Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nakskov
Jernbanens længde i km | 50,2 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56 |
Baneforkortelse | LJ |
Dato for Koncession | 1873.03.29 |
Jernbanen åbnet | 1874.07.01 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | Nedlagt |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 100 km/t |
Bane status | Lokalbane |
Nykøbing Falster-Nakskov har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
1954.07.01 | 2009.01.01 | Lollandsbanen A/S | LJ |
1874.07.01 | 1954.07.01 | Lolland Falsterske Jernbaneselskab | LFJS |
Nykøbing Falster-Nakskov har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Nykøbing Falster Station (Nf) | 0,0 km | |
Øster Toreby Trinbræt (Øto) | 3,6 km | |
Grænge Trinbræt (Grg) | 7,6 km | |
Krungerup Holdeplads | 10,3 km | |
Radsted Holdeplads | 12,9 km | |
Nykøbingvej Trinbræt | 14,9 km | |
Sakskøbing Station (Sx) | 16,4 km | |
Våbensted Trinbræt | 21,1 km | |
Maribo Station (Mrb) | 25,4 km | |
Østofte Holdeplads | 30,0 km | |
Ryde Trinbræt (Ryd) | 33,9 km | |
Søllested Trinbræt (Søl) | 41,0 km | |
Avnede Trinbræt (Avd) | 45,0 km | |
Sæbyholm Holdeplads med sidespor | 46,8 km | |
Sæby Huse Trinbræt | 48,5 km | |
Nakskov Station (Nsk) | 50,2 km |
Nykøbing Falster Station (Nf) er Nykøbing Falster-Nakskov banens første station
Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1963.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Nf |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 54.767161,11.877553 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022 Download billede
Øster Toreby Trinbræt (Øto) ligger 3,6 km. fra første station.
Lollandsbanen etablerede 1. september 1996 et nyt trinbræt ved Øster Toreby i udkanten af Nykøbing Falster.Øster Toreby trinbræt har erstattet det tidligere Nagelsti, som deltes med Nystedbanen.
Byggeår | 1996 |
Åbnet | 1996.09.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Linde Alle 29, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Øto |
Højdeplacering over havet | 7,3 meter |
GPS koordinater | 54.759772,11.836097 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Grænge Trinbræt (Grg) ligger 7,6 km. fra første station.
Grænges første stationsbygning stammede fra Lollandsbanens åbning den 1. juli 1874. Den første stationsbygning var en lille beskeden bygning placeret i et tyndt befolket område, dog ved et teglværk.Indtil 1899 var der ingen direkte godsekspedition mellem Grænge og DSB, da mellemstationerne ikke kunne varetage denne service. Grænges første station havde dog meget gods, som skulle varetages, da det var her ekspeditionen af vogne til og fra den nærliggende Krungerup Holdeplads og fra 1881 til og fra Hanemose Teglværk.
Pga. den forholdsvise store godsekspedition, blev Grænges første stationsbygning i 1921 nedrevet og erstattet af en meget større og mere moderne stationsbygning. Desværre var det også i starten af 1920'erne, at stationen havde sin storhedstid og herfra gik det kun stille og roligt ned af bakke. Sidesporet til Hanemose Teglværk blev nedlagt ca. 1960 og sidesporet ved Krungerup Holdeplads blev nedlagt i 1961.
I 1973 blev ekspeditionen af vognladningsgods og stykgods nedlagt helt og flyttet til den nyetablerede godsterminal i Nykøbing Falster. Grænge Station havde herefter kun sikkerhedstjenesten og et ret beskedent billetsalg. Sikkerhedstjenesten bortfaldt året efter i 1974 og i 1976 blev Grænge Station nedsat til Trinbræt med sidespor.
Den oprindelige nydelige stationsbygning, var efterhånden meget forsømt, og blev nedrevet i 1987 og erstattet af den nuværende lille ventebygning.
I 1993 blev Grænge fjernstyret krydsningsstation.
Byggeår | 1987 |
Åbnet | 1976 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Grænge Skovvej 87A, 4891 Toreby L |
Stednavneforkortelse | Grg |
Højdeplacering over havet | 6,9 meter |
GPS koordinater | 54.773959,11.765138 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Krungerup Holdeplads ligger 10,3 km. fra første station.
Krungerup Holdeplads er også omtalt som Krungerup Trinbræt med billetsalg. Billetsalget blev foretaget fra vogterhuset, hvor vogterhuset havde påskrevet på gavlen "Krungerup Holdeplads"Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,2 meter |
GPS koordinater | 54.785973,11.728639 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Krungerup Holdeplads.
Titel:- 1959 - Krungerup Trinbræt
Sted:Danmark, Lolland, Krungerup
Vejnavn:Idalundvej
Husnummer:16
Lokalitet:Krungerup
Postnummer:4990
By:Sakskøbing
Sogn:Radsted sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B05398_018.tif
Radsted Holdeplads ligger 12,9 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,4 meter |
GPS koordinater | 54.79289366106151,11.6903081900134 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Radsted Holdeplads.
Titel:- 1949 - Søndre Bækvej 3
Sted:Danmark, Lolland, Sakskøbing
Vejnavn:Søndre Bækvej
Husnummer:3
Lokalitet:Radsted
Postnummer:4990
By:Sakskøbing
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04437_010.tif
Nykøbingvej Trinbræt ligger 14,9 km. fra første station.
Nykøbingvej trinbræt blev oprettet ifm. Lollandsbanens indkøb af skinnebusser i 1948.Byggeår | 1948 |
Åbnet | 1948 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 7,6 meter |
GPS koordinater | 54.795542,11.656703 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Sakskøbing Station (Sx) ligger 16,4 km. fra første station.
Sakskøbing første Station på lå på den Lollandske Jernbane og opførtes til banens åbning i 1874. I årenes løb voksede stationen betydeligt og den fik selvstændig godsekspedition i 1912, havnebane 1918 og flere private sidespor. Sukkerfabrikken fik sidespor øst for Sakskøbing Station i 1912.Det menes at det var arkitekt Adolf Ahrens der var arkitekt for Sakskøbing første Station. Adolf Ahrens var arkitekt på stationerne på Nordvestbanen på Sjælland for de stationer, som blev anlagt fra Holbæk til Kalundborg i 1874, samme år som Sakskøbing første Station. Sakskøbing første Station har fx en slående lighed med Værslev Station på Nordvestbanen, hvor det "løftede" midterparti var udført på samme måde og der er ikke set på denne måde fra andre stationer end dem Adolf Ahrens har tegnet.
Trods flere moderniseringer i tidens løb blev Sakskøbing Station for upraktisk og grundet manglende vedligeholdelse også forfalden
Sakskøbing Station blev i 1985 erstattet af en ny fuldt moderne ny Sakskøbing anden Station.
Byggeår | 1985 |
Åbnet | 1985 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 2, 4990 Sakskøbing |
Stednavneforkortelse | Sx |
Højdeplacering over havet | 3,8 meter |
GPS koordinater | 54.796680,11.635509 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. maj 2009 Download billede
Våbensted Trinbræt ligger 21,1 km. fra første station.
Våbensted trinbræt har i flere omgange har været trinbræt. Sidst i perioden var fra 1951 til 1963.Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.07.01 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 11,2 meter |
GPS koordinater | 54.794310,11.578318 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juni 2020 Download billede
Maribo Station (Mrb) ligger 25,4 km. fra første station.
Den nuværende Maribo Station er den 2. station i Maribo. Den oprindelige gamle station, har ligget syd for den nuværende station i Maribo.Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.
Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.07.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdspladsen 5, 4930 Maribo |
Stednavneforkortelse | Mrb |
Højdeplacering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 54.776674,11.501452 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. august 2022 Download billede
Østofte Holdeplads ligger 30,0 km. fra første station.
Østoftevejen Trinbræt blev anlagt ved banens åbning, i 1874, men blev nedlagt allerede igen i 1877.Østoftevejen åbnede igen i 1909 som Østofte Holdeplads, hvor det var var aktivet frem til lukningen i 1963.
Østofte Holdeplads er også i flæng blevet kaldt Erikstrup Holdeplads.
Byggeår | 1873 |
Åbnet | 1909 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nørremosevej 12, 4930 Maribo |
Højdeplacering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 54.781167304865875,11.407855378289925 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2022 Download billede
Ryde Trinbræt (Ryd) ligger 33,9 km. fra første station.
Ryde station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.Byggeår | 1987 |
Åbnet | 1987 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stibankevejen 56, 4920 Søllested |
Stednavneforkortelse | Ryd |
Højdeplacering over havet | 9,2 meter |
GPS koordinater | 54.785097,11.372604 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. august 2022 Download billede
Søllested Trinbræt (Søl) ligger 41,0 km. fra første station.
Søllested station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.Den oprindelige station blev nedrevet december 2000.
Byggeår | 2001 |
Åbnet | 2001 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 2, 4920 Søllested |
Stednavneforkortelse | Søl |
Højdeplacering over havet | 6,5 meter |
GPS koordinater | 54.811035,11.270165 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Avnede Trinbræt (Avd) ligger 45,0 km. fra første station.
Avnede Holdeplads blev også betegnet som Aunede Holdeplads.Bygningerne fra den oprindelige Avnede Holdeplads er i dag nedrevet og erstattet med et venterum.
Andre navne og stavemåder | Aunede |
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Meltoftevej 19, 4900 Nakskov |
Stednavneforkortelse | Avd |
Højdeplacering over havet | 4,7 meter |
GPS koordinater | 54.829029,11.215181 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. august 2022 Download billede
Sæbyholm Holdeplads med sidespor ligger 46,8 km. fra første station.
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1882 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 4,5 meter |
GPS koordinater | 54.833314,11.189838 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sæbyholm Holdeplads med sidespor.
Titel:- 1946 - 1969 - Sæbyholm Gods
Bygningsnavn:Sæbyholm Gods
Sted:Danmark, Lolland Kommune, Halsted
Vejnavn:Maribovej
Husnummer:238
Lokalitet:Sæbyholm
Postnummer:4900
By:Nakskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Id:sylvest_nks_02795.tif
Sæby Huse Trinbræt ligger 48,5 km. fra første station.
Sæby Huse Holdeplads åbnede i 1874 men blev allerede i 1877 lukket. Da Lollandsbanen i 1948 fik skinnebusser åbnede Sæby Huse igen, men som trinbræt.Byggeår | 1948 |
Åbnet | 1948 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 3,3 meter |
GPS koordinater | 54.834157,11.179893 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sæby Huse Trinbræt 7 år efter nedlæggelsen.
Titel:- 1962 - Valdemarsvej 1
Sted:Danmark, Lolland, Nakskov
Vejnavn:Valdemarsvej
Husnummer:1
Postnummer:4900
By:Nakskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1962
Id:H12554_001.tif
Nakskov Station (Nsk) er Nykøbing Falster-Nakskov banens endestation og ligger 50,2 km. fra første station.
Nakskov Station var endestation for den Lollandske Jernbane, der åbnet den 1. juli 1874. Nakskov Banegård blev med tidens udvidet flere gange, men det var dog mest sporarealet, der forøgedes pga. af de store godstransporter bl.a. fra sukkerfabrikken og havnen. Stationsbygningen fik kun mindre ændringer og udvidelser, trods det at Nakskov-Kragenæs Jernbane også havde fået tilslutning ved åbningen den 5. maj 1915.Samtidig med etablering af Nakskovs første station blev havnesporet udbygget i Nakskov fra 1874 og frem. Den første havnebane var en spinkelt hestetrukket bane via Nørrevold ud til havnen. Efterhånden kom roebanerne til og der hvor der både var almindelig havnebane sport kombineret med roebanespor var sporet anlagt som trestrenget med både normal- og smalsporede skinner, hvor den 3. skinne til smalsporet var placeret i midten. I 1918-19 blev havnebanen flyttet fra Nørrevold og længere mod vest, så den gik gennem mælkekondenseringsfabrikken "Kondensen".
Det menes at det var arkitekt Adolf Ahrens der var arkitekt for Nakskovs første station. Adolf Ahrens var arkitekt på stationerne på Nordvestbanen på Sjælland for de stationer, som blev anlagt fra Holbæk til Kalundborg i 1874, samme år som Nakskov Station. Nakskov Station har fx en slående lighed med Værslev Station på Nordvestbanen, hvor det "løftede" midterparti var udført på samme måde og der er ikke set på denne måde fra andre stationer end dem Adolf Ahrens har tegnet.
Havnebanen blev senere forlænget igennem Nakskov Sukkerfabrik og med tilslutning til Rødbybanen vest for Løjtoftevej og nord for sukkerfabrikken. På denne måde blev havnebanen til en ringbane, der løb fra Nakskov station, via havnen, gennem sukkerfabrikken tilbage til Nakskovstation. Havnesporets tilslutning til Rødbybanens spor var lidt kringlet for banen kom ud fra Sukkerfabrikken i en nord østlig spids vinkel, der gjorde at rangeringen foregik ved at man skulle køre hele godstoget øst ud af Rødbybanen indtil sidste godsvogn havde kørt igennem sporskiftet. Herefter standsede toget og sporskiftet blev stillet om til retning mod Nakskov station og godstoget rangerede nu mod vest ind på Nakskov station. Denne proces gjorde at Løjtoftevej var spærret for trafik i 10-15 minutter hver gang toget skulle rangeret igennem.
Nakskov stations placering op ad sukkerfabrikken gjorden den til en af Lollands vigtigste stationer.
Da Nakskov-Rødby banen (1926-53) skulle have endestation i Nakskov blev den oprindelige station vurderet for lille og utilsvarende, hvorefter den blev revet ned i 1925 og den nuværende stationsbygning bygget. Den nuværende stationsbygning er tegnet af Nakskov-arkitekten Einar Ørnsholt og blev indviet 24. november 1925. Einar Ørnsholt tegnede også de andre stationer på Nakskov-Rødby banen.
En lille sjov detalje, som bandt Nakskovs første og anden station sammen, var stationsklokken, som var en stor messingklokken, der var monteret på stationsvæggen ud mod perron. Her var det stationsklokken fra første station, som blev genbrugt på anden station dog først fra 1969.
Stationsklokke fra Nakskovs første station var blev gemt af vejen, da den anden station blev indviet, da man ikke mente, at den var tidssvarende mere. Stationsforstander C. O. Hansen fandt imidlertid klokken i stationens kælder og opsatte den ud mod perronsiden i 1969, efter at den var istandsat på banens værksted, her hang klokken til den blev stjålet sidst i 1970´erne.
Stationsklokken havde oprindelig en vigtig funktion, hvor stationsforvalteren skulle ringe med klokke 3 minutter før togets afgang, så passagerer på stationsrestauranten kunne nå at blive færdige og komme med toget. Det skulle stationsforvalteren ifølge §20 i tjenestereglementet for Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab gældende fra 1. juli 1886.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.11.24 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Adolph Einar Hansen Ørnsholt |
Adresse | Nørrevold 29, 4900 Nakskov |
Stednavneforkortelse | Nsk |
Højdeplacering over havet | 3,8 meter |
GPS koordinater | 54.833269,11.138455 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2008 Download billede
Litteratur for: Nykøbing Falster-Nakskov
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lollandsbanen 1874- 1. juli -1974 (Dansk Jernbane-Klub: 36) Birger. Wilcke & P. Thomassen 1974 272 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lollandsbanen 1874-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 49) Ole Jensen, Thomas Nørgaard Olesen 1999 108 Dansk Jernbane-Klub 8787050412 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med jernbanen gennem hverdag og arbejde Anders Madsen 2014 117 Skinne bøger 978-87-983192-6-9 |