Peto, Brassey and Betts, en artikel om Peto, Brassey and Betts
Peto, Brassey og Betts: Pionerer i Anlæg af Jernbaner i Danmark
Et Engelsk Entreprenørkonsortium
Peto, Brassey og Betts var et engelsk entreprenørkonsortium, der spillede en afgørende rolle i anlæggelsen af de første jernbanestrækninger i Jylland. Konsortiets aktiviteter i Danmark blev primært varetaget af Morton Peto, som fremlagde en række forslag og initiativer til jernbaneanlæg. I 1866 gik Morton Peto og Edward Betts i betalingsstandsning, og de sidste danske aktiviteter blev derfor finansieret og udført af Thomas Brassey.Anlæg af Jernbaner i Slesvig og Jylland
I hertugdømmet Slesvig åbnede konsortiet i 1859 strækningen Flensborg-Tønning med en sidebane til Rendsborg baseret på en koncession fra 27. maj 1852. I februar 1859 fik konsortiet koncession på en jernbane mellem Århus, Langå, Randers med en sidebane fra Langå til Struer. Byggearbejdet begyndte i efteråret 1859. Statens aftale med konsortiet blev ændret 18. december 1860 og lovfæstet 10. marts 1861. Staten sikrede sig ret til at overtage de strækninger, som konsortiet havde koncession på, mens konsortiet til gengæld fik lov til at anlægge flere strækninger i Jylland og på Fyn.Udvidelse af Jernbanenettet og Koncessioner
Den 1. maj 1862 fik konsortiet koncession på længdebanen Flensborg-Padborg-Fredericia med sidebaner til Haderslev, Aabenraa og Tønder. Anlægsarbejdet blev midlertidigt stoppet på grund af krigen i 1864, men blev genoptaget i 1865. Længdebanens to dele, der nu lå i to forskellige lande med Vamdrup som grænsestation, blev indviet 1. november 1866.Salg og Overdragelse af Jernbanestrækninger
I 1865 blev strækningerne i hertugdømmet Slesvig solgt til bankierkonsortiet Erlanger & Sohn, og driftsaktiviteterne blev overført til selskabet Schleswigsche Eisenbahn Gesellschaft. Dette selskab blev i 1870 indlemmet i Altona-Kieler Eisenbahn-Gesellschaft.Overdragelse til Den Danske Stat
Til drift af de tilbageværende danske strækninger stiftede konsortiet Det Danske Jernbanedriftselskab. Selskabet blev den 1. september 1867 overtaget af staten, som overførte aktiviteterne til de Jysk-Fyenske Jernbaner. Dette selskab skiftede i 1874 navn til De Danske Statsbaner i Jylland-Fyn, hvilket blev forløberen til DSB, der officielt blev stiftet i 1885 efter statens overtagelse af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1880.Peto, Brassey and Betts er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Aarhus Banegård (Ar) [1862-1884] | Aarhus Banegård [1862-1884] – En Pioner i Jysk Jernbanehisto... |