Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) (DSB)
Esbjerg-Struer-Banen åbnede i 4 etaper:
1. Struer-Holstebro 1. november 1866
2. Holstebro-Ringkøbing 31. marts 1875
3. Ringkøbing-Varde 8. august 1875
4. Varde-Esbjerg 3. oktober 1874
Jernbanens længde i km | 146,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1874.10.03 - 1875.08.08 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Balast | Skærveballast |
Hastighed max | 100 km/t (Holstebro-Varde) og 120 km/t (Struer-Holstebro + Varde-Esbjerg) |
El drift | Nej |
Bane status | Regionalbane |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Esbjerg Station (Es) | 0,0 km | |
Spangsbjerg Trinbræt (Esn) | 20,0 km | |
Gjesing Trinbræt (Gje) | 30,0 km | |
Guldager Station (Gu) | 40,0 km | |
Varde Kaserne Trinbræt (Vka) | 50,0 km | |
Varde Station (Va) | 60,0 km | |
Arnbjerg Trinbræt (Am) | 70,0 km | |
Varde Nord Trinbræt (Vno) | 80,0 km | |
Sig Station (Is) | 90,0 km | |
Tistrup Station (Tr) | 100,0 km | |
Gårde Trinbræt | 110,0 km | |
Ølgod Station (Øg) | 120,0 km | |
Skodsbøl Billetsalgssted (Skø) | 130,0 km | |
Tarm Station (Ta) | 140,0 km | |
Skjern Station (Sj) | 150,0 km | |
Dejbjerg Station (Db) | 160,0 km | |
Lem Station (Lm) | 170,0 km | |
Velling Station (Vlg) | 180,0 km | |
Ringkøbing Station (Rj) | 190,0 km | |
Hee Trinbræt (He) | 200,0 km | |
Tim Trinbræt (Tm) | 210,0 km | |
Ulfborg Station (Uf) | 220,0 km | |
Vemb Station (Vem) | 230,0 km | |
Bur Trinbræt (Bu) | 240,0 km | |
Naur Trinbræt (Nr) | 250,0 km | |
Holstebro Station (Ho) | 260,0 km | |
Hjerm Station (Hm) | 270,0 km | |
Struer Station (Str) | 280,0 km |
Esbjerg havn blev anlagt ifølge Lov af 24. april 1868 og i forbindelse med planlægningen af havnes kom Esbjerg også med på jernbaneloven og Esbjergs fik sin første stationsbygning i 1874, hvor byen først ved at opstå, men nu vokset til 460 indbyggere i 1870. Stationen blev i første omgang klassificeret som bystation af 3. Klasse, og ikke vigtig. Esbjerg "nøjes" med en 30 meter lang og otte meter bred træbygning. Den havde lodret bræddebeklædning udvendig og tjærepaptag. Der var dog fra begyndelsen ventesal for både 2. og 3. klasse.
Bygningen kom i folkemunde til at hedde "skuret". I 1890'erne voksede Esbjerg til Danmarks tredjestørste godsstation, og "skuret" var blevet for lille. Byen var nu vokset til 13.355 indbyggere i 1901 og fortjente en mere tilsvarende stationen med bedre forhold for passagererne. Løsningen blev den nuværende ikoniske station efter overarkitekt Heinrich Wencks blev den indviet i 1904 og "Skuret" blev nedrevet efter 30 år tro tjeneste.
Esbjergs monumentale stationsbygning er i rødsten. Bygningen har toetages midterbygning med udnyttet tagetage og skifertag. Den er flankeret af to fløjbygninger i en etage. Bygningen har fire tårne på facaden og på det udvendige eksteriør kan man se enkelte ligheder med det arbejde Wenck var i gang med på Gedser station. Nogle at ideerne fra Esbjergs stationsbygning blev genbrugt da Wenck tegnede Københavns Hovedbanegård 7 år senere.
Esbjerg station blev fredet i 1983 og blev præmieret i 2002 for smuk renovering af Esbjerg Byfond.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1904 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanegade 31, 6700 Esbjerg |
Stednavneforkortelse | Es |
Højde placering over havet | 12,8 meter |
GPS koordinater | 55.467817,8.458220 |
Spangsbjerg bliver også omtalt som Esbjerg Nord.
Byggeår | 1985 |
Åbnet | 1985 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Spangsbjerg Møllevej 80, 6705 Esbjerg Ø |
Stednavneforkortelse | Esn |
Højde placering over havet | 15,5 meter |
GPS koordinater | 55.492260,8.460723 |
Gjesing Trinbræt startede som sidespor, og er først i nyere tid blevet til trinbræt.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stormgade 161, 6715 Esbjerg N |
Stednavneforkortelse | Gje |
Højde placering over havet | 19,0 meter |
GPS koordinater | 55.509511,8.457277 |
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Guldager Stationsvej 101, 6710 Esbjerg V |
Stednavneforkortelse | Gu |
Højde placering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 55.536025,8.440122 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hedestien, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Vka |
Højde placering over havet | 7,8 meter |
GPS koordinater | 55.612039,8.472207 |
Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationspladsen 3, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Va |
Højde placering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 55.616100,8.484255 |
Arnbjerg var trinbræt for Varde Sommerland i perioden 1991-2002
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991 |
Nedlagt | 2002 |
Nedrevet | 2013 |
Stednavneforkortelse | Am |
Højde placering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.619017,8.489451 |
Byggeår | 1984 |
Åbnet | 1984.08.13 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skrænten 16, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Vno |
Højde placering over havet | 11,3 meter |
GPS koordinater | 55.631232,8.500155 |
Sig Station blev nedrykket til Trinbræt i 1970.
I dag (2020) er den gamle stationsbygninger blevet til Børnehaven Trinbrættet.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 19, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Is |
Højde placering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 55.665765,8.576970 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | 2002 (September-oktober) blev stationsbygningen nedrevet |
Adresse | Jernbanegade 2, 6862 Tistrup |
Stednavneforkortelse | Tr |
Højde placering over havet | 29,6 meter |
GPS koordinater | 55.716707,8.598396 |
Gårde startede som trinbræt med en solid muret ventesalsbygning. I 1920 fik Gårde endelig en Station, som så blev nedrykket til Trinbræt i 1970.
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsbakken 24B, 6870 Ølgod |
Højde placering over havet | 41,8 meter |
GPS koordinater | 55.765298208332005,8.61151594049655 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 14, 6870 Ølgod |
Stednavneforkortelse | Øg |
Højde placering over havet | 42,3 meter |
GPS koordinater | 55.811023,8.622620 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | 1965 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Puglundvej 2, 6880 Tarm |
Stednavneforkortelse | Skø |
Højde placering over havet | 22,8 meter |
GPS koordinater | 55.863198,8.568522 |
Tarm Station var mellemstation på jernbanestrækningen Varde–Ringkøbing, som blev indviet 8. august 1875. Den er en del af Den vestjyske længdebane (Esbjerg–Struer).
D. 4. november 1913 blev Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) forlænget til Tarm, hvor banen fik tilslutning på Tarm station. I den periode skiftede banen navn fra Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) til Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ). VNTJ havde en tosporet remise på Tarm Station.
VNTJ fik dog ingen lang levetid da denne blev nedlagt igen 1. september 1940.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 4, 6880 Tarm |
Stednavneforkortelse | Ta |
Højde placering over havet | 5,5 meter |
GPS koordinater | 55.909929,8.520295 |
Skjern Station åbnede sammen med Herning-Skjern Jernbane i 1881. I 1920 tilkom også Skjern-Videbæk Jernbane.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Bredgade 55A, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Sj |
Højde placering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.947650,8.492299 |
Dejbjerg Billetsalgssted startede i vogterhus 68 ved overkørsel 243, men blev i 1923 ophøjet til station med en ny stationsbygning placeret lidt længere mod syd.
Dejbjerg Station blev nedrykket til trinbræt i 1963 og nedlagt helt i 1969.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | 1969 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Dejbjerg St Vej 2, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Db |
Højde placering over havet | 11,3 meter |
GPS koordinater | 55.991393,8.412951 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 3, 6940 Lem St |
Stednavneforkortelse | Lm |
Højde placering over havet | 7,6 meter |
GPS koordinater | 56.025025,8.385772 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Koustrupvej 5, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | Vlg |
Højde placering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 56.063057,8.325982 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Nørredige 3A, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | Rj |
Højde placering over havet | 3,1 meter |
GPS koordinater | 56.092913,8.249927 |
Hee første "Station" kom til kort efter åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro. I 1875 meddelte pressen, at togene kunne standse ved "Hee Kirke ved Vogterhus nummer 83". I den lille bygning var der ikke plads til venterum, men egnens beboere sørgede selv for et venterum. På en strandingsauktion ude i klitterne købtes et skibsruf, som i nogle år var ventesal til glæde for beboerne og stor morskab for passerende togpassagerer.
Da et billede af Hee Stations "Stationsbygning" kom i ugepressen, blev det for meget for DSB, og DSB overtog "Stationsbygning". I 1902 blev der bygget en nydelig lille landstation og det lå så heldigt, at folketingsmand og senere minister I. C. Christensen, der var egnens mand, og ventede kongebesøg i 1908, var det med modtagelse ved Hee Station og nu var der intet at grine ad. Stationsbygningen fra 1902 findes stadig, men Hee har siden 1966 kun haft trinbræt.
Byggeår | 1966 |
Åbnet | 1966 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ringgaden 3A, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | He |
Højde placering over havet | 6,0 meter |
GPS koordinater | 56.14405153270251,8.286764180396213 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 7B, 6980 Tim |
Stednavneforkortelse | Tm |
Højde placering over havet | 8,7 meter |
GPS koordinater | 56.194973,8.305471 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Skovgaardvej 1, 6990 Ulfborg |
Stednavneforkortelse | Uf |
Højde placering over havet | 14,1 meter |
GPS koordinater | 56.271728,8.324972 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 6, 7570 Vemb |
Stednavneforkortelse | Vem |
Højde placering over havet | 7,3 meter |
GPS koordinater | 56.343696,8.345033 |
Bur Billetsalgssted startede i et vogterhus 100 ved åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro i 1875 efter ønske fra byen og omegnen. Fra 1889 kunne togene krydse i Bur, og i 1909 opførtes stationsbygningen over for vogterhuset.
Vogterhuset findes stadig, medens stationsbygningen er nedrevet. I 1969 tilbød stationsmesteren at drive stationen for egen regning, mod han kunne få tilbudt at købe stationen og fik dens indtægter. I 1970 nedsattes Bur til trinbræt, og stationsbygningen blev nedrevet.
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bygaden 25A, 7570 Vemb |
Stednavneforkortelse | Bu |
Højde placering over havet | 14,7 meter |
GPS koordinater | 56.36770580183714,8.427980237916618 |
Da jernbanestrækning Ringkøbing-Holstebro åbnedes i 1875, fik Naur en beskeden holdeplads ved vogterhus nummer 103. I 1900 blev Naur holdepladsen ophøjet til Billetsalgssted og fik en egentlig perron med en lille ekspeditionsbygning indeholdende venterum og billetsalg. En "rigtig" station som nabobyen Burs fik Naur ikke.
Naur Billetsalgssted blev i 1964 nedsat til trinbræt og trinbrættet blev nedlagt i 1968.
Naur ekspeditionsbygning henlå og forfaldt et par år, hvorefter ekspeditionsbygning blev nedrevet. Vogterhus nummer 103 findes stadig i velholdt stand.
Naur har også været stavet Navr.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1964 |
Nedlagt | 1968 |
Nedrevet | Nedrevet omkring 1970. |
Stednavneforkortelse | Nr |
Højde placering over havet | 17,0 meter |
GPS koordinater | 56.37494075009219,8.519326306380089 |
Holstebro fik sin første banegård i 1866 da strækningen Langå-Struer-Holstebro blev anlagt i stykkevise etaper pga. krigsforholdene, som endelig nu var blevet fuldført. I 1875 kom vestkyststrækningen fra Ringkøbing til og i 1904 strækningen fra Herning. Holstebro Banegård blev for lille og en ny station blev bygget og taget i brug i 1906.
Den gamle Holstebro Banegård lå ved den nuværendes perron 3 og blev nedrevet i 1906.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1906 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 15, 7500 Holstebro |
Stednavneforkortelse | Ho |
Højde placering over havet | 23,3 meter |
GPS koordinater | 56.365371,8.620789 |
Den første stationsbygning fra 1868 var opført i træ. Denne bygning blev nedrevet i 1893, hvor der blev opført en permanent stationsbygning. Denne bygning blev nedrevet i 2000 og erstattet af et trinbræt med perrontag og venterum, som blev indviet den 5. august 2000.
Byggeår | 1868 |
Åbnet | 1868 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | 2000 (Stationsbygningen) |
Adresse | Stationsvej 2, 7560 Hjerm |
Stednavneforkortelse | Hm |
Højde placering over havet | 29,5 meter |
GPS koordinater | 56.438695,8.639975 |
Struer Station for strækningen:
Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdebane) trafikeret af Arriva
Vejle–Herning–Struer trafikeret af DSB
Struer-Thisted (Thybanen) trafikeret af Arriva.
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.11.17 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østergade 57, 7600 Struer |
Stednavneforkortelse | Str |
Højde placering over havet | 6,5 meter |
GPS koordinater | 56.491405,8.601705 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestjyske jernbaner Niels Jensen 1977 110 København J. Fr. Clausen 87-11-03821-7 |