Nykøbing Falster-Gedser Jernbane - operatør: DSB



Nykøbing Falster-Gedser Jernbane: En Vigtig Forbindelse til Tyskland

Nykøbing Falster-Gedser Jernbane, også kendt som Gedserbanen eller Gjedser Jernbane, spillede en central rolle i at forbinde Danmark med Tyskland og resten af Europa. Denne jernbanestrækning, der åbnede i 1886, var 23 kilometer lang og strakte sig fra Nykøbing Falster til Gedser, hvor der var færgeforbindelse til Warnemünde og videre til Berlin. Jernbanens oprettelse var drevet af både kommercielle og strategiske formål, og den forblev en vigtig transportåre i mange år. Denne artikel dykker ned i Gedserbanens historie, betydning og udvikling.

C.F. Tietgens Rolle i Anlægget af Gedserbanen

I 1883 henvendte den danske regering sig til den kendte bank- og industrimand C.F. Tietgen for at få ham til at søge om koncession til at anlægge og drive Gedserbanen samt havnen i Gedser. Planen var, at Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab (LFJ) skulle forpagte banen for 120.000 kr. årligt. På denne baggrund fik Tietgen den 29. maj 1884 koncessionen for en periode på 80 år og grundlagde A/S Gjedser Jernbane. I koncessionen blev det bestemt, at jernbanen og havnen skulle stå færdige senest den 1. juli 1886.

Anlægsarbejdet med jernbanen begyndte i 1885, og banen åbnede planmæssigt den 1. juli 1886. Den første indvielse fandt dog sted allerede den 27. juni 1886, hvor Gedserbanen blev officielt markeret som færdigbygget. Med denne jernbane fik Danmark en hurtig og direkte forbindelse til Tyskland via færgeoverfarten fra Gedser til Warnemünde, der allerede fra starten i 1886 var en vigtig del af ruten.

Gedserbanens Stationer og Udvikling

Da Gedserbanen åbnede, havde den kun to stationer mellem Nykøbing Falster og Gedser: Væggerløse, 6 km fra Nykøbing Falster, og Fiskebæk, 15 km fra Nykøbing Falster. Disse stationer betjente de omkringliggende landområder, og banen gjorde det muligt for både passagerer og gods at blive transporteret til og fra Gedser Havn.

I 1887 blev der oprettet en holdeplads i Marrebæk, 11 km fra Nykøbing Falster, og i 1888 åbnede et trinbræt ved Gedesby, 17 km fra Nykøbing Falster. Gedesby trinbræt blev oprettet for at imødekomme transportbehovene fra Interessentskabet Gedesby Læssespor, der benyttede et privat sidespor til at fragte sukkerroer til sukkerfabrikken i Nykøbing Falster. Marrebæk fik først sidespor og læssespor i 1929, hvilket gjorde det muligt at ekspedere mere gods fra området.

Færgeforbindelse og Udvikling af Gedser Havn

Gedser Havn blev hurtigt en af Danmarks vigtigste havne for internationale forbindelser. Fra 1886 var der færgeforbindelse fra Gedser til Warnemünde, som blev en vital rute til Tyskland. Denne færgeforbindelse blev yderligere styrket i 1903, hvor man indførte jernbanefærger, hvilket betød, at hele tog kunne køres direkte ombord på færgen og sejles til Tyskland uden omladning af gods og passagerer. Denne forbedring gjorde rejsen hurtigere og mere effektiv, og Gedser blev en vigtig indgangsport til resten af Europa.

Overdragelse til DSB og Statens Rolle

Få år efter Gedserbanens åbning stod Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab over for økonomiske problemer. Selskabet havde ikke råd til at ombygge jernbanebroen, der førte Lollandsbanen over Guldborg Sund, hvilket var en nødvendighed for at opretholde en stabil drift. Som en løsning besluttede staten at betale for ombygningen af broen, men til gengæld overtog staten forpagtningen af både Lollandsbanen og Gedserbanen. Fra 1. januar 1893 overtog DSB driften af begge baner, hvilket gav dem fuld kontrol over den gennemgående jernbaneforbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Selvom DSB overtog driften, forblev A/S Gjedser Jernbane et selvstændigt selskab frem til 1966, hvor det formelt blev overtaget af DSB. Selskabets praktiske betydning havde dog været minimal siden 1893, da DSB reelt havde haft ansvaret for driften.

Lokomotiver og Materiel

Ved åbningen af Gedserbanen anskaffede A/S Gjedser Jernbane fire damplokomotiver med tender, der skulle trække togene på den 23 kilometer lange strækning mellem Nykøbing Falster og Gedser. I 1892 blev der suppleret med yderligere to lokomotiver for at kunne håndtere den stigende trafik, både for passagerer og gods. Lokomotiverne blev i 1893 overtaget af DSB som en del af deres overtagelse af driften, og de blev indlemmet i DSB's materiel som Litra S 351-356.

Gedserbanens Rolle under Krigene

Gedserbanen spillede en strategisk rolle under både Første og Anden Verdenskrig. I disse perioder var banen en vigtig forbindelse mellem Danmark og Tyskland, og Gedser Havn blev brugt til transport af tropper og militært udstyr. Jernbanen og færgeforbindelsen var vigtige brikker i at opretholde logistiske forbindelser i en tid med internationale konflikter. Især under Anden Verdenskrig blev banen kraftigt benyttet af den tyske besættelsesmagt til at transportere materiel til og fra Danmark.

Efterkrigstiden og Nedgang i Trafikken

Efter Anden Verdenskrig oplevede Gedserbanen et fald i passager- og godstrafik. Udviklingen af vejtransport og stigende konkurrence fra andre transportformer førte til en gradvis nedgang i brugen af banen. Samtidig blev bilfærgerne, som begyndte at sejle fra Gedser Havn, en mere attraktiv løsning for mange rejsende, da de gjorde det muligt at tage bilen med på rejsen. Dette førte til, at Gedserbanen blev brugt mindre og mindre.

Selskabets Likvidation og Banens Lukning

Efter mange års nedgang blev A/S Gjedser Jernbane formelt likvideret i 1966, da koncessionen, der var blevet givet til C.F. Tietgen i 1884, udløb. DSB, der allerede havde haft ansvaret for driften siden 1893, overtog officielt ejerskabet af banen, men det ændrede ikke meget i praksis, da DSB allerede havde haft kontrol over jernbanen i mange år. I de følgende år blev strækningen mellem Nykøbing Falster og Gedser gradvist nedlagt, og i 2009 kørte de sidste tog på strækningen.

Gedserbanens Historiske Betydning

Selvom Gedserbanen i dag er nedlagt, har den haft stor betydning for Danmarks infrastruktur og internationale forbindelser. Den var en vigtig del af opbygningen af det danske jernbanenet og sikrede en direkte forbindelse til Tyskland. Med færgeoverfarten mellem Gedser og Warnemünde blev jernbanen en vigtig del af den internationale trafik, der bandt Danmark sammen med resten af Europa.

Aktiviteter i Gedser Remise: Veterantog og Skinnecykler

I påskeferien og om sommeren kan man opleve veterantog, der kører mellem Gedser Remise og Væggerløse langs det naturskønne Guldborgsund. Derudover er det muligt at tage en cykeltur på remisens nyrenoverede sporareal på de gamle skinnecykler fra remisen.


Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Gedser Jernbane

Jernbanens længde i km 22,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr. 71
BaneforkortelseDSB
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1884.05.29
Jernbanen åbnet1886.07.01
Persontrafik nedlagt2009.12.12
Godstrafik nedlagt2009.12.12
Jernbanen nedlagt2009.12.12
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
DSB banenummer3
El driftNej
TogkontrolsystemATC (ZUB 123)
Bane statusLokalbane


Nykøbing Falster-Gedser Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
18932009.12.12Danske StatsbanerDSB
1886.07.011893Gjedser JernbaneGJ


Nykøbing Falster-Gedser Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetNykøbing Falster Station (Nf)0,0 km
Stedet er fotograferetVæggerløse Trinbræt (Vø)6,6 km
Stedet er fotograferetMarrebæk Sidespor (Mæ)11,0 km
Stedet er fotograferetFiskebæk Station (Fi)15,0 km
Stedet er fotograferetGedesby Trinbræt (Gdb)17,9 km
Stedet er fotograferetGedser Station (Ge)22,9 km


Banekort over Nykøbing Falster-Gedser Jernbane

Kort over benestrækningen: Nykøbing Falster-Gedser (DSB)
Kort over benestrækningen: Nykøbing Falster-Gedser (DSB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 28. juni 2011 - LINK til kilde.


Nykøbing Falster Station (Nf) var Nykøbing Falster-Gedser Jernbane banens første station

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.

Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553


Billede af Nykøbing Falster Station.
Billede af Nykøbing Falster Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022
Download billede



Væggerløse Trinbræt (Vø) lå 6,6 km. fra første station.

Væggerløse startede som station, men blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1969.

Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:

Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt

     Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
     Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
     Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.


Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.

Byggeår1886
Åbnet1969.05.22
Nedlagt1974
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRosendahl
AdresseStationsvej 1, 4873 Væggerløse
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater54.716327,11.914352


Billede af Væggerløse Trinbræt.
Billede af Væggerløse Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008
Download billede



Marrebæk Sidespor (Mæ) lå 11,0 km. fra første station.

Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster-Gedser banens åbning den 1. juli 1886. Banen var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften af Gjedser Jernbane i 1893. Ved overtagelse af banen fulgte Marrebæk Trinbræt med, trods det at DSB ikke var særligt begejstrede for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk Trinbræt som trinbræt frem til 1901, hvor der etableredes billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Ved samme lejlighed blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej og ventebygning lå nord for.

Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.

Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.

I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.

Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:

Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt

Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.

Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.

Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.

Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.

Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.

Byggeår1887
Åbnet1971
Nedlagt1975
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater54.678398,11.899018


Billede af Marrebæk Sidespor - Sidespor er nedrevet, men Marrebæk Sidespor har ligget her.
Billede af Marrebæk Sidespor - Sidespor er nedrevet, men Marrebæk Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008
Download billede



Fiskebæk Station (Fi) lå 15,0 km. fra første station.

Fiskebæk Station, en af ​​de ældre jernbanestationer i regionen, har en rig historie og en betydelig rolle i lokalsamfundets udvikling langs Gedserbanen. Stationen, der blev opført i 1886, åbnede dørene for rejsende den 1. juli samme år og blev et knudepunkt for lokalbefolkningen såvel som for handel og transport.

Fiskebæk Station havde vigespor for togkrydsning og fik siden et sidespor for læsning af sukkerroer til fabrikken i Nykøbing.

Beliggende på jernbanestrækningen Nykøbing - Gedser, som blev anlagt i perioden 1885-1886, og var initieret af C.F. Tietgen, for at forbinde Nykøbing Falster med Gedser og kom til at spille en afgørende rolle i områdets udvikling.

At det blev Fiskebæk og ikke den større sogneby Skelby, der fik stationen, skyldes formentlig, at Fiskebæk lå nærmere Gedsergård, hvis ejer geheimeetatsråd Edward Tesdorpf var stor fortaler for baneprojektet.

Stationen blev valgt til at tjene som et centralt knudepunkt på grund af dens strategiske beliggenhed nær Gedsergård og bekvem adgang til de omkringliggende samfund, herunder Væggerløse. Mens Gedserbanen altid var mindre i omfang, spillede den en afgørende rolle i at lette transporten af både passagerer og gods mellem regionens byer og havne.

Fiskebæk Station, med sin karakteristiske rødstensarkitektur, udgjorde et vigtigt kulturmiljø i området. Stationens anlæg, herunder stationsbygningen, toiletbygningen, pakhuset og banevogterhuset, står som vidnesbyrd om fortidens jernbanetrafik og dets indflydelse på lokalsamfundet. Disse bygninger blev opført ved banens anlæggelse.

I løbet af årene blev Fiskebæk Station et socialt samlingspunkt og et symbol på samfundets sammenhold. Lokalbefolkningen samledes her, og stationen var et vigtigt knudepunkt for handel, kommunikation og kulturel udveksling. Endda en del af den berømte film "Ved Vejen", baseret på Herman Bangs novelle, blev filmet på Fiskebæk Station, hvilket understreger dens kulturelle og historiske betydning.

Desværre, i 1974, blev Fiskebæk Station nedlagt som følge af ændringer i jernbanetrafikken, og lokalbefolkningen mistede et centralt element i deres dagligdag. Men selvom stationen ikke længere er i drift, står dens bygninger stadig som et symbol på fortiden og er en påmindelse om det vigtige bidrag, som jernbanen har haft til udviklingen af lokalsamfundet langs Gedserbanen.


Fiskebæk Station lagde kulisser til i filmatiseringen af Herman Bang's roman "Ved Vejen" fra 1988.

Byggeår1886
Åbnet1886.07.01
Nedlagt1974
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFiskebæk Stationsvej 6B, 4874 Gedser
StednavneforkortelseFi
Højdeplacering over havet3,1 meter
GPS koordinater54.643277,11.902436


Billede af Fiskebæk Station.
Billede af Fiskebæk Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fiskebæk Station.

Titel:- 1949 - Fiskebæk Station
Bygningsnavn:Fiskebæk Station
Sted:Danmark, Falster, Fiskebæk
Vejnavn:Fiskebæk Stationsvej
Husnummer:6
Lokalitet:Fiskebæk
Postnummer:4874
By:Gedser
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04371_009.tif




Gedesby Trinbræt (Gdb) lå 17,9 km. fra første station.

Gedesby Trinbræt blev bygget i 1886 som en del af den historiske Nykøbing Falster-Gedser-strækning, blev Gedesby Trinbræt en afgørende del af regionens transportinfrastruktur og et centrum for lokalbefolkningen.

Gedesby Trinbræt åbnet den 1. juli 1886 som en del af Gedserbanen, der var en del af den oprindelige Sydbane, blev Gedesby Trinbræt en vigtig knudepunkt for togtrafikken, der gik til Tyskland. Dets strategiske beliggenhed og forbindelse til større byer gjorde det til et travlt og livligt sted, hvor rejsende og gods blev transporteret frem og tilbage.

I løbet af det 20. århundrede så Gedesby en betydelig udvikling. Byen blev beskrevet som et levende samfund med en kirke, skole, forsamlingshus, mølle og jernbaneholdeplads. Fattiggården, som var et alderdomshjem, lå syd for grænsen mellem Gedesby og Skelby sogne og var et centralt element i det lokale sociale velfærdssystem.

Desværre, med åbningen af Fugleflugtslinjen til Rødbyhavn i 1963, mistede Gedserbanen gradvist sin betydning. Gedesby Trinbræt blev nedlagt i 1971 og efterfølgende fjernet.

Byggeår1886
Åbnet1886.07.01
Nedlagt1971
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseGdb
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater54.618357,11.915814


Billede af Gedesby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gedesby Trinbræt har ligget her.
Billede af Gedesby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gedesby Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008
Download billede



Gedser Station (Ge) var Nykøbing Falster-Gedser Jernbane's endestation og lå 22,9 km. fra første station.

Gedser sidste stationsbygningen er opført 1903 efter tegninger af Heinrich Wenck og var Gedserbanens endestation frem til lukningen den 12. december 2009 med køreplansskiftet 2009/10. Stationshallen er udstyret med både tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene.

Siden 2012 har Gedser Station eksisteret under navnet: "SCANDLINES PORTALEN", efter en meget målrettet, og vellykket ombygning. Den tidligere station trænger til et "brush up", men fungerer fremragende til formålet. På et stykke spor tæt ved, er der placeret en tidligere DSB F-Maskine.

I 1986 udmeldte DSB at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Remiseområdet blev overtaget af en gruppe borgere og jernbaneentusiaster, som dannede Bevaringsforeningen Gedser Remise. Gedser Remise udstiller en større mængde historisk jernbanemateriel og har kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing F. I dag er Gedserbanens spor i så dårlig stand at veterantogskørslen er indskrænket til kørsel med lettere tog/skinnebus. Som erstatning tilbyder foreningen ture rund i gaderne med Remise Expressen, som er en perrontraktoren med 2 vogne.

Gedser Station blev brugt til udendørsscenerne fra Korsbæk Station i tv-serien Matador, hvor andre af scenerne blev optaget på Skævinge Station. Jernbanerestauranten i Matador har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge station.

I september 2016 ankom kommandoposten fra Olsen-banden på sporet (1975). Kommandoposten blev populært kaldet Det gule palæ, der oprindeligt stod ved rangersporene i Københavns Sydhavn, er nu blevet genopført og nyrestaureret og står ved Gedser remisen.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939).
Byggeår1903
Åbnet1903.09.30
Nedlagt2009.12.12
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanevejen 1, 4874 Gedser
StednavneforkortelseGe
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater54.574021,11.925008


Billede af Gedser Station.
Billede af Gedser Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008
Download billede



Litteratur for: Nykøbing Falster-Gedser Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6