Nykøbing Falster-Gedser - (DSB)


Gjedser Jernbane eller Gedserbanen. I 1883 henvendte den danske regering sig til C. F. Tietgen og foreslog ham, at han selv skulle modtage koncession på anlæg af Gjedser Jernbane og havnen i Gedser. Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab skulle forpagte anlægget mod en årlig afgift på 120.000 kr. På det grundlag fik Tietgen koncessionen den 29. maj 1884 for 80 år. Koncessionen bestemte at Gjedser Jernbane og havnen i Gedser skulle være færdig d. 1. juli 1886.

Gjedser Jernbane åbnede 1. juli 1886 strækningen Nykøbing F.-Gedser, som var i alt 23 km lang. Oprindelig havde strækningen kun 2 mellemstationer: Væggerløse 6 km. og Fiskebæk 15 km. fra Nykøbing F. station. I 1888 oprettedes et trinbræt 17 km. fra Nykøbing F. med privat sidespor for ”Interessentskabet Gedesby Læssespor” for læsning af sukkerroer til Sukkerfabrikken i Nykøbing F. Trinbrættet fik navn efter landsbyen Gedesby, som ligger 2 km. længere mod syd. 11 km. fra Nykøbing F. blev der i 1887 oprettet en holdeplads Marrebæk ved landsbyen af samme navn oprettet. Også her var der etableret sidespor fra 1929. Fra Gedser var der fra 1886 færgeforbindelse via Warnemünde til Berlin og det øvrige udland.

Som led i opbygningen af de internationale forbindelser blev strækningen Orehoved-Gedser forpagtet af DSB fra 1. januar 1893. Derved fik DSB kontrol med den gennemgående forbindelse til Tyskland. Gjedser Jernbane A/S var et selvstændigt jernbaneselskab indtil 1960’erne, hvor selskabet likvideredes og overgik til DSB. Det havde ikke haft nogen praktisk betydning siden 1893.


Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Gedser (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km22,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 71
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1884.05.29
Jernbanen åbnet1886.07.01
Persontrafik nedlagt2009.12.12
Godstrafik nedlagt2009.12.12
Jernbanen nedlagt2009.12.12
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
DSB banenummer3
El driftNej
TogkontrolsystemATC (ZUB 123)
Bane statusLokalbane

Nykøbing Falster-Gedser (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Nykøbing Falster Station (Nf)0,0 km
Stedet er fotograferet Væggerløse Station (Vø)6,6 km
Stedet er fotograferet Marrebæk Station (Mæ)11,0 km
Stedet er fotograferet Fiskebæk Station (Fi)15,0 km
Stedet er fotograferet Gedesby Trinbræt (Gdb)17,9 km
Stedet er fotograferet Gedser Station (Ge)22,9 km

Nykøbing Falster Station (Nf) var Nykøbing Falster-Gedser banens første station

Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højde placering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborg Sund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborg Sund-Maribo-Nakskov), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster Station.
Nykøbing Falster Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29

Kort over Nykøbing Falster Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nykøbing Falster Station

Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Væggerløse Station (Vø) lå 6,6 km. fra første station.

Byggeår1886
Åbnet1886.07.01
Nedlagt1974
AdresseStationsvej 1, 4873 Væggerløse
Stednavneforkortelse
Højde placering over havet2,7 meter
GPS koordinater54.716327,11.914352
Veggerløse station
Veggerløse station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29

Kort over Væggerløse Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Væggerløse Station

Historisk kort over Væggerløse Station
Væggerløse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Marrebæk Station (Mæ) lå 11,0 km. fra første station.

Byggeår1887
Åbnet1887
Nedlagt1971/1975
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
GPS koordinater54.678398,11.899018

Marrebæk Station blev åbnet i 1887 og fik først side- og læssespor i 1929. Stationen var anlagt i et sparsomt opland og blev nedsat til trinbræt. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt som Trinbræt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.

Marrebæk Trinbræt.
Marrebæk Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29

Kort over Marrebæk Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Marrebæk Station

Historisk kort over Marrebæk Station
Marrebæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fiskebæk Station (Fi) lå 15,0 km. fra første station.

Byggeår1886
Åbnet1886.07.01
Nedlagt1974
AdresseFiskebæk Stationsvej 6B, 4874 Gedser
StednavneforkortelseFi
Højde placering over havet3,1 meter
GPS koordinater54.643277,11.902436
Fiskebæk station set fra vejsiden.
Fiskebæk station set fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29

Kort over Fiskebæk Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Fiskebæk Station

Historisk kort over Fiskebæk Station
Fiskebæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gedesby Trinbræt (Gdb) lå 17,9 km. fra første station.

Byggeår1886
Åbnet1886.07.01
Nedlagt1971
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseGdb
GPS koordinater54.618357,11.915814
Her lå det nu nedlagte Gedesby Trinbræt.
Her lå det nu nedlagte Gedesby Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29

Kort over Gedesby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gedesby Trinbræt

Historisk kort over Gedesby Trinbræt
Gedesby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gedser Station (Ge) var Nykøbing Falster-Gedser's endestation og lå 22,9 km. fra første station.

Byggeår1903
Åbnet1903
Nedlagt2009.12.12
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanevejen 1, 4874 Gedser
StednavneforkortelseGe
Højde placering over havet2,5 meter
GPS koordinater54.574021,11.925008

Gedser sidste stationsbygningen er opført 1903 efter tegninger af Heinrich Wenck og var Gedserbanens endestation frem til lukningen den 12. december 2009 med køreplansskiftet 2009/10. Stationshallen er udstyret med både tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene.

I 1986 udmeldte DSB at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Remiseområdet blev overtaget af en gruppe borgere og jernbaneentusiaster, som dannede Bevaringsforeningen Gedser Remise. Gedser Remise udstiller en større mængde historisk jernbanemateriel og har kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing F. I dag er Gedserbanens spor i så dårlig stand at veterantogskørslen er indskrænket til kørsel med lettere tog/skinnebus. Som erstatning tilbyder foreningen ture rund i gaderne med Remise Expressen, som er en perrontraktoren med 2 vogne.

Gedser Station blev brugt til udendørsscenerne fra Korsbæk Station i tv-serien Matador, hvor andre af scenerne blev optaget på Skævinge Station. Jernbanerestauranten i Matador har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge station.

I september 2016 ankom kommandoposten fra Olsen-banden på sporet (1975). Kommandoposten blev populært kaldet Det gule palæ, der oprindeligt stod ved rangersporene i Københavns Sydhavn, er nu blevet genopført og nyrestaureret og står ved Gedser remisen.

Amagerbro Station er nedrevet, men den har ligget her.
Amagerbro Station er nedrevet, men den har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.02.21 13:01:10

Kort over Gedser Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gedser Station

Historisk kort over Gedser Station
Gedser Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nykøbing Falster-Gedser (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6

Lige nu er der: 123 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50