Jernbaneloven af 10. marts 1861 var egentlig en større lovpakke der hvorved der blev givet regeringen bemyndigelse til at starte en række jernbaneanlæg. Som de sidste strækninger på loven var strækningerne mellem Randers og Hobro, samt Hobro og Aalborg blevet ført ud i livet i 1865. Måske ville det være mere korrekt at skrive at man påbegyndte arbejderne i efteråret 1865. Der var først i foråret 1866 at der rigtig kom gang i sagerne. Anlægsarbejderne var plaget af mange geografisk betingede vanskeligheder. Og for Peto, Brassey & Betts var dette en uventet komplikation som afslutning på deres danske jernbaneenterpriser.
Man nåede næsten hele spektret rundt med både mosebund, høje bakker og vandførende lag. Det medførte igen jordskred og ujævnheder der tilsammen generede arbejdet kraftigt. Den 18. september 1869 var man dog klar til indvielsen i Aalborg hvor hele kongefamilien var ankommet med skib. Dagen efter indvielsen, 19. september 1869, startede man den regelmæssige trafik med 3 daglige tog i hver retning.
Kun et år efter åbningen af denne del af den jyske længdebane i 1869 blev stationen i Skørping suppleret med et trinbræt ud for søen ved Mosskov, så borgerskabet i Aalborg og Hobro bekvemt kunne tage toget på søndagstur til den store skov og smukke sø Store Økssø. Helt frem til 1960´erne kunne man stå af toget her for at gå sig en tur. Stationsforstanderen boede i det lille gule hus, kaldet Tvillingskovhus.
Randers Station var knudepunkt for jernbanerne Randers-Ålborg (1869), Aarhus-Langå-Randers (1862), Randers-Ryomgård (1876), Randers-Hadsund Jernbane (1883)
Byggeår
1862
Åbnet
1862.09.02
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Jernbanegade 29, 8900 Randers C
Stednavneforkortelse
Rd
Højdeplacering over havet
4,8 meter
GPS koordinater
56.461878,10.021968
Billede af Randers Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009 Download billede
Billede af Svejstrup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Svejstrup Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Bjerregrav Billetsalgssted åbnedes i 1885 for beboernes egen regning, men blev ophøjedes til station i 1905, da der blev anlagt et læssespor. Bjerregrav Station fik i 1911 en ny stationsbygning tegnet af arkitekt Heinrich Wenck.
Bjerregrav Station blev nedlagt i 1972, men der var stadig sikkerhedstjeneste og bompasning, indtil strækningen (Randers-Aalborg) blev fjernstyret i 1986. Stationsbygningen blev nedrevet samme år, medens et privat sidespor bevaredes.
Kovsted eller Kousted Trinbræt som det også blev kaldt.
Byggeår
1928
Åbnet
1928
Nedlagt
1955
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Kot
Højdeplacering over havet
13,3 meter
GPS koordinater
56.51641907538061,9.888166002384835
Billede af Kovsted Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kovsted Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Fårup Station servicerede Randers-Aalborg banen fra 1869, men fra den 1. juli 1927 servicerede stationen også Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).
Fårup Station blev nedlagt i 1973, men af sikkerhedsmæssige hensyn var stationen bemandet frem til1993.
Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først: Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966 Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985
Onsild Station anlagdes til åbningen af strækningen Randers-Aalborg, og placeret ca. 1,5 km sydvest for byen Sønder Onsild – et sted, hvor der kun var få huse. Den nye stationsby fik navnet Sønder Onsild Stationsby.
I 1951 under anlægget af 2. spor på Randers-Aalborg strækningen blev banen omlagt og rettet ud og dermed flyttet ca. 150 meter nordøst. Onsild fik ved samme lejlighed en ny og mere moderne station, som fik et nyt navn: Sønder Onsild Station. Trafikken blev imidlertid så ringe, at stationen blev nedsat til trinbræt i 1969 og helt nedlagt i 1972.
Onsild Station blev solgt til privat brug og nedrevet i 2013. Sønder Onsild Station blev forsøgt solgt, men kunne ikke sælges og blev nedrevet i 1986.
Den oprindelige station i Hobro fra 1869, blev nedrevet og udskiftet af den nuværende station i 1893 ifm. etableringen af Hobro-Aalestrup-Løgstør jernbane.
Øster Doense startede som billetsalgssted i 1882, hvor billetsalget blev foretaget fra vogterhus nummer 126 og kun med standsning og ekspedition få afgange tirsdag og fredag ifm. med markedsdag i Hobro.
I 1904 fik Øster Doense en Station tegnet af Heinrich Wenck og Øster Doense kom med i den ordinære togplan.
Den 30. maj 1947 kunne dobbeltsporet Hobro-Øster Doense tages i brug igennem Øster Doense.
Der har været etableret et firmaspor til Rockwool - sporet eksisterer stadig, men hjertestykket er fjernet fra sporskiftet, så skift og dermed brug af sporet er ikke længere mulig.
Øster Doense Station blev nedrevet i december 2004.
Mosskov Holdeplads blev etableret i 1869 som privat sidespor til Statsskovvæsenet, men blev først officielt Holdeplads med passagerbetjening fra 1870, hvor billetsalget blev foretaget fra vogterhus nummer 132. Mosskov Holdeplads havde fra 1927 til 1971 kun stop søn- og helligdage i sommerhalvåret og blev helt nedlagt i 1972.
Mosskov Holdeplads har været anvendt til veterantogskørsel frem til slutningen af 90'erne, hvor man kunne stå af og på ud for Store Øksø og Mosskovpavillonen.
Byggeår
1870
Åbnet
1870
Nedlagt
1972
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Mk
Højdeplacering over havet
67,7 meter
GPS koordinater
56.802258,9.874610
Billede af Mosskov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Mosskov Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Støvring Station stammer fra åbningen af banestrækningen Randers-Aalborg, der åbnede den 18. september 1869. Støvring Station fik en ret store stationsbygning, da man havde store forventninger til byen vækst, men den stod ikke rigtigt i forhold til byen og dennes udvikling. Støvring Station forblev ikke til mere end en mellemgod landstation, da landevejen til Aalborg går næsten parallelt med banen, og konkurrencen fra bilerne var for hård. Støvring Station blev nedsat til billetsalgssted uden sidespor i 1972 og nedlagdes helt den 25. maj 1974.
Støvring Station blev trods flere bevaringsforsøg nedrevet i 1982.
Den 14. december 2003 blev der anlagt et nyt trinbræt ifm. åbningen af Aalborg Nærbane.
Byggeår
2003
Åbnet
2003.12.14
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Borupsalle 1A, 9530 Støvring
Stednavneforkortelse
Sr
Højdeplacering over havet
16,3 meter
GPS koordinater
56.892101,9.843755
Billede af Støvring Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2009 Download billede
Annerup trinbræt blev nedlagt og nedrevet da Randers-Aalborg banen blev udvidet med dobbeltspor.
Byggeår
1928
Åbnet
1928
Nedlagt
1951
Nedrevet
1951
Stednavneforkortelse
Apt
Højdeplacering over havet
19,8 meter
GPS koordinater
56.912605,9.853480
Billede af Annerup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Annerup Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Ellidshøj Station havde en stor betydning under anlæg af banen fra Randers til Aalborg, da der blev hentet store mængder grus fra grusgravene omkring stationen fra to sidespor. Det sidste af Sidesporene fandtes indtil midten af 80'erne.
Ellidshøj Station havde Danmarks sidste håndbetjente bomanlæg, som først blev automatiseret i 1988 for helt i 1990 at blive erstattet af et automatisk helbommeanlæg. I dag er overkørslen ved stationen lukket og Mjels Brovej er flyttet til bro over banen sydvest for Ellidshøj Station.
Ellidshøj Station blev ikke genåbnet i forbindelse med åbning af Aalborg nærbane, men har alligevel en vigtig rolle i Aalborg Nærbane som den eneste togfølgestation på strækningen fra Skørping til Aalborg, hvor stationen er sikkerhedsmæssigt bemandet i dagtimerne på hverdage og lørdage.
Byggeår
1872
Åbnet
1872
Nedlagt
1972.05.27
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Mjels Brovej 12, 9230 Svenstrup J
Stednavneforkortelse
Eh
Højdeplacering over havet
11,8 meter
GPS koordinater
56.929269,9.870342
Billede af Ellidshøj Station set fra vejsiden. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Svenstrup fik ikke station ved Randers-Aalborg banens åbning den 19. september 1869. Svendstrup fik en holdeplads i 1872 med et offentligt sidespor men faciliteterne bestod kun af et træskur med venterum. I 1875 opførtes den første stationsbygning, af den lille standardtype, lidt nord for den nuværende station. I 1877 blev Svenstrup Holdeplads ophøjet til station med fuld ekspedition
Da Svenstrup blev endestation for Aars-Nibe-Svendstrup Jernbane den 15. juli 1899, viste det sig hurtigt at Svenstrups stationsbygning var for lille og at der også skulle andre mere moderne faciliteter til.
I 1904 åbnede den "nye" Svenstrup Station syd for den oprindelige station. Svenstrups første stationsbygning kom til at fungere som tjenestebolig indtil begyndelsen af 1980'erne, hvor den blev revet ned.
Aars-Nibe-Svendstrup banen blev nedlagt den 31. marts 1969 og Svenstrup Station blev nedlagt den 25. maj 1972.
Nyt trinbræt blev anlagt i Svenstrup ifm. Aalborg Nærbanes start den 14. december 2003 som trinbræt for Aalborg nærbane.
I december 2003 oprettedes Skalborg trinbræt ca. 400 meter syd for den gamle station, der hvor den første station var i ledvogterhuset.
Skalborg Station åbnede i 1899 i ledvogterhuset, hvor det nuværende trinbræt er placeret. Ifm. at banen skulle laves dobbeltsporet, byggede man i 1950 en ny station, som var i drift frem til 1972, hvor den lukkede som station. Stationen findes den dag i dag og er placeret ca. 400 meter i retning mod Aalborg,
Byggeår
2003
Åbnet
2003
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsmestervej 168, 9200 Aalborg SV
Stednavneforkortelse
Og
Højdeplacering over havet
5,6 meter
GPS koordinater
57.008029,9.897970
Billede af Skalborg Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2021 Download billede
Aalborg Station (Ab) er Randers-Aalborg banens endestation og ligger 80,7 km. fra første station.
Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen.
Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:
Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg.
Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.
Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.
På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.
Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:
Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
Hvalpsund den 1. april 1969.
Hadsundbanen den 1. april 1969.
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.
I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.