Vojens-Haderslev - operatør: DSB (Oprindelig: HAJ)
Vojens-Haderslev banen terminerede på Haderslev Statsbanestation kaldt Haderslev Vest fra 1928-1943. Fra 1934 fortsatte tog til Haderslev By station, der oprindelig var Haderslev Amtsbanegård, banegården for Haderslev Amts Jernbaner, hvilket gjorde banen ca. 1,2 km længere. I 1950 flyttedes stationen over på den vestlige side af den trafikerede Nørregade, hvor der blev indrettet en mere simpel bystation. Den gamle amtsbanegård blev til rutebilstation. Maskindepotet blev flyttet til Haderslev Vest i 1951, som nu hed Haderslev H.
Anlægget af Vojens-Haderslev banen blev afbrudt af krigen i 1864 og det blev derfor tyskerne der kom til at færdiggøre denne strækning. For tyskerne var strækningen af så stor vigtighed at man allerede inden fredsslutningen efter 1864-krigen havde startet på færdiggørelsen af strækningen. Statsbanestrækningen mellem Haderslev og Vojens blev åbnet for regelmæssig trafik den 1. maj 1866. I den tyske tid hed stationerne henholdsvis Hadersleben og Woyens. Denne strækning forbandt Haderslevs mange lokal smalspors baner, med det preussiske statsbanenet. Dog uden at der på nogen af siderne blev taget særlige store hensyn til smalsporsbanernes køreplaner. Statsbanerne overbevisning var, at de lokale baner måtte indrette deres køreplaner efter de store statsbaner. Ved genforeningen i 1920 kom banen atter under Statsbanerne.
Maskindepoterne i Haderslev og Vojens kom til at høre under 6. Maskinsektion der blev placeret i Tønder. Ny stationsforstander i Vojens blev C. Hørdum der kom fra en stilling som trafikkontrollør i Frederikshavn. Stationsforstander i Haderslev blev J.J. Høgdal der tidligere havde været stationsforstander i Vedsted. Han forlod Haderslev i 1922 efter at det begyndte at gå op for ham at man fra officiel side ikke agtede at indfri løfterne fra før 1920.
Efter overtagelsen fra tyskerne blev strækningen gennemgået og det blev konstateret at den kun 12 kilometer lange strækning skulle have udskiftet 15.000 sveller - noget der krævede en arbejdsstyrke på 100 mand - og så var denne strækning ikke engang den værst medtagne.