Nyborg-Odense-Middelfart - operatør: DSB, en artikel om Nyborg-Odense-Middelfart
Første gang der var seriøse planer om at lave en fynsk tværbane var i 1844 som en dal af en total bane fra København - Korsør, Nyborg - Odense - Assens med jernbanefærge til Slesvig.
Kongen blev forelagt planerne den 8. juni 1844 med anmodning om koncession på banedriften. Kongen syntes om planerne og de blev sendt videre til den kongelige jernbanekommission. Den 2. juli 1844 kom der allerede en tilbagemelding fra den kongelige jernbanekommission med anmodning om flere information, budget og en mere detaljeret projekteringsplan.
Senere i 1844 udbrød der krig som satte baneprojektet i bero pga. manglende økonomiske midler til projektet.
I loven af 15. februar 1857 var der en godkendelse af jernbane fra Nyborg via Odense til Lillebælt. Der var dog ingen, som ønskede koncession på drift af banen, og banen blev atter sat i bero.
I loven af 10. marts 1861 blev banen atter vedtaget som bane fra Nyborg via Odense til Middelfart.
Fra Middelfart skulle der etableres en forbindelse med jernbanefærge til Snoghøj på den jyske side af Lillebælt. I 1863 ændredes planerne og man planlægger en jernbanefærgeforbindelse fra Fredericia til Strib i stedet for. Krigen i 1864 forsinkede bygningen af banen og banen kom først i drift den 7. september 1865.
Den jernbaneinteresserede konge havde givet tilsagn på forhånd og til ære for ham blev banen indviet på dronningens fødselsdag den 7. september - og banen fik derfor tilnavnet Dronning Louises bane.
Den 19. marts 1872 ibrugtages Danmarks første jernbanefærge mellem Fredericia og Strib.
Vigtige årstal for Nyborg-Odense-Middelfart jernbane:
1844.06.08 Kommer de første planen om en fynsk tværbane.
1857.02.15 Første godkendelse af en fynsk tværbane mellem Nyborg og Lillebælt via Odense - der dog ikke blev til noget.
1861.03.10 Kommer den endelige godkendelse og beslutning om jernbane mellem Nyborg og Middelfart via Odense.
1865.09.07 Banen indvies på Dronning Louises fødselsdag.
1872.05.19 Jernbanefærge mellem Strib og Fredericia etableres.
Vigtige stamdata for Nyborg-Odense-Middelfart
Jernbanens længde i km | 79,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 10. marts 1861 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100 % |
Jernbanen åbnet | 1865.09.07 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Dobbeltspor |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 180 km/t |
Hastighed gennemsnitlig max | 179 km/t |
DSB banenummer | 1 |
Banedanmark banenummer | 15 |
El drift | 25 kV 50 Hz |
Togkontrolsystem | ATC (ZUB 123) |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 8 tons/m |
Sikrede overkørsler | 0 |
Usikrede overkørsler | 0 |
Bane status | Hovedbane |
Nyborg-Odense-Middelfart har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Nyborg Station (Ng) | 0,0 km | |
Hjulby Station (Ju) | 6,0 km | |
Ullerslev Teknisk Station (Uv) | 10,5 km | |
Langeskov Trinbræt (Lv) | 15,0 km | |
Marslev Trinbræt (Mv) | 20,2 km | |
Odense Banegård Center (Od) | 29,5 km | |
Holmstrup Trinbræt (Hp) | 37,5 km | |
Render Trinbræt (Ret) | 41,5 km | |
Tommerup Station (Tp) | 44,3 km | |
Skalbjerg Trinbræt (Sc) | 47,3 km | |
Bred Trinbræt (Bd) | 50,0 km | |
Aarup Trinbræt (Ap) | 53,5 km | |
Gelsted Trinbræt (Gd) | 59,2 km | |
Ejby Station (Eb) | 63,6 km | |
Nørre Aaby Station (Na) | 68,8 km | |
Kavslunde Trinbræt (Ka) | 73,0 km | |
Middelfart Station (Md) | 79,0 km | |
Broen Trinbræt (Lbt) | 81,9 km |
Banekort over Nyborg-Odense-Middelfart
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 13. juli 2011 - LINK til kilde.
Nyborg Station (Ng) er Nyborg-Odense-Middelfart banens første station
Da dampskibsbroen blev anlagt i 1871, blev Nyborgs første Station flyttet ved at nedrive bygningen og genopføre bygningen som Nyborgs anden Station af selv samme materialer og i samme stil ved den gamle havn. Under ned og genopbygget, var der midlertidigt kontor og venterum i "Gjæstgiver N. C. Husteds Pavillon". Pavillonen lå øst for den oprindelige Nyborg Station. N. C. Husteds Pavillonen blev nedrevet i 1889 efter at N. C. Husteds død. N. C. Husteds (Niels Christian Christensen Husted) var ejer af Hotel Postgaarden i Nyborg fra 1856 - 1874, og han lod Pavillonen opføre ved Nyborg Station da banen kom til Nyborg.
Ved den genopførte og nu Nyborgs anden Station, ved den gamle havn, opførtes et telegrafkontor for P&T, der drev postdampskibsruten Korsør-Nyborg frem til indsættelse af jernbanefærger på Storebælt i 1883. I 1877-1878 indrettedes ved telegrafkontoret et ventelokale for "Nyborg Dampskibsexpedition". Denne nedlagdes igen allerede i 1886 og blev, da Nyborgs tredje Station var ibrugtaget i 1891, omdannet til godsekspedition.
Nyborgs anden Station, var arkitektonisk en væsentligt smukkere stationsbygning end Nyborgs første Station, men blev igennem årene udsat for store ændringer. Først blev perrontaget fjernet og senere blev der indbygget et par garageporte på gadesiden. Den over hundrede år gamle bygning var igennem årene, blevet så ændret og medtaget at den i 1985 blev revet ned.
Nyborgs fjerde Station, som er den nuværende station, er fra 1997 og blev etableret ifm. bygningen af Storebæltsbroen.
Byggeår | 1997 |
Åbnet | 1997.06.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdsalleen 100, 5800 Nyborg |
Stednavneforkortelse | Ng |
Højdeplacering over havet | 0,2 meter |
GPS koordinater | 55.313938,10.802636 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. december 2021 Download billede
Hjulby Station (Ju) ligger 6,0 km. fra første station.
Stationen blev nedsat til trinbrædt i 1960 og sidesporet blev nedlagt den 1. november 1970.
Den blev sammen med Marslev, Ullerslev og Langeskov helt nedlagt den 22. maj 1977, da de lokale tog imellem Nyborg og Odense ophørte. Der var dog et morgentog fra Nyborg til Odense, som stoppe på de gamle stationer frem til 27. maj 1979.
I 1956 blev Hjulby Danmarks første fjernstyrede station på en dobbeltsporet bane.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.12.21 |
Nedlagt | 1977.05.22 |
Nedrevet | ca. 1996 |
Stednavneforkortelse | Ju |
Højdeplacering over havet | 12,4 meter |
GPS koordinater | 55.337923,10.736802 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Ullerslev Teknisk Station (Uv) ligger 10,5 km. fra første station.
Til at forsyne lokomotiverne med vand og brændstof var der kuldepoter på endestationerne. I henhold til kontrakten skulle der være vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart – det vandtårn, som var planlagt for Middelfart Station, blev i stedet bygget i Strib – og derudover på én landstation øst, og to vest for Odense. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.
På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporet som stationsbygningen og havde egen indgang direkte fra vejen. På 4. klasses-stationerne skulle man derimod ind på stationsområdet for at nå varehuset, som lå over for stationsbygningen på den anden side af sporet, med undtagelse af Tommerup, hvor det lå på samme side.
At varehusene af 4. stationsklasse ikke var indrettet på samme praktiske måde som de større skyldtes en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være meget mindre end købstadsstationernes. Det var lidt af et fejlskøn. Godt nok var godsmængden mindre, men faktisk indgik der til Aarup og Tommerup henholdsvis 25.000 og 18.000 tons "almindeligt Fragtgods" i driftsåret 1866-1867.
Ullerslev Station havde i en lang årrække en vis betydning, hvor bl.a. udgik Kertemindes eneste dagvognsrute herfra. I tidens løb fik Ullerslev en del godstransporter, medens persontrafikken overgik til rutebiler.
Ullerslev Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1973. Ullerslev Trinbræt blev under megen protest nedlagt sammen med Marslev, Langeskov og Hjulby Station den 22. maj 1977, da de lokale tog imellem Nyborg og Odense ophørte. Der var dog et morgentog fra Nyborg til Odense, som stoppede på de gamle stationer frem til 27. maj 1979. Ullerslev sidespor ophørte med betjening i 1979. Ullerslev fortsatte dog som Teknisk station.
Sidesporet blev brugt frem til 1987 og blev officielt nedlagt i 1988.
Ullerslev Stationsbygning, der var tegnet af arkitekt Thomas Arboe, blev nedrevet i 1975.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.05.27 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Uv |
Højdeplacering over havet | 9,8 meter |
GPS koordinater | 55.35443186,10.66552504 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. oktober 2009 Download billede
Langeskov Trinbræt (Lv) ligger 15,0 km. fra første station.
Lokale kræfter i 2011 fik den daværende regering på bedre tanker og at de nødvendige bevillinger blev givet og den 2. marts 2015 kunne daværende trafikminister Magnus Heunicke og borgmester Hans Luunbjerg tage det første spadestik til anlæggelsen af Langeskovs nye trinbræt, som havde en placering cirka 300 meter vest for den tidligere Langeskov station.
Søndag den 4. oktober 2015 blev den nye station i Langeskov indviet, og det første tog fra Odense stoppede i Langeskov kl. 13.56 med transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt ombord.
Byggeår | 2015 |
Åbnet | 2015.10.04 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Centervej 1, 5550 Langeskov |
Stednavneforkortelse | Lv |
Højdeplacering over havet | 19,8 meter |
GPS koordinater | 55.361652,10.586865 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede
Marslev Trinbræt (Mv) ligger 20,2 km. fra første station.
Marslev første Station blev anlagt ca. 1½ km syd for Marslev og havde et beskedent opland på 36 gårde, 58 huse i selve byen og 12 gårde og 35 huse i stationens nærhed. (Bebyggelse 1861)
Marslev Station havde kun én etage. Selve bygningen bestod af en længebygning, hvor der i den vestlige ende var ventesal og billetkontor. Den østlige ende var indrettet til bolig for stationsforstanderen. Det er en planløsning, som også kendes fra mindre stationer på strækningen Korsør-Roskilde, hvor bygningerne dog havde separate indgange for personale og rejsende, mens der i Marslev kun var én hoveddør.
På Marslev Station fik hovedbygningen senere bygget et ekstra fag til, så der blev plads til en ventesal for 2. klasse og et dametoilet.
Den fynske hovedbane fik i 1908/09 nye stationer: Bred Station (1908, nedrevet 1978), Nørre Åby Station (1909, fredet), Gelsted Station, Skalbjerg Station og Marslev Station. Disse stationer var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck.
I 1909 kort efter etablering af den nye station og det nye dobbeltspor på den fynske hovedbane var taget i brug, fik Marslev Station anlagt et langt privat sidespor til Raagelund Grusgrav. Sidesporet grene af fra hovedsporet ca. 600 meter vest for Marslev Station og gik i nordvestlig retning ca. 900 meter og næsten helt op til der hvor Rågelund Efterskole ligger i dag. Sidesporet gik på den østlige side af Vejrup å indtil skæring med Nyborgvej/Odensevej, hvor sidesporet krydsede Vejrup Å og fulgte åen på den vestlige side frem til grusgraven. I 1911 købte DSB sporet og nedlagde det i 1918.
Marslev station blev nedsat til trinbræt i 1973.
Marslev blev sammen med Langeskov, Ullerslev og Hjulby Stationer nedlagt den 22. maj 1977, da de lokale tog imellem Nyborg og Odense ophørte. Der var dog et morgentog fra Nyborg til Odense, som stoppede på de gamle stationer frem til 27. maj 1979.
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1973 |
Nedlagt | 1977.05.22 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Marslev Stationsvej 18, 5290 Marslev |
Stednavneforkortelse | Mv |
Højdeplacering over havet | 15,3 meter |
GPS koordinater | 55.37838074413455,10.523991762532004 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Odense Banegård Center (Od) ligger 29,5 km. fra første station.
Odense Banegård Center – Et Trafikalt Knudepunkt med Historiske Rødder
Odense Banegård Center er i dag et moderne transport- og oplevelsescenter, men dets rødder går tilbage til etableringen af den fynske hovedbane i 1865. Odense første banegård blev bygget for at understøtte togtrafikken mellem Nyborg og Middelfart og blev placeret nord for Kongens Have. Fra en ydmyg begyndelse til et moderne center, har Odenses banegård gennemgået flere ombygninger og moderniseringer, som har formet byens infrastruktur. Odense Banegård Center ejes af ATP Ejendomme, DSB og Odense Kommune.Odense Første Banegård (1865-1914)
Den første banegård i Odense blev opført i 1865 og var designet af den berømte arkitekt N.P.C. Holsøe. Banegården var bygget i en enkel stil, men dens placering lige nord for Kongens Have skabte debat. Odense byråd ønskede at placere stationen længere mod øst, men lokalbefolkningen, ledet af prominente borgere som Lorenz Bierfreund og Wilhelm Petersen, vandt striden, og stationen blev placeret nærmere byens centrum. Dette skulle senere vise sig at være en strategisk placering, da byen voksede og infrastrukturen udviklede sig.Den første banegård var i begyndelsen tilstrækkelig til byens behov, men med tiden blev den for lille. Dette skyldtes især tilføjelsen af flere jernbanelinjer, som Nordfynske Jernbane (1882) og Kertemindebanen (1900), samt den stigende mængde godstransport og passagerer. Der blev derfor planlagt en større udvidelse.
Udvidelsen i 1885
I 1885 blev den første store udvidelse af Odense Banegård gennemført. På dette tidspunkt var overbaneingeniør oberst W. A. Thulstrup og arkitekt Thomas Arboe ansvarlige for at tilføje flere bygningselementer, der passede til Holsøes oprindelige design. Udvidelsen omfattede blandt andet de karakteristiske tårne og spir, som gav banegården et mere monumentalt og markant udseende. Arkitekturen var inspireret af en blanding af maurisk og byzantinsk stil, hvilket adskilte Odense Banegård fra andre jernbanestationer i Danmark.Fremkomsten af Odenses Anden Banegård (1914)
Trods udvidelsen i 1885 viste det sig, at den første banegård stadig ikke kunne imødekomme den stigende trafik. Behovet for en ny banegård blev endnu mere påtrængende med åbningen af Sydfynske Jernbane (1876) og flere privatbaner, som Nordvestfynske Jernbane (1911). Derfor blev der planlagt og opført en helt ny banegård i 1914. Den nye banegård blev placeret ca. 200 meter øst for den oprindelige station og var designet af arkitekt Heinrich Wenck i nybarok stil.Odense anden banegård blev et vigtigt trafikalt knudepunkt for både tog, busser og rutebiler. Den nye banegård havde bedre kapacitet til at håndtere den voksende mængde af passagerer og godstransport og blev hurtigt et centralt element i byens infrastruktur. Den oprindelige banegård fortsatte dog som godsbanegård, men blev alvorligt beskadiget i en brand i 1955 og senere revet ned i 1957.
Planlægning af Odense Banegård Center (1995)
Efter mange år med stigende trafik og kaotiske forhold omkring den anden banegård i Odense, opstod der i 1980'erne et behov for en ny og moderne løsning. Byen voksede, og infrastrukturen skulle tilpasses for at håndtere den stigende mængde af både person- og godstransport. Dette førte til beslutningen om at bygge et helt nyt banegårdscenter, hvor også fragtcentralen blev flyttet ud til den nye Tietgen Park.Den nye Odense Banegård Center blev færdiggjort og åbnet den 15. september 1995. Bygningen blev opført som et moderne center med flere funktioner, der imødekom byens behov for en effektiv og praktisk transportløsning. Centeret blev opført som en trefløjet bygning og placeret over jernbanesporene og bybusterminalen, hvilket gjorde det til et centralt knudepunkt for byens infrastruktur.
Odense Banegård Center i Dag
I dag er Odense Banegård Center et moderne og multifunktionelt transportcenter, der dagligt betjener omkring 25.000 gæster. Bygningen består af tre fløje, hvor den sydlige fløj langs Østre Stationsvej rummer Borgernes Hus, en 7-Eleven og flere butikker og spisesteder. Hovedbygningen strækker sig tværs over jernbanesporene og bybusterminalen og huser blandt andet Nordisk Film Biografer, DSB-billetsalg og flere restauranter som Det Grønne Køkken og Espresso House. Den nordlige fløj ved Dannebrogsgade fungerer som parkeringshus og indeholder FynBus' kundeservicecenter.Banegården er også blevet et trafikalt knudepunkt for både tog, busser og letbanen, som blev etableret i 2022. Med seks spor (nummereret fra 3 til 8) og en central placering i byen betjener banegården både regionaltog og intercitytog til større byer som Aarhus, Aalborg, Esbjerg og Hamborg.
Letbanen og Udvikling i Det 21. Århundrede
I 2022 åbnede Odense Letbane, som har en station placeret på Østre Stationsvej lige uden for Odense Banegård Center. Letbanen er en vigtig tilføjelse til Odenses kollektive transportnetværk og bidrager til at reducere biltrafikken i byens centrum. Letbanestationen består af to spor med hver sin perron og er blevet integreret i den øvrige infrastruktur omkring banegården.Odense Banegård Center er ikke blot et trafikalt knudepunkt, men også et centralt mødested for byens borgere og besøgende. Centret tilbyder en bred vifte af faciliteter, herunder shopping, spisesteder, biografer og bibliotek. Det er også en central base for rejsende, der benytter både tog, busser og letbanen.
Fremtidens Banegård
Odense Banegård Center har vist sig at være en langtidsholdbar løsning på byens behov for et centralt transportcenter. Der er dog stadig planer om at forbedre infrastrukturen yderligere i fremtiden, herunder udvidelser af letbanen og forbedringer af de eksisterende transportforbindelser. Banegården vil fortsætte med at spille en vigtig rolle i udviklingen af Odense som en moderne og tilgængelig by.Byggeår | 1995 |
Åbnet | 1995.09.15 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østre Stationsvej 27, 5000 Odense C |
Stednavneforkortelse | Od |
Højdeplacering over havet | 13,1 meter |
GPS koordinater | 55.401721,10.387104 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2022 Download billede
Holmstrup Trinbræt (Hp) ligger 37,5 km. fra første station.
Holmstrup Holdeplads lå fra starten på "fri bane" og der var ingen sidespor eller læssespor.
I 1973 blev Holmstrup anden station fra 1890 nedsat til trinbræt og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i juni 1976.
Pga. ringe trafik stod Skalbjerg, Bred, Holmstrup og Kavslunde trinbræt til at blive nedlagt i 2014. Ud over den rige trafik skyldes ønsket om lukning af stederne også den øgede godstrafik på strækningen at med standsningerne på et trinbræt uden mulighed for overhaling – så er strækningen nået til et mætningspunkt i trafikken.
Store lokale protester har udskudt denne nedlæggelse først med et år og siden på "ubestemt tid".
Fremtiden for Holmstrup Trinbræt er stadig i det uvisse.
På Vestfyn vil betjeningen i 2022 være at Tommerup, Aarup, Gelsted, Ejby og Nørre Aaby har timebetjening mens Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde har tog ca. hver anden time.
Holmstrup daglige påstigninger pr. dag med faktiske tal fra 2015 og estimerede tal for 2022, 2027 0g 2032:
2015: 50
2022: 50
2027: 70
2032: 70
Holmstrup årlige påstigninger med faktiske tal fra 2015 og estimerede tal for 2022, 2027 0g 2032:
2015: 11.000
2022: 12.000
2027: 17.000
2032: 17.000
Byggeår | 1978 |
Åbnet | 1978 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Holmstrupvej 2A, 5250 Odense SV |
Stednavneforkortelse | Hp |
Højdeplacering over havet | 48,2 meter |
GPS koordinater | 55.362006,10.272228 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. marts 2022 Download billede
Render Trinbræt (Ret) ligger 41,5 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929.05.15 |
Nedlagt | 1971.05.22 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ret |
Højdeplacering over havet | 45,0 meter |
GPS koordinater | 55.352353,10.243795 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Render Trinbræt.
Titel:Schmidt, Aage, købmand - 1950 - Gilsbjerg
Person:Schmidt, Aage, købmand
Bygningsnavn:Gilsbjerg
Sted:Danmark, Fyn, Render
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L5327_02.tif
Tommerup Station (Tp) ligger 44,3 km. fra første station.
Fra den 31. maj 1884 til den 21. maj 1966 (godstrafik forekom helt op i 1980'erne) var Tommerup Station endestation for Assensbanen, der gik fra Tommerup til Assens.
Tommerup station blev fredet i 1992.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Stationsvej 17, 5690 Tommerup |
Stednavneforkortelse | Tp |
Højdeplacering over havet | 56,0 meter |
GPS koordinater | 55.349493,10.182329 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Skalbjerg Trinbræt (Sc) ligger 47,3 km. fra første station.
Pga. ringe trafik stod Skalbjerg, Bred, Holmstrup og Kavslunde trinbræt til at blive nedlagt i 1914. Ud over den rige trafik skyldes ønsket om lukning af stederne også den øgede godstrafik på strækningen og med standsningerne på et trinbræt uden mulighed for overhaling – så er strækningen nået til et mætningspunkt i trafikken.
Store lokale protester har udskudt denne nedlæggelse først med et år og siden på "ubestemt tid".
Med køreplanskifte i december 2019 blev køreplanen endnu engang reduceret, da den sidste afgang fra Odense er blevet nedlagt. Selvom der "kun" er tale om én afgang, betyder det for Skalbjerg trinbræt en forringelse i afgange fra Odense med 10%. Derudover er der tale om den sidste afgang kl. 00.16, hvilket betyder at det ikke længere bliver muligt at komme til/fra Skalbjerg efter kl. 23.06. Hverken på hverdage eller i weekend.
Fremtiden for Skalbjerg Trinbræt er stadig i det uvisse.
Byggeår | 1960 |
Åbnet | 1960 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 2A, 5492 Vissenbjerg |
Stednavneforkortelse | Sc |
Højdeplacering over havet | 55,0 meter |
GPS koordinater | 55.366040,10.141564 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2009 Download billede
Bred Trinbræt (Bd) ligger 50,0 km. fra første station.
Pga. ringe trafik stod Skalbjerg, Bred, Holmstrup og Kavslunde trinbræt til at blive nedlagt i 1914. Ud over den rige trafik skyldes ønsket om lukning af stederne også den øgede godstrafik på strækningen at med standsningerne på et trinbræt uden mulighed for overhaling – så er strækningen nået til et mætningspunkt i trafikken.
Store lokale protester har udskudt denne nedlæggelse først med et år og siden på "ubestemt tid".
Fremtiden for Bred Trinbræt er stadig i det uvisse.
Byggeår | 1970 |
Åbnet | 1970 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 34, 5492 Vissenbjerg |
Stednavneforkortelse | Bd |
Højdeplacering over havet | 51,2 meter |
GPS koordinater | 55.373093,10.105773 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2009 Download billede
Aarup Trinbræt (Ap) ligger 53,5 km. fra første station.
Over for stationsbygningen, på modsatte side af sporet, lå varehus og kvægfold med kampestensrampe. Aarup Station blev med tiden udvidet med et nyt indgangsparti, et ekstra bygningsfag i her ende og en tilbygning i én etage i den østlige enden af stationsbygningen.
Frem til 1950'erne hørte Aarup Station til bland de bedste stationer på Fyn, da den lå med et godt blandet opland, hvor der både var industri og store gårde i nærheden.
Aarup var sammen med Stenløse de første stationer, som tog Almex billetautomaten på prøve i marts 1964.
I 1971 nedrykkede Aarup Station til billetsalgssted med sidespor og stykgodsindlevering, der året efter kun omfatte ekspresgods. I 1975 udvide DSB til at det omfattede mere end ekspresgods, hvor der igen åbnedes for almindeligt stykgods. I starten af 1980'erne ophørte både billetsalget og stykgodsekspeditionen.
I 1991 blev Aarup stationsbygning nedrevet for at give plads til et større kommunalt byggeri og projekt. Den 25. februar 1995 blev Aarups nye station taget i brug, som den første kommunalt ejede station i Danmark, her var der billetsalg frem til 2003.
Byggeår | 1994 |
Åbnet | 2003 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1, 5560 Aarup |
Stednavneforkortelse | Ap |
Højdeplacering over havet | 48,6 meter |
GPS koordinater | 55.38301953151437,10.051962731769917 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2009 Download billede
Gelsted Trinbræt (Gd) ligger 59,2 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Gjelsted eller med stavemåden Gjeldsted. |
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1996.12.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banevolden 4, 5591 Gelsted |
Stednavneforkortelse | Gd |
Højdeplacering over havet | 50,3 meter |
GPS koordinater | 55.395920225653754,9.974649387347587 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. november 2008 Download billede
Ejby Station (Eb) ligger 63,6 km. fra første station.
Ejby Holdepladsen var fra starten kombineret billetsalg, stykgodsekspedition og vogterbolig.
Ejby Holdepladsen fik i 1866 et privat sidespor for til brug for 'Eiby Teglværk', men det privat sidespor blev nedlagt igen i 1871. I 1868 fik Ejby Holdepladsen et offentligt sidespor, og da trafikken var større her end i Bred, fik Ejby en ny stationsbygning omkring 1890.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanevej 2, 5592 Ejby |
Stednavneforkortelse | Eb |
Højdeplacering over havet | 22,4 meter |
GPS koordinater | 55.428634,9.929804 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. august 2020 Download billede
Nørre Aaby Station (Na) ligger 68,8 km. fra første station.
Til at forsyne lokomotiverne med vand og brændsel var der kuldepoter på endestationerne. I henhold til kontrakten skulle der være vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart – det vandtårn, som var planlagt for Middelfart Station, blev i stedet bygget i Strib – og derudover på én landstation øst, og to vest for Odense. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.
På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporet som stationsbygningen og havde egen indgang direkte fra vejen. På 4. klasses-stationerne skulle man derimod ind på stationsområdet for at nå varehuset, som lå over for stationsbygningen på den anden side af sporet, med undtagelse af Tommerup, hvor det lå på samme side.
At varehusene af 4. stationsklasse ikke var indrettet på samme praktiske måde som de større skyldtes en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være meget mindre end købstadsstationerne. Det var lidt af et fejlskøn. Godt nok var godsmængden mindre, men faktisk indgik der til Aarup og Tommerup henholdsvis 25.000 og 18.000 tons "almindelig" Fragtgods i driftsåret 1866-1867.
Der var et løbende behov for at udvide af stationerne og Nørre Aabys fik tilbygget sidefløje i to etager, som til gengæld var smalle og halvt så brede som resten af bygningen.
Engang før 1880 nedlagdes Nørre Aabys vandtårnfunktion, og vandbeholderen overførtes til Aarup Station.
Den fynske hovedbane fik i 1908/09 nye stationer: Bred Station (1908, nedrevet 1978), Nørre Aaby Station (1910, fredet), Gelsted Station, Skalbjerg Station og Marslev Station. Disse stationer var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck. I Nørre Aaby blev den gamle Nørre Aaby Station omdannet til posthus og den nye station blev placeret 200 meter vest for.
Andre navne og stavemåder | Før __._??_ Nørre-Åby, før 02.06.1957 Nørre-Aaby, før __.__.19__ Nørre Aaby i Fabers køreplaner. |
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanevej 4, 5580 Nørre Aaby |
Stednavneforkortelse | Na |
Højdeplacering over havet | 22,7 meter |
GPS koordinater | 55.460186,9.870105 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. august 2020 Download billede
Kavslunde Trinbræt (Ka) ligger 73,0 km. fra første station.
I 1899 blev der bygget en ny ekspeditionsbygning og Kauslunde blev ophøjet til Holdeplads med sidespor. Ved denne lejlighed blev ekspeditionen udvidedet med stykgods- og læssesporsekspedition.
Da DSB i 1922 nedlagde holdepladsbegrebet, blev Kauslunde ophøjet til station, men Kauslunde fik kun et beskedent trafikgrundlag og især op igennem de svære 1950'ere og 1960'ere gik det tilbage for Kauslunde.
I starten af 1973 blev Kavslunde nedsat til billetsalgssted med sidespor og kort efter i juni 1973 nedsat til trinbræt. Kavslunde Station blev nedrevet i 1989.
Byggeår | 1973 |
Åbnet | 1973 (juni) |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Heimdalsvej 8, 5500 Middelfart |
Stednavneforkortelse | Ka |
Højdeplacering over havet | 19,6 meter |
GPS koordinater | 55.476088,9.810570 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. april 2023 Download billede
Middelfart Station (Md) ligger 79,0 km. fra første station.
Byggeår | 1930 |
Åbnet | 1935.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 39, 5500 Middelfart |
Stednavneforkortelse | Md |
Højdeplacering over havet | 10,4 meter |
GPS koordinater | 55.501977,9.733844 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. april 2023 Download billede
Broen Trinbræt (Lbt) er Nyborg-Odense-Middelfart banens endestation og ligger 81,9 km. fra første station.
Restaurant Broens træbygningen var på ingen måde var en arkitektonisk skønhed, men Restaurant Broen blev fra starten alligevel en stor succes. Folk kom både med tog, bil eller "gåben" op til broen for at nyde den udsøgte udsigten fra restauranten og der var meget liv på de varme forårs- og sommerdage.
Med tiden blev der bygget benzintanke og flere restaurationer langs Brovejen, hvilket øgede konkurrencen med Restaurant Broens. F.eks. få hundrede meter ind mod Middelfart kom der en Gulf benzintank med restaurant, efter ca. 1,3 km et ishus (i dag Skovgrillen) og efter ca. 1,5 km cafeteriet. Trafikken til Restaurant Broen, var dog betydelig frem til åbningen af den nye Lillebæltsbro den 21. oktober 1970. Med åbningen af den nye bro, forsvandt det stor kundegrundlag næsten fra til dag og Restaurant Broen lukkede i 1973 Restaurant Broen stod tom frem til nedrivelsen i 1979.
Broen Trinbræt lukkede i 1971 og blev fjernet i 1975.
I dag er der på den plads, hvor Restaurant Broen lå, plancher som fortæller om byggeriet af Lillebæltsbroen i 1930'erne. Lidt længere inde ad Brovejen ind mod Middelfart, ligger stadig bygningen, der husede Gulf benzintanken med restaurant, og fortsætter man kommer man til Skovgrillen og det gamle cafeteria. Området i dag, er det Skovgrillen, som er det store udflugtssted, hvor der om sommeren er fyldt med biler og mange motorcykler. Skovgrillen siger selv at de er det sted der sælger flest is i Danmark.
Byggeår | 1935 |
Åbnet | 1935.05.15 |
Nedlagt | ca. 1971 |
Nedrevet | ca. 1975 |
Stednavneforkortelse | Lbt |
Højdeplacering over havet | 32,7 meter |
GPS koordinater | 55.512508,9.704214 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Broen Trinbræt.
Titel:Den Gl. Lillebæltsbro - 1956 -
Bygningsnavn:Den Gl. Lillebæltsbro.
Sted:Danmark, Fyn, Middelfart
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02230_015.tif