Lolland Syd (Holeby) Trinbræt
Lolland Syd bliver navnet på den nye station ud for Holeby og Rødby. Stationen kommer til at ligge ved Ladhavevej øst for Rødby og syd for Holeby og stationen vil blive med 4-spor.
Stationen bliver anlagt, da den nye banestrækning bliver forlagt i forhold til den eksisterende bane og derved ikke passerer den nuværende Rødby Færge Station.
Når Femern Bælt-forbindelsen åbner omkring 2028, går jernbanetrafikken uden om den gamle station i Rødbyhavn, og stationen udskiftes med Lolland Syd, som skal ligge mellem Holeby og Rødby. Stationen vil integrere Lolland i den nye og forbedrede infrastruktur, som forkorter pendlerrejsen til og fra København. Banen giver også en hurtigere adgang til kontinental-Europa, og vi skaber dermed et bedre grundlag for at trække flere virksomheder og investeringer til området.
Lolland-Falster får med Femern-forbindelsen en ny station, der kommer til at ligge midt i en europæisk transportkorridor fra Finland til middelhavet. Den store rejsetidsbesparelse vil gøre det muligt at styrke samarbejdet med Tyskland.
Femern-forbindelsen gør det også mere attraktivt at pendle til hovedstadsområdet. F.eks. vil rejsetiden mellem Nykøbing-Falster og København blive sænket markant. Når Femern-forbindelsen står færdig, vil rejsen kunne gøres på under én time mod halvanden time i dag.
Femern Bælt-forbindelsen står efter planen færdig i 2028.