Edvard Jensen: Arkitekten Bag Silkeborgs Historiske Bygninger
Edvard Jensen begyndte sandsynligvis sin karriere som tegner ved Statsbaneanlæggene under arkitekt Thomas Arboe i Aarhus. Der er en slående lighed mellem Edvard Jensens tidlige værker, såsom de to tekniske skoler i Skive (Nordbanevej, 1898) og Silkeborg (Skoletorvet, 1889-1891), der arkitektonisk er nært beslægtet med Thomas Arboes stationsarkitektur.
Silkeborgs Arkitektoniske Præger i Tre Årtier
Edvard Jensen flyttede til Silkeborg i 1890'erne og kom til at præge byens arkitektur i de følgende tre årtier. Hans bidrag til både offentligt og privat byggeri er kendetegnet ved en stilsikker tilgang, der afspejler tidens førende arkitektoniske retninger. Hans bygninger er ofte udført i blank mur med røde teglsten og indlagte detaljer som pilastre fra den græsk-romerske klassiske arkitektur samt græsk inspirerede pedimenter i sandsten.
Hjemstavnsstil og Bedre Byggeskik
Senere i sin karriere optog Edvard Jensen den tillempede hjemstavnsstil, som var karakteriseret ved kompakte bygningskroppe og tage med halvvalm. Dette ses blandt andet i hans arkitektur for stationsbygningerne til Silkeborg-Kjellerup Jernbane og Silkeborg-Bryrup Jernbane. Jensen var en arkitekt, der med sin virke i Silkeborg satte sit præg på byen og omegn med en arkitektur og byggekunst i tråd med Bedre Byggeskiks idealer.
Krediterede Stationer
Edvard Jensen er krediteret for følgende stationer:
- Stationsbygningerne til Silkeborg-Kjellerup Jernbane, ibrugtaget 1924 – dog ikke endestationerne.
- Silkeborg-Bryrup Jernbane, ibrugtaget 1929 – dog ikke endestationerne.