Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) (DSB)
Esbjerg-Struer-Banen åbnede i 4 etaper:
1. Struer-Holstebro 1. november 1866
2. Holstebro-Ringkøbing 31. marts 1875
3. Ringkøbing-Varde 8. august 1875
4. Varde-Esbjerg 3. oktober 1874
Jernbanens længde i km | 146,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1874.10.03 - 1875.08.08 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 100 km/t (Holstebro-Varde) og 120 km/t (Struer-Holstebro + Varde-Esbjerg) |
El drift | Nej |
Bane status | Regionalbane |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Esbjerg Station (Es) | 0,0 km | |
Spangsbjerg Trinbræt (Esn) | 2,5 km | |
Gjesing Trinbræt (Gje) | 4,4 km | |
Guldager Station (Gu) | 7,9 km | |
Sig Trinbræt (Is) | 16,1 km | |
Varde Kaserne Trinbræt (Vka) | 16,7 km | |
Varde Station (Va) | 17,8 km | |
Arnbjerg Trinbræt (Am) | 18,3 km | |
Varde Nord Trinbræt (Vno) | 19,5 km | |
Tistrup Trinbræt (Tr) | 31,9 km | |
Gårde Trinbræt | 37,2 km | |
Ølgod Trinbræt (Øg) | 42,6 km | |
Skodsbøl Station (Skø) | 49,6 km | |
Tarm Trinbræt (Ta) | 55,7 km | |
Skjern Station (Sj) | 60,3 km | |
Dejbjerg Trinbræt (Db) | 67,6 km | |
Lem Trinbræt (Lm) | 71,7 km | |
Velling Station (Vlg) | 77,9 km | |
Ringkøbing Station (Rj) | 83,8 km | |
Hee Trinbræt (He) | 90,3 km | |
Tim Trinbræt (Tm) | 96,0 km | |
Ulfborg Trinbræt (Uf) | 104,7 km | |
Vemb Station (Vem) | 112,8 km | |
Bur Trinbræt (Bu) | 118,9 km | |
Naur Trinbræt (Nr) | 124,5 km | |
Holstebro Markedsplads Trinbræt | 130,4 km | |
Holstebro Station (Ho) | 131,2 km | |
Hjerm Trinbræt (Hm) | 139,8 km | |
Struer Station (Str) | 146,6 km |
Esbjerg havn blev anlagt ifølge Lov af 24. april 1868 og i forbindelse med planlægningen af havnes kom Esbjerg også med på jernbaneloven og Esbjergs fik sin første stationsbygning i 1874, hvor byen først ved at opstå, men nu vokset til 460 indbyggere i 1870. Stationen blev i første omgang klassificeret som bystation af 3. Klasse, og ikke vigtig. Esbjerg "nøjes" med en 30 meter lang og otte meter bred træbygning. Den havde lodret bræddebeklædning udvendig og tjærepaptag. Der var dog fra begyndelsen ventesal for både 2. og 3. klasse.
Bygningen kom i folkemunde til at hedde "skuret". I 1890'erne voksede Esbjerg til Danmarks tredjestørste godsstation, og "skuret" var blevet for lille. Byen var nu vokset til 13.355 indbyggere i 1901 og fortjente en mere tilsvarende stationen med bedre forhold for passagererne. Løsningen blev den nuværende ikoniske station efter overarkitekt Heinrich Wencks blev den indviet i 1904 og "Skuret" blev nedrevet efter 30 år tro tjeneste.
Esbjergs monumentale stationsbygning er i rødsten. Bygningen har toetages midterbygning med udnyttet tagetage og skifertag. Den er flankeret af to fløjbygninger i en etage. Bygningen har fire tårne på facaden og på det udvendige eksteriør kan man se enkelte ligheder med det arbejde Wenck var i gang med på Gedser station. Nogle at ideerne fra Esbjergs stationsbygning blev genbrugt da Wenck tegnede Københavns Hovedbanegård 7 år senere.
Esbjerg station blev fredet i 1983 og blev præmieret i 2002 for smuk renovering af Esbjerg Byfond.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1904 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanegade 31, 6700 Esbjerg |
Stednavneforkortelse | Es |
Højdeplacering over havet | 12,8 meter |
GPS koordinater | 55.467817,8.458220 |
Spangsbjerg bliver også omtalt som Esbjerg Nord.
Byggeår | 1985 |
Åbnet | 1985 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Spangsbjerg Møllevej 80, 6705 Esbjerg Ø |
Stednavneforkortelse | Esn |
Højdeplacering over havet | 15,5 meter |
GPS koordinater | 55.492260,8.460723 |
Gjesing Trinbræt startede som sidespor, og er først i nyere tid blevet til trinbræt.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stormgade 161, 6715 Esbjerg N |
Stednavneforkortelse | Gje |
Højdeplacering over havet | 19,0 meter |
GPS koordinater | 55.509511,8.457277 |
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N. P. C. Holsøe |
Adresse | Guldager Stationsvej 101, 6710 Esbjerg V |
Stednavneforkortelse | Gu |
Højdeplacering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 55.536025,8.440122 |
Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Guldager Station
Sted: Danmark, Jylland, Guldager
Vejnavn: Guldagervej
Husnummer: 101
Lokalitet: Guldager Stationsby
Postnummer: 6710
By: Esbjerg V
Sogn: Guldager
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01171_022.tif
Sig startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Velling og Gårde. Sig Station blev nedrykket til Trinbræt i 1970.
I dag (2020) er den gamle stationsbygninger blevet til Børnehaven Trinbrættet.
Byggeår | 1878 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 19, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Is |
Højdeplacering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 55.66543215150277,8.576987431970016 |
Titel: - 1960 - Sig Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sig
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 19
Lokalitet: Sig
Postnummer: 6800
By: Varde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: B09679_008.tif
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hjertingvej 66A, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Vka |
Højdeplacering over havet | 7,7 meter |
GPS koordinater | 55.612039,8.472207 |
Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N. P. C. Holsøe |
Adresse | Stationspladsen 3, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Va |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 55.616100,8.484255 |
Arnbjerg var trinbræt for Varde Sommerland i perioden 1991-2002
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991 |
Nedlagt | 2002 |
Nedrevet | 2013 (perronkant eksister dog stadig) |
Stednavneforkortelse | Am |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 55.61886248087898,8.488949424519946 |
Byggeår | 1984 |
Åbnet | 1984.08.13 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skrænten 16, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Vno |
Højdeplacering over havet | 11,3 meter |
GPS koordinater | 55.631232,8.500155 |
Tistrup Station blev nedsat til trinbræt i 1970?
Tistrup Station blev revet ned i perioden September-oktober 2002.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade, 6862 Tistrup |
Stednavneforkortelse | Tr |
Højdeplacering over havet | 29,6 meter |
GPS koordinater | 55.716707,8.598396 |
Gårde startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Velling og Sig. Billetsalget blev foretaget fra vogterhus nummer 51. Gårde Billetsalgssted fik efterfølgende bygget en solid muret ventesalsbygning.
Arkitekturen på ventesalsbygningen var i en meget særpræget stil, der lignede en blanding mellem en græsk-ortodoks kirke og en toiletbygning. På taget havde ventesalsbygningen en lille besynderlige tårnagtige skorsten, der var udsmykket med noget der ligner et kors. I den tid, hvor ventesalsbygningen var i brug, har der øjensynligt ikke været brugt meget tid på vedligeholdelsen, da flere billeder viser en slidt bygning med huller i taget.
I starten var der ikke et reelt opland andet end en håndfuld gårde, men over tid kom der en mindre landsby omkring Gårde Billetsalgssted.
I 1920 blev der bygget en ny station ca. 200 meter nord for vogterhuset. Gårde Station blev nedrykket til trinbræt i 1970 - stationsbygningen findes stadig, men varehuset ved Gårde Station er nedrevet ca. år 2009.
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsbakken 24B, 6870 Ølgod |
Højdeplacering over havet | 41,8 meter |
GPS koordinater | 55.765298208332005,8.61151594049655 |
Ølgod Station er blev nedsat til trinbræt i 1970?
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade, 6870 Ølgod |
Stednavneforkortelse | Øg |
Højdeplacering over havet | 43,6 meter |
GPS koordinater | 55.81061979536138,8.622540872452172 |
Skodsbøl Billetsalgssted åbnede på strækningen Ringkøbing-Varde i 1889. Skodsbøl Billetsalgssted var navngivet efter Skodsbølgård, som lå ca. 500 meter syd for Skodsbøl Billetsalgssted. Skodsbøl Billetsalgssted var en mindre bygning med lav rejsning og et næsten kvadratisk grundplan. I den sydøstlige ende var der ventesal, som i de kolde perioder var opvarmet med kakkelovn, og i den nordlige ende var der bolig for "stationsforstanderen". Skodsbøl Billetsalgssted var placeret i en meget øde egn uden reelt opland. I Skodsbøl Billetsalgssted levetid kom der heller ikke ny bebyggelse eller industri til.
I 1916 blev der i en kort periode etableret togfølgestationer i Skodsbøl, Gårde og Alslev Grusgrav i anledning den forhøjede trafik i forbindelse med Ungskuet i Varde.
I 1927 tilkom der sidespor og i 1929 blev der bygget en ny ekspeditionsbygning med stykgodspakhus.
Skodsbøl Billetsalgssted blev ophøjet til station i 1959, men glæden varede kort da Skodsbøl Station blev nedlagt i 1965.
Den oprindelige bygnings er nedrevet, men den "nye" ekspeditionsbygning fra 1929 findes stadig.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1959 |
Nedlagt | 1965 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Puglundvej 2, 6880 Tarm |
Stednavneforkortelse | Skø |
Højdeplacering over havet | 22,8 meter |
GPS koordinater | 55.863198,8.568522 |
Titel: Skodsbøl Station
Person: Bygningsnavn: Skodsbøl Station
Sted: Danmark, Jylland, Tarm, Skodsbøl
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01248_011.tif
Tarm Station var mellemstation på jernbanestrækningen Varde–Ringkøbing, som blev indviet 8. august 1875. Den er en del af Den vestjyske længdebane (Esbjerg–Struer).
Den 4. november 1913 blev Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) forlænget til Tarm, hvor banen fik tilslutning på Tarm station. I den periode skiftede banen navn fra Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) til Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ). VNTJ havde en tosporet remise på Tarm Station.
VNTJ fik dog ingen lang levetid da denne blev nedlagt igen 1. september 1940.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 2B, 6880 Tarm |
Stednavneforkortelse | Ta |
Højdeplacering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 55.90977111928359,8.520643684799552 |
Skjern Station åbnede sammen med Herning-Skjern Jernbane i 1881. I 1920 tilkom også Skjern-Videbæk Jernbane.
Andre navne og stavemåder | Før 19.03.1952 Skern, før 15.05.1931 Skjern. |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N. P. C. Holsøe |
Adresse | Bredgade 55A, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Sj |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.947650,8.492299 |
Dejbjerg Billetsalgssted startede i vogterhus 68 ved overkørsel 243. I forhold til vogterhus 68, opførtes der i 1901/1902, på modsatte side af sporet, en muret ventebygning, der var opvarmet med kakkelovn om vinteren, så man kunne holde varmen, medens man ventede på toget. Ventebygningen er nedrevet, men vogterhus 68 blev stærkt ombygget i 1977, og kan umiddelbart ikke genkendes, som vogterhus i dag.
I 1900 blev der anlagt et offentligt sidespor ved Dejbjerg Billetsalgssted.
I 1923 ophøjet Dejbjerg Billetsalgssted til station og en ny stationsbygning blev placeret ca. 300 meter længere mod syd.
Dejbjerg station blev nedrykket til trinbræt pr. 1. januar 1963, men trinbrættet blev flyttet tilbage til det tidligere Dejbjerg Billetsalgssted, som blev ibrugtaget den 2. december 1963, og var i drift frem til 1969. Den gamle ventebygning fandtes stadig ved det seneste trinbræt, men var blevet solgt til privat beboelse.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1963.12.02 |
Nedlagt | 1969 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Dejbjergvej, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Db |
Højdeplacering over havet | 10,4 meter |
GPS koordinater | 55.993561771095905,8.410636193087756 |
Titel: Dejbjergvej 22 - 1963 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Dejbjergvej 22, Dejbjerg, 6900 Skjern
Vejnavn: Dejbjergvej
Husnummer: 22
Lokalitet: Dejbjerg
Postnummer: 6900
By: Skjern
Sogn: Dejbjerg
Matrikelnummer: 9, Dejbjerg Præstegård, Dejbjerg
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1963
Note: Id: AAL_02483_044.tif
Lem Station er nedsat til trinbræt i 1970?
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade, 6940 Lem St |
Stednavneforkortelse | Lm |
Højdeplacering over havet | 8,9 meter |
GPS koordinater | 56.02524381198159,8.385696895778706 |
Titel: Parti fra Jernbanegade Lem St. - 1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Lem st by
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6940
By: Lem st.
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1952
Note: Id: H02047_p_017.tif
Velling startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Sig og Gårde.
Byggeår | 1878 |
Åbnet | 1878 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Koustrupvej 5, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | Vlg |
Højdeplacering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 56.063057,8.325982 |
Titel: Andersen, Knud P., gårdejer - 1961 -
Person: Andersen, Knud P., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Velling
Vejnavn: Koustrupvej
Husnummer: 5
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Velling
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H10358_022.tif
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N. P. C. Holsøe |
Adresse | Nørredige 3A, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | Rj |
Højdeplacering over havet | 3,1 meter |
GPS koordinater | 56.092913,8.249927 |
Hee første "Station" kom til kort efter åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro. I 1875 meddelte pressen, at togene kunne standse ved "Hee Kirke ved Vogterhus nummer 83". I den lille bygning var der ikke plads til venterum, men egnens beboere sørgede selv for et venterum. På en strandingsauktion ude i klitterne købtes et skibsruf, som i nogle år var ventesal til glæde for beboerne og stor morskab for passerende togpassagerer.
Da et billede af Hee Stations "Stationsbygning" kom i ugepressen, blev det for meget for DSB, og DSB overtog "Stationsbygning". I 1902 blev der bygget en nydelig lille landstation og det lå så heldigt, at folketingsmand og senere minister I. C. Christensen, der var egnens mand, og ventede kongebesøg i 1908, var det med modtagelse ved Hee Station og nu var der intet at grine ad. Stationsbygningen fra 1902 findes stadig, men Hee har siden 1966 kun haft trinbræt.
Andre navne og stavemåder | He |
Byggeår | 1966 |
Åbnet | 1966 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ringgaden, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | He |
Højdeplacering over havet | 6,0 meter |
GPS koordinater | 56.14405153270251,8.286764180396213 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 7A, 6980 Tim |
Stednavneforkortelse | Tm |
Højdeplacering over havet | 8,8 meter |
GPS koordinater | 56.19541912601495,8.305816442269718 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovgaardvej 1B, 6990 Ulfborg |
Stednavneforkortelse | Uf |
Højdeplacering over havet | 14,4 meter |
GPS koordinater | 56.27150765885884,8.325014410292539 |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 6, 7570 Vemb |
Stednavneforkortelse | Vem |
Højdeplacering over havet | 7,3 meter |
GPS koordinater | 56.343696,8.345033 |
Bur Billetsalgssted startede i et vogterhus 100 ved åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro i 1875 efter ønske fra byen og omegnen. Fra 1889 kunne togene krydse i Bur, og i 1909 opførtes stationsbygningen over for vogterhuset.
Vogterhuset findes stadig, medens stationsbygningen er nedrevet. I 1969 tilbød stationsmesteren at drive stationen for egen regning, mod han kunne få tilbudt at købe stationen og fik dens indtægter. I 1970 nedsattes Bur til trinbræt, og stationsbygningen blev nedrevet.
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bygaden 25A, 7570 Vemb |
Stednavneforkortelse | Bu |
Højdeplacering over havet | 14,7 meter |
GPS koordinater | 56.36770580183714,8.427980237916618 |
Da jernbanestrækning Ringkøbing-Holstebro åbnedes i 1875, fik Naur en beskeden holdeplads ved vogterhus nummer 103. I 1900 blev Naur holdepladsen ophøjet til Billetsalgssted og fik en egentlig perron med en lille ekspeditionsbygning indeholdende venterum og billetsalg. En "rigtig" station som nabobyen Burs fik Naur ikke.
Naur Billetsalgssted blev i 1964 nedsat til trinbræt og trinbrættet blev nedlagt i 1968.
Naur ekspeditionsbygning henlå og forfaldt et par år, hvorefter ekspeditionsbygning blev nedrevet. Vogterhus nummer 103 findes stadig i velholdt stand.
Naur har også været stavet Navr.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1964 |
Nedlagt | 1968 |
Nedrevet | Nedrevet omkring 1970. |
Stednavneforkortelse | Nr |
Højdeplacering over havet | 17,0 meter |
GPS koordinater | 56.375011920829614,8.51858766070142 |
Holstebro Markedsplads Trinbræt lå vest for overkørsel 358 og ud for vogterhus 105. Holstebro Markedsplads Trinbræt var et meget smalt trinbræt mellem sporene i udfletningen Esbjerg–Struer og Holstebro-Vejle.
Holstebro Markedsplads Trinbræt blev lejligheds brugt til udflugtstog omkring 2. verdenskrig, men det nøjagtige årstal er ikke kendt. Holstebro Markedsplads Trinbræt var dog med i tjenestekøreplan med gyldighed fra 6. oktober 1935, men trinbrættet er kun optaget på strækningen Esbjerg–Struer og ikke på strækningen Holstebro-Vejle. Den gamle tjenestekøreplan er anført, at visse tog skulle standse ved Holstebro Markedsplads på visse dage.
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 21,0 meter |
GPS koordinater | 56.36166721781375,8.611615018177734 |
Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Holstebro
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03841_022.tif
Holstebro fik sin første banegård i 1866 da strækningen Langå-Struer-Holstebro blev anlagt i stykkevise etaper pga. krigsforholdene, som endelig nu var blevet fuldført. I 1875 kom vestkyststrækningen fra Ringkøbing til og i 1904 strækningen fra Herning. Holstebro Banegård blev for lille og en ny station blev bygget og taget i brug i 1906.
Den gamle Holstebro Banegård lå ved den nuværendes perron 3 og blev nedrevet i 1906.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1906 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 15, 7500 Holstebro |
Stednavneforkortelse | Ho |
Højdeplacering over havet | 23,3 meter |
GPS koordinater | 56.365371,8.620789 |
Hjerm Billetsalgssted åbnede i 1868 og den første ekspeditionsbygning var opført i træ. Af uransagelige årsager var der åbenbart visse vanskeligheder med opførelsen af træbygning, da ekspeditionsbygningen først blev klarmeldt mere end et halvt år efter at Hjerm Billetsalgssted var åbnet.
Da Struer-Holstebro banen åbnede den 17. november 1865, var det den sidste bane, som DJDS anlagde, inden staten i 1867 købte selskabets aktier af de engelske ejere Peto, Brassey & Betts. Peto. Brassey & Betts var kommet i økonomisk uføre og var begynd at udgøre en risiko for jernbanedriften i det Jydske. Der var oprindeligt ingen planlagte mellemstationer på den 15,4 km lange bane mellem Struer-Holstebro.
I 1869 etableredes stykgodsekspedition, og Hjerm Billetsalgssted blev ophøjet til holdeplads ved denne lejlighed, indtil man i 1876 anlagde et læssespor, hvorved Hjerm Holdeplads ophøjes til "rigtig" station.
Denne oprindelige ekspeditionsbygning i træ blev nedrevet i 1893, hvor der blev opført en permanent muret stationsbygning. Denne bygning blev nedrevet i 2000 og erstattet af et trinbræt med perrontag og venterum, som blev indviet den 5. august 2000.
Byggeår | 2000 |
Åbnet | 2000.08.05 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 2, 7560 Hjerm |
Stednavneforkortelse | Hm |
Højdeplacering over havet | 29,5 meter |
GPS koordinater | 56.438844143217594,8.639886196376924 |
Struer Station for strækningen:
Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdebane) trafikeret af Arriva
Vejle–Herning–Struer trafikeret af DSB
Struer-Thisted (Thybanen) trafikeret af Arriva.
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.11.17 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østergade 57, 7600 Struer |
Stednavneforkortelse | Str |
Højdeplacering over havet | 6,5 meter |
GPS koordinater | 56.491405,8.601705 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestjyske jernbaner Niels Jensen 1977 110 København J. Fr. Clausen 87-11-03821-7 |