Dansk jernbanehistorie gennem data og billeder



Velkommen til danskejernbaner.dk

danskejernbaner.dk er det største jernbanesite i Danmark og har den seneste måned haft 52.722 unikke brugere, som har set 392.244 websider.

Formålet med dette website er at give et historisk tilbageblik på de forskellige baner i Danmark, med fokus på de nedlagte baner i provinsen. Siden vil primært beskrive banerne - deres forløb, stationer, historie og tekniske data.

Vores mål er at have et komplet bane- og stationssite inden 2030, hvor der vil være beskrivelser, data og fotos for alle danske jernbaner. I første omgang fokuserer vi på at beskrive banernes historie kort og lave en fotoreportage over resterne af banernes forløb - herunder stationer, holdepladser og trinbræt. Vi er meget interesserede i at modtage henvendelser fra personer, som har billeder eller andet materiale i form af beretninger, anekdoter eller faktuelle informationer, der kan styrke indholdet på siden.

De danske baners succes toppede i 1920'erne, målt på banekilometer, og fik stor betydning for transporten under de to verdenskrige. Jernbaneeventyret sluttede for mange af de små lokalbaner i 1960'erne, hvor de blev lukket på stribe. De blev udkonkurreret af busser, lastbiler og personbiler.

Med mindre andet er angivet, kan alt materiale på disse sider frit benyttes.


Boganmeldelse: "Hjælpen til Sønderjylland"


Bogen "Hjælpen til Sønderjylland"
Fotograf: Jacob Laursen
Den 7. september 2024
Af: Jacob Laursen

Bogen "Hjælpen til Sønderjylland" et mesterværk af Niels Jensen

"Hjælpen til Sønderjylland" af Niels Jensen er et omfattende værk, der udforsker de massive investeringer i infrastruktur, som Danmark foretog i Sønderjylland efter Genforeningen i 1920. En af de mest markante dele af denne genopbygning var opførelsen af jernbaner, der bidrog til at forbinde den tidligere preussiske landsdel med resten af landet. Jensen dykker ned i detaljerne om, hvordan jernbanenettet blev udbygget og moderniseret, og bogen er fyldt med tekniske detaljer, som især vil appellere til dem med en særlig interesse for jernbanehistorie.

Genforeningen og Sønderjyllands Nedslidte Jernbaner

Da Danmark overtog Nordslesvig (det nuværende Sønderjylland) i 1920, stod regionen overfor store udfordringer. Efter flere års preussisk dominans og udpining under 1. Verdenskrig, var jernbaneinfrastrukturen i regionen nedslidt. Preussen havde i årene op til krigen anvendt infrastrukturen som et redskab til at fortyske regionen, og jernbanenettet bar præg af denne politik med manglende vedligeholdelse og forældet teknologi.

Sønderjylland var med andre ord i en tilstand af infrastrukturel kollaps. Veje, bygninger, og jernbaner var i en så dårlig forfatning, at der var brug for milliardinvesteringer i nutidskroner for at genopbygge landsdelen og bringe den op på niveau med resten af landet.

I perioden 1920-1940 investerede staten betydeligt i jernbaner, broer og andre infrastrukturprojekter, hvilket blev afgørende for regionens integration i det danske kongerige. Jensen belyser denne periode med stor grundighed, og det er tydeligt, at jernbanernes rolle ikke blot var af transportmæssig karakter, men også af symbolsk og politisk betydning i den post-genforenede region.

Udbygning af Jernbanenettet i Sønderjylland

Jernbaneprojekterne i Sønderjylland omfattede både renovering af eksisterende strækninger og opførelse af nye forbindelser. Niels Jensen beskriver, hvordan jernbanenettet blev udvidet for at sikre bedre forbindelser mellem de vigtigste byer i regionen og resten af Danmark. Dette inkluderede forbedringer på strækninger som Tønder-Esbjerg, Sønderborg-Padborg, og Aabenraa-Gråsten.

Derudover blev der investeret i nye jernbanebroer og stationsbygninger, som skulle modernisere infrastrukturen og sikre effektiv drift. Den tekniske udvikling, der blev implementeret, omfattede også forbedrede signalanlæg og nye lokomotiver, som kunne håndtere de stigende transportkrav.

Jernbanerne i Sønderjylland spillede en afgørende rolle i den økonomiske genopretning af regionen. De forbandt landbrugs- og industrivirksomheder med resten af landet og skabte grundlaget for en blomstrende økonomi, der stadig nyder godt af disse investeringer i dag. Jensen illustrerer dette gennem en række fotografier og kort, der giver læseren et visuelt indblik i transformationen.

Sønderjyllands Jernbaners Historiske Betydning

Niels Jensen formår i "Hjælpen til Sønderjylland" at sætte jernbanernes betydning i et historisk perspektiv. Han viser, hvordan jernbanenettet ikke blot var et spørgsmål om transport, men også en central brik i genopbygningen af landsdelens identitet som en del af det danske rige.

Med genopbygningen af jernbanerne blev Sønderjylland igen integreret i det nationale transportsystem. Forbindelserne til større danske byer som Kolding og Esbjerg blev styrket, og der blev åbnet for en hurtigere og mere effektiv transport af varer og mennesker. Dette var afgørende for regionens økonomiske vækst og politiske stabilitet.

I bogen dokumenteres også, hvordan mange af de historiske stationsbygninger i dag står som monumenter over denne periode. Stationer som Tønder, Aabenraa og Sønderborg blev centrale knudepunkter, og Jensen giver et detaljeret indblik i de forskellige byggerier og renoveringer, der blev gennemført for at sikre deres fremtidige brug.

Billeder og Kort Som Viser Jernbanernes Udvikling

En af bogens styrker er det omfattende billedmateriale, som Niels Jensen har samlet gennem sine mange år som forfatter. Bogen er rigt illustreret med gamle kort, fotos af lokomotiver, stationsbygninger og jernbanebroer. Mange af disse billeder er unikke og har ikke tidligere været offentliggjort, hvilket giver læseren et sjældent indblik i jernbanernes udvikling.

Kortmaterialet i bogen viser, hvordan jernbanenettet blev udvidet og moderniseret over tid. Især de detaljerede gengivelser af samtidens køreplaner og ruter er en værdifuld kilde for både historikere og jernbaneentusiaster.

Bogen er en klar anbefaling fra danskejernbaner.dk

Niels Jensens "Hjælpen til Sønderjylland" er en fagligt solid og visuelt rig bog, der på fornem vis dokumenterer jernbanernes centrale rolle i genopbygningen af Sønderjylland efter Genforeningen i 1920. Bogen er en guldgrube af viden for både historisk interesserede og jernbaneentusiaster, og dens detaljerigdom gør den til et uundværligt værktøj for alle, der ønsker at dykke ned i dette spændende kapitel af dansk infrastrukturhistorie.

Niels Jensen holder også foredrag om emnet, hvor indholdet og kontakt til Niels Jensen kan findes her: Link til foredrag
Foredraget tager ca. 2 timer incl. en pause på ca. 15 minutter og bygger på bogen.

ELRO Dage i Mariager den 1. september 2024


ELRO Dagen og veterankørsel i Mariager med "Hadsund Peter"
Fotograf: Jacob Laursen
Den 1. september 2024
Af: Jacob Laursen

ELRO Dagen Den 1. september 2024 blev en uforglemmelig dag for jernbaneentusiaster og familier, da Mariager Handest Veteranjernbane åbnede dørene for ELRO Dagen. I strålende solskin mødtes en spændt skare på Mariager Station for at deltage i denne særlige begivenhed, hvor alle havde mulighed for at køre gratis med veterantoget, der trak dem gennem smukke landskaber og tilbage i tiden til jernbanens gyldne dage.

ELRO Fonden, som igen i 2024 stod som økonomisk garant for det store event "ELRO Dage", har givet foreninger, klubber og institutioner i ELROs tidligere forsyningsområde en enestående mulighed for at samle midler til deres arbejde. Dette har skabt rammerne for en dag, hvor historien blev levende, og familier fik mulighed for at opleve et stykke dansk kulturarv på nært hold.

Mariager Handest Veteranjernbane er ikke blot en jernbane, men en levende del af Danmarks kulturhistorie. På ELRO Dagen blev gæsterne inviteret til at tage plads i det næsten 100-årige veterantog og rejse tilbage til en tid, hvor Danmarks regent var Christian X, og hvor landet blev ledet af statsminister Thorvald Stauning. Med billetter i brunt pap, som dem stationsforstanderen solgte for hundrede år siden, begyndte rejsen allerede ved billetkøbet.

Om danskejernbaner.dk brugere

Af de mange mails vi modtager, kan vi se at vores brugere er meget forskellige. Der er dem, som har interesse for jernbaner, dem der skal bruge oplysninger til slægtsforskning, dem der har købt en nedlagt station, historie interesserede, forskningsprojekter, materiale til skoleopgaver mv.

Vi prøver at være brede og hjælpe så mange som muligt. Hvis du mangler noget, har rettelser eller andet, så kontakt os endeligt på vores mail: mail@danskejernbaner.dk

Populære Artikler
Den 2. december 2021
Den 16. juli 2021
Den 25. marts 2024

Museumsbanen Maribo-Bandholm