Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum - SJK



Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum: Et Vindue til Danmarks Jernbanehistorie

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum, beliggende i Struer bag den gamle godsbane ved stationen, er et unikt museum, der formidler jernbanens betydning for Midt- og Vestjylland. Museet huser en imponerende samling af lokomotiver, vogne og jernbaneeffekter, der tiltrækker jernbaneentusiaster fra hele landet. En af hovedattraktionerne er det ikoniske MX-lokomotiv, som har en særlig plads i mange jernbanefans hjerter.

Struer som Jernbanekøbstad

Struer har i mange år haft en central rolle i Danmarks jernbanehistorie, især i de år, hvor jernbanen var en dominerende kraft i byens udvikling. Byens status som en vigtig jernbanekøbstad begyndte i 1865, da De Jysk-Fynske Jernbaners lokomotiv nr. 9 trak det første tog til Struer. Jernbanen blev hurtigt en livsnerve for byen, og den økonomiske vækst, som jernbanen medførte, satte skub i Struers udvikling. I mange år var Struer en vigtig knudepunkt for både person- og godstransport i Danmark.

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum afspejler denne historie og tilbyder besøgende en rejse tilbage til en tid, hvor jernbanen havde afgørende betydning for byens og regionens økonomi og infrastruktur.

MX-lokomotivet: Et Højdepunkt på Museet

En af de største attraktioner på museet er det gamle MX-lokomotiv, som mange jernbaneentusiaster valfarter til Struer for at opleve. MX-lokomotiverne blev introduceret i 1960'erne som en del af en modernisering af det danske jernbanenet. Disse lokomotiver var kraftfulde, men samtidig kompakte, og de blev hurtigt populære på grund af deres alsidighed og evne til at køre på både større og mindre baner.

MX-lokomotivet på museet er en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie og symboliserer overgangen fra damp- til dieseldrevne lokomotiver. For mange besøgende er det en nostalgisk oplevelse at se dette lokomotiv, der har kørt tusindvis af kilometer på de danske skinner.

Samlingen af Tog, Vogntyper og Effekter

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum har en omfattende samling, som inkluderer både passagervogne, godsvogne og jernbaneeffekter fra forskellige epoker. Blandt de mest populære udstillinger er liggevognen, som blev brugt til at transportere amerikanske tropper gennem DDR under Den Kolde Krig. Denne vogn blev købt af DSB i 1987 og kørte senere på strækningerne mellem København-Struer og København-Frederikshavn.

En anden interessant udstilling er postpakvognen, der viser den vigtige forbindelse mellem jernbanen og postvæsenet. Museet har samlet postkasser og kontorartikler fra forskellige kommuner, hvilket giver et indblik i, hvordan postvæsenet fungerede i samspil med jernbanen.

Albani godsvognen er et andet fascinerende element i museets samling, og denne vogn blev brugt til at transportere øl fra Albani Bryggerierne i Odense til forskellige destinationer i landet. Det er blot et eksempel på, hvordan jernbanen var afgørende for både lokale og nationale forsyningskæder.

Historien om Jernbanens Postservice

Jernbanen spillede en afgørende rolle i transporten af post i Danmark, og dette aspekt er også grundigt repræsenteret på Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum. Udstillingen inkluderer en rekonstruktion af et stationsposthus, der viser, hvordan post blev håndteret og sorteret i samarbejde med jernbanen.

Et andet højdepunkt i postudstillingen er de mange rejsegodsmærkater, der blev brugt til at identificere bagage og pakker. Disse mærkater viste destinationen og hjalp togpersonalet med at sikre, at bagagen blev leveret korrekt og til tiden. For de besøgende, der interesserer sig for historien om postvæsenet, er denne del af museet en spændende indsigt i, hvordan posttransport fungerede i praksis.

Liggevognen fra Den Kolde Krig

En af de mest unikke vogne i museets samling er liggevognen, som blev brugt til at transportere amerikanske tropper gennem DDR under Den Kolde Krig. Denne vogn blev senere en del af DSB's flåde og kørte på strækningerne mellem København og Struer samt København og Frederikshavn. Liggevognen er et spændende historisk levn, der ikke blot fortæller om jernbanetransportens rolle under Den Kolde Krig, men også om DSB's tilpasning til internationale krav og transporter.

I liggevognen kan de besøgende få en fornemmelse af, hvordan det var at rejse i en tid, hvor tog var et af de mest benyttede transportmidler til lange distancer. Vognens historie vækker minder om en tid, hvor grænserne mellem Øst og Vest var skarpt trukket, og jernbanen spillede en vigtig rolle i både civil og militær transport.

Frivillige Bag Museets Drift

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum drives af en gruppe dedikerede frivillige, der arbejder hårdt for at vedligeholde og præsentere samlingen. Disse frivillige er jernbaneentusiaster, der brænder for at formidle jernbanens historie og sikre, at kommende generationer kan opleve de mange unikke vogne og effekter, som museet rummer.

Frivillige står også for vedligeholdelsen af de gamle lokomotiver og vogne, hvilket kræver både tid og ekspertise. De er samtidig ansvarlige for at indsamle og registrere nye genstande, som kan føje nye dimensioner til museets samling. Deres arbejde er en vigtig del af museets succes og en afgørende faktor i bevarelsen af Danmarks jernbanehistorie.

Samarbejde med Struer Museum

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum er en del af Struer Museum, hvilket betyder, at der er en tæt sammenhæng mellem byens historie og jernbanemuseets udstillinger. Struer Museum har et bredere fokus på lokalhistorie, men jernbanemuseet spiller en central rolle i at formidle byens industrielle og økonomiske udvikling.

Gennem samarbejdet med Struer Museum kan jernbanemuseet udvide sine udstillinger og give besøgende en dybere forståelse af jernbanens betydning for både Struer og resten af Midt- og Vestjylland. Dette partnerskab er med til at sikre, at jernbanens rolle i regionens historie bliver bevaret for eftertiden.

Museets Fremtidige Udfordringer

Selvom Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum har opnået stor succes og tiltrækker mange besøgende, står museet også over for udfordringer. En af de største udfordringer er vedligeholdelsen af de gamle vogne og lokomotiver, som kræver både ekspertise og ressourcer. Museet er afhængig af frivillige og donationer for at fortsætte arbejdet, og der er konstant behov for at tiltrække nye generationer af besøgende og støtter.

Derudover er der et ønske om at udvide museets samling og forbedre faciliteterne, så museet fortsat kan være en attraktiv destination for jernbaneentusiaster og historieinteresserede. Ved at fokusere på både bevarelse og formidling af jernbanehistorien kan Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum sikre, at Danmarks jernbanearv lever videre i fremtiden.

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum i Struer er en skattekiste af dansk jernbanehistorie. Med sin imponerende samling af lokomotiver, vogne og effekter tilbyder museet en unik indsigt i, hvordan jernbanen har formet både Struer og resten af Midt- og Vestjylland. Fra MX-lokomotivet til liggevognen fra Den Kolde Krig giver museet de besøgende mulighed for at opleve fortiden på nært hold.


Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum (SJK) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
OHJ Køf 652008I drift
VLTJ ML 272007I drift