Lyngby Station [1890-1957]
Lyngbys første station var i begyndelsen endestation for den første del af den sjællandske nordbane den 1. oktober 1863, indtil resten af banen åbnede året efter med fuldførtes af banen til Helsingør. Stationens beliggenhed nær det senere så kendte Hotel Rustenborg var ikke den bedste, så da Nordbanen fik sin første større udvidelse bl.a. med 2. spor Hellerup-Holte i 1891, opførtes en langt større station lidt sydligere, og den gamle blev revet ned. Det var en noget større station, Lyngby fik i 1891, ikke mindst fordi postvæsenet fik sin egen bygning.
I 1900 fik Lyngby-Vedbæk Jernbane endestation syd for stationsbygningen, hvor der var rigelig plads til Lyngby-Vedbæk Jernbanes spor og perron, bygninger fik Lyngby-Vedbæk Jernbane ingen af, selv om der i tilslutningsoverenskomsten med DSB var nævnt en eventuel remise, blev denne ikke opført. I 1926 opførtes dog en motorvognsremise af træ i samme stil, som den på Nærum Station, der efter manges mening, havde en hæslig blegrød farve.
Lyngby-Vedbæk Jernbane fik fælles perron med DSB, ved at forlænge hovedperron mod syd og forsyne sporet med et solidt stakit på midten af perronen i hele længde, af hensyn til billetkontrollen på Nordbanen. Lyngby-Vedbæk Jernbane plantede træer på sin del af perronen, kun godt en meter fra perronkanten. Da træerne voksede, kom de til at stå i vejen, og træerne blev flyttet til stakittet. Med tiden voksede træerne op til en ubrudt hæk, og gav en større adskillelse mellem Lyngby-Vedbæk Jernbane og DSB, da det ikke var muligt at kikke igennem træerne om sommeren.
Der var kun ét perronspor og et omløbsspor, der løb sammen i en drejeskive tæt ved en stavkirkelignende træbygning, der indeholdt kiosk, garderobe og cykelparkering. Hertil var der et vognopstillingsspor og et forbindelsesspor til DSB's overleveringsspor.
Da Lyngby-Vedbæk Jernbane havde fuld optagelse på Lyngby station, havde Lyngby-Vedbæk Jernbane hverken ventesal, toiletter eller andre bekvemmeligheder for passagererne. Billetsalget foregik oftest i toget, men der kunne indtil 1917 købes billetter til Lyngby-Vedbæk Jernbane på Lyngby station, hvor rejsegods også kunne ekspederedes.
Den 1. januar 2023 blev strækning Nærum-Vedbæk nedlagt og Lyngby-Vedbæk Jernbane blev omdøbt til Lyngby-Nærum Jernbane.
Den 15. maj 1936 blev Lyngby-Nærum Jernbane omlagt fra Lyngby til Jægersborg Station i forbindelse med Holte-liniens elektrificering og at der kom S-bane til Jægersborg Station.
De store vejanlæg i 1950'erne medførte, at Lyngby fik sin 3. station. Den gamle måtte nedrives i årene 1956-1958, og posthuset fungerede som stationsbygning næsten lige så længe, som ombygningerne varede. Lyngby Station blev nedrevet i etaper i årene 1956 til 1958.
Den nuværende Lyngby Station er fra 1957, men med perroner fra de oprindelige stationer fra hhv. 1863 og 1890. Lyngby Station er i dag en station på Nordbanen, og er dermed en del af S-togs-systemet. Stationen er placeret centralt i Lyngby, og med dens store busterminal er den central for bustransporten i de nordlige forstæder til København.