Hirtshalsbanen (Hjørring - Hirtshals) er en meget sen anlagt bane da den først er anlagt i 1925. Banen har aldrig haft det store opland og især mellem Hjørring og Hirtshals har oplandet været sparsomt. Banen planlagt som privatbane fra Hjørring til Aalbæk på Skagensbanen, med en sidebane fra Vellingshøj til Hirtshals. Forberedelserne i Vellingshøj var projekteret, men pga. ændringer i trafikmønstret og større konkurrencer fra andre transportformer, blev banen kun "sidebanen" til Hirtshals, da man i 1933 – opgav den oprindelige linieføring til Aalbæk. Selve jordarbejdet men afgreningen mod ved Aalbæk, blev udført ved Vellingshøj og kan anes på "Luftfoto 1954"
Arbejdet med banen startede i april 1924, og banen åbnede året efter.
Banemærker for banen blev fra åbningen udgivet med påskriften "H A", og frem til lukningen af den oprindelige station i Hirtshals i 1928 stempledes der stadig banemærker med det oprindelige stempel med "Hjørring-Aalbæk JB".
Hirtshalsbanen var tidligere en del af Hjørring Privatbaner (HP) og er en privat jernbane i Vendsyssel fra Hjørring til Hirtshals. Hirtshalsbanen er siden 2001 en del af Nordjyske Jernbaner. Banen har linjenummer 80 hos Nordjyllands Trafikselskab.
I 2005 blev de nuværende Siemens Desiro tog sat i brug. De kører op til 100 km/t.
Den oprindelige stationsbygning fra 1925 i Hirtshals var placeret ud fra en samlet byplan for Hirtshals by udarbejdet i 1922. Men folk slog sig dog ikke ned, hvor man i byplanen havde forestillet sig det, og stationen kom til at ligge for langt udenfor byen. Stationen blev nedlagt få år senere i 1928 og efter en midlertidig løsning fik banen i 1939 endestation i havneadministrationsbygning fra 1920, som blev ombygget.
Hirtshalsbanen udgik indtil 3. oktober 1942 fra Hjørring Vestbanegård. Herefter ændredes linjeføringen ved Hjørring til DSB's station i Hjørring medens der i Hirtshals benyttes den gamle havneadministrationsbygning. På resten af strækningen er alle de oprindelige stationer blevet nedsat til trinbræt.
Film fra Hjørring-Hirtshals (HP), Privatbanen fra Hirtshals, der før havde sin egen station i Hjørring, tilsluttes nu Hjørring Statsbanestation. Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1942.10.03 - LINK til kilde.
Noter:
1942, Hirtshals station, 0:46 min., Musik
Privatbanen fra Hirtshals, der før havde sin egen station i Hjørring, tilsluttes nu Hjørring Statsbanestation. Linien Hirtshal-Hjørring bliver nu led i fremtidens trafikrute fra Norge over Hirtshals og sydpå til det øvrige Europa. Generaldirektør Peter Knutzen overværer sammen med en række af egnens ledende mænd højtideligheden.
Hjørring Vestbanegård var tegnet af Sylvius Knutzen og blev bygget i 1913 som station for Hjørring-Løkken-Aabybro og Hjørring-Hørby banenerne. I 1925 kom Hirtshalsbanen til. Stueetagen bestod af ventesale, billetsalg, stationskontor og rejsegodsekspedition. På 1. sal var der hovedkontor for Hjørring banerne (senere Hjørring Privatbaner HP) og lejlighed til driftsbestyreren. Tagetagen var indrettet med små lejligheder til andre funktionærer ved banen.
Den nu nedrevet station minder var meget lig stationen i Løkken efter dennes ombygning.
Stationen havde 4 hovedspor med gennemkørsel, varehus og læssespor, opstillings- og depotspor. Løkken-banerne gik mod vest, Hirtshals-banerne gik mod nord og Hørbybanen gik ud mod syd over statsbanelinien (DSB sporet) til Aalborg, og herefter mod øst.
I 1939 fik Hirtshalsbanen en international eksprestogforbindelse (Nordpilen), der kørte fra Hirtshals via Frederikshavn til Flensburg. I den anledning førtes togene helt ind til Hjørring Station. Årene efter blev der lavet væsentlig omlægning af sporene, hvor Hørbybanen blev optaget på statsbanestationen den 19. maj 1942, Løkkenbanen den 11. august 1942 og Hirtshalsbanen den 3. oktober 1942. Ekspeditionen blev overtaget af DSB og der blev anlagt 3 perronspor og 2 omløbsspor for privatbanetogene. Herefter blev Hjørring Vestbanegård nedlagt som station, man banernes kontor, remiser og værksteder samt de fornødne opstillings- og depotspor blev bibeholdt frem til HP's nedlæggelse.
I 1973 brændte stationens tagetage og bygningen er nu nedrevet. Stationsbygningen lå for enden af Vestbanegade på modsatte side af rundkørslen, der, hvor Lidl ligger i dag.
Kvægtorvet Trinbræt blev taget i brug januar 2005. Mnage stillede spørgsmålstegn ved trinbrættet da det kun lå ca. 500 meter fra Hjørring station. Der blev bl.a. sagt "Hvorfor skal man stoppe et tog med 200 personer for at samle 1 op?" Hertil svarede direktøren om Hirtshalsbanen: "Vi har store forventninger til det nye standsningssted ved Kvægtorvet. Det kan forhåbentligt være med til at styrke vores passagertal" ( 463.813 passagerer for året 2004 - red.)
Byggeår
2004
Åbnet
2005.01.01
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Åstrupvej 13, 9800 Hjørring
Stednavneforkortelse
Kt
Højdeplacering over havet
34,5 meter
GPS koordinater
57.454588,9.976064
Billede af Kvægtorvet Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 12:56:45
Teglgårdsvej Trinbræt var næsten ved at blive nedlagt før det blev etableret. Med den nye køreplan per 13. december 2003 stod det til at stationerne på Teglgårdsvej i Hjørring, Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne skulle nedlægges pr. den 1. juli 2004.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at op have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. - Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over, siger direktør Preben Vestergaard.
Helt så slemt gik det ikke for Teglgårdsvej Trinbræt – det overlevede, medens Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne blev nedlagt pr. den 1. juli 2004.
Byggeår
2004
Åbnet
2004
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Teglgårdsvej 1, 9800 Hjørring
Stednavneforkortelse
Tgv
Højdeplacering over havet
29,9 meter
GPS koordinater
57.460092,9.963022
Billede af Teglgårdsvej Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 13:05:52
Herregårdsparken Trinbræt var med i den store satsning for Hirtshalsbanen for at få flere pendlere til at tage toget frem for at køre i bil. Satsningen var etablering af trinbræt tre nye steder i 2004: Kvægtorvet, Teglgårdsvej og Herregårdsparken, samt nye skinner og Siemens Desiro togsæt i 2005. Dette var med til at fastholde banens passagerer og tiltrække nye, så antallet af pendlere blev 12% ifølge direktør, Nordjyske Jernbaner, Preben Vestergaard (2011)
Byggeår
2004
Åbnet
2004
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Børglumklostervej 31, 9800 Hjørring
Stednavneforkortelse
Hgp
Højdeplacering over havet
27,2 meter
GPS koordinater
57.473243,9.965824
Billede af Herregårdsparken Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 13:11:59
Vellinghøj Station var planlagt som afgreningsstation mellem sidebanen til Hirtshals og banen til Aalbæk på Skagensbanen. Forberedelserne i Vellingshøj var projekteret, men pga. ændringer i trafikmønstret og større konkurrencer fra andre transportformer, blev banen kun "sidebanen" til Hirtshals, da man i 1933 – opgav den oprindelige linieføring til Aalbæk.
Selve jordarbejdet men afgreningen mod Aalbæk, blev udført ved Vellingshøj og kan anes på "Luftfoto 1954"
Vellinghøj Station var placeret meget øde uden reel opland, men tiltænkt en vigtig rolle som afgreningsstation. Dette gjorde at stationen i sig selv ikke helt havde sin berettigelse og trods forsøget på at drive stationen med salg af billetter og ekspedition af rejsegods og banepakker, var den ikke rentabel og fra 1931 har Vellingshøj været nedsat til trinbræt.
Langholm Trinbræt var med kun 7 passagerer om dagen (2002/2003) Hirtshalsbanens næst ”dårligste” station. Med den nye køreplan pr. 13. december 2003 stod det til at stationerne på Teglgårdsvej i Hjørring, Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne skulle nedlægges pr. den 1. juli 2004.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at op have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. - Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over, siger direktør Preben Vestergaard.
Trods protester især for at bibeholde Langholm – blev Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne nedlagt pr. den 1. juli 2004, medens Teglgårdsvej Trinbræt overlevede for denne gang.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår
1928
Åbnet
1928
Nedlagt
2004.07.01
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Lah
Højdeplacering over havet
24,4 meter
GPS koordinater
57.494591,9.953490
Billede af Langholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Langholm Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 13:32:37
Vidstrup station var ikke en ubetinget succes da både persontrafikken og godstrafikken var beskeden og blev derfor nedsat til trinbræt i november 1969.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor ved stationen.
Sønderby Trinbræt ligger i den sydlige ende af Tornby kun 1,4 km syd for Tornby station og kunne have været navngivet "Tornby Syd".
Trinbrættet var oprindelig af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ. Trinbrættet fik med tiden et venteskur, der i starten lå midtvejs mellem banen og Hovedvejen af hensyn til banernes rutebiler.
Byggeår
1928
Åbnet
1925.12.18
Nedlagt
2019.12.15
Nedrevet
Eksisterer stadig
Stednavneforkortelse
Sdby
Højdeplacering over havet
30,8 meter
GPS koordinater
57.525225,9.951121
Billede af Sønderby Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 13:43:00
Tornby station fik i 1970 krydsningsspor, og er i dag den eneste station på Hirtshalsbanen, som har krydsningsspor. Stationen er i dag nedsat til trinbræt.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor og kvægfold ved stationen.
Raundrup Trinbræt var med kun få passagerer om dagen Hirtshalsbanens ”dårligste” station. Med den nye køreplan pr. 13. december 2003 stod det til at stationerne på Teglgårdsvej i Hjørring, Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne skulle nedlægges pr. den 1. juli 2004.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at op have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. - Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over, siger direktør Preben Vestergaard.
Trods protester især for at bibeholde Langholm – blev Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne nedlagt pr. den 1. juli 2004, medens Teglgårdsvej Trinbræt overlevede for denne gang.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår
1925
Åbnet
1925.12.18
Nedlagt
2004.07.01
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Rav
Højdeplacering over havet
32,9 meter
GPS koordinater
57.545077,9.956637
Billede af Raundrup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Raundrup Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 13:55:37
Postekspeditionen på Horne Station ophørte i 1965 og den 1. juni 1970 blev stationen nedrykket til trinbræt med sidespor.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor ved stationen. Stationen fik i 1942 krydsningsspor, der senere blev fjernet.
Terpet Trinbræt åbnede i 1935 på Hirtshalsbanen og var oprindelig af den sædvanlige type med jordperron og trinbrætsignal af træ.
Under 2. verdenskrig lukkede det, på det tidspunkt øde trinbræt, og var lukket fra 1943-1946. Efter genåbningen i 1946 var der en påkørsel mellem tog og bil med dødelig udgang og det blev besluttede af banen og vejdirektoratet at lave en nedgravet ventebygning. Den nye bygning var meget moderne for tiden og havde et stort og lyst lukket rum med glasruder og trappe op til perronen. Denne fine bygning holdt frem til starten af 1975, hvor den blev totalskadet af hærværk. I foråret 1975 udskiftet den skadede bygning med en glasfiberboble a'la Champignon busskur.
I 1981 blev Terpet Trinbræt omdøbt Emmersbæk Trinbræt.
I 1999 blev niveauoverskæring sløjfet og erstattet af en gangtunnel under banen, hvor der ved samme lejlighed lavet en ny perron med et ny læskur og glasfiberboblen blev fjernet.
Andre navne og stavemåder
Terpet
Byggeår
1999
Åbnet
1999
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Emmersbækvej 75, 9850 Hirtshals
Stednavneforkortelse
Emm
Højdeplacering over havet
28,1 meter
GPS koordinater
57.572071,9.977557
Billede af Emmersbæk Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 14:13:26
Color Line Trinbræt lå umiddelbart før Hirtshals station. Herfra var der overdækket gangforbindelse ned til færgen. Før trinbrættet blev etableret, blev der kørt ned til færgen, når den anløb havnen. Trinbrættet er nedlagt og der er nu lavet en gangforbindelse fra Hirtshals station istedet for.
Nedlagt
2008
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
5,3 meter
GPS koordinater
57.591604,9.965466
Color Line Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 14:29:38
Den oprindelige stationsbygning fra 1925 i Hirtshals fortæller sin helt egen historie. Den var placeret ud fra en samlet byplan for Hirtshals by fra 1922. Folk slog sig dog ikke ned, hvor man i byplanen havde forestillet sig det, og stationen kom til at ligge for langt udenfor byen. Der blev i første omgang sat en såkaldt banebus ind med forskellige stoppesteder i byen for at samle passagerer, der skulle med toget. Det var dog ikke en holdbar løsning.
I 1928 blev der anlagt havnebane, og 24. november samme år flyttede stationens ekspedition til en midlertidig træbarak, medens den "gamle" station blev lavet til trinbræt. Hirtshals oprindelige station fungerede som trinbræt frem til 1938, hvor sporene blev omlagt i forbindelse med klargøringen af den "nye" station. Den midlertidig træbarak fungerede dog som station indtil 1939, hvor den "nye" station stod klar.
I 1939 blev den eksisterende havneadministrationsbygning fra 1920 ombygget til ny stationsbygning til afløsning af den midlertidige. Den gamle stationsbygning i Hirtshals fortæller således ved sin blotte tilstedeværelse historien om en forfejlet planlægning i Hirtshals by.
Den midlertidig Træbarak blev dog ikke straks revet ned, men anvendtes frem til ca. 1962 bl.a. som husvildebolig.
Byggeår
1920
Åbnet
1939
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Banegårdspladsen 7, 9850 Hirtshals
Stednavneforkortelse
Hhs
Højdeplacering over havet
8,2 meter
GPS koordinater
57.591694,9.961808
Billede af Hirtshals Havn Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31 14:33:36