Christian Edvard Sylow


Christian Edvard Sylow (23. oktober 1866 i Korsør – 15. november 1930 i København) var en dansk arkitekt.

Sylow var søn af byfoged, borgmester i Korsør Niels Peter Martin Sylow og Sophie Antoinette Kirstine Elise Nellemann, tog præliminæreksamen i Sorø 1882, blev tømrersvend og gik på Teknisk Skole. Han gik på Kunstakademiet fra april 1885 indtil afgang i maj 1895. Undervejs var han ansat som konduktør for Ove Petersen.

Sylow var dernæst medarbejder hos Ferdinand Meldahl, H.B. Storck, Valdemar Koch, Axel Møller, Martin Borch (ombygning af Gammel Køgegård), Eugen Jørgensen (Gardehusarkasernen) 1896-98, Frederik L. Levy (bygninger i Københavns Frihavn) ca. 1901-02 samt Vilhelm Fischer (Hotel Bristol) 1901-02. Sylow fik således en lang og grundig uddannelse. Allerede i akademitiden fik han opgaver i sin hjemby Korsør, men det blev senere hen Køge, hvor Sylow var mest virksom. Han fulgte tidens omskiftelser fra historicisme over nationalromantik til nyklassicisme.

Han var medlem af Kontrolkomiteen for Landhypotekforeningen for Østifterne 1908-30.

Han modtog K.A. Larssens Legat 1894, Akademiets rejsestipendium 1900 og 1905 og Theophilus Hansens Legat. Rejserne gik til Italien, Frankrig og Grækenland.

Han døde ugift og er begravet på Assistens Kirkegård.

Stamdata for Christian Edvard Sylow

Arkitekt født1866.10.23 i Korsør
Arkitekt død1930.11.15 i København

Christian Edvard Sylow er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetBjæverskov StationBjæverskov station var med kreaturfold og lå ca. 1½ km sydøst for...
Stedet er fotograferetFarendløse StationFarendløse eller som byen og stationen tidligere benævntes "Farri...
Stedet er fotograferetGummersmark StationGummersmark eller Gummersmarke Station var banens mindste station...
Stedet er fotograferetHaugbyrd HoldepladsHaugbyrd Holdeplads eller Havbyrd som det blev stavet de sidste å...
Stedet er fotograferetLellinge Station (Lel)Lellinge Station havde et 115 m langt krydsningsspor.
Stedet er fotograferetNyvang TrinbrætNyvang Trinbræt var med 50 m perron og ventesalsbygning i træ med...
Stedet er fotograferetSneslev StationSneslev Station var med et 115 m langt krydsningsspor.
Stedet er fotograferetYderholm HoldepladsYderholm holdeplads var med perron og ventesalsbygning i træ med ...
Stedet er fotograferetØrslev StationØrslev Station var Køge-Ringsted Banens størsteog var med et 180 ...
Stedet er fotograferetØstervang StationØstervang station lå lidt øst for Gørslev i retning af Vollerslev...