Denne strækning var den direkte anledning til stiftelsen af Det sydfynske Jernbaneselskab den 18. maj 1874. Strækningen har siden anlæggelsen altid været ejet og drevet af SFJ. I 1949 overgik strækningen til DSB og siden er den blevet forvaltet efter de samme vilkår som de øvrige baner under DSB. Således er banen i dag klassificeret som lokalbane af Banestyrelsen.
Vigtige stamdata for Odense-Svendborg (DSB) jernbanen
Odense sydbanegård åbnede 12. juli 1876 ifm. svendborgbanen - Odense-Svendborg (12. juli 1876 - I drift). I 1906 tilkom Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (3. oktober 1906 - 22. maj 1954).
Odense sydbanegård blev nedlagt d. 22. maj 1954 sammen med Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane, og Svendborgbanen blev ved denne lejlighed ført ind på Odense statsbanegård.
Odense Sydbanegård set fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.09.16
Fruens Bøge station er i dag kun trinbræt. Stationen blev fredet i 1992.
I starten var stationen kun benyttet til udflugtsmål for området i og omkring Fruens Bøge. Derfor var stationen kun åben fra 1. april til 30. september. Fra 1885 blev stationen åben året rundt.
Stationen servicere i dag Svendborgbanen, men har førhen serviceret Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (3. oktober 1906 - 22. maj 1954) også.
Ringe station har været en stor og vigtig station for 3 baner.: Odense-Svendborg, åbnet 12. juli 1876 Ringe-Faaborg RFJ (29,4 km), åbnet 1. april 1882 - Ringe-Nyborg RNJ (26,4 km), åbnet 1. september 1897
Ringe-Nyborg og Ringe-Faaborg banerne bliver nedlagt 27. maj 1962, men en beskeden mængde godstrafik fortsætter mellem Ringe-Faaborg indtil 1987 og nogle år længere mellem Ringe-Korinth.
Ringe Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.08.11 15:41:59
Stenstrup Syd trinbræt åbende i 1883 som sidespor i Stenstrup for godstransport til de nærtliggende teglværker.
D. 15. maj 1928 åbnede stationen for passagertransport, men først i 1929 opførte man en ventesal til trinbrættet. Denne ventesal stod frem til år 2000, hvor den blev revet ned.
Sidesporret blev nedlagt den 15. december 1969.
Billede af Stenstrup Syd Trinbræt med Sidespor. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.28 08:42:29
Kirkeby station blev bekostet af kammerherre Otto Ditlev baron Rosenørn-Lehn fra godset Hvidkilde. I starten var det en meget sparsommelig bygning med læsseplads for Kirkebyskovens skovproduktion.
I 1907 blev stationen revet ned og en ny større og funktionel station blev opført.
Stationen blev nedlagt d. 29. juni 1965, som station, men enkelte toge standsede her frem til d. 1. juni 1969, hvor stationen ophørte permanent.
Kirkeby station fotograferet fra den gamle parron. - Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: 2008.10.09
Svendborg Vest Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Svendborg Station (Svg)
er Odense-Svendborg banens endestation og ligger 47,0 km. fra første station.
Byggeår
1876
Åbnet
1876.07.12
Nedlagt
I drift
Arkitekt
N.P.C. Holsøe
Adresse
Klosterplads 9, 5700 Svendborg
Stednavneforkortelse
Svg
Højde placering over havet
7,1 meter
GPS koordinater
55.059451,10.612054
Svendborg Station blev bygget til Svendborgbanen (Svendborg-Odense) der åbnede d. 12. juli 1876.
Da Faaborgbanen blev tilsluttet Svendborg station i 1916 blev stationen udvidet med en nordfløj efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck.
Ud over Svendborgbanen servicerede Svendborg også følgende baner: Svendborg-Nyborgbanen (1. juni 1897 – 30. maj 1964) Svendborg-Fåborgbanen (25. november 1916 – 22. maj 1954) Jernbanegods med færgen til Ærøskøbing (1934 – 1994).
Svendborg station set fra parronsiden. - Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: 2008.11.02