Tønder-Tinglev jernbane udgjorde en vigtig del af den sønderjyske tværbane, der strækker sig mellem Tønder og Tinglev i det sydlige Jylland. Denne jernbanestrækning, der blev taget i brug den 26. juni 1867 under det tyske herredømme over Sønderjylland, har en rig historie og har spillet en afgørende rolle i regionens transportnetværk.
Planlægningen af Tønder-Tinglev jernbanen begyndte før krigen i 1864 som en del af det større projekt med at etablere en tværbane i det sønderjyske område. Banen blev færdigbygget og åbnet for trafik under det preussiske styre i 1867 som et vigtigt led i udviklingen af regionens infrastruktur.
Jernbanestrækningen har primært haft lokal betydning, selvom der har været gennemgående togforbindelser mellem Sønderborg og Tønder. Fra 1948 til 1965 blev lyntoget Sønderjyden betjent, der delte sig i Tinglev og tilbød forbindelser mellem København og Tønder samt retur.
Persontrafikken på strækningen blev indstillet i 1971, hvorefter der kun blev kørt gods på strækningen frem til 2002. Efterfølgende blev strækningen lukket for al trafik på grund af manglende vedligeholdelse og dårlig stand. I 2009 blev genoptagelse af godstrafikken vurderet til at kræve omfattende investeringer, især i udskiftning af skinner og infrastruktur, der stadig stammer fra den tidligere tyske periode.
I 2011 blev STTS-styregruppen etableret med det formål at genoptage godstrafikken mellem Tønder og Tinglev samt genindføre persontrafikken mellem Tønder og Sønderborg. Gruppen, der består af repræsentanter fra virksomheder og konsulenter, arbejdede på at realisere disse mål og forbedre transportmulighederne i Sønderjylland, men styregruppen lukkede ned og planerne blev aldrig til noget.
Alle stationer mellem Tønder-Tinglev blev i forbindelse med indstilling af persontrafikken nedsat til sidespor. Stations- og billetsalgsbygningerne er revet ned, den eneste rest af dem er retiradebygningen i Bylderup-Bov.
Tønder H Station var ikke Tønders første Station, det var Tønder Øst Station, som var Tønders første jernbanestation og blev anlagt i 1867, men var dengang kendt som Tønder Nord.
Indtil Marskbanen (Bramming-Tønder-banen) blev anlagt den 15. november 1887 var Tønder Øst endestation for Tønder-Tinglev-strækningen. Med Tønder Marskbanegård som banegård for den nye privatbane mellem Heide og Ribe og Tønder Nord Station omdøbt til Tønder Øst. Da privatbanen blev overtaget af den preussiske stat i 1890, blev den nuværende Tønder Hovedbanegård bygget og Tønder Marskbanegård blev omdannet til hotellet "Eichlers Hotel".
Tønder blev stavet Tondern før genforeningen.
Andre navne og stavemåder
Før 28.05.1972 Tønder H, før 15.05.1936 Tønder, før 17.06.1920 Tondern M (M = Marschbahnhof).
Byggeår
1890
Åbnet
1890
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Jernbanegade 9, 6270 Tønder
Stednavneforkortelse
Tdr
Højdeplacering over havet
2,7 meter
GPS koordinater
54.933267,8.860971
Innkjør mot Tønder stasjon Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. september 2023
Tønder Øst Station var Tønders første jernbanestation og blev anlagt den 26. juni 1867, men dengang hed stationen Tønder Nord.
Indtil Marskbanen (Bramming-Tønder-banen) blev anlagt i 1887 var Tønder Øst endestation for Tønder-Tinglev-strækningen. Da Tønder H blev etableret i 1887, blev Tønder Nord Station omdøbt til Tønder Øst.
Tønders ældste banegård stammer fra åbningen af strækningen Tinglev-Tønder den 26. juni 1867, og var oprindeligt en "rigtig" banegård med perronhal. Stationen mistede dog en del trafik, da den private Holstenske Marskbanes strækning fra Heide åbnedes i 1879, idet byen dermed fik sin 2. banegård, den senere Tønder H. Efter genforeningen i 1920 fungerede Tønder Nord som billetsalgssted med sidespor (hovedsagelig til enkelte virksomheder). I 1936 ændredes navnet til Tønder Øst, og i 1956 indrettedes rutebilstationen.
Da persontrafikken på Tinglev-Tønder strækningen blev indstilledes i 1971, bibeholdt Tønder Nord Station sidesporene frem til 1977.
Tønder Nord Stationsbygning blev foreslået nedrevet i 1971, men lokale optimister mente at kunne få persontrafikken genoptaget, men den efterhånden stærkt forfaldne bygning endte med at blive nedrevet i 1986 trods mange protester.
Andre navne og stavemåder
Før 15.05.1936 Tønder Nord, før 17.06.1920 Tondern A (A = Altona Bahnhof), før 15.11.1887 Tondern.
Billede af Tønder Øst Station er nedrevet og har ligget her hvor Fakta ligger i dag. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. marts 2020 Download billede
Rørkær Billetsalgssted åbnede i 1879 uden godsekspedition. I Tysk tid hed Rørkær: Röhrkarr.
Rørkær Billetsalgssted fik dog godsekspedition på et tidspunkt før 1. Verdenskrig, formentlig et sted mellem 1903 og 1914, hvor man fik begrænset stykgodsekspedition – dog max sendinger á 250 kg.
Da DSB i 1922 lavede en "oprydning" i holdeplads og stationsbetegnelserne fik Rørkær status som station uden sidespor. Frem til 1957 havde Rørkær status af station uden sidespor, men blev nedsat til trinbræt den 15. september 1957 og helt nedlagt i 1963.
Da Rørkær Station blev nedlagt i 1957, blev bygningen frasolgt, nedrevet og genopført ca. 200 meter syd fra sin oprindelige placering på Skovfennen 26, 6270 Tønder. Som venteskur benyttes et nedgravet skur, som var placeret sammen med den dynge murbrokker der var til rest fra den tidligere stationsbygning.
Byggeår
1879
Åbnet
1957.09.15
Nedlagt
1963
Nedrevet
1957 (stationsbygning nedrevet og lille venteskur oprettet)
Stednavneforkortelse
Rrk
Højdeplacering over havet
2,0 meter
GPS koordinater
54.940529,8.918995
Billede af Rørkær Trinbræt, som er nedrevet, men den har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Jejsing Holdeplads med sidespor var en af de oprindelige mellemstationer på Tinglev-Tønder banen, da denne åbnede den 26. juni 1867. Holdepladsen, som i tysk tid hed Jeising-Hostrup, skiftede navn til det danske Jejsing Holdeplads efter genforeningen den 15. juni 1920. Navneskiftet var en del af den nationale genopretning, hvor man ønskede at genindføre danske navne og identiteter i de tidligere tyske områder.
Fra Holdeplads til Station og Tilbage til Trinbræt
Da DSB nedlagde begrebet "Holdeplads" i 1922, blev Jejsing Holdeplads ophøjet til station ved samme lejlighed. Dette betød, at Jejsing nu fik en mere fremtrædende rolle på jernbanenettet og blev et vigtigt knudepunkt for lokaltrafikken. Stationens betydning voksede særligt under 2. verdenskrig, hvor det øgede behov for transport af både varer og passagerer medførte en vækst i trafikken. I kølvandet på krigen gennemgik Jejsing Station en større modernisering for at imødekomme de stigende krav til infrastrukturen.
Trods moderniseringen oplevede stationen en nedgang i trafikken efter krigen, især i løbet af 1960'erne. Det faldende passagerantal og den stigende konkurrence fra vejtrafikken gjorde det vanskeligt at opretholde den tidligere aktivitet. Dette førte til, at Jejsing Station i 1969 blev nedrykket til et trinbræt med sidespor, hvilket markerede begyndelsen på stationens nedgang.
Lukning af Jejsing Station og Sidesporets Historie
Persontrafikken på Tinglev-Tønder banen ophørte den 22. maj 1971, og med dette blev Jejsing Trinbræt også lukket. Lukningen var en del af en bredere tendens i Danmark, hvor mange små jernbanestationer blev lukket som følge af det faldende passagerantal og ændrede transportvaner.
Dog var der i Jejsing en stærk lokal opbakning til at bevare sidesporet, som fortsat kunne anvendes til godstransport. Denne opbakning gjorde det muligt at bevare sidesporet i hele 13 år efter trinbrættets lukning, indtil det endeligt blev nedlagt i 1984. Dette vidner om det lokale samfunds engagement og dets ønske om at opretholde en forbindelse til jernbanen, selv i en tid hvor jernbanedriften generelt var i tilbagegang.
Selve stationsbygningen blev nedrevet i 1969, hvilket markerede afslutningen på en æra for Jejsing som et knudepunkt i det danske jernbanenet.
Byggeår
1867
Åbnet
1969
Nedlagt
1971.05.22
Nedrevet
1970'erne
Stednavneforkortelse
Js
Højdeplacering over havet
5,7 meter
GPS koordinater
54.941491,8.966903
Billede af Jejsing Trinbræt med Sidespor, som er nedrevet, men den har ligget her - perronkanten kan stadig ses. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Terkelsbøl er ikke en af de oprindelige standsningssteder fra da Tinglev-Tønder banen der åbnede den 26. juni 1867. Terkelsbøl åbnede først i 1878 som et beskedent billetsalgssted ved vogterhus nummer 16.
I 1889 fik Terkelsbøl en lille ekspeditionsbygning og Terkelsbøl Billetsalgssted blev ophøjet til holdeplads med sidespor ved samme lejlighed.
Da DSB lavede en oprydning i klassifikationen for standsningssteder i 1922, blev Terkelsbøl Holdeplads ophøjet til station, dog af laveste lønningsklasse.
Terkelsbøl Station havde kun et beskedent opland og ud over mejeriet, var der ikke den rigtig industri i området og persontrafikken var også beskeden. I 1958 blev Terkelsbøl Station nedrykket til trinbræt med sidespor og sidesporet blev fjernet i efteråret 1971. Persontrafikken var dog stoppet den 22. maj 1971 på Tønder-Tinglev ved overgangen til sommerkøreplanen.
Byggeår
1889
Åbnet
1958
Nedlagt
1971.05.23
Nedrevet
1970'erne
Stednavneforkortelse
Tk
Højdeplacering over havet
20,0 meter
GPS koordinater
54.94687976920524,9.200308072700313
Billede af Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Terkelsbøl Trinbræt med Sidespor.
Tinglev Station (Te) var Tønder-Tinglev's endestation og lå 26,7 km. fra første station.
Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.
Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.
Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.
Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.
Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.
Byggeår
1955
Åbnet
1957
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 33, 6360 Tinglev
Stednavneforkortelse
Te
Højdeplacering over havet
24,2 meter
GPS koordinater
54.936339,9.257981
Billede af Tinglev Station set fra vejsiden. Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. september 2023
Litteratur for: Tønder-Tinglev
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN