Tønder-Tinglev (DSB)


Strækningen Tønder - Tinglev er del af den sønderjyske tværbane mellem Tønder og Sønderborg. Strækningen Tønder - Tinglev blev taget i drift den 26. juni 1867, altså i den periode hvor Sønderjylland var under tysk herredømme. Der skulle gå næsten 35 år før strækningen fra Sønderborg til Tinglev blev åbnet. Det skete så sent som den 15. juli 1901.

Alle stationer blev i forbindelse med indstilling af persontrafikken nedsat til sidespor. Stations- og billetsalgsbygningerne er revet ned, den eneste rest af dem er retiradebygningen i Bylderup-Bov.

Vigtige stamdata for Tønder-Tinglev (DSB)

Jernbanens længde i km 26,7
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1867.06.26
Persontrafik nedlagt1971.05.22
Godstrafik nedlagtIndtil 2004 vognladningsgods
Jernbanen nedlagt2004
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max40 km/t
DSB banenummer49
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk20 tons
Max metervægt5 tons/m
Sikrede overkørsler20
Usikrede overkørsler0

Tønder-Tinglev har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1920.06.172004De danske Statsbaner, senere Danske StatsbanerDSB
1867.06.261920.06.17Preußische StaatseisenbahnPreußische Staatseisenbahn

Tønder-Tinglev (DSB) havde følgende stationer

Banekort over Tønder-Tinglev (DSB)

Banekort fra Tønder-Tinglev (DSB).
Banekort fra Tønder-Tinglev (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.09.14 - LINK til kilde.


Tønder H Station (Tdr) var Tønder-Tinglev banens første station

Tønder H Station var ikke Tønders første Station, det var Tønder Øst Station, som var Tønders første jernbanestation og blev anlagt i 1867, men var dengang kendt som Tønder Nord.

Indtil Marskbanen (Bramming-Tønder-banen) blev anlagt den 15. november 1887 var Tønder Øst endestation for Tønder-Tinglev-strækningen. Med Tønder Marskbanegård som banegård for den nye privatbane mellem Heide og Ribe og Tønder Nord Station omdøbt til Tønder Øst. Da privatbanen blev overtaget af den preussiske stat i 1890, blev den nuværende Tønder Hovedbanegård bygget og Tønder Marskbanegård blev omdannet til hotellet "Eichlers Hotel".

Tønder blev stavet Tondern før genforeningen.


Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 9, 6270 Tønder
StednavneforkortelseTdr
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater54.933267,8.860971
Tønder H Station.
Tønder H Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.21 18:12:47


Kort over Tønder H Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tønder H Station

Historisk kort over Tønder H Station
Tønder H Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tønder Øst Station (Trn) lå 0,9 km. fra første station.

Tønder Øst Station var Tønders første jernbanestation og blev anlagt den 26. juni 1867, men dengang hed stationen Tønder Nord.

Indtil Marskbanen (Bramming-Tønder-banen) blev anlagt i 1887 var Tønder Øst endestation for Tønder-Tinglev-strækningen. Da Tønder H blev etableret i 1887, blev Tønder Nord Station omdøbt til Tønder Øst.

Tønders ældste banegård stammer fra åbningen af strækningen Tinglev-Tønder den 26. juni 1867, og var oprindeligt en "rigtig" banegård med perronhal. Stationen mistede dog en del trafik, da den private Holstenske Marskbanes strækning fra Heide åbnedes i 1879, idet byen dermed fik sin 2. banegård, den senere Tønder H. Efter genforeningen i 1920 fungerede Tønder Nord som billetsalgssted med sidespor (hovedsagelig til enkelte virksomheder). I 1936 ændredes navnet til Tønder Øst, og i 1956 indrettedes rutebilstationen.

Da persontrafikken på Tinglev-Tønder strækningen blev indstilledes i 1971, bibeholdt Tønder Nord Station sidesporene frem til 1977.

Tønder Nord Stationsbygning blev foreslået nedrevet i 1971, men lokale optimister mente at kunne få persontrafikken genoptaget, men den efterhånden stærkt forfaldne bygning endte med at blive nedrevet i 1986 trods mange protester.


Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
Nedlagt1971.05.23
Nedrevet1986
ArkitektN. P. C. Holsøe
StednavneforkortelseTrn
Højdeplacering over havet1,2 meter
GPS koordinater54.938434,8.868802
Tønder Øst Station er nedrevet og har ligget her hvor Fakta ligger i dag.
Tønder Øst Station er nedrevet og har ligget her hvor Fakta ligger i dag.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 16:25:04


Kort over Tønder Øst Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tønder Øst Station

Historisk kort over Tønder Øst Station
Tønder Øst Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rørkær Trinbræt (Rrk) lå 4,0 km. fra første station.

Rørkær Billetsalgssted åbnede i 1879 uden godsekspedition. I Tysk tid hed Rørkær: Röhrkarr.

Rørkær Billetsalgssted fik dog godsekspedition på et tidspunkt før 1. Verdenskrig, formentlig et sted mellem 1903 og 1914, hvor man fik begrænset stykgodsekspedition – dog max sendinger á 250 kg.

Da DSB i 1922 lavede en "oprydning" i holdeplads og stationsbetegnelserne fik Rørkær status som station uden sidespor. Frem til 1957 havde Rørkær status af station uden sidespor, men blev nedsat til trinbræt den 15. september 1957 og helt nedlagt i 1963.

Da Rørkær Station blev nedlagt i 1957, blev bygningen frasolgt, nedrevet og genopført ca. 200 meter syd fra sin oprindelige placering på Skovfennen 26, 6270 Tønder. Som venteskur benyttes et nedgravet skur, som var placeret sammen med den dynge murbrokker der var til rest fra den tidligere stationsbygning.


Byggeår1879
Åbnet1957.09.15
Nedlagt1963
Nedrevet1957 (stationsbygning nedrevet og lille venteskur oprettet)
StednavneforkortelseRrk
Højdeplacering over havet2,0 meter
GPS koordinater54.940529,8.918995
Rørkær Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Rørkær Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.25 11:45:46


Kort over Rørkær Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rørkær Trinbræt

Historisk kort over Rørkær Trinbræt
Rørkær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jejsing Trinbræt med Sidespor (Js) lå 7,0 km. fra første station.

Jejsing Holdeplads med sidespor var en af de oprindelige mellemstationer på Tinglev-Tønder banen, da denne åbnede den 26. juni 1867. Jejsing Holdeplads hed Jeising-Hostrup i tysk tid, men efter genforeningen den 15. juni 1920, skifte holdepladsen navn fra Jeising-Hostrup til det danske navn Jejsing Holdeplads.

Da DSB nedlagde Holdeplads begrebet i 1922, blev Jejsing Holdeplads ophøjet til station ved samme lejlighed.

Jejsing Station gennemgik en større modernisering efter 2. verdenskrig, men det pæne trafikgrundlag, som der var under krigen, udeblev efter krigen især op gennem 1960'erne.

Jejsing Station nedrykkedes til trinbræt med sidespor i 1969, og efter at persontrafikken på Tinglev-Tønder banen ophørte den 22. maj 1971, lukkede Trinbrættet sammen med banen. Stor opbakning i Jejsing gjorde at man formåede at bevare sidesporet helt frem til 1984.

Jejsing Station blev nedrevet i 1970'erne.


Byggeår1867
Åbnet1969
Nedlagt1971.05.22
Nedrevet1970'erne
StednavneforkortelseJs
Højdeplacering over havet5,7 meter
GPS koordinater54.941491,8.966903
Jejsing Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men den har ligget her - perronkanten kan stadig ses.
Jejsing Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men den har ligget her - perronkanten kan stadig ses.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.25 11:30:48


Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Jejsing Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor
Jejsing Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bylderup-Bov Station (Bys) lå 15,0 km. fra første station.

Bylderup-Bov station har både haft forkortelsen Bü og Bys. Det eneste der er tilbage i Bylderup-Bov er retiradebygningen.


Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
Nedlagt1971.05.23
Nedrevet1998 (Efteråret 1998)
StednavneforkortelseBys
Højdeplacering over havet15,0 meter
GPS koordinater54.942490,9.088871
Bylderup-Bov Station er nedrevet, men retiradebygningen ligger stadig her i 2020.
Bylderup-Bov Station er nedrevet, men retiradebygningen ligger stadig her i 2020.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.04 19:28:51


Kort over Bylderup-Bov Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bylderup-Bov Station

Historisk kort over Bylderup-Bov Station
Bylderup-Bov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor (Tk) lå 22,0 km. fra første station.

Terkelsbøl er ikke en af de oprindelige standsningssteder fra da Tinglev-Tønder banen der åbnede den 26. juni 1867. Terkelsbøl åbnede først i 1878 som et beskedent billetsalgssted ved vogterhus nummer 16.

I 1889 fik Terkelsbøl en lille ekspeditionsbygning og Terkelsbøl Billetsalgssted blev ophøjet til holdeplads med sidespor ved samme lejlighed.

Da DSB lavede en oprydning i klassifikationen for standsningssteder i 1922, blev Terkelsbøl Holdeplads ophøjet til station, dog af laveste lønningsklasse.

Terkelsbøl Station havde kun et beskedent opland og ud over mejeriet, var der ikke den rigtig industri i området og persontrafikken var også beskeden. I 1958 blev Terkelsbøl Station nedrykket til trinbræt med sidespor og sidesporet blev fjernet i efteråret 1971. Persontrafikken var dog stoppet den 22. maj 1971 på Tønder-Tinglev ved overgangen til sommerkøreplanen.


Byggeår1889
Åbnet1958
Nedlagt1971.05.23
Nedrevet1970'erne
StednavneforkortelseTk
Højdeplacering over havet20,0 meter
GPS koordinater54.94687976920524,9.200308072700313
Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men den har ligget her - perronkanten kan stadig ses.
Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men den har ligget her - perronkanten kan stadig ses.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.25 11:09:09


Kort over Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor
Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tinglev Station (Te) var Tønder-Tinglev's endestation og lå 26,7 km. fra første station.

Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.

Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.

Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.

Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.

Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.


Byggeår1955
Åbnet1957
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 33, 6360 Tinglev
StednavneforkortelseTe
Højdeplacering over havet24,2 meter
GPS koordinater54.936339,9.257981
Tinglev Station.
Tinglev Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 12:24:50


Kort over Tinglev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tinglev Station

Historisk kort over Tinglev Station
Tinglev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Tønder-Tinglev (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4
På tværs med toget fra Tinglev til Tønder
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
På tværs med toget fra Tinglev til Tønder
Steen Thunberg, Flemming Wraae
2004
112


87-985561-2-6