Nykøbing Falster-Gedser - operatør: DSB
Gjedser Jernbane eller Gedserbanen. I 1883 henvendte den danske regering sig til C. F. Tietgen og foreslog ham, at han selv skulle modtage koncession på anlæg af Gjedser Jernbane og havnen i Gedser. Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab skulle forpagte anlægget mod en årlig afgift på 120.000 kr. På det grundlag fik Tietgen koncessionen den 29. maj 1884 for 80 år. Koncessionen bestemte at Gjedser Jernbane og havnen i Gedser skulle være færdig den 1. juli 1886.
Gjedser Jernbane åbnede 1. juli 1886 strækningen Nykøbing Falster-Gedser, som var i alt 23 km lang. Oprindelig havde strækningen kun 2 mellemstationer: Væggerløse 6 km. og Fiskebæk 15 km. fra Nykøbing Falster Station. I 1888 oprettedes et trinbræt 17 km. fra Nykøbing Falster med privat sidespor for "Interessentskabet Gedesby Læssespor" for læsning af sukkerroer til Sukkerfabrikken i Nykøbing Falster. Trinbrættet fik navn efter landsbyen Gedesby, som ligger 2 km. længere mod syd. 11 km. fra Nykøbing Falster blev der i 1887 oprettet en holdeplads Marrebæk ved landsbyen af samme navn oprettet. Også her var der etableret sidespor fra 1929. Fra Gedser var der fra 1886 færgeforbindelse via Warnemünde til Berlin og det øvrige udland.
Som led i opbygningen af de internationale forbindelser blev strækningen Orehoved-Gedser forpagtet af DSB fra 1. januar 1893. Derved fik DSB kontrol med den gennemgående forbindelse til Tyskland. Gjedser Jernbane A/S var et selvstændigt jernbaneselskab indtil 1960'erne, hvor selskabet likvideredes og overgik til DSB. Det havde dog ikke haft nogen praktisk betydning siden DSB forpagtet banen fra 1. januar 1893.
Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Gedser
Jernbanens længde i km | 22,9 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 71 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 0 % |
Dato for Koncession | 1884.05.29 |
Jernbanen åbnet | 1886.07.01 |
Persontrafik nedlagt | 2009.12.12 |
Godstrafik nedlagt | 2009.12.12 |
Jernbanen nedlagt | 2009.12.12 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
DSB banenummer | 3 |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | ATC (ZUB 123) |
Bane status | Lokalbane |
Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1963.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Nf |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 54.767161,11.877553 |
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Væggerløse startede som station, men blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1969.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1969.05.22 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Rosendahl |
Adresse | Stationsvej 1, 4873 Væggerløse |
Stednavneforkortelse | Vø |
Højdeplacering over havet | 2,7 meter |
GPS koordinater | 54.716327,11.914352 |
Væggerløse Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster-Gedser banens åbning den 1. juli 1886. Banen var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften af Gjedser Jernbane i 1893. Ved overtagelse af banen fulgte Marrebæk Trinbræt med, trods det at DSB ikke var særligt begejstrede for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk Trinbræt som trinbræt frem til 1901, hvor der etableredes billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Ved samme lejlighed blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej og ventebygning lå nord for.
Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.
Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.
I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1971 |
Nedlagt | 1975 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Mæ |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.678398,11.899018 |
Marrebæk Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Fiskebæk Station, en af de ældre jernbanestationer i regionen, har en rig historie og en betydelig rolle i lokalsamfundets udvikling langs Gedserbanen. Stationen, der blev opført i 1886, åbnede dørene for rejsende den 1. juli samme år og blev et knudepunkt for lokalbefolkningen såvel som for handel og transport.
Fiskebæk Station havde vigespor for togkrydsning og fik siden et sidespor for læsning af sukkerroer til fabrikken i Nykøbing.
Beliggende på jernbanestrækningen Nykøbing - Gedser, som blev anlagt i perioden 1885-1886, og var initieret af C.F. Tietgen, for at forbinde Nykøbing Falster med Gedser og kom til at spille en afgørende rolle i områdets udvikling.
At det blev Fiskebæk og ikke den større sogneby Skelby, der fik stationen, skyldes formentlig, at Fiskebæk lå nærmere Gedsergård, hvis ejer geheimeetatsråd Edward Tesdorpf var stor fortaler for baneprojektet.
Stationen blev valgt til at tjene som et centralt knudepunkt på grund af dens strategiske beliggenhed nær Gedsergård og bekvem adgang til de omkringliggende samfund, herunder Væggerløse. Mens Gedserbanen altid var mindre i omfang, spillede den en afgørende rolle i at lette transporten af både passagerer og gods mellem regionens byer og havne.
Fiskebæk Station, med sin karakteristiske rødstensarkitektur, udgjorde et vigtigt kulturmiljø i området. Stationens anlæg, herunder stationsbygningen, toiletbygningen, pakhuset og banevogterhuset, står som vidnesbyrd om fortidens jernbanetrafik og dets indflydelse på lokalsamfundet. Disse bygninger blev opført ved banens anlæggelse.
I løbet af årene blev Fiskebæk Station et socialt samlingspunkt og et symbol på samfundets sammenhold. Lokalbefolkningen samledes her, og stationen var et vigtigt knudepunkt for handel, kommunikation og kulturel udveksling. Endda en del af den berømte film "Ved Vejen", baseret på Herman Bangs novelle, blev filmet på Fiskebæk Station, hvilket understreger dens kulturelle og historiske betydning.
Desværre, i 1974, blev Fiskebæk Station nedlagt som følge af ændringer i jernbanetrafikken, og lokalbefolkningen mistede et centralt element i deres dagligdag. Men selvom stationen ikke længere er i drift, står dens bygninger stadig som et symbol på fortiden og er en påmindelse om det vigtige bidrag, som jernbanen har haft til udviklingen af lokalsamfundet langs Gedserbanen.
Fiskebæk Station lagde kulisser til i filmatiseringen af Herman Bang's roman "Ved Vejen" fra 1988.
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1886.07.01 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fiskebæk Stationsvej 6B, 4874 Gedser |
Stednavneforkortelse | Fi |
Højdeplacering over havet | 3,1 meter |
GPS koordinater | 54.643277,11.902436 |
Noter:Titel:- 1949 - Fiskebæk Station
Bygningsnavn:Fiskebæk Station
Sted:Danmark, Falster, Fiskebæk
Vejnavn:Fiskebæk Stationsvej
Husnummer:6
Lokalitet:Fiskebæk
Postnummer:4874
By:Gedser
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04371_009.tif
Fiskebæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Gedesby Trinbræt blev bygget i 1886 som en del af den historiske Nykøbing Falster-Gedser-strækning, blev Gedesby Trinbræt en afgørende del af regionens transportinfrastruktur og et centrum for lokalbefolkningen.
Gedesby Trinbræt åbnet den 1. juli 1886 som en del af Gedserbanen, der var en del af den oprindelige Sydbane, blev Gedesby Trinbræt en vigtig knudepunkt for togtrafikken, der gik til Tyskland. Dets strategiske beliggenhed og forbindelse til større byer gjorde det til et travlt og livligt sted, hvor rejsende og gods blev transporteret frem og tilbage.
I løbet af det 20. århundrede så Gedesby en betydelig udvikling. Byen blev beskrevet som et levende samfund med en kirke, skole, forsamlingshus, mølle og jernbaneholdeplads. Fattiggården, som var et alderdomshjem, lå syd for grænsen mellem Gedesby og Skelby sogne og var et centralt element i det lokale sociale velfærdssystem.
Desværre, med åbningen af Fugleflugtslinjen til Rødbyhavn i 1963, mistede Gedserbanen gradvist sin betydning. Gedesby Trinbræt blev nedlagt i 1971 og efterfølgende fjernet.
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1886.07.01 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Gdb |
Højdeplacering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 54.618357,11.915814 |
Gedesby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Gedser Station (Ge) var Nykøbing Falster-Gedser's endestation og lå 22,9 km. fra første station.
Gedser sidste stationsbygningen er opført 1903 efter tegninger af Heinrich Wenck og var Gedserbanens endestation frem til lukningen den 12. december 2009 med køreplansskiftet 2009/10. Stationshallen er udstyret med både tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene.
Siden 2012 har Gedser Station eksisteret under navnet: "SCANDLINES PORTALEN", efter en meget målrettet, og vellykket ombygning. Den tidligere station trænger til et "brush up", men fungerer fremragende til formålet. På et stykke spor tæt ved, er der placeret en tidligere DSB F-Maskine.
I 1986 udmeldte DSB at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Remiseområdet blev overtaget af en gruppe borgere og jernbaneentusiaster, som dannede Bevaringsforeningen Gedser Remise. Gedser Remise udstiller en større mængde historisk jernbanemateriel og har kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing F. I dag er Gedserbanens spor i så dårlig stand at veterantogskørslen er indskrænket til kørsel med lettere tog/skinnebus. Som erstatning tilbyder foreningen ture rund i gaderne med Remise Expressen, som er en perrontraktoren med 2 vogne.
Gedser Station blev brugt til udendørsscenerne fra Korsbæk Station i tv-serien Matador, hvor andre af scenerne blev optaget på Skævinge Station. Jernbanerestauranten i Matador har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge station.
I september 2016 ankom kommandoposten fra Olsen-banden på sporet (1975). Kommandoposten blev populært kaldet Det gule palæ, der oprindeligt stod ved rangersporene i Københavns Sydhavn, er nu blevet genopført og nyrestaureret og står ved Gedser remisen.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939). |
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.09.30 |
Nedlagt | 2009.12.12 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanevejen 1, 4874 Gedser |
Stednavneforkortelse | Ge |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 54.574021,11.925008 |
Gedser Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nykøbing Falster-Gedser
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<