Randers-Aalborg - operatør: DSB, en artikel om Randers-Aalborg
Jernbaneloven af 10. marts 1861 var egentlig en større lovpakke der hvorved der blev givet regeringen bemyndigelse til at starte en række jernbaneanlæg. Som de sidste strækninger på loven var strækningerne mellem Randers og Hobro, samt Hobro og Aalborg blevet ført ud i livet i 1865.
Måske ville det være mere korrekt at skrive at man påbegyndte arbejderne i efteråret 1865. Der var først i foråret 1866 at der rigtig kom gang i sagerne.
Anlægsarbejderne var plaget af mange geografisk betingede vanskeligheder. Og for Peto, Brassey & Betts var dette en uventet komplikation som afslutning på deres danske jernbaneenterpriser.
Man nåede næsten hele spektret rundt med både mosebund, høje bakker og vandførende lag. Det medførte igen jordskred og ujævnheder der tilsammen generede arbejdet kraftigt. Den 18. september 1869 var man dog klar til indvielsen i Aalborg hvor hele kongefamilien var ankommet med skib.
Dagen efter indvielsen, 19. september 1869, startede man den regelmæssige trafik med 3 daglige tog i hver retning.
Kun et år efter åbningen af denne del af den jyske længdebane i 1869 blev stationen i Skørping suppleret med et trinbræt ud for søen ved Mosskov, så borgerskabet i Aalborg og Hobro bekvemt kunne tage toget på søndagstur til den store skov og smukke sø Store Økssø. Helt frem til 1960´erne kunne man stå af toget her for at gå sig en tur. Stationsforstanderen boede i det lille gule hus, kaldet Tvillingskovhus.
Vigtige stamdata for Randers-Aalborg
Jernbanens længde i km | 80,7 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 10. marts 1861 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100 % |
Jernbanen åbnet | 1869.09.19 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Dobbeltspor |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
DSB banenummer | 24 |
Banedanmark banenummer | 70 |
Bane status | Hovedbane |
Randers-Aalborg har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Randers Station (Rd) | 0,0 km | |
Svejstrup Trinbræt (Svt) | 6,0 km | |
Bjerregrav Station (Bv) | 8,0 km | |
Kovsted Trinbræt (Kot) | 10,0 km | |
Fårup Station (Fp) | 15,0 km | |
Sønder-Onsild Station | 22,1 km | |
Øls Trinbræt (Øls) | 27,0 km | |
Hobro Station (Hb) | 32,0 km | |
Øster Doense Station (Do) | 40,0 km | |
Hvarre Trinbræt (Hvt) | 43,0 km | |
Arden Station (Ad) | 47,0 km | |
Mosskov Trinbræt (Mk) | 51,0 km | |
Skørping Station (Sø) | 54,0 km | |
Støvring Trinbræt (Sr) | 62,0 km | |
Annerup Trinbræt (Apt) | 64,0 km | |
Ellidshøj Station (Eh) | 66,0 km | |
Svenstrup (Jylland) Trinbræt (Sn) | 71,0 km | |
Skalborg Trinbræt (Og) | 76,0 km | |
Aalborg Station (Ab) | 80,7 km |
Randers Station (Rd) er Randers-Aalborg banens første station
Byggeår | 1862 |
Åbnet | 1862.09.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 29, 8900 Randers C |
Stednavneforkortelse | Rd |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 56.461878,10.021968 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009 Download billede
Svejstrup Trinbræt (Svt) ligger 6,0 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1940 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Svt |
Højdeplacering over havet | 21,3 meter |
GPS koordinater | 56.486734,9.943853 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Bjerregrav Station (Bv) ligger 8,0 km. fra første station.
Bjerregrav Station blev nedlagt i 1972, men der var stadig sikkerhedstjeneste og bompasning, indtil strækningen (Randers-Aalborg) blev fjernstyret i 1986. Stationsbygningen blev nedrevet samme år, medens et privat sidespor bevaredes.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1905 |
Nedlagt | 1972 |
Nedrevet | 1986 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Bv |
Højdeplacering over havet | 17,0 meter |
GPS koordinater | 56.502780802752206,9.917723476939473 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bjerregrav Station.
Titel: Bjerregrav Station
Person: Bygningsnavn: Bjerregrav Station
Sted: Danmark, Jylland, Øster Bjerregrav
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1956
Note: Id: OD02149_002.tif
Kovsted Trinbræt (Kot) ligger 10,0 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1955 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Kot |
Højdeplacering over havet | 13,3 meter |
GPS koordinater | 56.51641907538061,9.888166002384835 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Fårup Station (Fp) ligger 15,0 km. fra første station.
Fårup Station blev nedlagt i 1973, men af sikkerhedsmæssige hensyn var stationen bemandet frem til1993.
Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først:
Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966
Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.09.18 |
Nedlagt | 1973 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 1, 8990 Fårup |
Stednavneforkortelse | Fp |
Højdeplacering over havet | 14,6 meter |
GPS koordinater | 56.546367,9.845158 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Sønder-Onsild Station ligger 22,1 km. fra første station.
I 1951 under anlægget af 2. spor på Randers-Aalborg strækningen blev banen omlagt og rettet ud og dermed flyttet ca. 150 meter nordøst. Onsild fik ved samme lejlighed en ny og mere moderne station, som fik et nyt navn: Sønder Onsild Station. Trafikken blev imidlertid så ringe, at stationen blev nedsat til trinbræt i 1969 og helt nedlagt i 1972.
Onsild Station blev solgt til privat brug og nedrevet i 2013.
Sønder Onsild Station blev forsøgt solgt, men kunne ikke sælges og blev nedrevet i 1986.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951 |
Nedlagt | 1972 |
Nedrevet | 1986 |
Arkitekt | Sigurd Carl Christensen |
Højdeplacering over havet | 18,6 meter |
GPS koordinater | 56.578969,9.746789 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønder-Onsild Station.
Titel: Frederiksberg 33 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Frederiksberg 33, Sønder Onsild Stationsby, 9500 Hobro
Vejnavn: Frederiksberg
Husnummer: 33
Lokalitet: Sønder Onsild Stationsby
Postnummer: 9500
By: Hobro
Sogn: Sønder Onsild
Matrikelnummer: 18em, Sdr. Onsild By, Sdr. Onsild
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1959
Note: Id: AAL_01404_013.tif
Øls Trinbræt (Øls) ligger 27,0 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1951 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Øls |
Højdeplacering over havet | 11,4 meter |
GPS koordinater | 56.616536,9.728941 |
Hobro Station (Hb) ligger 32,0 km. fra første station.
Hobro station blev fredet i 1992.
Byggeår | 1893 |
Åbnet | 1893.07.15 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Stationsvej 12, 9500 Hobro |
Stednavneforkortelse | Hb |
Højdeplacering over havet | 22,8 meter |
GPS koordinater | 56.643420,9.782758 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Øster Doense Station (Do) ligger 40,0 km. fra første station.
I 1904 fik Øster Doense en Station tegnet af Heinrich Wenck og Øster Doense kom med i den ordinære togplan.
Den 30. maj 1947 kunne dobbeltsporet Hobro-Øster Doense tages i brug igennem Øster Doense.
Der har været etableret et firmaspor til Rockwool - sporet eksisterer stadig, men hjertestykket er fjernet fra sporskiftet, så skift og dermed brug af sporet er ikke længere mulig.
Øster Doense Station blev nedrevet i december 2004.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904 |
Nedlagt | 1972 |
Nedrevet | 2004 (December) |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Do |
Højdeplacering over havet | 71,6 meter |
GPS koordinater | 56.710762,9.840139 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Øster Doense Station.
Titel: Kastaniealle 2 - Doense Station - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Doense Station
Sted: Danmark, Jylland, Vebbestrup
Vejnavn: Kastaniealle
Husnummer: 2
Lokalitet: Postnummer: 9500
By: Hobro
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1960
Note: nedrevet
Id: OD03178_002.tif
Hvarre Trinbræt (Hvt) ligger 43,0 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1950 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hvt |
Højdeplacering over havet | 65,4 meter |
GPS koordinater | 56.73369735321533,9.85053564986058 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hvarre Trinbræt.
Titel: Hvarregaardsvej 1 - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vebbestrup
Vejnavn: Hvarregaardsvej
Husnummer: 1
Lokalitet: Postnummer: 9500
By: Hobro
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1958
Note: Id: H09877_016.tif
Arden Station (Ad) ligger 47,0 km. fra første station.
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.09.18 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 6, 9510 Arden |
Stednavneforkortelse | Ad |
Højdeplacering over havet | 73,1 meter |
GPS koordinater | 56.769763,9.860033 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009 Download billede
Mosskov Trinbræt (Mk) ligger 51,0 km. fra første station.
Mosskov Holdeplads har været anvendt til veterantogskørsel frem til slutningen af 90'erne, hvor man kunne stå af og på ud for Store Øksø og Mosskovpavillonen.
Byggeår | 1870 |
Åbnet | 1870 |
Nedlagt | 1972 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Mk |
Højdeplacering over havet | 67,7 meter |
GPS koordinater | 56.802258,9.874610 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Skørping Station (Sø) ligger 54,0 km. fra første station.
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.09.18 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sverriggårdsvej 3, 9520 Skørping |
Stednavneforkortelse | Sø |
Højdeplacering over havet | 55,5 meter |
GPS koordinater | 56.835712,9.887493 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009 Download billede
Støvring Trinbræt (Sr) ligger 62,0 km. fra første station.
Støvring Station blev trods flere bevaringsforsøg nedrevet i 1982.
Den 14. december 2003 blev der anlagt et nyt trinbræt ifm. åbningen af Aalborg Nærbane.
Byggeår | 2003 |
Åbnet | 2003.12.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Borupsalle 1A, 9530 Støvring |
Stednavneforkortelse | Sr |
Højdeplacering over havet | 16,3 meter |
GPS koordinater | 56.892101,9.843755 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009 Download billede
Annerup Trinbræt (Apt) ligger 64,0 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1951 |
Nedrevet | 1951 |
Stednavneforkortelse | Apt |
Højdeplacering over havet | 19,8 meter |
GPS koordinater | 56.912605,9.853480 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Ellidshøj Station (Eh) ligger 66,0 km. fra første station.
Ellidshøj Station havde Danmarks sidste håndbetjente bomanlæg, som først blev automatiseret i 1988 for helt i 1990 at blive erstattet af et automatisk helbommeanlæg. I dag er overkørslen ved stationen lukket og Mjels Brovej er flyttet til bro over banen sydvest for Ellidshøj Station.
Ellidshøj Station blev ikke genåbnet i forbindelse med åbning af Aalborg nærbane, men har alligevel en vigtig rolle i Aalborg Nærbane som den eneste togfølgestation på strækningen fra Skørping til Aalborg, hvor stationen er sikkerhedsmæssigt bemandet i dagtimerne på hverdage og lørdage.
Byggeår | 1872 |
Åbnet | 1872 |
Nedlagt | 1972.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Mjels Brovej 12, 9230 Svenstrup J |
Stednavneforkortelse | Eh |
Højdeplacering over havet | 11,8 meter |
GPS koordinater | 56.929269,9.870342 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Svenstrup (Jylland) Trinbræt (Sn) ligger 71,0 km. fra første station.
Da Svenstrup blev endestation for Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane den 15. juli 1899, viste det sig hurtigt at Svenstrups stationsbygning var for lille og at der også skulle andre mere moderne faciliteter til.
I 1904 åbnede den "nye" Svenstrup Station syd for den oprindelige station. Svenstrups første stationsbygning kom til at fungere som tjenestebolig indtil begyndelsen af 1980'erne, hvor den blev revet ned.
Aars-Nibe-Svenstrup banen blev nedlagt den 31. marts 1969 og Svenstrup Station blev nedlagt den 25. maj 1972.
Nyt trinbræt blev anlagt i Svenstrup ifm. Aalborg Nærbanes start den 14. december 2003 som trinbræt for Aalborg nærbane.
Byggeår | 2003 |
Åbnet | 2003.12.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hobrovej 767A, 9230 Svenstrup J |
Stednavneforkortelse | Sn |
Højdeplacering over havet | 10,3 meter |
GPS koordinater | 56.972083886942215,9.855999354672555 |
Skalborg Trinbræt (Og) ligger 76,0 km. fra første station.
Skalborg Station åbnede i 1899 i ledvogterhuset, hvor det nuværende trinbræt er placeret. Ifm. at banen skulle laves dobbeltsporet, byggede man i 1950 en ny station, som var i drift frem til 1972, hvor den lukkede som station. Stationen findes den dag i dag og er placeret ca. 400 meter i retning mod Aalborg,
Byggeår | 2003 |
Åbnet | 2003 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsmestervej 168, 9200 Aalborg SV |
Stednavneforkortelse | Og |
Højdeplacering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 57.008029,9.897970 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Aalborg Station (Ab) er Randers-Aalborg banens endestation og ligger 80,7 km. fra første station.
Aalborg Station: Et Historisk Knudepunkt for Jernbanetrafik
Aalborg Station, som blev indviet den 18. september 1869, har spillet en central rolle i Danmarks jernbanehistorie og har været et vigtigt trafikknudepunkt i det nordlige Jylland. Stationen blev en del af Randers-Aalborg-banen, der forbandt Aalborg med resten af Jylland og videre til København. Denne betydningsfulde begivenhed markerede starten på en ny æra for byen og det omkringliggende område.Aalborgs Første Station
Ved åbningen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med omkring 11.700 indbyggere. Den oprindelige stationsbygning var tegnet af den anerkendte arkitekt N.P.C. Holsøe, som gav stationen en statelig og pompøs fremtoning, inspireret af den norditalienske renæssance. Denne arkitektoniske stil blev også anvendt ved Nyborg Station, hvilket skabte en vis sammenhæng mellem de jyske og fynske stationer.Den nye jernbaneforbindelse til Randers og videre sydpå gjorde Aalborg til et vigtigt knudepunkt for både passagerer og gods. I stationens første driftsår blev der kun sendt tre tog i hver retning om dagen, og der var kun omkring 165 passagerer per afgang. Men med tiden voksede både trafikken og byens betydning som handelscentrum.
Udvidelsen af Jernbaneforbindelserne
Den 16. august 1879 blev Aalborg forbundet med Vendsysselbanen, som åbnede en vigtig jernbanebro over Limfjorden. Denne bro gjorde det muligt at rejse nordpå til Hjørring og Frederikshavn og var et afgørende skridt i udvidelsen af det nordjyske jernbanenetværk.I 1897 blev Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FNSJ) etableret, og i 1899 åbnede Sæbybanen, som forbandt Nørresundby med Sæby og Frederikshavn. Selvom disse strækninger lå nord for Limfjorden, udgik næsten alle tog fra Aalborg Station, hvilket yderligere cementerede byens betydning som trafikknudepunkt.
Privatbanernes Rolle i Aalborg
Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, som i 1910 blev forlænget til Hvalpsund. I begyndelsen kørte togene fra Svenstrup, men med åbningen af den nye Aalborg Station i 1902 blev togene ført til Aalborg. Dette var en vigtig milepæl i udviklingen af det lokale jernbanenetværk, og det gjorde det nemmere for passagerer og gods at rejse til og fra Aalborg.Privatbanerne spillede også en vigtig rolle med etableringen af Aalborg-Hadsund Jernbane i 1900. Denne jernbanestrækning forbandt Aalborg med det østlige Himmerland og byen Hadsund, hvilket yderligere styrkede Aalborgs position som et centralt trafikknudepunkt i Nordjylland.
Den Nye Aalborg Station i 1902
På grund af den stigende trafik og behovet for mere plads blev det besluttet at bygge en ny stationsbygning. Den 8. december 1902 blev den nuværende Aalborg Station indviet. Stationen blev placeret cirka 300 meter syd for den oprindelige station fra 1869, og den nye bygning blev tegnet af arkitekten Thomas Arboe. Arboe lod sig inspirere af Holsøes design fra den første station, men tilføjede sin egen arkitektoniske detalje i form af et renæssanceur på toppen af bygningen, som i dag er et karakteristisk træk ved Aalborg Station.Den nye station var langt større og mere rummelig end den oprindelige, og den kunne håndtere den stigende trafik. På trods af den øgede trafik i begyndelsen af 1900-tallet forblev stationsbygningen stort set uændret frem til 1960'erne.
Nedlæggelse af Privatbanerne
I 1960'erne begyndte privatbanerne at miste deres relevans i takt med, at bilismen voksede. Mange af de mindre jernbanestrækninger blev derfor nedlagt. Sæbybanen lukkede den 31. marts 1968, og både Fjerritslev-Nørresundby Jernbane, Hvalpsundbanen og Hadsundbanen blev nedlagt den 1. april 1969. Dette markerede afslutningen på en æra, hvor privatbanerne havde spillet en vigtig rolle i transporten af både mennesker og gods i det nordjyske.Modernisering og Renovering af Aalborg Station
Selvom mange af privatbanerne blev lukket, forblev Aalborg Station et vigtigt knudepunkt for jernbanetrafik i Nordjylland. I løbet af 1970'erne begyndte stationens område at gennemgå en omfattende modernisering. Mange af de små bygninger og gamle faciliteter blev fjernet for at give plads til nye og mere tidssvarende strukturer. Denne proces fortsatte op gennem 1980'erne og 1990'erne, hvor stationen blev moderniseret både indvendigt og udvendigt.I 1992 blev Aalborg Station fredet som et arkitektonisk og historisk monument. Denne fredning sikrer, at stationens unikke arkitektur og historie bevares for eftertiden.
Aalborg Nærbane og Nordjyske Jernbaner
I 2003 blev Aalborg en del af den nye Aalborg Nærbane, som betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. Dette gav byens borgere bedre mulighed for at pendle mellem de omkringliggende byer og Aalborg, og det gjorde også stationen til et endnu vigtigere knudepunkt for lokaltrafikken.I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg Station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til det lokale jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner. Denne ændring markerede en ny fase i jernbanens historie i Nordjylland, hvor lokal trafik blev prioriteret for at imødekomme de regionale behov.
Arkitektur og Bevarelse
Aalborgs nuværende station er en imponerende bygning, der stadig bærer mange af de arkitektoniske træk fra den oprindelige station fra 1902. Thomas Arboes design er præget af symmetri og enkelhed, men med detaljer som renæssanceuret, der tilføjer et strejf af elegance. Stationens to tårne, som er inspireret af Holsøes oprindelige station, gør bygningen let genkendelig og skaber en historisk forbindelse til Aalborgs tidlige jernbanetid.Stationen blev som nævnt fredet i 1992, hvilket betyder, at dens historiske og arkitektoniske værdi nu er sikret for fremtiden. Renoveringen har sikret, at Aalborg Station fortsat kan fungere som et moderne transportknudepunkt samtidig med, at dens historiske karakter bevares.
Aalborg Busterminal
Ved siden af Aalborg Station ligger Aalborg Busterminal, som også spiller en vigtig rolle i byens kollektive trafik. Busterminalen, der er placeret ved John F. Kennedys Plads, forbinder byen med resten af Nordjylland og gør det nemt for rejsende at skifte mellem bus og tog. Busterminalen er et travlt knudepunkt med dagligt mellem 25.000 og 30.000 passagerer. Denne tætte forbindelse mellem tog og bus gør Aalborg Station til en central transporthub for hele regionen.Aalborg Station har gennem sin lange historie været en vigtig del af byens og regionens infrastruktur. Fra dens åbning i 1869, hvor jernbanen forbandt Aalborg med resten af Danmark, til i dag, hvor stationen stadig spiller en central rolle for både lokaltog, regionaltog og fjerntog, har den været et knudepunkt for transport og handel.
Stationens historie, arkitektur og bevaring sikrer, at den fortsat vil være en vigtig del af Aalborgs identitet. Med udviklingen af nærbanen og overdragelsen af regional trafik til Nordjyske Jernbaner er stationen også godt rustet til at imødekomme fremtidens transportbehov.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1902.12.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | John F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg |
Stednavneforkortelse | Ab |
Højdeplacering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 57.043181,9.917006 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. september 2021 Download billede