Flensborg-Vamdrup - (DSB)


Den østjyske længdebane: Flensborg - Vamdrup

Historisk set var der fra 1830'erne videre frem efter 1848-krigen et stærk ønske om at knytte Slesvig og Holsten tættere til det øvrige kongerige. En af midlerne var anlæg af jernbaner der skabte direkte forbindelser fra Hamborg og Flensborg til de øvrige dele af monarkiet. Således havde man i 1862 givet koncession til Peto, Brassey & Betts til anlægget af en jernbane mellem Flensborg og Vamdrup.

Entreprenørerne gik straks i gang med opgaven og anlægsarbejdet voldte ikke de store problemer. Det betød at man allerede 15. april 1864 kunne indvie strækningen mellem Flensborg og Rødekro. For historisk interesserede vil datoen 18. april 1864 altid rumme mindet om stormen på skanserne ved Dybbøl Mølle. Senest med introduktionen af Dybbøl Mølle kan de fleste andre regne ud at dette her ender galt. Som nævnt var entreprenørerne meget aktive og strækningen mellem Rødekro og Vojens var også så langt fremskredet at det kun behøvede meget lidt inden man kunne færdiggøre strækningen.

Det blev dog preusserne der fik æren af at færdiggøre denne strækning. Den nøjagtige dato for indvielsen var 1. oktober 1864. Godt en måned senere, 30. oktober sluttede man fred i 1864 krigen. Sønderjylland var blevet tysk og beholdt denne status helt frem til 1920. Afslutningen af 1. verdenskrig og de efterfølgende afstemninger gjorde atter Sønderjylland dansk. Vamdrup havde haft en vigtig funktion som grænsestation og bibeholdt denne funktion helt frem 1920 hvor grænsen flytte til Paddeburg, eller Pad(de)borg som det kom til at hedde fremover.

Allerede inden Storebæltsbroen og IC3 togene var det muligt at komme fra København til Hamborg på samme dag. Så tidligt som i 1870'erne kunne man tage toget fra København klokken 06 og være i Hamborg Altona klokken 21:30. Og det var inklusive færgeturen.


Vigtige stamdata for Flensborg-Vamdrup (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km82,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 17. april 1941 - LOV nr 191
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1864.10.01
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
DSB banenummer26
El drift25 kV 50 Hz ~
TogkontrolsystemATC (ZUB 123)
Bane statusHovedbane

Flensborg-Vamdrup (DSB) jernbanen har følgende stationer

StationAfstand fra første station
Flensborg Station (Flb)-10,0 km
Padborg Station (Pa)0,0 km
Fårhus Station (Faa)4,0 km
Bajstrup Station (Bas)12,0 km
Stedet er fotograferet Tinglev Station (Te)15,0 km
Bolderslev Station (Bå)22,0 km
Hjordkær Station (Jk)26,0 km
Stedet er fotograferet Rødekro Station (Rq)31,0 km
Hovslund Stationsby Station (Hln)38,0 km
Over-Jerstal Station (Ov)46,0 km
Stedet er fotograferet Vojens Station (Oj)51,0 km
Jegerup Trinbræt (Je)55,0 km
Sommersted Station (Set)59,0 km
Farris Station (Fz)67,0 km
Vamdrup Station (Vm)72,0 km

Flensborg Station ligger -10,0 km. fra første station.

AdresseBahnhofstraße 50, 24937 Flensburg
Stations forkortelseFlb
GPS koordinater54.774619, 9.436605
Krak kort over Flensborg Station

Historisk kort over Flensborg Station
Kilde: StyrelsenFlensborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Padborg Station er Flensborg-Vamdrup banens første station

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
AdresseJernbanegade 11, 6330 Padborg
Stations forkortelsePa
GPS koordinater54.823463, 9.358978

Padborg Station er grænsestation til Tyskland.

Krak kort over Padborg Station

Historisk kort over Padborg Station
Kilde: StyrelsenPadborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fårhus Station ligger 4,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1970
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseFaa
GPS koordinater54.857031,9.327069

Fårhus Station blev nedrykket til trinbræt i 1969 og helt nedlagt i 1970.

Krak kort over Fårhus Station

Historisk kort over Fårhus Station
Kilde: StyrelsenFårhus Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bajstrup Station ligger 12,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1966
Nedrevet1967.06.01
Stations forkortelseBas
GPS koordinater54.904858,9.273842
Krak kort over Bajstrup Station

Historisk kort over Bajstrup Station
Kilde: StyrelsenBajstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tinglev Station ligger 15,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
AdresseStationsvej 33, 6360 Tinglev
Stations forkortelseTe
GPS koordinater54.936339, 9.257981
Tinglev Station.
Tinglev Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.05 12:24:50

Krak kort over Tinglev Station

Historisk kort over Tinglev Station
Kilde: StyrelsenTinglev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bolderslev Station ligger 22,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
Stations forkortelse
GPS koordinater54.991273,9.281207

Bolderslev Station blev nedlagt som trinbræt inden lukningen i 1972, men var krydsningsstation indtil anlæg af dobbeltspor i 1996.

Krak kort over Bolderslev Station

Historisk kort over Bolderslev Station
Kilde: StyrelsenBolderslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hjordkær Station ligger 26,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseJk
GPS koordinater55.022550,9.307326

Hjordkær Station blev nedsat til trinbræt i 1970 og helt nedlagt i 1972, men var krydsningsstation indtil anlæg af dobbeltspor i 1996.

Krak kort over Hjordkær Station

Historisk kort over Hjordkær Station
Kilde: StyrelsenHjordkær Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rødekro Station ligger 31,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseBanegaardspladsen 2, 6230 Rødekro
Stations forkortelseRq
GPS koordinater55.069395, 9.333284

Den oprindelige Rødekro Station af Arkitekt: N. P. Holsøe blev opført i 1866 og nedrevet i 1968, hvor den blev udskiftet af den nuværende station.

Rødekro Station set fra øst. Stationen er opført i midten af 1860erne og nedrevet i 1968.
Rødekro Station set fra øst. Stationen er opført i midten af 1860erne og nedrevet i 1968. - fotograf: Ukendt - dato: Ukendt

Krak kort over Rødekro Station

Historisk kort over Rødekro Station
Kilde: StyrelsenRødekro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hovslund Stationsby Station ligger 38,0 km. fra første station.

Byggeår1864
Åbnet1864.10.01
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
AdresseStationsvej 14, 6230 Rødekro
Stations forkortelseHln
GPS koordinater55.132173,9.335612

Da jernbanestrækningen Flensborg-Vojens blev åbnet 1. oktober 1864, var Hovslund Station anlagt på bar mark 2½ km sydvest for landsbyen Hovslund. Byen er vokset op omkring stationen, som i 1901 også blev et vigtigt jernbaneknudepunkt, idet de smalsporede Aabenraa Amts Jernbaners vestlige strækning Aabenraa-Løgumkloster krydsede længdebanen her.

I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i byen nedlagt, og der blev bygget gangtunnel under banen, som så kom til at dele byen i to dele. I 1968 blev stationen nedrykket til trinbræt, og i 1972 holdt togene helt op med at standse ved den, men den fortsatte som fjernbetjent krydsningsstation til 1996, hvor der blev anlagt dobbeltspor på strækningen. Stationsbygningerne er revet ned.

Krak kort over Hovslund Stationsby Station

Historisk kort over Hovslund Stationsby Station
Kilde: StyrelsenHovslund Stationsby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Over-Jerstal Station ligger 46,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1974
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseOv
GPS koordinater55.196264,9.302884

Over-Jerstal Station blev nedsat til trinbræt i 1973 og helt nedlagt i 1974, men var krydsningsstation indtil anlæg af dobbeltspor i 1996.

Krak kort over Over-Jerstal Station

Historisk kort over Over-Jerstal Station
Kilde: StyrelsenOver-Jerstal Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vojens Station ligger 51,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
AdresseOdinsplads 3, 6500 Vojens
Stations forkortelseOj
GPS koordinater55.248363, 9.305388
Vojens Station.
Vojens Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2020.01.12 14:39:53

Krak kort over Vojens Station

Historisk kort over Vojens Station
Kilde: StyrelsenVojens Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jegerup Trinbræt ligger 55,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseJe
GPS koordinater55.276883,9.299069
Krak kort over Jegerup Trinbræt

Historisk kort over Jegerup Trinbræt
Kilde: StyrelsenJegerup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sommersted Station ligger 59,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1974
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseSet
GPS koordinater55.314044,9.286917

Sommersted Station blev nedsat til trinbræt i 1971 og nedlagt i 1974, er i dag krydsningsstation. Sommersted Station står flere steder angivet med forkortelsen "Sst" eller "Set".

Krak kort over Sommersted Station

Historisk kort over Sommersted Station
Kilde: StyrelsenSommersted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Farris Station ligger 67,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
Nedlagt1972
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseFz
GPS koordinater55.384995,9.269997

Farris Station var grænsestation på den tyske side indtil 1920. Nedlagt som station i 1972, men er stadig fjernstyret krydsningsstation.

Krak kort over Farris Station

Historisk kort over Farris Station
Kilde: StyrelsenFarris Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vamdrup Station er Flensborg-Vamdrup banens endestation og ligger 72,0 km. fra første station.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
AdresseBanegårdspladsen 2, 6580 Vamdrup
Stations forkortelseVm
GPS koordinater55.428132, 9.286412
Krak kort over Vamdrup Station

Historisk kort over Vamdrup Station
Kilde: StyrelsenVamdrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.2 - build: 2020.02.24-19:45:09