Flintholm Station (Fl) [1929-2004], en artikel om Flintholm Station




Flintholm Station [1929-2004]: Fra godsstation til moderne trafikknudepunkt

Flintholm Station har en lang historie, der går tilbage til slutningen af 1800-tallet. Stationens oprindelse kan spores til et sidespor, der blev anlagt i 1896 for at servicere Frederiksberg Gasværk. Det var dog først i 1929, at den første Flintholm Station åbnede som en godsstation og forgreningsstation på Frederikssundbanen og Godsringbanen. I dag er Flintholm Station et centralt trafikknudepunkt, der forbinder Metroen, S-tog og busser, og forventes at blive en af Danmarks mest trafikerede stationer.

Flintholm som godsstation (1929-1998)

Flintholm Station blev officielt åbnet den 23. oktober 1929, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug. Den sydlige forgrening af stationen, kendt som Damhus, forbandt Flintholm med Vigerslev. Den nordlige forgrening, kaldet Grøndal, dannede forbindelsen mod Grøndal Station. Denne del af stationen fungerede som en vigtig transportåre for gods- og industribanenettet.

I mange år fungerede Flintholm primært som en godsstation, hvor gods fra Frederiksberg blev transporteret til resten af Sjælland og videre mod vest. Forbindelsen til Vanløse blev skabt ved åbningen af S-togsnettet, hvilket yderligere styrkede stationens rolle som et centralt trafikpunkt for både gods- og passagertransport.

Modernisering og nedlæggelse af godstrafikken

Efter mange år som en travl godsstation begyndte Flintholm at ændre karakter i takt med nedlæggelsen af godstrafikken i området. I 1996 blev den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg til Godsringbanen mod nord nedlagt, og i 1998 blev den sydlige forbindelse lukket. Dette markerede afslutningen på stationens tid som en central godsstation, og Flintholm blev derefter en fri bane mellem Solbjerg Station og Vanløse.

Denne periode var præget af store ændringer i Københavns jernbanenetværk, og Flintholm Station blev langsomt omdannet til en moderne station med både S-tog og Metro. Forbindelsen til Vanløse blev lukket i 2001, da arbejdet med den nye Flintholm Station gik i gang.

Åbningen af den nye Flintholm Station (2004)

Den nye Flintholm Station blev åbnet den 24. januar 2004. Stationen er designet af KHR Architecture og har modtaget adskillige priser for sit arkitektoniske design, herunder Den danske stålpris og diplomet fra The Brunel Awards. Stationens design er karakteriseret ved et stort, imponerende glastag på 5.000 m², der hænger i 22 meters højde og samler stationens mange transportforbindelser under ét tag.

Flintholm Station er bygget som et trafikalt knudepunkt, hvor passagerer kan skifte mellem Metro, S-tog og busser. Perronerne for Ringbanen ligger i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og Metroen er placeret på broer over jernbanen. Dette moderne design har gjort stationen til et af de mest effektive og travle trafikpunkter i hovedstadsområdet.

En central del af Københavns transportsystem

Siden åbningen har Flintholm Station udviklet sig til at blive et af Københavns vigtigste trafikknudepunkter. Med daglige forbindelser til både Metroens linjer og flere S-togslinjer, herunder Frederikssundbanen, er stationen blevet en essentiel del af det daglige transportnetværk for tusindvis af pendlere. Stationen forbinder også busnettet, hvilket gør det nemt for passagerer at skifte mellem forskellige transportformer og nå deres destinationer hurtigt og effektivt.

Flintholm Station forventes i løbet af få år at være Danmarks tredjestørste station målt på passagertrafik, kun overgået af Hovedbanegården og Nørreport Station. Stationen er allerede en vigtig del af Ringbanen, Frederikssundbanen og Metrostrækningen til Vanløse og håndterer dagligt tusindvis af passagerer, der rejser til og fra Frederiksberg og det omkringliggende område.

Arkitektonisk anerkendelse og fremtidige perspektiver

Flintholm Stations arkitektoniske design har fået stor anerkendelse både nationalt og internationalt. Foreninger som Dansk Stålinstitut og Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse har tildelt stationen priser for dens innovative brug af stål og glas. Med sin moderne struktur og integration af flere transportmidler under ét tag har stationen sat en ny standard for, hvordan fremtidige trafikknudepunkter kan designes.

Stationen spiller en vigtig rolle i den fortsatte udvikling af Københavns transportsystem. Med planer om yderligere forbedringer og en forventet stigning i passagerantallet vil Flintholm Station forblive et centralt element i byens infrastruktur.

Flintholm Station har gennemgået en betydelig transformation fra en godsstation i 1929 til et moderne trafikknudepunkt i 2004. Fra at være en central del af Københavns godsbanenet er stationen nu en vigtig forbindelse mellem S-tog, Metro og busser. Med sin innovative arkitektur og centrale placering vil Flintholm Station fortsætte med at spille en afgørende rolle i Københavns transportnetværk i mange år fremover.


Stamdata for Flintholm Station [1929-2004]

Byggeår1929
Åbnet1929.10.23
Nedlagt2004.01.24
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater55.684514534492706,12.507345270279192


Oversigt over andre stationer fra Flintholm

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Flintholm Station (Fl)Flintholm Station: Fra godsstation til moderne trafikknudepu...
Stedet er fotograferet Flintholm Metrostation (Fl)Flintholm Metrostation: Fra godsstation til moderne trafikkn...
Stedet er fotograferet Flintholm Station (Fl) [1929-2004]Flintholm Station [1929-2004]: Fra godsstation til moderne t...





Billede af Flintholm Station [1929-2004]

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Flintholm Station.

Titel:Grøndalsparkvej
Bygningsnavn:Grøndalsparkvej
Sted:Danmark, Sjælland, Vanløse
Ophav:Nowico
År:1936

Id:NO-0766_01.tif


Billeder af Flintholm Station [1929-2004]

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Landinspektørens Luftfoto Opmåling - Dato: 1971 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Flintholm Station.

Titel:- 1971 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Landinspektørernes Luftfoto Opmåling
År:1971

Id:LLOU335-71_4967.tif


Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Flintholm Station.

Titel:Grøndalsparkvej
Bygningsnavn:Grøndalsparkvej
Sted:Danmark, Sjælland, Vanløse
Ophav:Nowico
År:1936

Id:NO-0766_f_01.tif


Kort over Flintholm Station [1929-2004]

Historisk kort over Flintholm Station [1929-2004]
Kort over Flintholm Station [1929-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Flintholm Station [1929-2004]
Kort over Flintholm Station [1929-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Flintholm Station [1929-2004]
Kort over Flintholm Station [1929-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Flintholm Station [1929-2004]
Kort over Flintholm Station [1929-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Flintholm Station [1929-2004]
Kort over Flintholm Station [1929-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)