Fox, Henderson & Co., en artikel om Fox, Henderson & Co.




Sir Charles Fox: En Pioner Inden for Jernbane- og Ingeniørkunst

Sir Charles Fox, født den 11. marts 1810 i Derby og død den 11. juni 1874, var en fremtrædende engelsk civilingeniør og entreprenør. Fox' arbejde fokuserede primært på jernbaner og omfattede design og konstruktion af stationer, banegårde og broer, hvilket gjorde ham til en af de mest indflydelsesrige ingeniører i det 19. århundrede.

Tidlige År og Karriereskift

Som den yngste af fem sønner af Dr. Francis Fox var Charles Fox oprindeligt uddannet til at følge sin fars fodspor i medicinen. Men i en alder af 19 år skiftede han kurs og blev lærling hos John Ericsson i Liverpool. Her samarbejdede han med John Ericsson og John Braithwaite om udviklingen af Novelty-lokomotivet, som deltog i Rainhill-prøverne på Liverpool og Manchester Railway. Denne oplevelse vækkede Fox' interesse for jernbaner, og han begyndte sin karriere på Liverpool og Manchester Railway.

Karriereudvikling og Opfindelser

I 1830 giftede Charles Fox sig med Mary Brookhouse, og parret fik tre sønner og en datter. To af sønnerne, Francis Fox og Charles Douglas Fox, fulgte i deres fars fodspor og blev også ingeniører. I 1832 patenterede Fox en vigtig opfindelse – et sporskifte, som stadig er i brug i dag og erstattede de tidligere glidende skinner.

I 1837 blev Fox rekrutteret som ingeniør på London og Birmingham Railway af den legendariske Robert Stephenson. Fox var ansvarlig for projekter som Watford-tunnelen og stigningen mellem Camden Town og Euston, hvor han udviklede teorier om skæve buer, som blev præsenteret for The Royal Institution.

Partnerskaber og Vigtige Projekter

Fox indgik partnerskab med entreprenøren Francis Braham, og sammen dannede de firmaet Braham, Fox and Co. Efter Brahams pensionering blev firmaet til Fox, Henderson and Co., som specialiserede sig i jernbaneudstyr, broer, tage og kraner. De stod bag mange ikoniske stationsoverdækninger, herunder Liverpool Tithebarn Street, Bradford Exchange, Paddington og Birmingham New Street.

En bemærkelsesværdig medarbejder i firmaet var William Siemens, der blev kendt for sine banebrydende opfindelser inden for mekanik og elektroteknik.

The Crystal Palace og Senere Karriere

Fox' ekspertise i strukturelt jernarbejde førte til, at Joseph Paxton valgte ham til at bygge The Crystal Palace til The Great Exhibition of 1851. For dette arbejde blev Fox slået til ridder den 23. oktober 1851. Efter udstillingen blev han ansat af Crystal Palace Company til at flytte og genopføre bygningen på Sydenham Hill.

I 1856 gik Fox Henderson i likvidation efter tab på Den Sjællandske Jernbane i Danmark. Herefter dannede Sir Charles Fox et nyt firma med sine to sønner, Sir Charles Fox and Sons (senere Freeman Fox & Partners), som fortsatte med at påtage sig store ingeniørprojekter over hele verden.

Et Markant Bidrag til Ingeniørfaget

Sir Charles Fox var en pioner inden for smalsporede jernbaner og konstruerede den første smalsporede bane i Indien. Hans arbejde omfattede også komplekse bro- og højniveaulinjer ved Battersea samt udvidelse af broen over Themsen.

Med sine mange opfindelser og projekter efterlod Sir Charles Fox et varigt indtryk på ingeniørfaget, og han huskes som en af de mest betydningsfulde ingeniører i nyere tid.



Fox, Henderson & Co. er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Ringsted Station (Rg) [1856-1924]Ringsted Station: Fra Første Station til Midtbanens Knudepun...
Stedet er fotograferetSorø Station (So)Sorø Station bliver også kaldt Sorø Landstation.Sorø Station...