Randers-Aalborg - operatør: DSB, en artikel om Randers-Aalborg




Den østjyske længdebane: Randers-Aalborg

Jernbaneloven af 10. marts 1861 var egentlig en større lovpakke der hvorved der blev givet regeringen bemyndigelse til at starte en række jernbaneanlæg. Som de sidste strækninger på loven var strækningerne mellem Randers og Hobro, samt Hobro og Aalborg blevet ført ud i livet i 1865.
Måske ville det være mere korrekt at skrive at man påbegyndte arbejderne i efteråret 1865. Der var først i foråret 1866 at der rigtig kom gang i sagerne.
Anlægsarbejderne var plaget af mange geografisk betingede vanskeligheder. Og for Peto, Brassey & Betts var dette en uventet komplikation som afslutning på deres danske jernbaneenterpriser.

Man nåede næsten hele spektret rundt med både mosebund, høje bakker og vandførende lag. Det medførte igen jordskred og ujævnheder der tilsammen generede arbejdet kraftigt. Den 18. september 1869 var man dog klar til indvielsen i Aalborg hvor hele kongefamilien var ankommet med skib.
Dagen efter indvielsen, 19. september 1869, startede man den regelmæssige trafik med 3 daglige tog i hver retning.

Kun et år efter åbningen af denne del af den jyske længdebane i 1869 blev stationen i Skørping suppleret med et trinbræt ud for søen ved Mosskov, så borgerskabet i Aalborg og Hobro bekvemt kunne tage toget på søndagstur til den store skov og smukke sø Store Økssø. Helt frem til 1960´erne kunne man stå af toget her for at gå sig en tur. Stationsforstanderen boede i det lille gule hus, kaldet Tvillingskovhus.


Vigtige stamdata for Randers-Aalborg

Jernbanens længde i km 80,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 10. marts 1861
BaneforkortelseDSB
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1869.09.19
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
DSB banenummer24
Banedanmark banenummer70
Bane statusHovedbane



Randers-Aalborg har eller har haft følgende stoppesteder



Randers Station (Rd) er Randers-Aalborg banens første station

Randers Station var knudepunkt for jernbanerne Randers-Ålborg (1869), Aarhus-Langå-Randers (1862), Randers-Ryomgård (1876), Randers-Hadsund Jernbane (1883)

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 29, 8900 Randers C
StednavneforkortelseRd
Højdeplacering over havet4,8 meter
GPS koordinater56.461878,10.021968


Billede af Randers Station.
Billede af Randers Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009
Download billede



Svejstrup Trinbræt (Svt) ligger 6,0 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1940
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSvt
Højdeplacering over havet21,3 meter
GPS koordinater56.486734,9.943853


Billede af Svejstrup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Svejstrup Trinbræt har ligget her.
Billede af Svejstrup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Svejstrup Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021
Download billede



Bjerregrav Station (Bv) ligger 8,0 km. fra første station.

Bjerregrav Billetsalgssted åbnedes i 1885 for beboernes egen regning, men blev ophøjedes til station i 1905, da der blev anlagt et læssespor. Bjerregrav Station fik i 1911 en ny stationsbygning tegnet af arkitekt Heinrich Wenck.

Bjerregrav Station blev nedlagt i 1972, men der var stadig sikkerhedstjeneste og bompasning, indtil strækningen (Randers-Aalborg) blev fjernstyret i 1986. Stationsbygningen blev nedrevet samme år, medens et privat sidespor bevaredes.

Byggeår1911
Åbnet1905
Nedlagt1972
Nedrevet1986
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseBv
Højdeplacering over havet17,0 meter
GPS koordinater56.502780802752206,9.917723476939473


Billede af Bjerregrav Station.
Billede af Bjerregrav Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bjerregrav Station.

Titel: Bjerregrav Station
Person: Bygningsnavn: Bjerregrav Station
Sted: Danmark, Jylland, Øster Bjerregrav
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1956
Note: Id: OD02149_002.tif




Kovsted Trinbræt (Kot) ligger 10,0 km. fra første station.

Kovsted eller Kousted Trinbræt som det også blev kaldt.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1955
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseKot
Højdeplacering over havet13,3 meter
GPS koordinater56.51641907538061,9.888166002384835


Billede af Kovsted Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kovsted Trinbræt har ligget her.
Billede af Kovsted Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kovsted Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021
Download billede



Fårup Station (Fp) ligger 15,0 km. fra første station.

Fårup Station servicerede Randers-Aalborg banen fra 1869, men fra den 1. juli 1927 servicerede stationen også Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).

Fårup Station blev nedlagt i 1973, men af sikkerhedsmæssige hensyn var stationen bemandet frem til1993.

Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først:
Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966
Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985

Byggeår1869
Åbnet1869.09.18
Nedlagt1973
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 1, 8990 Fårup
StednavneforkortelseFp
Højdeplacering over havet14,6 meter
GPS koordinater56.546367,9.845158


Billede af Fårup Station.
Billede af Fårup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021
Download billede



Sønder-Onsild Station ligger 22,1 km. fra første station.

Onsild Station anlagdes til åbningen af strækningen Randers-Aalborg, og placeret ca. 1,5 km sydvest for byen Sønder Onsild – et sted, hvor der kun var få huse. Den nye stationsby fik navnet Sønder Onsild Stationsby.

I 1951 under anlægget af 2. spor på Randers-Aalborg strækningen blev banen omlagt og rettet ud og dermed flyttet ca. 150 meter nordøst. Onsild fik ved samme lejlighed en ny og mere moderne station, som fik et nyt navn: Sønder Onsild Station. Trafikken blev imidlertid så ringe, at stationen blev nedsat til trinbræt i 1969 og helt nedlagt i 1972.

Onsild Station blev solgt til privat brug og nedrevet i 2013.
Sønder Onsild Station blev forsøgt solgt, men kunne ikke sælges og blev nedrevet i 1986.

Byggeår1951
Åbnet1951
Nedlagt1972
Nedrevet1986
ArkitektSigurd Carl Christensen
Højdeplacering over havet18,6 meter
GPS koordinater56.578969,9.746789


Billede af Sønder-Onsild Station.
Billede af Sønder-Onsild Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sønder-Onsild Station.

Titel: Frederiksberg 33 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Frederiksberg 33, Sønder Onsild Stationsby, 9500 Hobro
Vejnavn: Frederiksberg
Husnummer: 33
Lokalitet: Sønder Onsild Stationsby
Postnummer: 9500
By: Hobro
Sogn: Sønder Onsild
Matrikelnummer: 18em, Sdr. Onsild By, Sdr. Onsild
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1959
Note: Id: AAL_01404_013.tif




Øls Trinbræt (Øls) ligger 27,0 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1951
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseØls
Højdeplacering over havet11,4 meter
GPS koordinater56.616536,9.728941




Hobro Station (Hb) ligger 32,0 km. fra første station.

Den oprindelige station i Hobro fra 1869, blev nedrevet og udskiftet af den nuværende station i 1893 ifm. etableringen af Hobro-Aalestrup-Løgstør jernbane.

Hobro station blev fredet i 1992.

Byggeår1893
Åbnet1893.07.15
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseStationsvej 12, 9500 Hobro
StednavneforkortelseHb
Højdeplacering over havet22,8 meter
GPS koordinater56.643420,9.782758


Billede af Hobro Station.
Billede af Hobro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021
Download billede



Øster Doense Station (Do) ligger 40,0 km. fra første station.

Øster Doense startede som billetsalgssted i 1882, hvor billetsalget blev foretaget fra vogterhus nummer 126 og kun med standsning og ekspedition få afgange tirsdag og fredag ifm. med markedsdag i Hobro.

I 1904 fik Øster Doense en Station tegnet af Heinrich Wenck og Øster Doense kom med i den ordinære togplan.

Den 30. maj 1947 kunne dobbeltsporet Hobro-Øster Doense tages i brug igennem Øster Doense.

Der har været etableret et firmaspor til Rockwool - sporet eksisterer stadig, men hjertestykket er fjernet fra sporskiftet, så skift og dermed brug af sporet er ikke længere mulig.

Øster Doense Station blev nedrevet i december 2004.

Byggeår1904
Åbnet1904
Nedlagt1972
Nedrevet2004 (December)
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseDo
Højdeplacering over havet71,6 meter
GPS koordinater56.710762,9.840139


Billede af Øster Doense Station.
Billede af Øster Doense Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Øster Doense Station.

Titel: Kastaniealle 2 - Doense Station - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Doense Station
Sted: Danmark, Jylland, Vebbestrup
Vejnavn: Kastaniealle
Husnummer: 2
Lokalitet: Postnummer: 9500
By: Hobro
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1960
Note: nedrevet
Id: OD03178_002.tif




Hvarre Trinbræt (Hvt) ligger 43,0 km. fra første station.

Hvarre trinbræt blev nedlagt og nedrevet da Randers-Aalborg banen blev udvidet med dobbeltspor.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1950
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHvt
Højdeplacering over havet65,4 meter
GPS koordinater56.73369735321533,9.85053564986058


Billede af Hvarre Trinbræt.
Billede af Hvarre Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hvarre Trinbræt.

Titel: Hvarregaardsvej 1 - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vebbestrup
Vejnavn: Hvarregaardsvej
Husnummer: 1
Lokalitet: Postnummer: 9500
By: Hobro
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1958
Note: Id: H09877_016.tif




Arden Station (Ad) ligger 47,0 km. fra første station.

I starten var der billetsalg fra en mindre træbygning i Arden. Omkring år 1900 blev den nuværende stationsbygning bygget.

Byggeår1869
Åbnet1869.09.18
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 6, 9510 Arden
StednavneforkortelseAd
Højdeplacering over havet73,1 meter
GPS koordinater56.769763,9.860033


Billede af Arden Station.
Billede af Arden Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009
Download billede



Mosskov Trinbræt (Mk) ligger 51,0 km. fra første station.

Mosskov Holdeplads blev etableret i 1869 som privat sidespor til Statsskovvæsenet, men blev først officielt Holdeplads med passagerbetjening fra 1870, hvor billetsalget blev foretaget fra vogterhus nummer 132. Mosskov Holdeplads havde fra 1927 til 1971 kun stop søn- og helligdage i sommerhalvåret og blev helt nedlagt i 1972.

Mosskov Holdeplads har været anvendt til veterantogskørsel frem til slutningen af 90'erne, hvor man kunne stå af og på ud for Store Øksø og Mosskovpavillonen.

Byggeår1870
Åbnet1870
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseMk
Højdeplacering over havet67,7 meter
GPS koordinater56.802258,9.874610


Billede af Mosskov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Mosskov Trinbræt har ligget her.
Billede af Mosskov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Mosskov Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021
Download billede



Skørping Station (Sø) ligger 54,0 km. fra første station.

Byggeår1869
Åbnet1869.09.18
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSverriggårdsvej 3, 9520 Skørping
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet55,5 meter
GPS koordinater56.835712,9.887493


Billede af Skørping Station.
Billede af Skørping Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009
Download billede



Støvring Trinbræt (Sr) ligger 62,0 km. fra første station.

Støvring Station stammer fra åbningen af banestrækningen Randers-Aalborg, der åbnede den 18. september 1869. Støvring Station fik en ret store stationsbygning, da man havde store forventninger til byen vækst, men den stod ikke rigtigt i forhold til byen og dennes udvikling. Støvring Station forblev ikke til mere end en mellemgod landstation, da landevejen til Aalborg går næsten parallelt med banen, og konkurrencen fra bilerne var for hård. Støvring Station blev nedsat til billetsalgssted uden sidespor i 1972 og nedlagdes helt den 25. maj 1974.

Støvring Station blev trods flere bevaringsforsøg nedrevet i 1982.

Den 14. december 2003 blev der anlagt et nyt trinbræt ifm. åbningen af Aalborg Nærbane.

Byggeår2003
Åbnet2003.12.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBorupsalle 1A, 9530 Støvring
StednavneforkortelseSr
Højdeplacering over havet16,3 meter
GPS koordinater56.892101,9.843755


Billede af Støvring Trinbræt.
Billede af Støvring Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009
Download billede



Annerup Trinbræt (Apt) ligger 64,0 km. fra første station.

Annerup trinbræt blev nedlagt og nedrevet da Randers-Aalborg banen blev udvidet med dobbeltspor.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1951
Nedrevet1951
StednavneforkortelseApt
Højdeplacering over havet19,8 meter
GPS koordinater56.912605,9.853480


Billede af Annerup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Annerup Trinbræt har ligget her.
Billede af Annerup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Annerup Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021
Download billede



Ellidshøj Station (Eh) ligger 66,0 km. fra første station.

Ellidshøj Station havde en stor betydning under anlæg af banen fra Randers til Aalborg, da der blev hentet store mængder grus fra grusgravene omkring stationen fra to sidespor. Det sidste af Sidesporene fandtes indtil midten af 80'erne.

Ellidshøj Station havde Danmarks sidste håndbetjente bomanlæg, som først blev automatiseret i 1988 for helt i 1990 at blive erstattet af et automatisk helbommeanlæg. I dag er overkørslen ved stationen lukket og Mjels Brovej er flyttet til bro over banen sydvest for Ellidshøj Station.

Ellidshøj Station blev ikke genåbnet i forbindelse med åbning af Aalborg nærbane, men har alligevel en vigtig rolle i Aalborg Nærbane som den eneste togfølgestation på strækningen fra Skørping til Aalborg, hvor stationen er sikkerhedsmæssigt bemandet i dagtimerne på hverdage og lørdage.

Byggeår1872
Åbnet1872
Nedlagt1972.05.27
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMjels Brovej 12, 9230 Svenstrup J
StednavneforkortelseEh
Højdeplacering over havet11,8 meter
GPS koordinater56.929269,9.870342


Billede af Ellidshøj Station set fra vejsiden.
Billede af Ellidshøj Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021
Download billede



Svenstrup (Jylland) Trinbræt (Sn) ligger 71,0 km. fra første station.

Svenstrup fik ikke station ved Randers-Aalborg banens åbning den 19. september 1869. Svenstrup fik en holdeplads i 1872 med et offentligt sidespor men faciliteterne bestod kun af et træskur med venterum. I 1875 opførtes den første stationsbygning, af den lille standardtype, lidt nord for den nuværende station. I 1877 blev Svenstrup Holdeplads ophøjet til station med fuld ekspedition

Da Svenstrup blev endestation for Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane den 15. juli 1899, viste det sig hurtigt at Svenstrups stationsbygning var for lille og at der også skulle andre mere moderne faciliteter til.

I 1904 åbnede den "nye" Svenstrup Station syd for den oprindelige station. Svenstrups første stationsbygning kom til at fungere som tjenestebolig indtil begyndelsen af 1980'erne, hvor den blev revet ned.

Aars-Nibe-Svenstrup banen blev nedlagt den 31. marts 1969 og Svenstrup Station blev nedlagt den 25. maj 1972.

Nyt trinbræt blev anlagt i Svenstrup ifm. Aalborg Nærbanes start den 14. december 2003 som trinbræt for Aalborg nærbane.

Byggeår2003
Åbnet2003.12.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHobrovej 767A, 9230 Svenstrup J
StednavneforkortelseSn
Højdeplacering over havet10,3 meter
GPS koordinater56.972083886942215,9.855999354672555




Skalborg Trinbræt (Og) ligger 76,0 km. fra første station.

I december 2003 oprettedes Skalborg trinbræt ca. 400 meter syd for den gamle station, der hvor den første station var i ledvogterhuset.

Skalborg Station åbnede i 1899 i ledvogterhuset, hvor det nuværende trinbræt er placeret. Ifm. at banen skulle laves dobbeltsporet, byggede man i 1950 en ny station, som var i drift frem til 1972, hvor den lukkede som station. Stationen findes den dag i dag og er placeret ca. 400 meter i retning mod Aalborg,

Byggeår2003
Åbnet2003
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsmestervej 168, 9200 Aalborg SV
StednavneforkortelseOg
Højdeplacering over havet5,6 meter
GPS koordinater57.008029,9.897970


Billede af Skalborg Trinbræt.
Billede af Skalborg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021
Download billede



Aalborg Station (Ab) er Randers-Aalborg banens endestation og ligger 80,7 km. fra første station.

Aalborg Station: Et Historisk Knudepunkt for Jernbanetrafik

Aalborg Station, som blev indviet den 18. september 1869, har spillet en central rolle i Danmarks jernbanehistorie og har været et vigtigt trafikknudepunkt i det nordlige Jylland. Stationen blev en del af Randers-Aalborg-banen, der forbandt Aalborg med resten af Jylland og videre til København. Denne betydningsfulde begivenhed markerede starten på en ny æra for byen og det omkringliggende område.

Aalborgs Første Station

Ved åbningen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med omkring 11.700 indbyggere. Den oprindelige stationsbygning var tegnet af den anerkendte arkitekt N.P.C. Holsøe, som gav stationen en statelig og pompøs fremtoning, inspireret af den norditalienske renæssance. Denne arkitektoniske stil blev også anvendt ved Nyborg Station, hvilket skabte en vis sammenhæng mellem de jyske og fynske stationer.

Den nye jernbaneforbindelse til Randers og videre sydpå gjorde Aalborg til et vigtigt knudepunkt for både passagerer og gods. I stationens første driftsår blev der kun sendt tre tog i hver retning om dagen, og der var kun omkring 165 passagerer per afgang. Men med tiden voksede både trafikken og byens betydning som handelscentrum.

Udvidelsen af Jernbaneforbindelserne

Den 16. august 1879 blev Aalborg forbundet med Vendsysselbanen, som åbnede en vigtig jernbanebro over Limfjorden. Denne bro gjorde det muligt at rejse nordpå til Hjørring og Frederikshavn og var et afgørende skridt i udvidelsen af det nordjyske jernbanenetværk.

I 1897 blev Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FNSJ) etableret, og i 1899 åbnede Sæbybanen, som forbandt Nørresundby med Sæby og Frederikshavn. Selvom disse strækninger lå nord for Limfjorden, udgik næsten alle tog fra Aalborg Station, hvilket yderligere cementerede byens betydning som trafikknudepunkt.

Privatbanernes Rolle i Aalborg

Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, som i 1910 blev forlænget til Hvalpsund. I begyndelsen kørte togene fra Svenstrup, men med åbningen af den nye Aalborg Station i 1902 blev togene ført til Aalborg. Dette var en vigtig milepæl i udviklingen af det lokale jernbanenetværk, og det gjorde det nemmere for passagerer og gods at rejse til og fra Aalborg.

Privatbanerne spillede også en vigtig rolle med etableringen af Aalborg-Hadsund Jernbane i 1900. Denne jernbanestrækning forbandt Aalborg med det østlige Himmerland og byen Hadsund, hvilket yderligere styrkede Aalborgs position som et centralt trafikknudepunkt i Nordjylland.

Den Nye Aalborg Station i 1902

På grund af den stigende trafik og behovet for mere plads blev det besluttet at bygge en ny stationsbygning. Den 8. december 1902 blev den nuværende Aalborg Station indviet. Stationen blev placeret cirka 300 meter syd for den oprindelige station fra 1869, og den nye bygning blev tegnet af arkitekten Thomas Arboe. Arboe lod sig inspirere af Holsøes design fra den første station, men tilføjede sin egen arkitektoniske detalje i form af et renæssanceur på toppen af bygningen, som i dag er et karakteristisk træk ved Aalborg Station.

Den nye station var langt større og mere rummelig end den oprindelige, og den kunne håndtere den stigende trafik. På trods af den øgede trafik i begyndelsen af 1900-tallet forblev stationsbygningen stort set uændret frem til 1960'erne.

Nedlæggelse af Privatbanerne

I 1960'erne begyndte privatbanerne at miste deres relevans i takt med, at bilismen voksede. Mange af de mindre jernbanestrækninger blev derfor nedlagt. Sæbybanen lukkede den 31. marts 1968, og både Fjerritslev-Nørresundby Jernbane, Hvalpsundbanen og Hadsundbanen blev nedlagt den 1. april 1969. Dette markerede afslutningen på en æra, hvor privatbanerne havde spillet en vigtig rolle i transporten af både mennesker og gods i det nordjyske.

Modernisering og Renovering af Aalborg Station

Selvom mange af privatbanerne blev lukket, forblev Aalborg Station et vigtigt knudepunkt for jernbanetrafik i Nordjylland. I løbet af 1970'erne begyndte stationens område at gennemgå en omfattende modernisering. Mange af de små bygninger og gamle faciliteter blev fjernet for at give plads til nye og mere tidssvarende strukturer. Denne proces fortsatte op gennem 1980'erne og 1990'erne, hvor stationen blev moderniseret både indvendigt og udvendigt.

I 1992 blev Aalborg Station fredet som et arkitektonisk og historisk monument. Denne fredning sikrer, at stationens unikke arkitektur og historie bevares for eftertiden.

Aalborg Nærbane og Nordjyske Jernbaner

I 2003 blev Aalborg en del af den nye Aalborg Nærbane, som betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. Dette gav byens borgere bedre mulighed for at pendle mellem de omkringliggende byer og Aalborg, og det gjorde også stationen til et endnu vigtigere knudepunkt for lokaltrafikken.

I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg Station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til det lokale jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner. Denne ændring markerede en ny fase i jernbanens historie i Nordjylland, hvor lokal trafik blev prioriteret for at imødekomme de regionale behov.

Arkitektur og Bevarelse

Aalborgs nuværende station er en imponerende bygning, der stadig bærer mange af de arkitektoniske træk fra den oprindelige station fra 1902. Thomas Arboes design er præget af symmetri og enkelhed, men med detaljer som renæssanceuret, der tilføjer et strejf af elegance. Stationens to tårne, som er inspireret af Holsøes oprindelige station, gør bygningen let genkendelig og skaber en historisk forbindelse til Aalborgs tidlige jernbanetid.

Stationen blev som nævnt fredet i 1992, hvilket betyder, at dens historiske og arkitektoniske værdi nu er sikret for fremtiden. Renoveringen har sikret, at Aalborg Station fortsat kan fungere som et moderne transportknudepunkt samtidig med, at dens historiske karakter bevares.

Aalborg Busterminal

Ved siden af Aalborg Station ligger Aalborg Busterminal, som også spiller en vigtig rolle i byens kollektive trafik. Busterminalen, der er placeret ved John F. Kennedys Plads, forbinder byen med resten af Nordjylland og gør det nemt for rejsende at skifte mellem bus og tog. Busterminalen er et travlt knudepunkt med dagligt mellem 25.000 og 30.000 passagerer. Denne tætte forbindelse mellem tog og bus gør Aalborg Station til en central transporthub for hele regionen.

Aalborg Station har gennem sin lange historie været en vigtig del af byens og regionens infrastruktur. Fra dens åbning i 1869, hvor jernbanen forbandt Aalborg med resten af Danmark, til i dag, hvor stationen stadig spiller en central rolle for både lokaltog, regionaltog og fjerntog, har den været et knudepunkt for transport og handel.

Stationens historie, arkitektur og bevaring sikrer, at den fortsat vil være en vigtig del af Aalborgs identitet. Med udviklingen af nærbanen og overdragelsen af regional trafik til Nordjyske Jernbaner er stationen også godt rustet til at imødekomme fremtidens transportbehov.

Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006


Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. september 2021
Download billede



Litteratur for: Randers-Aalborg

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3