Allingåbro-Stenvad Jernbane (RJ)
Allerede i 1904-1906 opstod der mange planer om elektrisk drevne jernbaner i Østjylland og på Djurs, bl.a. en bane fra Grenaa over Gjerrild-Stenvad-Nørager-Vivild-Ørsted til Allingåbro. Baneprojektet kom med i den store jernbanelov af den 27. maj 1908 – dog opdelt i to uafhængige banestrækninger:
- En konventionel bane fra Ryomgård til Gjerrild og med mulighed for forlængelse til Grenaa.
- En elbane gennem det nordvestlige Djursland fra Allingåbro til et punkt på Ryomgård-Gjerrild Banen.
Elbanen blev ikke til noget, men baneprojektet genopstod som nyt ønske, dog mere specifikt som en jernbane fra Allingåbro til Stenvad og var med i den næste store jernbanelov af den 20. marts 1918, ikke som elbane, men som konventionel bane.
Tanken om en jernbane fra Allingåbro til Stenvad blev dog aldrig realiseret.
Ryomgård-Gjerrild Banen (RGB) blev realiseret i 1911. I stedet for en bane til Allingåbro, som gik i retning mod Randers, fik det nordøstlige Djursland altså forbindelse med jernbaneknudepunktet Ryomgård, hvor der var forbindelse både med Aarhus og Randers.