Slangerup Station
Slangerup Station er fra 1906 og tegnet af statsbane arkitekt Heinrich Wenck og var station på Slangerupbanen frem til nedlæggelsen i 1954. I årene efter nedlæggelsen lå sporarealet øde og blev først taget op et par år efter nedlæggelsen. Remisen ved Slangerup Station blev nedrevet samtidig med optagelse af sporene, så der til sidst kun lå et tomt areal ved den tidligere station. Flere år efter skinnerne var blevet taget op, var der stadig hensatte vogne på Slangerup Station.
Efter Slangerupbanen nedlæggelse i 1954, overgik Slangerup Station til Postvæsnet, men bygningen blev også brugt til venterum for ventende passagerer til den nye rutebilsrute mellem Farum og Slangerup.
Kommunen købte Slangerup Station i 1988, efter Postvæsnet flyttede ud af stationsbygningen, til en større og ny bygning. Kommunen renoverede stationsbygningen og foretog flere indvendige ombygninger. I 1992 husede stationsbygningen et advokatfirma, men advokatfirmaet måtte i 1996 flyttede fra bygningen på grund af sammenstyrtningsfare, da de pæle, bygningen stod på, var rådnet væk. Slangerup Brugsforening købte efterfølgende stationsbygningen af kommunen, for at kunne bruge stationsarealet, når bygningen engang faldt helt sammen.
Fra 1996 og mange år frem, fremstod bygningen i dårligere og dårligere stand, og blev gentagende gange udsat for hærværk. En påsat brand natten mellem den 23. og 24. maj 2000 bevirkede at hele tagetagen udbrændte. Stationsbygningen blev efter de mange års misligholdelse og branden, taget ned og genopført så original som muligt. Den nye stationsbygning stod færdig i 2004 og denne bygning bruges i dag (2020) som institution.