Nykøbing Falster-Rødby færge - operatør: DSB
Nykøbing Falster - Rødby færge også kaldet Fugleflugtslinien.
Det hele startede allerede en gang i 1850'erne. I 1865 var det Krøhnkske jernbaneprojekt meget tæt på, men det hele glippede i sidste øjeblik. Den 22. Januar 1941 fremlagde trafikminister Gunnar Larsen forslag til bevilling af 42 millioner kroner til anlæg af "fugleflugtslinien" fra København via Femern bælt til Vesteuropa. Den skulle sætte Danmark i direkte forbindelse med Tysklands strategiske jernbaner og autostradaer. Med loven af 17. april 1941 besluttede den danske regering herefter at etablere en jernbane- og vejforbindelse over Femern bælt. Arbejdet skulle ske i samarbejde med de tyske myndigheder.
Man havde anslået at der på den danske side skulle anlægges en motorvej fra Rødby Havn nord om Maribo til Storstrømsbroen. Desuden skulle der anlægges en direkte jernbaneforbindelse fra Nykøbing Falster til Rødby Havn. Udgifterne blev dengang anslået til at beløbe sig til 70 millioner kroner - heri medregnet prisen for en højbro over Guldborgsund. Det var forudset at statsbanerne skulle bruge omkring 28 millioner af disse penge.
Arbejdet med Fugleflugtslinien blev startet den 14. september 1941. Mange kan sikkert huske billedet af den daværende trafikminister Gunnar Larsen med den knækkede spade og den skadefro grinene embedsmand i baggrunden.
På strækningen fra Nykøbing Falster - Rødby Færge skulle der etableret tre krydsningsstationer: Lolland Vest, Lolland Midt og Lolland Syd.
Fra 1941 til 1945 nåede man på statsbanedelen i det store hele at blive færdige med jordarbejdet og bygningen af under- og overføringer på de første 13 kilometer fra Guldborgsund. Men lysten og resourserne manglede umiddelbart efter krigen. Hele projektet gik i dvale. Danskerne havde for en periode fået dækket deres behov for samarbejde med tyskerne. Der var andre problemer der trængte sig på før man igen var moden til at diskutere forbindelser med Tyskland.
Det startede i det små med den midlertidige færgeforbindelse mellem Gedser og Grossenbrode. Det var noget af en omvej, men delingen af Tyskland gjorde andre alternativer umulige. Den 1. april 1957 drøftede den danske og vesttyske regering mulighederne for at færdigbygge Fugleflugtslinien.
Projektet var meget lig det der var skitseret af Krøhnke i 1865.
Nykøbing Falster fik en ny bro over Guldborgsund. Derfra blev der anlagt en 36,5 kilometer lang jernbane til Rødby Havn. Jernbanen blev bygget som enkelsporet bane, men fik tre krydsningsstationer. Banen er ikke anlagt med henblik på betjening af den lokale trafik. Derfor blev der heller ikke taget lokale hensyn ved anlægget af stationen i Rødby Havn. Jernbanen over Lolland og færgeforbindelsen blev indviet af Kong Frederik den 9. og af den tyske forbundspræsident den 14. maj 1963.
Den 14. december 2019 klokken 20.02 kørte det sidste tog fra DSB og Deutsche Bahn i land i Rødbyhavn, og derved sluttede æraen for danske Jernbanefærger. Togene mellem Hamborg og København vil, indtil Femernbæltforbindelsen åbner, køre via Fyn og Jylland. Ændringen skyldes de kommende års mange sporarbejder på Sydbanen og opgraderinger af banen i Sydjylland med dobbeltspor og højere hastighed.