Gjedser Jernbane eller Gedserbanen. I 1883 henvendte den danske regering sig til C. F. Tietgen og foreslog ham, at han selv skulle modtage koncession på anlæg af Gjedser Jernbane og havnen i Gedser. Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab skulle forpagte anlægget mod en årlig afgift på 120.000 kr. På det grundlag fik Tietgen koncessionen den 29. maj 1884 for 80 år. Koncessionen bestemte at Gjedser Jernbane og havnen i Gedser skulle være færdig den 1. juli 1886.
Gjedser Jernbane åbnede 1. juli 1886 strækningen Nykøbing Falster-Gedser, som var i alt 23 km lang. Oprindelig havde strækningen kun 2 mellemstationer: Væggerløse 6 km. og Fiskebæk 15 km. fra Nykøbing Falster Station. I 1888 oprettedes et trinbræt 17 km. fra Nykøbing Falster med privat sidespor for "Interessentskabet Gedesby Læssespor" for læsning af sukkerroer til Sukkerfabrikken i Nykøbing Falster. Trinbrættet fik navn efter landsbyen Gedesby, som ligger 2 km. længere mod syd. 11 km. fra Nykøbing Falster blev der i 1887 oprettet en holdeplads Marrebæk ved landsbyen af samme navn oprettet. Også her var der etableret sidespor fra 1929. Fra Gedser var der fra 1886 færgeforbindelse via Warnemünde til Berlin og det øvrige udland.
Som led i opbygningen af de internationale forbindelser blev strækningen Orehoved-Gedser forpagtet af DSB fra 1. januar 1893. Derved fik DSB kontrol med den gennemgående forbindelse til Tyskland. Gjedser Jernbane A/S var et selvstændigt jernbaneselskab indtil 1960'erne, hvor selskabet likvideredes og overgik til DSB. Det havde dog ikke haft nogen praktisk betydning siden DSB forpagtet banen fra 1. januar 1893.
Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Gedser (DSB)
Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Væggerløse startede som station, men blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1969.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte. Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler. Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.
Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster-Gedser banens åbning den 1. juli 1886. Banen var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften af Gjedser Jernbane i 1893. Ved overtagelse af banen fulgte Marrebæk Trinbræt med, trods det at DSB ikke var særligt begejstrede for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk Trinbræt som trinbræt frem til 1901, hvor der etableredes billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Ved samme lejlighed blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej og ventebygning lå nord for.
Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.
Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.
I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.
Byggeår
1887
Åbnet
1971
Nedlagt
1975
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Mæ
Højdeplacering over havet
10,1 meter
GPS koordinater
54.678398,11.899018
Billede af Marrebæk Sidespor - Sidespor er nedrevet, men Marrebæk Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29 13:03:29
Gedesby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Gedser Station (Ge) var Nykøbing Falster-Gedser's endestation og lå 22,9 km. fra første station.
Gedser sidste stationsbygningen er opført 1903 efter tegninger af Heinrich Wenck og var Gedserbanens endestation frem til lukningen den 12. december 2009 med køreplansskiftet 2009/10. Stationshallen er udstyret med både tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene.
Siden 2012 har Gedser Station eksisteret under navnet: "SCANDLINES PORTALEN", efter en meget målrettet, og vellykket ombygning. Den tidligere station trænger til et "brush up", men fungerer fremragende til formålet. På et stykke spor tæt ved, er der placeret en tidligere DSB F-Maskine.
I 1986 udmeldte DSB at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Remiseområdet blev overtaget af en gruppe borgere og jernbaneentusiaster, som dannede Bevaringsforeningen Gedser Remise. Gedser Remise udstiller en større mængde historisk jernbanemateriel og har kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing F. I dag er Gedserbanens spor i så dårlig stand at veterantogskørslen er indskrænket til kørsel med lettere tog/skinnebus. Som erstatning tilbyder foreningen ture rund i gaderne med Remise Expressen, som er en perrontraktoren med 2 vogne.
Gedser Station blev brugt til udendørsscenerne fra Korsbæk Station i tv-serien Matador, hvor andre af scenerne blev optaget på Skævinge Station. Jernbanerestauranten i Matador har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge station.
I september 2016 ankom kommandoposten fra Olsen-banden på sporet (1975). Kommandoposten blev populært kaldet Det gule palæ, der oprindeligt stod ved rangersporene i Københavns Sydhavn, er nu blevet genopført og nyrestaureret og står ved Gedser remisen.
Andre navne og stavemåder
Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939).