Hjørring-Hirtshals - operatør: NJJ (Oprindelig: HP), en artikel om Hjørring-Hirtshals
Hirtshalsbanen (Hjørring - Hirtshals) er en meget sen anlagt bane da den først er anlagt i 1925. Banen har aldrig haft det store opland og især mellem Hjørring og Hirtshals har oplandet været sparsomt. Banen planlagt som privatbane fra Hjørring til Aalbæk på Skagensbanen, med en sidebane fra Vellingshøj til Hirtshals. Forberedelserne i Vellingshøj var projekteret, men pga. ændringer i trafikmønstret og større konkurrencer fra andre transportformer, blev banen kun "sidebanen" til Hirtshals, da man i 1933 – opgav den oprindelige linieføring til Aalbæk. Selve jordarbejdet men afgreningen mod ved Aalbæk, blev udført ved Vellingshøj og kan anes på "Luftfoto 1954"
Arbejdet med banen startede i april 1924, og banen åbnede året efter.
Banemærker for banen blev fra åbningen udgivet med påskriften "H A", og frem til lukningen af den oprindelige station i Hirtshals i 1928 stempledes der stadig banemærker med det oprindelige stempel med "Hjørring-Aalbæk JB".
Hirtshalsbanen var tidligere en del af Hjørring Privatbaner (HP) og er en privat jernbane i Vendsyssel fra Hjørring til Hirtshals. Hirtshalsbanen er siden 2001 en del af Nordjyske Jernbaner. Banen har linjenummer 80 hos Nordjyllands Trafikselskab.
I 2005 blev de nuværende Siemens Desiro tog sat i brug. De kører op til 100 km/t.
Den oprindelige stationsbygning fra 1925 i Hirtshals var placeret ud fra en samlet byplan for Hirtshals by udarbejdet i 1922. Men folk slog sig dog ikke ned, hvor man i byplanen havde forestillet sig det, og stationen kom til at ligge for langt udenfor byen. Stationen blev nedlagt få år senere i 1928 og efter en midlertidig løsning fik banen i 1939 endestation i havneadministrationsbygning fra 1920, som blev ombygget.
Hirtshalsbanen udgik indtil 3. oktober 1942 fra Hjørring Vestbanegård. Herefter ændredes linjeføringen ved Hjørring til DSB's station i Hjørring medens der i Hirtshals benyttes den gamle havneadministrationsbygning. På resten af strækningen er alle de oprindelige stationer blevet nedsat til trinbræt.
Arbejdet med banen startede i april 1924, og banen åbnede året efter.
Banemærker for banen blev fra åbningen udgivet med påskriften "H A", og frem til lukningen af den oprindelige station i Hirtshals i 1928 stempledes der stadig banemærker med det oprindelige stempel med "Hjørring-Aalbæk JB".
Hirtshalsbanen var tidligere en del af Hjørring Privatbaner (HP) og er en privat jernbane i Vendsyssel fra Hjørring til Hirtshals. Hirtshalsbanen er siden 2001 en del af Nordjyske Jernbaner. Banen har linjenummer 80 hos Nordjyllands Trafikselskab.
I 2005 blev de nuværende Siemens Desiro tog sat i brug. De kører op til 100 km/t.
Den oprindelige stationsbygning fra 1925 i Hirtshals var placeret ud fra en samlet byplan for Hirtshals by udarbejdet i 1922. Men folk slog sig dog ikke ned, hvor man i byplanen havde forestillet sig det, og stationen kom til at ligge for langt udenfor byen. Stationen blev nedlagt få år senere i 1928 og efter en midlertidig løsning fik banen i 1939 endestation i havneadministrationsbygning fra 1920, som blev ombygget.
Hirtshalsbanen udgik indtil 3. oktober 1942 fra Hjørring Vestbanegård. Herefter ændredes linjeføringen ved Hjørring til DSB's station i Hjørring medens der i Hirtshals benyttes den gamle havneadministrationsbygning. På resten af strækningen er alle de oprindelige stationer blevet nedsat til trinbræt.
Vigtige stamdata for Hjørring-Hirtshals
Jernbanens længde i km | 17,8 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | HP |
Statstilskud i % | 60 % |
Dato for Koncession | 1923.01.01 |
Jernbanen åbnet | 1925.12.18 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | Originalt: 24,39 kg/m - skiftet i 1964-1974 til 37 kg/m - skiftet i 1996-2001 til 60 kg/m |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | Hjørring–Tornby 100 km/h og Tornby–Hirtshals 75 km/h |
DSB banenummer | 80 |
El drift | Nej |
Bane status | Privatbane |
Hjørring-Hirtshals har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2001.01.01 | I drift | Nordjyske Jernbaner A/S | NJJ |
1925.12.18 | 2001.01.01 | Hjørring Privatbaner | HP |
Hjørring-Hirtshals har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hjørring Station (Hj) | 0,0 km | |
Hjørring Vestbanegård | 0,4 km | |
Kvægtorvet Trinbræt (Kt) | 0,5 km | |
Teglgårdsvej Trinbræt (Tgv) | 1,6 km | |
Herregårdsparken Trinbræt (Hgp) | 3,2 km | |
Vellingshøj Station (Vlh) | 4,0 km | |
Langholm Trinbræt (Lah) | 4,2 km | |
Vidstrup Station (Vid) | 6,9 km | |
Sønderby Trinbræt (Sdby) | 9,4 km | |
Tornby Station (Tnb) | 10,4 km | |
Raundrup Trinbræt (Rav) | 11,0 km | |
Horne Station (Hon) | 13,6 km | |
Emmersbæk Trinbræt (Emm) | 15,1 km | |
Lilleheden Trinbræt (Lhe) | 16,6 km | |
Color Line Trinbræt | 17,6 km | |
Hirtshals Havn Trinbræt (Hhs) | 17,8 km |
Gamle film fra Hjørring-Hirtshals
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: den 3. oktober 1942 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Hjørring-Hirtshals (HP), Privatbanen fra Hirtshals, der før havde sin egen station i Hjørring, tilsluttes nu Hjørring Statsbanestation.
1942, Hirtshals station, 0:46 min., Musik
Privatbanen fra Hirtshals, der før havde sin egen station i Hjørring, tilsluttes nu Hjørring Statsbanestation. Linien Hirtshal-Hjørring bliver nu led i fremtidens trafikrute fra Norge over Hirtshals og sydpå til det øvrige Europa. Generaldirektør Peter Knutzen overværer sammen med en række af egnens ledende mænd højtideligheden.
Hjørring Station (Hj) er Hjørring-Hirtshals banens første station
Hjørrings første station byggede Thomas Arboe sammen med N.P.C. Holsøe i 1871.
Byggeår | 1871 |
Åbnet | 1871.08.15 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Banegårdspladsen 6, 9800 Hjørring |
Stednavneforkortelse | Hj |
Højdeplacering over havet | 34,4 meter |
GPS koordinater | 57.456598,9.985939 |
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. marts 2022
Hjørring Vestbanegård ligger 0,4 km. fra første station.
Hjørring Vestbanegård var tegnet af Sylvius Knutzen og blev bygget i 1913 som station for Hjørring-Løkken-Aabybro og Hjørring-Hørby banenerne. I 1925 kom Hirtshalsbanen til. Stueetagen bestod af ventesale, billetsalg, stationskontor og rejsegodsekspedition. På 1. sal var der hovedkontor for Hjørring banerne (senere Hjørring Privatbaner HP) og lejlighed til driftsbestyreren. Tagetagen var indrettet med små lejligheder til andre funktionærer ved banen.
Den nu nedrevet station minder var meget lig stationen i Løkken efter dennes ombygning.
Stationen havde 4 hovedspor med gennemkørsel, varehus og læssespor, opstillings- og depotspor. Løkken-banerne gik mod vest, Hirtshals-banerne gik mod nord og Hørbybanen gik ud mod syd over statsbanelinien (DSB sporet) til Aalborg, og herefter mod øst.
I 1939 fik Hirtshalsbanen en international eksprestogforbindelse (Nordpilen), der kørte fra Hirtshals via Frederikshavn til Flensburg. I den anledning førtes togene helt ind til Hjørring Station. Årene efter blev der lavet væsentlig omlægning af sporene, hvor Hørbybanen blev optaget på statsbanestationen den 19. maj 1942, Løkkenbanen den 11. august 1942 og Hirtshalsbanen den 3. oktober 1942. Ekspeditionen blev overtaget af DSB og der blev anlagt 3 perronspor og 2 omløbsspor for privatbanetogene. Herefter blev Hjørring Vestbanegård nedlagt som station, man banernes kontor, remiser og værksteder samt de fornødne opstillings- og depotspor blev bibeholdt frem til HP's nedlæggelse.
I 1973 brændte stationens tagetage og bygningen er nu nedrevet. Stationsbygningen lå for enden af Vestbanegade på modsatte side af rundkørslen, der, hvor Lidl ligger i dag.
Den nu nedrevet station minder var meget lig stationen i Løkken efter dennes ombygning.
Stationen havde 4 hovedspor med gennemkørsel, varehus og læssespor, opstillings- og depotspor. Løkken-banerne gik mod vest, Hirtshals-banerne gik mod nord og Hørbybanen gik ud mod syd over statsbanelinien (DSB sporet) til Aalborg, og herefter mod øst.
I 1939 fik Hirtshalsbanen en international eksprestogforbindelse (Nordpilen), der kørte fra Hirtshals via Frederikshavn til Flensburg. I den anledning førtes togene helt ind til Hjørring Station. Årene efter blev der lavet væsentlig omlægning af sporene, hvor Hørbybanen blev optaget på statsbanestationen den 19. maj 1942, Løkkenbanen den 11. august 1942 og Hirtshalsbanen den 3. oktober 1942. Ekspeditionen blev overtaget af DSB og der blev anlagt 3 perronspor og 2 omløbsspor for privatbanetogene. Herefter blev Hjørring Vestbanegård nedlagt som station, man banernes kontor, remiser og værksteder samt de fornødne opstillings- og depotspor blev bibeholdt frem til HP's nedlæggelse.
I 1973 brændte stationens tagetage og bygningen er nu nedrevet. Stationsbygningen lå for enden af Vestbanegade på modsatte side af rundkørslen, der, hvor Lidl ligger i dag.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1942.10.03 |
Nedrevet | 2008 |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Højdeplacering over havet | 33,5 meter |
GPS koordinater | 57.456396,9.977990 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Hjørring Vestbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget. Hjørring 142
Kvægtorvet Trinbræt (Kt) ligger 0,5 km. fra første station.
Kvægtorvet Trinbræt blev taget i brug januar 2005. Mnage stillede spørgsmålstegn ved trinbrættet da det kun lå ca. 500 meter fra Hjørring station. Der blev bl.a. sagt "Hvorfor skal man stoppe et tog med 200 personer for at samle 1 op?" Hertil svarede direktøren om Hirtshalsbanen: "Vi har store forventninger til det nye standsningssted ved Kvægtorvet. Det kan forhåbentligt være med til at styrke vores passagertal" ( 463.813 passagerer for året 2004 - red.)
Byggeår | 2004 |
Åbnet | 2005.01.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Åstrupvej 13, 9800 Hjørring |
Stednavneforkortelse | Kt |
Højdeplacering over havet | 34,5 meter |
GPS koordinater | 57.454588,9.976064 |
Warning: Undefined array key 18 in /volume1/web/danskejernbaner.dk/funktioner.web.php on line 65
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 3. 2022
Noter til: Billede af Kvægtorvet Trinbræt.
Bak til venstre er verkstedet for Nordjyske jernbaner
Teglgårdsvej Trinbræt (Tgv) ligger 1,6 km. fra første station.
Teglgårdsvej Trinbræt var næsten ved at blive nedlagt før det blev etableret. Med den nye køreplan per 13. december 2003 stod det til at stationerne på Teglgårdsvej i Hjørring, Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne skulle nedlægges pr. den 1. juli 2004.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. "Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over" siger direktør Preben Vestergaard.
Helt så slemt gik det ikke for Teglgårdsvej Trinbræt – det overlevede, medens Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne blev nedlagt pr. den 1. juli 2004.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. "Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over" siger direktør Preben Vestergaard.
Helt så slemt gik det ikke for Teglgårdsvej Trinbræt – det overlevede, medens Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne blev nedlagt pr. den 1. juli 2004.
Byggeår | 1990 |
Åbnet | 1990.05.27 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Teglgårdsvej 1, 9800 Hjørring |
Stednavneforkortelse | Tgv |
Højdeplacering over havet | 29,9 meter |
GPS koordinater | 57.460092,9.963022 |
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. marts 2022
Herregårdsparken Trinbræt (Hgp) ligger 3,2 km. fra første station.
Herregårdsparken Trinbræt var med i den store satsning for Hirtshalsbanen for at få flere pendlere til at tage toget frem for at køre i bil. Satsningen var etablering af trinbræt tre nye steder i 2004: Kvægtorvet, Teglgårdsvej og Herregårdsparken, samt nye skinner og Siemens Desiro togsæt i 2005. Dette var med til at fastholde banens passagerer og tiltrække nye, så antallet af pendlere blev 12% ifølge direktør, Nordjyske Jernbaner, Preben Vestergaard (2011)
Byggeår | 2004 |
Åbnet | 2004 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Børglumklostervej 31, 9800 Hjørring |
Stednavneforkortelse | Hgp |
Højdeplacering over havet | 27,2 meter |
GPS koordinater | 57.473243,9.965824 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Vellingshøj Station (Vlh) ligger 4,0 km. fra første station.
Vellinghøj Station var planlagt som afgreningsstation mellem sidebanen til Hirtshals og banen til Aalbæk på Skagensbanen. Forberedelserne i Vellingshøj var projekteret, men pga. ændringer i trafikmønstret og større konkurrencer fra andre transportformer, blev banen kun "sidebanen" til Hirtshals, da man i 1933 – opgav den oprindelige linieføring til Aalbæk.
Selve jordarbejdet men afgreningen mod Aalbæk, blev udført ved Vellingshøj og kan anes på "Luftfoto 1954"
Vellinghøj Station var placeret meget øde uden reel opland, men tiltænkt en vigtig rolle som afgreningsstation. Dette gjorde at stationen i sig selv ikke helt havde sin berettigelse og trods forsøget på at drive stationen med salg af billetter og ekspedition af rejsegods og banepakker, var den ikke rentabel og fra 1931 har Vellingshøj været nedsat til trinbræt.
Selve jordarbejdet men afgreningen mod Aalbæk, blev udført ved Vellingshøj og kan anes på "Luftfoto 1954"
Vellinghøj Station var placeret meget øde uden reel opland, men tiltænkt en vigtig rolle som afgreningsstation. Dette gjorde at stationen i sig selv ikke helt havde sin berettigelse og trods forsøget på at drive stationen med salg af billetter og ekspedition af rejsegods og banepakker, var den ikke rentabel og fra 1931 har Vellingshøj været nedsat til trinbræt.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.12.18 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Engtoften 20, 9800 Hjørring |
Stednavneforkortelse | Vlh |
Højdeplacering over havet | 29,7 meter |
GPS koordinater | 57.480354,9.968763 |
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 4. januar 2022
Langholm Trinbræt (Lah) ligger 4,2 km. fra første station.
Langholm Trinbræt var med kun 7 passagerer om dagen (2002/2003) Hirtshalsbanens næst ”dårligste” station. Med den nye køreplan pr. 13. december 2003 stod det til at stationerne på Teglgårdsvej i Hjørring, Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne skulle nedlægges pr. den 1. juli 2004.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at op have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. - Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over, siger direktør Preben Vestergaard.
Trods protester især for at bibeholde Langholm – blev Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne nedlagt pr. den 1. juli 2004, medens Teglgårdsvej Trinbræt overlevede for denne gang.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at op have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. - Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over, siger direktør Preben Vestergaard.
Trods protester især for at bibeholde Langholm – blev Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne nedlagt pr. den 1. juli 2004, medens Teglgårdsvej Trinbræt overlevede for denne gang.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 2004.07.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Lah |
Højdeplacering over havet | 24,4 meter |
GPS koordinater | 57.494591,9.953490 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Vidstrup Station (Vid) ligger 6,9 km. fra første station.
Vidstrup station var ikke en ubetinget succes da både persontrafikken og godstrafikken var beskeden og blev derfor nedsat til trinbræt i november 1969.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor ved stationen.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor ved stationen.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.12.18 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Ved Stationen 7, 9800 Hjørring |
Stednavneforkortelse | Vid |
Højdeplacering over havet | 27,0 meter |
GPS koordinater | 57.502223,9.947474 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede
Sønderby Trinbræt (Sdby) ligger 9,4 km. fra første station.
Sønderby Trinbræt ligger i den sydlige ende af Tornby kun 1,4 km syd for Tornby station og kunne have været navngivet "Tornby Syd".
Trinbrættet var oprindelig af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ. Trinbrættet fik med tiden et venteskur, der i starten lå midtvejs mellem banen og Hovedvejen af hensyn til banernes rutebiler.
Trinbrættet var oprindelig af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ. Trinbrættet fik med tiden et venteskur, der i starten lå midtvejs mellem banen og Hovedvejen af hensyn til banernes rutebiler.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1925.12.18 |
Nedlagt | 2019.12.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sdby |
Højdeplacering over havet | 30,8 meter |
GPS koordinater | 57.525225,9.951121 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Tornby Station (Tnb) ligger 10,4 km. fra første station.
Tornby station fik i 1970 krydsningsspor, og er i dag den eneste station på Hirtshalsbanen, som har krydsningsspor. Stationen er i dag nedsat til trinbræt.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor og kvægfold ved stationen.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor og kvægfold ved stationen.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.12.18 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Stationsvej 2, 9850 Hirtshals |
Stednavneforkortelse | Tnb |
Højdeplacering over havet | 32,5 meter |
GPS koordinater | 57.532765,9.949294 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Raundrup Trinbræt (Rav) ligger 11,0 km. fra første station.
Raundrup Trinbræt var med kun få passagerer om dagen Hirtshalsbanens ”dårligste” station. Med den nye køreplan pr. 13. december 2003 stod det til at stationerne på Teglgårdsvej i Hjørring, Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne skulle nedlægges pr. den 1. juli 2004.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at op have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. - Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over, siger direktør Preben Vestergaard.
Trods protester især for at bibeholde Langholm – blev Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne nedlagt pr. den 1. juli 2004, medens Teglgårdsvej Trinbræt overlevede for denne gang.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Baggrunden var, at det er nogle stationer, som er meget lidt benyttede, udtalte direktør Nordjyske Jernbaner Preben Vestergaard. Langholm er den mest brugte af de tre stationer, og her stiger der i gennemsnit kun syv passagerer på toget per dag. Hos Nordjyske Jernbaner synes, man derfor, at det er unødvendigt, at op have op mod 50 togafgange dagligt fra hver af de tre stationer. - Man må jo spørge sig selv, om det er rimeligt, at 200 mennesker skal stoppe for at samle én passager op. Hvis man skal lave togdriften så effektiv som muligt, så er der jo altid nogle få, som det vil gå ud over, siger direktør Preben Vestergaard.
Trods protester især for at bibeholde Langholm – blev Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne nedlagt pr. den 1. juli 2004, medens Teglgårdsvej Trinbræt overlevede for denne gang.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.12.18 |
Nedlagt | 2004.07.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Rav |
Højdeplacering over havet | 32,9 meter |
GPS koordinater | 57.545077,9.956637 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Horne Station (Hon) ligger 13,6 km. fra første station.
Postekspeditionen på Horne Station ophørte i 1965 og den 1. juni 1970 blev stationen nedrykket til trinbræt med sidespor.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor ved stationen. Stationen fik i 1942 krydsningsspor, der senere blev fjernet.
Stationen var etableret med et større pakhus i træ og der har været læssespor ved stationen. Stationen fik i 1942 krydsningsspor, der senere blev fjernet.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.12.18 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Nøragervej 3, 9850 Hirtshals |
Stednavneforkortelse | Hon |
Højdeplacering over havet | 38,8 meter |
GPS koordinater | 57.559057,9.972493 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Emmersbæk Trinbræt (Emm) ligger 15,1 km. fra første station.
Terpet Trinbræt åbnede i 1935 på Hirtshalsbanen og var oprindelig af den sædvanlige type med jordperron og trinbrætsignal af træ.
Under 2. verdenskrig lukkede det, på det tidspunkt øde trinbræt, og var lukket fra 1943-1946. Efter genåbningen i 1946 var der en påkørsel mellem tog og bil med dødelig udgang og det blev besluttede af banen og vejdirektoratet at lave en nedgravet ventebygning. Den nye bygning var meget moderne for tiden og havde et stort og lyst lukket rum med glasruder og trappe op til perronen. Denne fine bygning holdt frem til starten af 1975, hvor den blev totalskadet af hærværk. I foråret 1975 udskiftet den skadede bygning med en glasfiberboble a'la Champignon busskur.
I 1981 blev Terpet Trinbræt omdøbt Emmersbæk Trinbræt.
I 1999 blev niveauoverskæring sløjfet og erstattet af en gangtunnel under banen, hvor der ved samme lejlighed lavet en ny perron med et ny læskur og glasfiberboblen blev fjernet.
Under 2. verdenskrig lukkede det, på det tidspunkt øde trinbræt, og var lukket fra 1943-1946. Efter genåbningen i 1946 var der en påkørsel mellem tog og bil med dødelig udgang og det blev besluttede af banen og vejdirektoratet at lave en nedgravet ventebygning. Den nye bygning var meget moderne for tiden og havde et stort og lyst lukket rum med glasruder og trappe op til perronen. Denne fine bygning holdt frem til starten af 1975, hvor den blev totalskadet af hærværk. I foråret 1975 udskiftet den skadede bygning med en glasfiberboble a'la Champignon busskur.
I 1981 blev Terpet Trinbræt omdøbt Emmersbæk Trinbræt.
I 1999 blev niveauoverskæring sløjfet og erstattet af en gangtunnel under banen, hvor der ved samme lejlighed lavet en ny perron med et ny læskur og glasfiberboblen blev fjernet.
Andre navne og stavemåder | Terpet |
Byggeår | 1999 |
Åbnet | 1999 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Emmersbækvej 75, 9850 Hirtshals |
Stednavneforkortelse | Emm |
Højdeplacering over havet | 28,1 meter |
GPS koordinater | 57.572071,9.977557 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Lilleheden Trinbræt (Lhe) ligger 16,6 km. fra første station.
Lilleheden (Nordsøcentret) Trinbræt åbnede den 1. maj 1940, men var lukket mellem 1943 og 1946, da stedet var kontrolleret af den tyske værnemagt.
Trinbrættet blev atter nedlagt i 1956, men er nu genåbnet i 1990'erne.
Trinbrættet blev atter nedlagt i 1956, men er nu genåbnet i 1990'erne.
Byggeår | 1940 |
Åbnet | 1940.05.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovvejen 28, 9850 Hirtshals |
Stednavneforkortelse | Lhe |
Højdeplacering over havet | 13,1 meter |
GPS koordinater | 57.585454,9.976232 |
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 19. maj 2024
Noter til: Billede af Lilleheden Trinbræt.
Grønt lys for toget sørover
Color Line Trinbræt ligger 17,6 km. fra første station.
Color Line Trinbræt – Et tidligere trinbræt før Hirtshals Station
Color Line Trinbræt var et mindre stoppested beliggende umiddelbart før Hirtshals Station, oprettet for at give passagerer nem adgang til færgerne fra Color Line. Trinbrættet spillede en vigtig rolle i at forbinde togtrafikken med færgetrafikken, især for passagerer, der skulle rejse mellem Danmark og Norge. Trinbrættet er dog nu nedlagt, og passagerer anvender i stedet Hirtshals Station og en gangforbindelse til færgelejet.Historien bag Color Line Trinbræt
Color Line Trinbræt blev etableret som en direkte forbindelse til færgeterminalen, hvor passagerer kunne stige af toget og nemt bevæge sig mod færgen via en overdækket gangforbindelse. Før trinbrættet blev etableret, var proceduren anderledes. Tog kørte direkte ned til færgen, når den anløb havnen. Det gjorde transporten enkel, men begrænsede fleksibiliteten i togtrafikken.I 2008 blev Color Line Trinbræt nedlagt, og i stedet blev der oprettet en gangforbindelse fra Hirtshals Station til færgelejet. Det forenklede infrastrukturen omkring Hirtshals Station, men gjorde samtidig passagerernes transport lidt længere, da de nu skulle gå fra stationen til færgelejet.
Color Line – En skandinavisk færgegigant
Color Line er et norsk færgerederi og et af de største i Skandinavien. Rederiet opererer ruter til og fra Norge og er en af de førende færgeoperatører i Europa. Udover transport af passagerer og gods, tilbyder Color Line også tjenester som hotelophold, shopping, restauranter og underholdning ombord på deres færger.Color Lines historie inden for færgedrift strækker sig over mere end 100 år, selvom virksomheden formelt blev etableret i 1990. Denne etablering skete gennem en fusion mellem de to norske rederier, Jahre Line og Norway Line. Disse to selskaber havde tidligere betjent ruter mellem henholdsvis Oslo-Kiel og Norge-England/Holland. Efter fusionen fortsatte Color Line med at udvide sin drift, hvilket inkluderede opkøb af andre rederier og udvidelser af rutenetværket.
Udviklingen af Color Lines flåde og rutenetværk
I de tidlige 1990'ere begyndte Color Line at udvide sin flåde, dels ved at erhverve brugte skibe fra andre rederier og dels ved at bestille nye skibe til sine ruter. En markant milepæl i rederiets udvikling var etableringen af hurtigfærger mellem Norge og Danmark i 1996. Denne drift foregik i samarbejde med rederiet SeaContainers indtil 1997, hvorefter Color Line overtog fuld kontrol.I slutningen af 1990'erne overtog Color Line ruterne fra deres største konkurrent på Danmark-Norge ruten, Larvik Line. Dette opkøb styrkede Color Lines position som den førende operatør på ruterne mellem de to lande.
Op gennem 2000'erne foretog Color Line en række investeringer i nye, større skibe. Dette inkluderede skibe som MS Color Fantasy, MS Color Magic, MS Superspeed 1 og MS Superspeed 2, som erstattede en række ældre og mindre skibe. Disse nye skibe var bygget til at håndtere både passagerer og gods på en effektiv måde, og de satte en ny standard for komfort og kapacitet på ruterne.
Nedlæggelsen af ruten Oslo-Hirtshals
En stor ændring i Color Lines rutenetværk fandt sted i april 2008, da selskabet annoncerede lukningen af ruten mellem Oslo og Hirtshals. Denne rute havde i mange år været en vigtig del af forbindelsen mellem Danmark og Norge, men stigende omkostninger og ændringer i passagertrafikken førte til beslutningen om at lukke ruten den 6. maj 2008.Betydningen af Color Line Trinbræt
Color Line Trinbræt havde sin storhedstid i årene op til 2008, hvor trinbrættet blev brugt af passagerer, der rejste mellem Danmark og Norge. Trinbrættet gav en nem og direkte adgang fra toget til færgen, hvilket gjorde rejsen hurtig og praktisk for passagererne. Med trinbrættets nedlæggelse blev passagererne nødt til at bruge Hirtshals Station, men infrastrukturen blev samtidig forenklet, og færgeterminalen blev lettere tilgængelig for de mange rejsende.Selvom trinbrættet nu er en del af historien, spillede det en vigtig rolle i at forbinde tog- og færgetrafik i Danmark og Norge i mange år.
Nedlagt | 2008.05.06 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 5,3 meter |
GPS koordinater | 57.591604,9.965466 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Hirtshals Havn Trinbræt (Hhs) er Hjørring-Hirtshals banens endestation og ligger 17,8 km. fra første station.
Hirtshals Stationshistorie: Fra Forfejlet Placering til Moderne Trinbræt
Den oprindelige stationsbygning fra 1925 i Hirtshals fortæller en helt særlig historie. Bygningen blev placeret i henhold til en samlet byplan for Hirtshals fra 1922. Men byen udviklede sig ikke som planlagt, og stationen endte med at ligge for langt væk fra byens centrum. I første omgang blev en såkaldt banebus indsat med forskellige stoppesteder i byen for at samle passagerer, der skulle med toget. Dette viste sig dog ikke at være en holdbar løsning.I 1928 blev der anlagt en havnebane, og den 24. november samme år flyttede stationens ekspedition til en midlertidig træbarak, mens den oprindelige station blev omdannet til et trinbræt. Hirtshals' oprindelige station fungerede som trinbræt frem til 1938, hvor sporene blev omlagt i forbindelse med opførelsen af den nye station. Den midlertidige træbarak fungerede som station indtil 1939, hvor den nye stationsbygning stod færdig.
I 1939 blev den eksisterende havneadministrationsbygning fra 1920 ombygget til en ny stationsbygning, som afløste den midlertidige barak. Den gamle stationsbygning i Hirtshals står som et symbol på en forfejlet byplanlægning i Hirtshals.
Den midlertidige træbarak blev dog ikke straks revet ned, men blev anvendt frem til ca. 1962, blandt andet som husvildebolig.
I 2016 blev Hirtshals Havn Trinbræt flyttet 100 meter vest for den seneste stationsbygning. Her blev der opført et helt nyt trinbræt med to spor.
Byggeår | 2016 |
Åbnet | 2016 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdspladsen 1A, 9850 Hirtshals |
Stednavneforkortelse | Hhs |
Højdeplacering over havet | 6,0 meter |
GPS koordinater | 57.59169208462108,9.963581895719411 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede