Christian Edvard Sylow


Christian Edvard Sylow (23. oktober 1866 i Korsør – 15. november 1930 i København) var en dansk arkitekt.

Sylow var søn af byfoged, borgmester i Korsør Niels Peter Martin Sylow og Sophie Antoinette Kirstine Elise Nellemann, tog præliminæreksamen i Sorø 1882, blev tømrersvend og gik på Teknisk Skole. Han gik på Kunstakademiet fra april 1885 indtil afgang i maj 1895. Undervejs var han ansat som konduktør for Ove Petersen.

Sylow var dernæst medarbejder hos Ferdinand Meldahl, H.B. Storck, Valdemar Koch, Axel Møller, Martin Borch (ombygning af Gammel Køgegård), Eugen Jørgensen (Gardehusarkasernen) 1896-98, Frederik L. Levy (bygninger i Københavns Frihavn) ca. 1901-02 samt Vilhelm Fischer (Hotel Bristol) 1901-02. Sylow fik således en lang og grundig uddannelse. Allerede i akademitiden fik han opgaver i sin hjemby Korsør, men det blev senere hen Køge, hvor Sylow var mest virksom. Han fulgte tidens omskiftelser fra historicisme over nationalromantik til nyklassicisme.

Han var medlem af Kontrolkomiteen for Landhypotekforeningen for Østifterne 1908-30.

Han modtog K.A. Larssens Legat 1894, Akademiets rejsestipendium 1900 og 1905 og Theophilus Hansens Legat. Rejserne gik til Italien, Frankrig og Grækenland.

Han døde ugift og er begravet på Assistens Kirkegård.

Stamdata for Christian Edvard Sylow

Født: 23. oktober 1866 i Korsør
Død: 15. november 1930 i København

Christian Edvard Sylow er krediteret som værende arkitekt for stationer i denne oversigt

Stationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Bjæverskov StationBjæverskov station var med kreaturfold og lå ca. 1½ km sydøst for Bjæv....
Stedet er fotograferet Farendløse StationFarendløse eller som byen og stationen tidligere benævntes "Farringløs....
Stedet er fotograferet Gummersmark StationGummersmark eller Gummersmarke Station var banens mindste station og l....
Stedet er fotograferet Haugbyrd HoldepladsHaugbyrd Holdeplads eller Havbyrd som det blev stavet de sidste år ban....
Stedet er fotograferet Lellinge Station (Lel)Lellinge Station havde et 115 m langt krydsningsspor.
Stedet er fotograferet Nyvang TrinbrætNyvang Trinbræt var med 50 m perron og ventesalsbygning i træ med tegl....
Stedet er fotograferet Sneslev StationSneslev Station var med et 115 m langt krydsningsspor.
Stedet er fotograferet Yderholm HoldepladsYderholm holdeplads var med perron og ventesalsbygning i træ med teglt....
Stedet er fotograferet Ørslev StationØrslev Station var Køge-Ringsted Banens størsteog var med et 180 m kry....
Stedet er fotograferet Østervang StationØstervang station lå lidt øst for Gørslev i retning af Vollerslev. Øst....


Lige nu er der: 120 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50