbræt.
Billede af Hanehoved Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 10:11:29
Download billede

Historisk kort over Hanehoved Trinbræt
Hanehoved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1916
Åbnet2020
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMelby Stationsvej 1, 3370 Melby
StednavneforkortelseMel
Højdeplacering over havet14,0 meter
GPS koordinater55.991517,11.971130

Billede af tog ud for Melby Trinbræt.
Billede af tog ud for Melby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 10:01:04
Download billede

Historisk kort over Melby Trinbræt
Melby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1916
Åbnet1916.12.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseStationsvej 1, 3390 Hundested
StednavneforkortelseDsk
Højdeplacering over havet18,3 meter
GPS koordinater55.985210,11.942335

Billede af Dyssekilde Station.
Billede af Dyssekilde Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 09:51:46
Download billede

Historisk kort over Dyssekilde Station
Dyssekilde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østerbjerg Trinbræt (Øsf) lå 8,2 km. fra første station.

Østerbjerg Trinbræt med offentligt sidespor åbnede sammen med Frederiksværk-Hundested Jernbane den 22. december 1916. Østerbjerg Trinbræt havde en rigtig fin ventebygning udført i træ og teglsten med "svaj" på taget. Oprindelig var der fine "bondehus" vinduer i enderne og ud mod perron, men de blev af flere omgange smadret og blev med tiden udskiftet med malede plader.

Østerbjerg Trinbræt havde banepakkeekspedition fra 1925 til 1946.

Fra 1965 kom der et krydsningsspor som i 1966 blev fjernstyret og igen fra 1987 med "datamatstyret" sikringsanlæg, som det så fint hed dengang.

I 1990 blev den fine ventebygning på Østerbjerg Trinbræt udskiftet med et simpelt og morderne læskur.


Byggeår1916
Åbnet1990
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseØsf
Højdeplacering over havet4,9 meter
GPS koordinater55.976845,11.913864

Billede af Østerbjerg Trinbræt.
Billede af Østerbjerg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 09:39:36
Download billede

Historisk kort over Østerbjerg Trinbræt
Østerbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ullerup Trinbræt lå 10,3 km. fra første station.

Ullerup Trinbræt var med læskur.


Byggeår1916
Åbnet1916.12.22
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet16,8 meter
GPS koordinater55.966817,11.886501

Billede af Ullerup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ullerup Trinbræt har ligget her.
Billede af Ullerup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ullerup Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 09:26:36
Download billede

Historisk kort over Ullerup Trinbræt
Ullerup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1916
Åbnet1916.12.22
NedlagtI drift
NedrevetStationsbygning er nedrevet.
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseFrederiksværkvej 135, 3390 Hundested
StednavneforkortelseVif
Højdeplacering over havet17,8 meter
GPS koordinater55.960280,11.873164

Billede af Vibehus Trinbræt.
Billede af Vibehus Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 09:20:52
Download billede

Historisk kort over Vibehus Trinbræt
Vibehus Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hundested Station (Hun) lå 13,3 km. fra første station.

Hundested Station var med remise, drejeskive og opstillingsspor.


Byggeår1916
Åbnet1916.12.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseJernbanegade 8, 3390 Hundested
StednavneforkortelseHun
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.963758,11.852531

Billede af Hundested Station.
Billede af Hundested Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 09:07:06
Download billede

Historisk kort over Hundested Station
Hundested Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1928
Åbnet1928
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseHuh
Højdeplacering over havet1,7 meter
GPS koordinater55.965779,11.846264

Billede af Hundested Havn Trinbræt.
Billede af Hundested Havn Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 08:42:16
Download billede

Historisk kort over Hundested Havn Trinbræt
Hundested Havn Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Frederiksværk-Hundested

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941
C. Kuhlman
1941
27