Aarhus-Randers - (DSB)


Den østjyske længdebane: Aarhus - Randers jernbanen blev optaget på Jernbanelov Jernbaneloven af 4. marts 1857.

I februar 1859 fik konsortiet Peto, Brassey and Betts koncession på anlæg af banen, som gik fra Aarhus over Langå til Randers, samt strækningen fra Langå til Struer og anlægsarbejdet begyndte samme efterår.

Jernbanen blev indviet d. 2. september 1862 og banelinjen går over tre ådale; Aarhus Ådal, Lilleådalen og Gudenådalen, hvilket giver en omvej på ca. 15 km i forhold til den direkte linje mellem de to byer. Togene til Randers køres ud af Aarhus mod sydvest, da Aarhus er rebroussementstation. Der har derfor flere gange været planer om at anlægge en direkte banelinje med Aarhus som gennemkørselsstation. I 1885 skitserede ingeniør Holger Hammerich en plan om at gøre Aarhus Hovedbanegård til gennemkørselsstation ved at føre længdebanen på en højbane forbi havnen til Aarhus Østbanegård og derfra videre til Randers.

Den ny Aarhus-Randers-bane blev vedtaget ved lov 20. marts 1918. Linjen var udstukket i august 1921, men i 1922 nægtede Folketinget at bevilge flere penge til projektet. DSB havde et meget stort anlægsbudget, og nu var man blevet bange for konkurrencen fra bilerne. Da den ny statsbane skulle være dobbeltsporet, så man kunne spare det hårdt tiltrængte anlæg af andetspor på den gamle strækning over Langå. Langå-Struer-banen skulle tilsluttes længdebanen i Randers. Det gjorde turen til Aarhus 10 km længere, men til gengæld skulle der ikke skiftes retning i Langå - og heller ikke i Randers, da banen fra Langå dengang kom ind i Randers fra vest. Da den ny bane ikke blev til noget, måtte man anlægge et ekstra spor på den gamle bane via Langå. Det var færdigt sidst i 1930erne, og i den forbindelse blev Randers alligevel gennemkørselsstation i 1936, da man erstattede det gamle tracé Stevnstrup-Neder Hornbæk med det nuværende, der slår et stort sving mod øst og krydser Gudenåen to gange – nordøst for Stevnstrup og syd for Randers – så togene fra/til Langå kører ind/ud i den sydøstlige ende af Randers station. Derved blev strækningen Stevnstrup-Randers forlænget med 0,8 km fra 5,9 til 6,7.


Vigtige stamdata for Aarhus-Randers (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km59,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 4. marts 1857
Statstilskud i %100 %
Dato for Koncession1859.10.21
Jernbanen åbnet1862.09.02
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast

Aarhus-Randers (DSB) jernbanen har følgende stationer


StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Aarhus Hovedbanegård (Ar)0,0 km
Brabrand Station (Br)7,0 km
Mundelstrup Station (Mu)14,0 km
Søften Trinbræt (Søt)19,0 km
Hinnerup Station (Hn)24,0 km
Hadsten Station (Ha)33,0 km
Lerbjerg Station (Lr)38,0 km
Laurbjerg Station (Lb)43,0 km
Langå Station (Lg)46,0 km
Stevnstrup Station (Ste)53,0 km
Stedet er fotograferet Randers Station (Rd)59,0 km

Aarhus Hovedbanegård er Aarhus-Randers banens første station

Byggeår1927
Åbnet1929
NedlagtI drift
ArkitektK.T. Seest
AdresseBanegårdspladsen 1, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseAr
Højde placering over havet11,5 meter
GPS koordinater56.150310,10.204663

Byggeriet af den nuværende og tredje banegårdsbygning i 1927-1929 indgik i et større bygningsprojekt, som markant ændrede terrænet omkring banegården. Det var overarkitekt K.T. Seest, som kom til at stå for en samlet plan for banegården og arealer rundt om. Aarhus Hovedbanegård blev opført i nyklassicistisk stil og er en sækbanegård. En sækbanegård er en type banegård, hvor togene kører ind og ud ad banegården ad samme vej.

Bygningerne omkring Banegårdspladsen blev revet ned og erstattet med nye, samtidig med at Park Allé blev etableret. Alle de nye bygninger blev udført i samme gule mursten og i samme højde, således at området i dag står som en harmonisk helhed. Selve banegården blev under ombygningen hævet med ca. 4 meter, så sporerne ligger under banegårdsbygningen. Dedet skabte en højde forskel på 6-8 meter fra banegården og ned til sporene. Den store højdeforskel mellem spor og banegård gør Aarhus Hovedbanegård til en højtracébanegård.

Banegården har 6 perronspor, og man kan tilgå sporene direkte fra Bruuns Bro eller gennem banegården.

I 2003 blev Aarhus Hovedbanegård udvidet med indkøbscentret Bruuns Galleri. Sammen danner banegården og Bruuns Galleri ramme om et indendørs areal på omkring 140.000 kvadratmeter.

Aarhus H banegård fotograferet fra vejsiden.
Aarhus H banegård fotograferet fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.07.28


Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Aarhus Hovedbanegård

Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Aarhus Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brabrand Station ligger 7,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
Nedlagt1979
Nedrevet2012
StednavneforkortelseBr
GPS koordinater56.154658,10.102911

Brabrand Station er i dag nedlagt som station, men har overhalingsspor.

Historisk kort over Brabrand Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Brabrand Station

Historisk kort over Brabrand Station
Brabrand Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mundelstrup Station ligger 14,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
Nedlagt1978
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseMu
GPS koordinater56.192966,10.083646

Mundelstrup station blev nedlagt i 1978 og senere nedrevet, men er stadig teknisk station.

Historisk kort over Mundelstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Mundelstrup Station

Historisk kort over Mundelstrup Station
Mundelstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søften Trinbræt ligger 19,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
Nedlagt1963.05.26
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSøt
GPS koordinater56.231311,10.080514
Historisk kort over Søften Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Søften Trinbræt

Historisk kort over Søften Trinbræt
Søften Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hinnerup Station ligger 24,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
NedlagtI drift
AdresseBanegårdsplads 2, 8382 Hinnerup
StednavneforkortelseHn
Højde placering over havet31,8 meter
GPS koordinater56.263125,10.060067

Hinnerup station blev nedlagt i 1979, men genåbnet i 1994.

Historisk kort over Hinnerup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hinnerup Station

Historisk kort over Hinnerup Station
Hinnerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsten Station ligger 33,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
NedlagtI drift
AdresseØstergade 4, 8370 Hadsten
StednavneforkortelseHa
Højde placering over havet18,2 meter
GPS koordinater56.263157,10.060096
Historisk kort over Hadsten Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hadsten Station

Historisk kort over Hadsten Station
Hadsten Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lerbjerg Station ligger 38,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
Nedlagt1977
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseLr
GPS koordinater56.347590,9.985367

Lerbjerg Station blev nedlagt som standsningsted i 1972 og helt nedlagt i 1977.

Historisk kort over Lerbjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lerbjerg Station

Historisk kort over Lerbjerg Station
Lerbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Laurbjerg Station ligger 43,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
Nedlagt1982
AdresseSønderalle 1, 8870 Langå
StednavneforkortelseLb
Højde placering over havet11,2 meter
GPS koordinater56.357206,9.910899

Laurbjerg Station havde forbindelse med både Længdebanen og Diagonalbanen. Laurbjerg Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1982.

Historisk kort over Laurbjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Laurbjerg Station

Historisk kort over Laurbjerg Station
Laurbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Langå Station ligger 46,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
NedlagtI drift
AdresseBredgade 55, 8870 Langå
StednavneforkortelseLg
Højde placering over havet6,8 meter
GPS koordinater56.386430,9.896391

Langå Station har både forbindelse med Langå-Struer-banen og Længdebanen.

Historisk kort over Langå Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Langå Station

Historisk kort over Langå Station
Langå Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stevnstrup Station ligger 53,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSte
GPS koordinater56.433223,9.957138

Stevnstrup Station blev nedlagt i 1972, men stadig teknisk station med sidespor.

Historisk kort over Stevnstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stevnstrup Station

Historisk kort over Stevnstrup Station
Stevnstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Randers Station er Aarhus-Randers banens endestation og ligger 59,0 km. fra første station.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 29, 8900 Randers C
StednavneforkortelseRd
Højde placering over havet4,8 meter
GPS koordinater56.461878,10.021968

Randers Station var knudepunkt for jernbanerne Randers-Ålborg (1869), Aarhus-Langå-Randers (1862), Randers-Ryomgård (1876), Randers-Hadsund Jernbane (1883)

Randers Station.
Randers Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23


Historisk kort over Randers Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Randers Station

Historisk kort over Randers Station
Randers Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for Aarhus-Randers (DSB) jernbanen

Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie.
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7

Lige nu er der: 31 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.4.1 - build: 2020.07.11-10:38:40