Allingåbro-Stenvad Jernbane (RJ)


Allerede i 1904-1906 opstod der mange planer om elektrisk drevne jernbaner i Østjylland og på Djurs, bl.a. en bane fra Grenaa over Gjerrild-Stenvad-Nørager-Vivild-Ørsted til Allingåbro. Baneprojektet kom med i den store jernbanelov af den 27. maj 1908 – dog opdelt i to uafhængige banestrækninger:

- En konventionel bane fra Ryomgård til Gjerrild og med mulighed for forlængelse til Grenaa.
- En elbane gennem det nordvestlige Djursland fra Allingåbro til et punkt på Ryomgård-Gjerrild Banen.

Elbanen blev ikke til noget, men baneprojektet genopstod som nyt ønske, dog mere specifikt som en jernbane fra Allingåbro til Stenvad og var med i den næste store jernbanelov af den 20. marts 1918, ikke som elbane, men som konventionel bane.

Tanken om en jernbane fra Allingåbro til Stenvad blev dog aldrig realiseret.

Ryomgård-Gjerrild Banen (RGB) blev realiseret i 1911. I stedet for en bane til Allingåbro, som gik i retning mod Randers, fik det nordøstlige Djursland altså forbindelse med jernbaneknudepunktet Ryomgård, hvor der var forbindelse både med Aarhus og Randers.

Vigtige stamdata for Allingåbro-Stenvad Jernbane (RJ)

Jernbanens længde i km 22,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseRJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1918.03.20
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Litteratur for: Allingåbro-Stenvad Jernbane (RJ)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7