Linje Bx (S-Banen) - (DSB)


Åbnet:
30. november 1911 (København H - Valby)
17. juni 1953 (Valby - Glostrup)
26. maj 1963 (Glostrup - Taastrup)
31. maj 1986 (Taastrup - Høje Taastrup)


Vigtige stamdata for Linje Bx (S-Banen) (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km46,8
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1953.10.04
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max120 km/t
El drift1.650 V DC
Bane statusS-Bane

Linje Bx (S-Banen) (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Farum Station (Fm)0,0 km
Stedet er fotograferet Værløse Station (Vær)4,1 km
Hareskov Station (Har)7,1 km
Skovbrynet Station (Skt)9,1 km
Bagsværd Station (Bav)10,5 km
Stengården Station (Sgt)11,7 km
Buddinge Station (Bud)13,5 km
Kildebakke Station (Ket)14,6 km
Vangede Station (Ang)15,8 km
Dyssegård Station (Dyt)16,7 km
Emdrup Station (Emt)18,1 km
Stedet er fotograferet Ryparken Trinbræt (Ryt)20,2 km
Stedet er fotograferet Svanemøllen Station (Sam)21,5 km
Stedet er fotograferet Nordhavn Trinbræt (Nht)22,8 km
Stedet er fotograferet Østerport Station (Kk)24,2 km
Stedet er fotograferet Nørreport Station (Kn)25,8 km
Stedet er fotograferet Vesterport Trinbræt (Vpt)26,8 km
Stedet er fotograferet København Hovedbanegård (Kh)27,3 km
Dybbølsbro Trinbræt (Dbt)28,2 km
Carlsberg Trinbræt (Cb)29,9 km
Stedet er fotograferet Valby Station (Val)31,2 km
Danshøj Trinbræt (Dah)32,6 km
Stedet er fotograferet Glostrup Station (Gl)38,5 km
Albertslund Trinbræt (Alb)41,4 km
Taastrup Station (Tå)44,7 km
Stedet er fotograferet Høje Taastrup Station (Htå)46,8 km

Farum Station var Linje Bx (S-Banen) banens første station

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseJernbanevej 1, 3520 Farum
StednavneforkortelseFm
Station højde placering over havet32,3 meter
GPS koordinater55.812106,12.373433
Historisk kort over Farum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Farum Station

Historisk kort over Farum Station
Farum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Værløse Station lå 4,1 km. fra første station.

Byggeår1974
Åbnet1974.09.29
NedlagtI drift
AdresseHareskovhvilevej 10, 3500 Værløse
StednavneforkortelseVær
Station højde placering over havet46,8 meter
GPS koordinater55.782032,12.373353

Værløse Station blev igen taget i brug ifm. S-Banen, men den 29. september 1974 blev den gamle station i Værløse lukket og man tog den nye station ved bymidten, som er flyttet ca. 400 meter tættere på København, i brug og i denne forbindelse.

Den oprindelige Værløse station blev nedrevet i 1977.

Værløse S-togsstation.
Værløse S-togsstation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.20 16:45:46


Historisk kort over Værløse Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Værløse Station

Historisk kort over Værløse Station
Værløse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hareskov Station lå 7,1 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseStationsvej 5, 3500 Værløse
StednavneforkortelseHar
Station højde placering over havet40,7 meter
GPS koordinater55.765504,12.407138
Historisk kort over Hareskov Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hareskov Station

Historisk kort over Hareskov Station
Hareskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skovbrynet Station lå 9,1 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseSkovdiget 6, 2880 Bagsværd
StednavneforkortelseSkt
Station højde placering over havet35,0 meter
GPS koordinater55.765205,12.433963

Skovbrynet S-togsstation, der ligger i udkanten af Bagsværd. Stationen ligger på den gamle Slangerupbanen (Farumbanen/Hareskovbanen fra den 22. maj 1954) og åbnede som S-togsstation 25. september 1977. Før 1977 lå stationen på den anden side af Hillerødmotorvejen. Skovbrynet S-togsstation ligger i Bagsværd Sogn.

Der er adgang fra en rampe, som kan nås både fra Helmsvej på den ene side og fra en parkeringplads på den anden. Adgangen er delvist overdækket af en bro for Hillerødmotorvejen, der er først tværs hen over stationen.

Skovbrynet S-togsstation var sammen med Dyssegård i 2014 lukningstruet pga. relativt lave passagertal, men blev reddet pga. en regnefejl i Trafikstyrelsens rapport, der konkluderede, at lukning af de to stationer, samlet ville medføre et højere passagertal på Hareskovbanen og dermed større omsætning. Dog viste det sig, at der var anvendt fejlagtige mellemregninger; man havde regnet med timinuttersdrift hele døgnet i det regnestykke, hvor lukningen af Skovbrynet og Dyssegård var medregnet, mens der kun var tale om tyveminuttersdrift om aftenen (som det er nu) i det regnestykke, hvor de to stationer fortsatte sin passagerudveksling.

Historisk kort over Skovbrynet Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skovbrynet Station

Historisk kort over Skovbrynet Station
Skovbrynet Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bagsværd Station lå 10,5 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseBagsværd Hovedgade 142, 2880 Bagsværd
StednavneforkortelseBav
Station højde placering over havet26,1 meter
GPS koordinater55.761635,12.454345
Historisk kort over Bagsværd Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bagsværd Station

Historisk kort over Bagsværd Station
Bagsværd Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stengården Station lå 11,7 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseGammelmosevej 264B, 2880 Bagsværd
StednavneforkortelseSgt
Station højde placering over havet33,5 meter
GPS koordinater55.756584,12.473337
Historisk kort over Stengården Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stengården Station

Historisk kort over Stengården Station
Stengården Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Buddinge Station lå 13,5 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseBuddingevej 270, 2860 Søborg
StednavneforkortelseBud
Station højde placering over havet34,6 meter
GPS koordinater55.747212,12.493889
Historisk kort over Buddinge Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Buddinge Station

Historisk kort over Buddinge Station
Buddinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kildebakke Station lå 14,6 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseSolnavej 69D, 2860 Søborg
StednavneforkortelseKet
Station højde placering over havet28,9 meter
GPS koordinater55.744834,12.507509
Historisk kort over Kildebakke Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kildebakke Station

Historisk kort over Kildebakke Station
Kildebakke Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vangede Station lå 15,8 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseVangedevej 145, 2820 Gentofte
StednavneforkortelseAng
Station højde placering over havet28,9 meter
GPS koordinater55.739473,12.523672

Den oprindelige stationsbygning blev revet ned kort efter åbningen af en ny stationsbygning, der blev opført i 1968 i forbindelse med forberedelserne til elektricificering af banen og tilslutning til det københavnske S-togs net.

Den gamle station lå nord/vest for viadukten med Vangedvej, hvor den nye S-togsstation ligger syd/vest.

Historisk kort over Vangede Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vangede Station

Historisk kort over Vangede Station
Vangede Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dyssegård Station lå 16,7 km. fra første station.

Byggeår1968
Åbnet1968
NedlagtI drift
AdresseDyssegårdsvej 38A, 2870 Dyssegård
StednavneforkortelseDyt
Station højde placering over havet22,0 meter
GPS koordinater55.732195,12.536178
Historisk kort over Dyssegård Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dyssegård Station

Historisk kort over Dyssegård Station
Dyssegård Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Emdrup Station lå 18,1 km. fra første station.

Byggeår1977
Åbnet1977.09.25
NedlagtI drift
AdresseTuborgvej 170, 2400 København NV
StednavneforkortelseEmt
Station højde placering over havet21,1 meter
GPS koordinater55.720530,12.541104
Historisk kort over Emdrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Emdrup Station

Historisk kort over Emdrup Station
Emdrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ryparken Trinbræt lå 20,2 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.04.03
NedlagtI drift
AdresseLyngbyvej 102, 2100 København Ø
StednavneforkortelseRyt
Trinbræt højde placering over havet10,0 meter
GPS koordinater55.715196,12.559184

Stationen hed oprindeligt Lyngbyvej Station men skiftede 1. oktober 1972 navn til Ryparken Station.

Ryparken Trinbræt.
Ryparken Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.07.19 09:21:10


Historisk kort over Ryparken Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ryparken Trinbræt

Historisk kort over Ryparken Trinbræt
Ryparken Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Svanemøllen Station lå 21,5 km. fra første station.

Byggeår1973
Åbnet1973
NedlagtI drift
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseØsterbrogade 246, 2100 København Ø
StednavneforkortelseSam
Station højde placering over havet4,9 meter
GPS koordinater55.715681,12.578303
Svanemøllen (1973-) Station set fra sporsiden.
Svanemøllen (1973-) Station set fra sporsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 10:12:32


Historisk kort over Svanemøllen Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Svanemøllen Station

Historisk kort over Svanemøllen Station
Svanemøllen Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nordhavn Trinbræt lå 22,8 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.05.15
NedlagtI drift
ArkitektK.T. Seest
AdresseØstbanegade 120, 2100 København Ø
StednavneforkortelseNht
Trinbræt højde placering over havet8,0 meter
GPS koordinater55.705524,12.590846
Nordhavn Trinbræt.
Nordhavn Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.08.15 12:32:02


Historisk kort over Nordhavn Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nordhavn Trinbræt

Historisk kort over Nordhavn Trinbræt
Nordhavn Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østerport Station lå 24,2 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.08.02
NedlagtI drift
AdresseOslo Plads 10, 2100 København Ø
StednavneforkortelseKk
Station højde placering over havet6,8 meter
GPS koordinater55.692666,12.587520

Hovedarkitekt ad den oprindelige station er Heinrich Wenck, men K.T. Seest har stået for en efterfølgende ombygning.

Østerport Station.
Østerport Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.11.17 12:56:00


Historisk kort over Østerport Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Østerport Station

Historisk kort over Østerport Station
Østerport Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørreport Station lå 25,8 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918.07.01
NedlagtI drift
NedrevetOprindelig station er nedrevet og den nuværende er ombygget af flere omgange
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseNørre Voldgade 13, 1358 København K
StednavneforkortelseKn
GPS koordinater55.683081,12.571155
Nørreport Station.
Nørreport Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.04.23 14:00:50


Historisk kort over Nørreport Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørreport Station

Historisk kort over Nørreport Station
Nørreport Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vesterport Trinbræt lå 26,8 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.05.15
NedlagtI drift
AdresseVed Vesterport 2, 1612 København V
StednavneforkortelseVpt
Trinbræt højde placering over havet2,4 meter
GPS koordinater55.675750,12.562380
Vesterport Trinbræt.
Vesterport Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.08.23 13:25:43


Historisk kort over Vesterport Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vesterport Trinbræt

Historisk kort over Vesterport Trinbræt
Vesterport Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

København Hovedbanegård lå 27,3 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.12.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseReventlowsgade 7, 1651 København V
StednavneforkortelseKh
Hovedbanegård højde placering over havet3,0 meter
GPS koordinater55.672723,12.564776

Københavns Hovedbanegård blev indviet 30. november 1911, hvor kronprins Christian X og trafikminister Thomas C. Larsen holdt taler. Dagen efter (den 1. december 1911), afgik indvielsestoget fra banegården.

Københavns Hovedbanegård er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck, der med sin helt egen stil har stået for mange ikoniske bygninger bl.a. Østerport Station, Nyborgbanens Station og mange privatbanestationer. Heinrich Wenck blev sekunderet af konduktør Einar Ambt, der var søn af DSBs generaldirektør Charles Ambt.

Hovedbanegården havde en svær fødsel. Wenck havde i årene 1898-1902 udarbejdet flere forslag til en ny banegårdsbygning i flere etager, der dog blev forkastet af Rigsdagen for at være unødigt overdådige. I de fleste af disse forslag havde Wenck foreslået en kombineret banegård og administrationsbygning for Statsbanerne, men sådan blev det ikke. Banegårdens indre er da af sparehensyn heller ikke så rigt dekoreret som Wencks tidligere arbejder. Ikke desto mindre hører banegården med sit materialevalg til blandt Europas mest unikke.

Stilmæssigt har den en del til fælles med f.eks. Københavns Rådhus som er opført i samme periode. De fremtrædende materialer er mursten, skifer og granit, og der er tilføjet et væld af dekorationsdetaljer. Inspireret af Herholdts banegård anvendte Wenck også en træbuekonstruktion både i de to afgangs- og ankomsthaller og i de 6 buer over perronerne. Det var formentlig i lige så høj grad et stilistisk valg, eftersom Wenck sjældent anvendte støbejern. Hele banegårdens fundament, kælderetage samt platformen, der bærer banegårdspladsen, er dog udført i jernbeton.

Maleren Jens Martin Victor Lund stod for de 10 sandstenfigurer der pryder hovedfacaden. Figurerne forestillende folketyper i nationaldragter (1910).

Stationen er opført med 6 perroner for publikum og 5 lavere bagageperroner. På ydersiden af spor 1 (nærmest Tivoli) findes en perron, der bl.a. giver adgang til de kongelige ventesale, og på ydersiden af spor 12 findes en høj bagageperron. De 12 perronspor er gennemgående fra det store baneterræn i syd og videre ud i Boulevardbanestrækningen. Der er senere tilføjet yderligere perronanlæg på den anden side af Tietgensbroen. Trapperne fra perronerne til Tietgensbroen er opført i hhv. 1977 (fjerntogsperronerne) og 1971 (S-togs-perronerne). Førhen skete billetkontrol ved adgangen til perronen, og det var uhensigtsmæssigt med flere adgangsveje.

I dag benyttes sporene 9-12 af S-tog, men var oprindeligt forbeholdt nærtrafikken. De blev først taget i brug 1. oktober 1921 sammen med åbningen af de sidste to af Boulevardbanens fire spor. Frem til 1934 blev perronen på ydersiden af spor 12 brugt for ankommende tog, der skulle tømmes for passagerer. Det var også i dette år, at S-togene kom til.

Oprindeligt var den nuværende banegårdshal opdelt i hhv. en afgangshal nærmest Banegårdspladsen og en ankomsthal nærmest perronerne. Denne adskillelse af ankommende og afrejsende passagerer stod helt centralt i Wencks projekt. Disse haller var adskilt af en "ø", hvorfra der bl.a. skete ekspedition af rejsegods – frem til 1940'erne var det almindeligt at medbringe store mængder bagage. Adgang til perronerne fra afgangshallen skete via trapper nærmest bagageøen, der førte ned til underjordiske ventesale, hvorfra der var udgang til perronen. Der var ikke gennemgang mellem ankomst- og afgangshallerne for publikum før 1934, hvor der blev skabt to brede passager. Langs afgangshallens indervægge mod nord, ud til banegårdspladsen, fandtes et antal ventesale – behørigt opdelt i hhv. 1., 2. og 3. klasse – og kiosker udført i træ. Den sidste af disse kiosker forsvandt ved ombygningen i 1994 (se nedenfor). Hovedindgangen og vestibulen er også placeret mod nord i det store tårn med pyramidetag og kobberspir. Dette hvælvede rum har en vindrose med angivelser af verdenshjørnerne i loftet, der er forbundet med vindfløjen og viser vindretningen. I de to flankerende siderum var – og er der stadig – billetsalg fra båse udsmykket med rigt træskærerarbejde.

Wencks bygning er et "gesamtkunstwerk", hvor arkitekten har tegnet alle detaljer; lige fra de bornholmske klinker, bænke, de store lysekroner, som der oprindeligt hang 12 stykker af (2 er opsat i hallen, 2 andre findes på Østerport Station), kioskerne, skilte i smedejern med sirlig skrift, dørhåndtag og -skilte i messing med DSB-logo og glasmalerierne med byvåben fra danske byer.

Perronhallerne er et kapitel for sig, for oprindelig ville Wenck have ét stort tag over perronerne, men det bekostelige forslag blev sparet væk af Rigsdagen under opførelsen. På et tidspunkt så det ud til, at der slet ikke ville komme perrontage, men midt under byggeriet blev der så alligevel bevilget penge til overdækninger. Politikernes vægelsind betød, at tagene ikke kunne støde helt op til hovedbygningen, der var færdigopført, og at Wenck måtte lave en lappeløsning med små tage imellem perrontagene og banegårdsbygningen.

Langs Bernstorffsgade (dengang Tivoligade) findes en lang bygningskrop, der afbrydes af banegårdens to gavle og sideindgangen. I den nordlige bygning nærmest Hotel Plaza findes hovedbanegårdens restaurant, mens bygningen mod syd er en administrationsfløj, der også rummer den kongelige ventesal. Denne bygning blev i 1919-21 forlænget af Wenck og hans efterfølger, K.T. Seest. Den forlængede del har ikke samme grad af udsmykning som resten af bygningen.

Mærkeligt nok opdagede man først på et sent tidspunkt, at der manglede en perrontunnel i tilfælde af, at passagererne skulle skifte tog og bevæge sig hen til en anden perron end den, de allerede befandt sig på. Derfor måtte perronerne brydes helt op igen og en tunnel konstrueres. Der var i øvrigt også oprindelig en tunnel, der forbandt banegården med Centralpostbygningen.

Heinrich Wenck selv udtalte om sit værk, at han havde udformet bygningen, så den skulle være:
"passende for Danmark – for vort Lands Forhold og dets Karakter – saaledes, at det sidste Indtryk, som bortdragende Danske fik, var samme, som mødte de ankommende Fremmede: – Noget dansk."

København Hovedbanegård Station.
København Hovedbanegård Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.02.24 11:30:24


Historisk kort over København Hovedbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: København Hovedbanegård

Historisk kort over København Hovedbanegård
København Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dybbølsbro Trinbræt lå 28,2 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.11.01
NedlagtI drift
AdresseIngerslevsgade 101, 1705 København V
StednavneforkortelseDbt
Trinbræt højde placering over havet2,6 meter
GPS koordinater55.664984,12.559668
Historisk kort over Dybbølsbro Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dybbølsbro Trinbræt

Historisk kort over Dybbølsbro Trinbræt
Dybbølsbro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Carlsberg Trinbræt lå 29,9 km. fra første station.

Byggeår2016
Åbnet2016.07.03
NedlagtI drift
AdresseTapperitorvet 3, 1799 København V
StednavneforkortelseCb
Trinbræt højde placering over havet2,8 meter
GPS koordinater55.663543,12.535083

Carlsberg Station er afløser for Enghave Station. Stationen ligger ud for Carlsberg Byen, hvor bryggeriet Carlsberg holdt til indtil 2008, men hvor der efterfølgende er igangsat en ombygning til bykvarter. Fra 1937 til 1985 havde bryggeriet her sin egen godsstation, populært kaldet Station Hof, der lå omtrent der, hvor den nye station ligger.

Historisk kort over Carlsberg Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Carlsberg Trinbræt

Historisk kort over Carlsberg Trinbræt
Carlsberg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Valby Station lå 31,2 km. fra første station.

Byggeår1847
Åbnet1847.06.27
NedlagtI drift
AdresseMellemtoftevej 1A, 2500 Valby
StednavneforkortelseVal
Station højde placering over havet13,4 meter
GPS koordinater55.664007,12.514429

Danmarks første jernbane mellem København og Roskilde blev indviet i 1847 og havde en station lidt øst for Valby Stations nuværende placering ved Gammel Jernbanevej.

Stationen blev oprindeligt opført for, at borgerne kunne tage på søndagsture til Frederiksberg. Stationen havde en enorm trafik de første år af jernbanens eksistens, men passagererne svigtede, efterhånden som nyhedsværdien aftog og stationen lukkede i 1864, da Københavns anden hovedbanegård åbnede, og jernbanen blev omlagt over Frederiksberg Station i stedet.

I 1911 åbnede den nuværende Københavns Hovedbanegård, og jernbanen blev lagt tilbage i det gamle spor gennem Valby. Den nuværende Valby Station blev bygget, denne gang som et forbindelsespunkt mellem banerne til Roskilde og Frederikssund. I mellemtiden havde København udvidet sig ud mod Valby, og dermed havde stationen et betragteligt passagergrundlag.

De første S-tog begyndte at køre maj 1934, og den 1. november 1934 år indviedes strækningen fra Hovedbanegården til den nye endestation i Valby, efter omdannelsen af et af hovedspor ud af byen elektrificeret drift. Af hensyn til det videre elektrificeringsarbejde, førtes togene ikke helt frem til den eksisterende station men standsede ved en midlertidig perron, Valby S, øst for Toftegårds Allé. Her var også opført en midlertidig ekspeditionsbygning af træ. Denne bygning blev senere genbrugt, da Islev Station blev anlagt.

I maj 1941 var anlægsarbejdet så fremskredent, at togene kunne køre til perron ved stationsbygningen. S-banens forlængelse til Vanløse og udvidelsen til to spor mellem Enghave og Valby blev indviet 23. september 1941.

I 1950-1953 blev stationen ombygget med krydsning vest for perronerne af banen til Vanløse og den nye S-bane til Glostrup. Den nye bane, der blev anlagt langs fjerntogssporene på Vestbanen, blev indviet den 17. juni 1953.

Valby Station.
Valby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 11:20:32


Historisk kort over Valby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Valby Station

Historisk kort over Valby Station
Valby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Danshøj Trinbræt lå 32,6 km. fra første station.

Byggeår2005
Åbnet2005.01.08
NedlagtI drift
AdresseAnsgars Alle 20, 2500 Valby
StednavneforkortelseDah
Trinbræt højde placering over havet8,1 meter
GPS koordinater55.664237,12.493734

Danshøj Station er en S-togs-station, beliggende hvor Høje Taastrup-banen mellem København H og Høje Taastrup krydser Ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.

Historisk kort over Danshøj Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Danshøj Trinbræt

Historisk kort over Danshøj Trinbræt
Danshøj Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Glostrup Station lå 38,5 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBanegårdspladsen 5, 2600 Glostrup
StednavneforkortelseGl
Station højde placering over havet14,0 meter
GPS koordinater55.663242,12.398591
Glostrup Station.
Glostrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2018.08.27 17:01:32


Historisk kort over Glostrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Glostrup Station

Historisk kort over Glostrup Station
Glostrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Albertslund Trinbræt lå 41,4 km. fra første station.

Byggeår1963
Åbnet1963.05.26
NedlagtI drift
AdresseHedemarksvej 1, 2620 Albertslund
StednavneforkortelseAlb
Trinbræt højde placering over havet13,1 meter
GPS koordinater55.658089,12.353550

Albertslund Station er en station på S-banen Høje Taastrup-banen. Den dækker Albertslunds kerne, en byforstad bygget praktisk talt fra bunden i 60'erne og 70'erne.

Historisk kort over Albertslund Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Albertslund Trinbræt

Historisk kort over Albertslund Trinbræt
Albertslund Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Taastrup Station lå 44,7 km. fra første station.

Byggeår1847
Åbnet1847.06.27
NedlagtI drift
Nedrevet1979 (Stationsbygningerne nedrevet)
AdresseSelsmosevej 5, 2630 Taastrup
Stednavneforkortelse
Station højde placering over havet20,1 meter
GPS koordinater55.652492,12.302062

Taastrup Station blev i flere år efter banens og stationens åbning den 26. juni 1847 kaldt for Køgevejens Station, da den ligger ved den gamle landevej til Køge, derfra den 1. januar 2006 er blevet omdøbt til Taastrup Hovedgade. Stationen lå forholdsvis øde uden det store direkte opland mellem byerne Valby og Klovtofte, som siden er vokset sammen på det sted, hvor stationen blev placeret og udgør i dag byen Taastrup.

Da jernbanen blev forlænget i 1856 fra Roskilde til Korsør, blev Køgevejens station omdøbt fra Køgevejens Station til Taastrup Station efter den nærmeste landsby Taastrup-Valby, men man udelod Valby delen af navnet for at undgå forveksling med Valby Station ved København.

Som følge af retskrivningsreformen i 1948 blev dobbelt "a" i Taastrup skrevet med bolle "å" – så navnet blev Tåstrup station. Taastrup station og den senere Høje Taastrup station skiftede tilbage til den oprindelige stavemåde med dobbelt "a" den 27. september 1987.

S-toget kom til Taastrup den 26. maj 1963, som enkeltsporet bane. I 1979 kom der dobbeltsporet S-Bane til Taastrup i forbindelse med planerne for etablering af den kommende Høje Taastrup station, som blev indviet den 31. maj 1986. Det nye perronspor blev taget i brug den 9. december 1979. I 1978 blev en ny bred perrontunnel fuldført, som gik helt fra Selsmosevej i nord til Vesterparken i syd, og hvor man også kunne komme op til Taastrup Stationscenter, som blev opført i 1972.

Den gamle stationsbygning blev nedrevet i 1979, efter at der i 1978 var ibrugtaget en midlertidig ekspeditionsbygning ved Vesterparken på pladsens sydside og i stedet for den gamle stationsbygning blev der bygget et ekstra perronspor, hvor den gamle stationsbygning havde stået, samt en ø-perron for S-toget. Den midlertidige ekspeditionsbygning blev i 1979 flyttet til ø-perronen, der tilkom ny kommandopost og Taastrup fik et nyt depotområde i april 1979

Historisk kort over Taastrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Taastrup Station

Historisk kort over Taastrup Station
Taastrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Høje Taastrup Station var Linje Bx (S-Banen)'s endestation og lå 46,8 km. fra første station.

Byggeår1986
Åbnet1986.05.31
NedlagtI drift
ArkitektJacob Blegvad A/S
AdresseBanestrøget 5, 2630 Taastrup
StednavneforkortelseHtå
Station højde placering over havet32,8 meter
GPS koordinater55.648868,12.269443
Høje Taastrup Station.
Høje Taastrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.09.02


Historisk kort over Høje Taastrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Høje Taastrup Station

Historisk kort over Høje Taastrup Station
Høje Taastrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for Linje Bx (S-Banen) (DSB) jernbanen

Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie.
S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Uudgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204

Lige nu er der: 19 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.3.0 - build: 2020.06.30-20:22:38