Nykøbing Falster-Rødby færge - operatør: DSB, en artikel om Nykøbing Falster-Rødby færge
Nykøbing Falster-Rødby Færge: Fugleflugtslinjens Historiske Forbindelse
Nykøbing Falster-Rødby Færge, også kendt som Fugleflugtslinjen, er en historisk jernbanestrækning, der har spillet en afgørende rolle i Danmarks forbindelser til Europa. Selvom de første planer for en fast forbindelse over Femern Bælt stammer helt tilbage fra midten af 1800-tallet, blev strækningen først realiseret efter Anden Verdenskrig. Denne artikel giver et indblik i Fugleflugtslinjens historie, fra de tidlige planer til den sidste jernbanefærge, der sejlede i 2019.Tidlige Planer for en Forbindelse over Femern Bælt
Allerede i 1850'erne begyndte de første diskussioner om at etablere en direkte forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt. En af de mest markante tidlige planer var Krøhnkes jernbaneprojekt fra 1865, som kom tæt på at blive realiseret, men desværre faldt projektet fra hinanden i sidste øjeblik. Ideen om at binde Danmark og Tyskland tættere sammen gennem en fast forbindelse over Femern Bælt levede dog videre i de kommende årtier.Gunnar Larsens Forslag i 1941
Den 22. januar 1941 fremlagde den danske trafikminister Gunnar Larsen et forslag om at etablere den såkaldte "Fugleflugtslinje", som skulle forbinde Danmark med det vestlige Europa gennem Tyskland. Forslaget gik ud på at bygge en jernbane- og vejforbindelse fra København via Rødby Havn over Femern Bælt til Tyskland. Denne forbindelse skulle give Danmark direkte adgang til de tyske jernbaner og motorveje.Den danske regering vedtog loven om Fugleflugtslinjen den 17. april 1941, og arbejdet blev indledt i samarbejde med de tyske myndigheder. Forbindelsen blev anset som strategisk vigtig både for Danmark og Tyskland under Anden Verdenskrig, da den ville forbedre transporten af både gods og passagerer mellem landene.
Anlæg af Fugleflugtslinjen under Krigen
Udgifterne blev dengang anslået til at beløbe sig til 70 millioner kroner - heri medregnet prisen for en højbro over Guldborgsund. Det var forudset at statsbanerne skulle bruge omkring 28 millioner af disse penge.Arbejdet med Fugleflugtslinjen begyndte den 14. september 1941, hvor jernbanen fra Nykøbing Falster til Rødby Havn skulle anlægges. På den danske side var det planen at bygge en motorvej fra Rødby Havn, der skulle passere nord om Maribo og fortsætte til Storstrømsbroen. Samtidig skulle der etableres en direkte jernbaneforbindelse mellem Nykøbing Falster og Rødby Havn.
På trods af de store ambitioner blev arbejdet på Fugleflugtslinjen forsinket af krigen. Fra 1941 til 1945 nåede man dog at færdiggøre jordarbejdet og bygningen af flere under- og overføringer på de første 13 kilometer fra Guldborgsund. Men efter krigens afslutning var både ressourcerne og viljen til at samarbejde med Tyskland udtømt, og projektet blev sat på pause.
Genoptagelse af Projektet efter Krigen
Efter krigens afslutning opstod der nye muligheder for at genoptage planerne om Fugleflugtslinjen. I første omgang blev der etableret en midlertidig færgeforbindelse mellem Gedser og Grossenbrode i Vesttyskland, hvilket dog var en omvej. Den 1. april 1957 begyndte den danske og vesttyske regering at drøfte muligheden for at fuldføre Fugleflugtslinjen, og projektet blev sat i gang igen.Nykøbing Falster fik en ny bro over Guldborgsund, og der blev bygget en 36,5 kilometer lang jernbanestrækning fra Nykøbing til Rødby Havn. Selvom banen blev bygget som enkelsporet, blev der anlagt tre krydsningsstationer langs ruten: Lolland Vest, Lolland Midt og Lolland Syd. Denne jernbanestrækning var ikke beregnet til at betjene lokaltrafikken, men skulle derimod sikre en hurtig og effektiv forbindelse til færgeoverfarten fra Rødby Havn til Tyskland.
Fugleflugtslinjens Officielle Indvielse i 1963
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen officielt indviet af Kong Frederik den 9. og den tyske forbundspræsident. Jernbanen over Lolland og færgeforbindelsen fra Rødby Havn til Puttgarden på Femern blev dermed en realitet, og Danmark fik en ny, direkte forbindelse til Tyskland. Fugleflugtslinjen blev hurtigt en vigtig transportvej for både passagerer og gods, og den gjorde det muligt at rejse hurtigt mellem Danmark og det øvrige Europa.Afslutningen på Jernbanefærgedriften i 2019
Efter mere end 50 års drift begyndte Fugleflugtslinjens betydning at aftage i løbet af 2000'erne, efterhånden som nye transportformer og ruter blev udviklet. Den 14. december 2019 klokken 20.02 kørte det sidste tog fra DSB og Deutsche Bahn i land i Rødbyhavn, og dermed sluttede æraen for de danske jernbanefærger.Den vigtigste årsag til lukningen af jernbanefærgerne var de mange sporarbejder, der skulle finde sted på Sydbanen som forberedelse til den kommende Femern Bælt-forbindelse, som vil skabe en ny fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Frem til åbningen af Femern-forbindelsen vil togene mellem København og Hamborg i stedet køre via Fyn og Jylland.
Fremtiden for Fugleflugtslinjen
Selvom den oprindelige jernbaneforbindelse fra Nykøbing Falster til Rødby Færge ikke længere er i drift, ser fremtiden lys ud for forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Med den kommende Femern Bælt-tunnel, som forventes at åbne i de næste par år, vil Danmark få en endnu stærkere og hurtigere forbindelse til Europa. Tunnelen vil ikke kun styrke godstrafikken, men også forbedre mulighederne for passagertransport mellem Danmark og Tyskland.Banedanmark har allerede påbegyndt omfattende opgraderinger af jernbanenettet på Lolland og Falster for at forberede sig på de nye krav, som Femern-forbindelsen vil medføre. Dobbeltsporede baner, højere hastigheder og moderne elektrificering vil sikre, at Fugleflugtslinjens vision om en direkte forbindelse mellem Danmark og det europæiske kontinent fortsætter i fremtiden.
Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Rødby færge
Jernbanens længde i km | 36,3 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100 % |
Jernbanen åbnet | 1963.05.14 |
Persontrafik nedlagt | 2019.12.14 |
Godstrafik nedlagt | 2019.12.14 |
Jernbanen nedlagt | 2019.12.14 |
Sportype | Dobbeltspor |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
DSB banenummer | 2 |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | ATC (ZUB 123) |
Bane status | Regionalbane |
Nykøbing Falster-Rødby færge havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Nykøbing Falster Station (Nf) | 0,0 km | |
Døllefjelde Musse Trinbræt (Df) | 14,0 km | |
Rødby Færge Station (Rf) | 36,3 km |
Banekort over Nykøbing Falster-Rødby færge
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 29. juni 2011 - LINK til kilde.
Nykøbing Falster Station (Nf) var Nykøbing Falster-Rødby færge banens første station
Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1963.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Nf |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 54.767161,11.877553 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022 Download billede
Døllefjelde Musse Trinbræt (Df) lå 14,0 km. fra første station.
Døllefjelde Musse Trinbræt, et lille, men betydningsfuldt stop på jernbanenettet, har i årtier været et vigtigt bindeled for lokalsamfundet i Døllefjelde Musse og dets omkringliggende områder. Bygget i 1998 og åbnet for offentligheden den 8. maj samme år, blev trinbrættet et symbol på forbindelsen mellem landsbyen og resten af regionen.
Det lille trinbræt tjente som et vigtigt stop for pendlere, rejsende og lokalbefolkningen, der hurtigt og nemt kunne nå andre destinationer langs jernbanenettet. Døllefjelde Musse Trinbræt var ikke bare et transportknudepunkt; det var også et mødested, hvor mennesker fra lokalområdet kunne samles, udveksle historier og nyde fællesskabet.
En særlig begivenhed, der altid har markeret kalenderen i Døllefjelde Musse, var det årlige marked. Markedet, som blev afholdt i nærheden af trinbrættet, tiltrak folk fra nær og fjern og var en vigtig lejlighed for handel, kultur og socialt samvær. Lokale håndværkere, kunstnere og landmænd ville sælge deres varer, mens der var underholdning, madboder og aktiviteter for alle aldre.
Den varme atmosfære på markedet, kombineret med det pittoreske landskab omkring Døllefjelde Musse Trinbræt, skabte en uforglemmelig oplevelse for alle besøgende. Markedet var ikke kun en lejlighed til handel; det var også et symbol på samhørighed og fællesskab i lokalsamfundet.
Det var DSB, der siden åbningen af Døllefjelde Musse Trinbræt havde stået for transporten til Døllefjelde Musse marked, så der under markedet var 56 afgange mellem Nykøbing og Døllefjelde Musse Trinbræt under markedsdagene i bededagsferien. Men i 2015 kunne DSB ikke køre turene, da DSB ikke havde materiel eller personale nok. Netop i bededagsferien starter et stor sporarbejde mellem Fredericia og Odense. "Når en strækning er lukket, skal vi bruge ekstra tog, fordi der skal være togstammer på begge sider af den lukkede strækning", forklarede forretningschef hos DSB Leif Fabrin. Derfor har DSB måttet prioritere i opgaverne og har ikke kunnet finde hverken materiale eller tog til Døllefjelde-Musse Markedet.
Det sidste personførende tog til Døllefjelde-Musse Trinbræt var MY veterantog med MY 1126, der kørte fra fredag 22. april 2016 til søndag den 24. april 2016, mellem Nykøbing Falster Station og Døllefjelde-Musse Trinbræt. I alt kørte MY veterantog med MY 1126 4.212 passagerer til og fra Døllefjelde-Musse Trinbræt under markedet i bededagsferien 2016. Herefter blev Døllefjelde-Musse Trinbræt uofficielt nedlagt.
Desværre blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedlagt den 24. april 2016 som følge af ændringer i jernbanedrift og infrastruktur. Nedlæggelsen af trinbrættet var en sorgens dag for mange i lokalsamfundet, da det repræsenterede mere end bare et stop på jernbanen. Det var et symbol på forbindelse, tradition og lokal identitet.
I 2021, i foråret, blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedrevet, da Fugleflugtslinjen mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge anlagde dobbeltspor. I vinteren 2020 blev de mange træer fældet, og hen over foråret 2021 forsvandt det meste af strækningssporet ved Døllefjelde Musse Trinbræt, så den nye dobbeltsporet banetracé til den nye elektrificerede 200 km/t bane kunne anlægges. Sommeren 2021 (juli) var der kun de oprindelige gittermaster med perronbelysningen tilbage på Døllefjelde Musse Trinbræt.
Det lille trinbræt tjente som et vigtigt stop for pendlere, rejsende og lokalbefolkningen, der hurtigt og nemt kunne nå andre destinationer langs jernbanenettet. Døllefjelde Musse Trinbræt var ikke bare et transportknudepunkt; det var også et mødested, hvor mennesker fra lokalområdet kunne samles, udveksle historier og nyde fællesskabet.
En særlig begivenhed, der altid har markeret kalenderen i Døllefjelde Musse, var det årlige marked. Markedet, som blev afholdt i nærheden af trinbrættet, tiltrak folk fra nær og fjern og var en vigtig lejlighed for handel, kultur og socialt samvær. Lokale håndværkere, kunstnere og landmænd ville sælge deres varer, mens der var underholdning, madboder og aktiviteter for alle aldre.
Den varme atmosfære på markedet, kombineret med det pittoreske landskab omkring Døllefjelde Musse Trinbræt, skabte en uforglemmelig oplevelse for alle besøgende. Markedet var ikke kun en lejlighed til handel; det var også et symbol på samhørighed og fællesskab i lokalsamfundet.
Det var DSB, der siden åbningen af Døllefjelde Musse Trinbræt havde stået for transporten til Døllefjelde Musse marked, så der under markedet var 56 afgange mellem Nykøbing og Døllefjelde Musse Trinbræt under markedsdagene i bededagsferien. Men i 2015 kunne DSB ikke køre turene, da DSB ikke havde materiel eller personale nok. Netop i bededagsferien starter et stor sporarbejde mellem Fredericia og Odense. "Når en strækning er lukket, skal vi bruge ekstra tog, fordi der skal være togstammer på begge sider af den lukkede strækning", forklarede forretningschef hos DSB Leif Fabrin. Derfor har DSB måttet prioritere i opgaverne og har ikke kunnet finde hverken materiale eller tog til Døllefjelde-Musse Markedet.
Det sidste personførende tog til Døllefjelde-Musse Trinbræt var MY veterantog med MY 1126, der kørte fra fredag 22. april 2016 til søndag den 24. april 2016, mellem Nykøbing Falster Station og Døllefjelde-Musse Trinbræt. I alt kørte MY veterantog med MY 1126 4.212 passagerer til og fra Døllefjelde-Musse Trinbræt under markedet i bededagsferien 2016. Herefter blev Døllefjelde-Musse Trinbræt uofficielt nedlagt.
Desværre blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedlagt den 24. april 2016 som følge af ændringer i jernbanedrift og infrastruktur. Nedlæggelsen af trinbrættet var en sorgens dag for mange i lokalsamfundet, da det repræsenterede mere end bare et stop på jernbanen. Det var et symbol på forbindelse, tradition og lokal identitet.
I 2021, i foråret, blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedrevet, da Fugleflugtslinjen mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge anlagde dobbeltspor. I vinteren 2020 blev de mange træer fældet, og hen over foråret 2021 forsvandt det meste af strækningssporet ved Døllefjelde Musse Trinbræt, så den nye dobbeltsporet banetracé til den nye elektrificerede 200 km/t bane kunne anlægges. Sommeren 2021 (juli) var der kun de oprindelige gittermaster med perronbelysningen tilbage på Døllefjelde Musse Trinbræt.
Byggeår | 1998 |
Åbnet | 1998.05.08 |
Nedlagt | 2016.04.24 |
Nedrevet | 2021 (foråret) |
Stednavneforkortelse | Df |
Højdeplacering over havet | 13,5 meter |
GPS koordinater | 54.725395,11.676929 |
Rødby Færge Station (Rf) var Nykøbing Falster-Rødby færge's endestation og lå 36,3 km. fra første station.
Rødby Færge Station lå for enden af Sydbanen og åbnede med Fugleflugtslinjen den 14. maj 1963 og samme dag stoppede personbefordringen til og fra den eksisterende Rødbyhavn Station, medens Rødbyhavn Station fortsatte godstrafikken flere år endnu.
Rødby Færge Station ligger ud for færgenterminalen til Puttgarden på den tyske Femern.
Rødby Færge Station fungerede i mange år som grænsestation for internationale person- og godstog fra København til Hamburg og længere sydpå. Rødby Færge Station mistede dog en væsentlig del af sin betydning, da godstogene blev omlagt efter åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997. Desuden blev de internationale tog samme år reduceret til EuroCitytog mellem København og Hamburg samt i en periode Intercity-Express.
Efter 1997 blev der kun brug for enkelte af Rødby Færge Stations mange spor. På det gamle godsterræn kom der efterhånden en stor bevoksning af græs, buske og selvsåede træer, hvilket gjorde at man i 2018 indhegnede arealet og indsatte en flok geder til at holde bevoksningen nede.
Den 15. december 2019 ophørte trafikken med internationale tog til Rødby Færge helt, da EuroCitytogene blev erstattet af InterCitytog mellem København og Hamburg via Storebælt. Det skyldes udelukkende det faktum, at der ville komme mange og lange perioder med nedlukning af banen og indsættelse af togbusser.
Rødby Færge Station betjente regionaltog til og fra København fem gange dagligt indtil den 30. april 2021, hvor stationen lukkede helt og der blev indsat togbusser mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge. De indsatte togbusser indstilles ved køreplansskiftet den 12. december 2021.
Stationens lukning muliggjorde arbejdet med at opgradere og omlægge banen på Lolland til Femern Bælt-forbindelsen. Når forbindelsen åbner, vil området blive betjent af en ny station Lolland Syd (Holeby) Station i stedet for Rødby Færge.
Rødby Færge Station ligger ud for færgenterminalen til Puttgarden på den tyske Femern.
Rødby Færge Station fungerede i mange år som grænsestation for internationale person- og godstog fra København til Hamburg og længere sydpå. Rødby Færge Station mistede dog en væsentlig del af sin betydning, da godstogene blev omlagt efter åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997. Desuden blev de internationale tog samme år reduceret til EuroCitytog mellem København og Hamburg samt i en periode Intercity-Express.
Efter 1997 blev der kun brug for enkelte af Rødby Færge Stations mange spor. På det gamle godsterræn kom der efterhånden en stor bevoksning af græs, buske og selvsåede træer, hvilket gjorde at man i 2018 indhegnede arealet og indsatte en flok geder til at holde bevoksningen nede.
Den 15. december 2019 ophørte trafikken med internationale tog til Rødby Færge helt, da EuroCitytogene blev erstattet af InterCitytog mellem København og Hamburg via Storebælt. Det skyldes udelukkende det faktum, at der ville komme mange og lange perioder med nedlukning af banen og indsættelse af togbusser.
Rødby Færge Station betjente regionaltog til og fra København fem gange dagligt indtil den 30. april 2021, hvor stationen lukkede helt og der blev indsat togbusser mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge. De indsatte togbusser indstilles ved køreplansskiftet den 12. december 2021.
Stationens lukning muliggjorde arbejdet med at opgradere og omlægge banen på Lolland til Femern Bælt-forbindelsen. Når forbindelsen åbner, vil området blive betjent af en ny station Lolland Syd (Holeby) Station i stedet for Rødby Færge.
Byggeår | 1961 |
Åbnet | 1963.05.14 |
Nedlagt | 2019.12.14 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Færgestationsvej 1, 4970 Rødby |
Stednavneforkortelse | Rf |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 54.654222002942156,11.353852870133275 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede