Brenderup-Bogense - operatør: OMB

Brenderup-Bogense jernbane var en lokal jernbanelinje på Nordfyn, der blev taget i brug den 5. december 1911. Banen var 12,6 kilometer lang og gik fra Brenderup Station til Bogense Station.

Jernbanen blev anlagt af Nordvestfyenske Jernbane (OMB), der også drev Odense-Middelfart jernbanen. Banens formål var at give en mere direkte forbindelse mellem Odense og Bogense end den eksisterende statsbane via Tommerup.

Brenderup-Bogense jernbane var en vigtig del af lokalsamfundet på Nordfyn. Den blev brugt af både passagerer og gods. Passagererne var primært pendlere og turister, mens godstransporten omfattede landbrugsprodukter, industrivarer og byggematerialer.

Banen var en succes i starten, og den havde en stor betydning for udviklingen af Nordfyn. Den skabte nye arbejdspladser og gjorde det lettere for folk at komme til og fra arbejde, skole og fritidsaktiviteter.

I 1960'erne begyndte banen at blive mindre brugt. Bilen blev mere udbredt, og det var nemmere og hurtigere at køre i bil end at tage toget. I 1966 blev banen lukket.

I dag er der kun få rester af Brenderup-Bogense jernbane tilbage. En del af banens tracé er blevet omdannet til cykelsti, og banens stationsbygninger bevaret.

Vigtige stamdata for Brenderup-Bogense


Jernbanens længde i km 12,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseOMB
Dato for Koncession1909.06.22
Jernbanen åbnet1911.12.05
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,37 kg/m
BallastGrus
Max stigning10 ‰
Kurveradius500 meter
Hastighed maxFra starten: 45 km/t og fra 1949 70 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Brenderup-Bogense havde følgende stoppesteder



Banekort over Brenderup-Bogense

Kort over benestrækningen: Brenderup-Bogense (OMB)
Kort over benestrækningen: Brenderup-Bogense (OMB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.08.03 - LINK til kilde.


Brenderup Station (Brp) var Brenderup-Bogense banens første station

Brenderup Station var den største station på Odense-Middelfart (OMB) jernbanen. Fra Brenderup Station gik der en sidebane til Bogense.

Brenderup Station havde Remiser, drejeskive, vandtårn, læssespor, 3 hovedspor og der var 550 meter mellem de yderste sporskifter på sporarealet.


Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseStationsvej 25, 5464 Brenderup Fyn
StednavneforkortelseBrp
Højdeplacering over havet22,0 meter
GPS koordinater55.490738,9.972917

Billede af Brenderup Station.
Billede af Brenderup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.07.05 12:28:37
Download billede

Historisk kort over Brenderup Station
Brenderup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Holse Station lå 2,5 km. fra første station.

Holse Station havde et 118 meter langt læssespor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Holse blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.


Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseBogensevej 96, 5464 Brenderup Fyn
Højdeplacering over havet18,0 meter
GPS koordinater55.501228,10.007545

Holse Station.
Holse Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1939 - Holse station
Person:Nielsen, Rs., stationsmester
Bygningsnavn:Holse Station
Sted:Danmark, Fyn, Holse
Vejnavn:Bogensevej
Husnummer:96
Lokalitet:Holse
Postnummer:5464
By:Brenderup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1939

Note:Holse station på jernbanelinien mellem Brenderup og Bogense.
Id:L0737_36.tif


Historisk kort over Holse Station
Holse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mejlskov Station (Mej) lå 5,0 km. fra første station.

Mejlskov Station havde et ca. 120 meter langt læssespor. I 1925 blev der anlagt et ca. 35 meter privat sidespor til Ore Sogns Mejeri, som lå ud til banen ved vejkrydsningen med Oregårdvej. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Mejlskov blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.


Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseMejlskovvej 10, 5400 Bogense
StednavneforkortelseMej
Højdeplacering over havet26,1 meter
GPS koordinater55.519812,10.023391

Billede af Mejlskov Station.
Billede af Mejlskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.09.27 10:46:43
Download billede

Historisk kort over Mejlskov Station
Mejlskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Eskelund Trinbræt lå 7,5 km. fra første station.

Eskelund Trinbræt blev etableret sent i forhold til banens levetid (den 2. december 1952) og fik først et træventeskur i 1954.


Byggeår1952
Åbnet1952.12.02
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,4 meter
GPS koordinater55.526375,10.062089

Eskelund Trinbræt ligger til højre i billeder.
Eskelund Trinbræt ligger til højre i billeder.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1954 - Abildrovej 25
Person:Osvald Jørgensen, købmand
Sted:Danmark, Fyn, Eskilstrup
Vejnavn:Abildrovej
Husnummer:25
Lokalitet:Eskilstrup
Postnummer:5400
By:Bogense
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955

Note:Til højre ses Eskelund Trinbræt
Id:H06315_010.tif


Historisk kort over Eskelund Trinbræt
Eskelund Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kassemose Station lå 8,5 km. fra første station.

Kassemose Station havde et ca. 114 meter langt læssespor og et kort stikspor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Kassemose blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.


Byggeår1911
Åbnet1911.12.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJens Vilhelm Petersen
AdresseMosevej 28, 5400 Bogense
Højdeplacering over havet26,1 meter
GPS koordinater55.531106,10.075215

Billede af Kassemose Station set fra sporsiden med den gamle perronkant nederst til venstre.
Billede af Kassemose Station set fra sporsiden med den gamle perronkant nederst til venstre.
Fotograf: Sandra Hermansen - Dato: 2021.02.01


Historisk kort over Kassemose Station
Kassemose Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tofte Trinbræt lå 10,0 km. fra første station.

Tofte Trinbræt blev etableret i 1922 og blev opdateret i 1926 med et lille venteskur.


Byggeår1922
Åbnet1922
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet12,9 meter
GPS koordinater55.544047,10.085742

Billede af Tofte Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tofte Trinbræt har ligget her.
Billede af Tofte Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tofte Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.17 15:13:47
Download billede

Historisk kort over Tofte Trinbræt
Tofte Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bogense Station (Bgs) var Brenderup-Bogense's endestation og lå 12,6 km. fra første station.

Bogense Station var endestation for både Odense-Bogense banen og Odense-Middelfart banens side bane Branderup-Bogense.


Byggeår1882
Åbnet1882.06.30
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseVestergade 18, 5400 Bogense
StednavneforkortelseBgs
Højdeplacering over havet1,5 meter
GPS koordinater55.565020,10.086226

Billede af Bogense Station.
Billede af Bogense Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.19 11:48:49
Download billede

Historisk kort over Bogense Station
Bogense Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Brenderup-Bogense

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Nordvestfyenske Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordvestfyenske Jernbane
Lars Viinholt-Nielsen
2011
168

Bane Bøger Aps
978-87-91434-31-0
Sådan husker jeg - OMB Nordvestfyenske jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sådan husker jeg - OMB Nordvestfyenske jernbane
H. G. Christiansen
1983
62


87-891-383-02