Edvard Jensen
Edvard Jensen begyndte sandsynligvis sin karriere som tegner ved Statsbaneanlæggene under arkitekt Thomas Arboe i Århus. Der er en slående lighed mellem Edvard Jensens tidlige egne værker, f.eks. de to tekniske skoler: Skive, Nordbanevej (1898) og Silkeborg, Skoletorvet (1889-1891), der arkitektonisk er nært beslægtet med Thomas Arboes stationsarkitektur.
Edvard Jensen flyttede til Silkeborg i 1890'erne og var med til at præge byens arkitektur de kommende 3 årtier. Edvard Jensens bud på offentligt og privat byggeri er en både stilsikkert og for den tids førende retninger, som er kendetegnet ved den blanke mur i røde teglsten med indlagte detaljer som pilastre fra den græsk-romersk klassisk arkitektur og de græsk inspirerede pedimenter i sandsten.
Senere optog Edvard Jensen den tillempede hjemstavnsstil med de kompakte bygningskroppe og tage med halvvalm, som det blandt andet ses i arkitekturen for stationsbygningerne til Silkeborg-Kjellerup Jernbane og Silkeborg-Bryrup Jernbane.
Edvard Jensen var en arkitekt, der med virke i Silkeborg prægede byen og dennes omegn med en arkitektur og byggekunst efter Bedre Byggeskiks idealer.
Af stationer er Edvard Jensen krediteret for:
Stationsbygningerne til Silkeborg-Kjellerup Jernbane, ibrugtaget 1924 – dog ikke endestationerne.
Silkeborg-Bryrup Jernbane, ibrugtaget 1929 – dog ikke endestationerne.