SFJ - Sydfyenske Jernbane(r)
Det sydfynske Jernbaneselskab blev stiftet den 18. maj 1874 i forbindelse med etableringen af Odense - Svendborg banen der forblev virksomhedens stambane. Ved anlæg af de senere, såkaldte randbaner på Sydfyn, nemlig Ringe-Fåborg (1882), Svendborg-Nyborg via Hesslager (1897), Nyborg-Ringe (1897), Odense-Nr. Broby-Fåborg (1906) og Svendborg-Fåborg (1916), forpagtede SFJ driften af disse baner. Selskaberne bag disse baner forblev aktive selskaber med SFJ som driftsherre samtidigt med at SFJ også samarbejde omkring driften af de nordfynske privatbaner.
1949 blev Sydfynske Jernbaneselskab overtaget af DSB, der fremover stod for driften på denne bane og på Nyborg-Ringe-Fåborg, der var anlagt af staten, men havde været bortforpagtet til SFJ. De øvrige randbaner var private. Selskaberne bag dem borrtforpagtede driften til DSB. Med overtagelse efterlod DSB de nordfynske selskaber med et driftsmæssigt vakum som de i fællesskab forsøgte at løse. Et særligt kendetegn for de sydfynske baner var i mange år deres meget selvstændige valg af materiel blandt andet efter inspiration fra Jacob Milling der dog i omkom ved Titanics forlis. Han stod blandt andet bag konstruktionen af et Mallet lokomotiv til SFJ der dog aldrig kom til at fungere tilfredsstillende fordi han ikke nåede at forbedre konstruktionen. Men trangen til en selvstændig og progressiv anskaffelsespolitik forblev et af SFJs kendetegn.
Man kunne have ønsket sig at der i det jyske havde været et par tilsvarende store driftsselskaber der kunne præge udviklingen og dermed måske have bidraget til at bevare en lidt bedre lokal jernbaneinfrastruktur. På Fyn forblev resultatet dog magert efter DSB overtagelsen. I dag er det reelt kun Odense-Svendborg stambanen der er aktiv - resten af banerne er enten nedlagt eller under afvikling.
Strækninger (km)
Odense - Svendborg [48,2]
Fåborg - Ringe - Nyborg [55,9]
Nyborg - Svendborg [37,7]
Odense - Nørre Broby - Fåborg [51,2]
Fåborg - Svendborg [26]