Den østjyske længdebane Aalborg-Frederikshavn også kaldet Vendsysselbanen er drevet af DSB.
Det hele startede meget beslutsomt med loven af 31. juli 1853. Regeringen var iværksatte en opmåling i løbet af 1856 og fik gennemført en række beregninger over anlægsomkostningerne. Og der stoppede begejstringen. Riget fattedes penge og der skulle spares. Derfor endte den planlagte forlængelse af længdebanen i første omgang i Aalborg. Det gik noget bedre i andet forsøg. Med loven af 24. april 1861 kom der endelig lidt mere gang i sagerne.
Regeringen blev pålagt at gennemføre etableringen af Vendsysselbanen. Enterprisen gik til et dansk konsortium der var omkring en halv million lavere end det næstbedste tilbud fra et engelsk konsortium. Efter at have tabt Sønderjylland havde man behov for at bekræfte sig selv. Derfor blev der lagt særlig vægt på at anlægsarbejdet for første gang i dansk jernbanehistorie var bygget ved dansk foretagsomhed, af danske mænd og dansk kapital. Disse ord faldt ved festmiddagen i Frederikshavn lokomotivremise den 15. august 1871. Dagen efter startede den daglige drift med 3 tog i hver retning. I stedet for et velfortjent otium måtte dampbåden Lillebælt varetage overfarten mellem Aalborg og Nørresundby.
Tidligere havde dampbåden sejlet mellem Aalborg og Nørresundby. Snart fik turene med dampbåden dog ende og den 7. januar 1879 åbnedes den første Limfjordsbro.
Aalborg-Frederikshavn blev opdateret med ERMTS fra 2018.
Vigtige stamdata for Aalborg-Frederikshavn (DSB) jernbanen
Aalborg station åbnede d. 18. september 1869 som endestation for jernbanen Randers-Aalborg jernbane. I 1879 blev stationen forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
D. 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og d. 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, MEN næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
D. 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men men den nye Aalborg station i 1902 førtes togene gennem til Aalborg.
I 1900 blev stationen desuden udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.
Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt: Sæbybanen blev nedlagt i 31. marts 1968, Fjerritslev-Nørresundby d. 1. april 1969, Hvalpsund d. 1. april 1969 og Hadsundbanen d. 1. april 1969.
Den oprindelige banegårdsbygning fra 1869 var tegnet af N.P.C. Holsøe men den blev erstattet i 1902 af den nuværende bygning tegnet af Thomas Arboe.
Aalborg Stationen blev fredet i 1992.
Den meget smukke Aalborg station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23
Den nuværende Nørresundby station er Nørresundby station nr. 2. Den første blev åbnet i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet d. 15. august 1871. D 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebroen over Limfjorden.
Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige løsning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den nuværende station blev opført.
Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) d. 19. marts 1897 og d. 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Sæbybanen blev nedlagt 31. marts 1968 og Fjerritslevbanen blev nedlagt 1. april 1969.
Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.
I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.
Den nu nedlagte Nørresundby station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31
Brønderslev station første station blev indviet den 15. august 1871, og var tegnet af arkitekt N. P. .C Holsøe, og blev nedrevet i 1966 i forbindelse med en omlægning af banens spor. I den forbindelse fik Brønderslev en ny station, som stadig er i brug.
Brønderslevs nye station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31
Sønderskov trinbræt startede som billetsalgssted i 1871 i vogterhuset. Fra 1924 fik stationen en rigtig stationsbygning. Stationen lukked i 1964, hvor Sønderskov blev til trinbræt. I 1971 lukkede trinbrættet.
Sønderskov station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31
Tolne åbnede i 1873 som holdested. I 1879 blev der bygget en stationsbygning tegnet af N. P. C. Holsøe. I 1972 lukkede stationen, men fortsatte som trinbræt.
Den oprindelige station fra 1873 er nedrevet.
Tolne station har ligget her - nu trinbræt - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31
Frederikshavns første station blev indviet d. 15. august 1871 ifm. åbningen af Vendsysselbanen (Nørresundby-Frederikshavn) og lå 3-400 m vest for den nuværende station, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, og var tegnet af N.P.C. Holsøe.
Den gamle station blev revet ned i 1979 og den nye blev anlagt på havnen på opfyldt havbund.
forbindelse med Vendsysselbanen (Nørresundby-Frederikshavn) og Skagensbanen.
Syd for DSB-stationen havde FFJ deres eget stationsområde, Frederikshavn G, som servicerede Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane.
Frederikshavn gamle station - der er kun denne postbygning tilbage - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31
Frederikshavn Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Frederikshavn Station (Fh)
er Aalborg-Frederikshavn banens endestation og ligger 87,0 km. fra første station.
Byggeår
1979
Åbnet
1979
Nedlagt
I drift
Adresse
Havnepladsen 30, 9900 Frederikshavn
Stednavneforkortelse
Fh
Højde placering over havet
3,8 meter
GPS koordinater
57.441149,10.540107
Frederikshavns første station blev indviet d. 15. august 1871 og lå 3-400 m vest for den nuværende station, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, og var tegnet af N.P.C. Holsøe.
Den gamle station blev revet ned i 1979 og den nye blev anlagt på havnen på opfyldt havbund.
Frederikshavn nye station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31