Rødekro-Aabenraa - operatør: DSB (Oprindelig: Preußische Staatseisenbahn)

Aabenraabanen, også kendt som Rødekro-Aabenraa jernbane, var en vigtig jernbaneforbindelse i Sønderjylland, der fungerede som en sidebane til Vamdrup-Padborg-banen. Banen, der var i drift fra 1868 til 1971, spillede en afgørende rolle i regionens transportinfrastruktur og har siden været genstand for kulturel og historisk interesse.

Aabenraabanen blev bygget af konsortiet Peto, Brassey og Betts med en koncession fra 1. maj 1862. Aabenraabanen blev åbnet som en del af Den Sønderjyske Længdebane med sidebaner til Tønder, Aabenraa og Haderslev. På grund af det kuperede terræn blev beslutningen truffet om at undgå at føre Længdebane direkte gennem Aabenraa og Haderslev, i stedet skulle sidebaner servicere disse byer. Finansieringen blev håndteret af konsortiet, mens jorden til banen blev stillet til rådighed.

Efter krigen i 1864 blev Aabenraabanen og dens drift overtaget af Schleswigsche Eisenbahn Aktien-Gesellschaft, og i 1883 blev driften overtaget af de preussiske statsbaner. Efter Genforeningen blev banen overtaget af DSB den 17. juni 1920 og blev en del af det danske jernbanenet.

Hovedparten af trafikken på Aabenraabanen bestod af lokale tog til og fra Rødekro. I en periode, hvor Klosterbanen var åben, blev nogle af togene kørt gennem til Bredebro. Banen var kendt for at have en af de største stigninger på en dansk jernbanestrækning, hvilket gjorde dampdriften udfordrende, men den fortsatte alligevel længere end de fleste DSB-strækninger.

Efter lukningen af Aabenraabanen i 1971 har der været interesse for at bevare og genoplive dele af dens historie og arv. Veterantog kørte på strækningen i nogen tid efter lukningen, og i dag bruges banen primært til skinnecykler, der giver folk mulighed for at opleve landskabet og historien langs banen på en unik måde.

Selvom Aabenraabanen ikke længere er i drift som en kommerciel jernbanestrækning, er dens historiske betydning og arv fortsat levende. De bevarede strækninger af banetracéet tjener som minder om fortiden og bidrager til at bevare Sønderjyllands rige jernbanehistorie.

Vigtige stamdata for Rødekro-Aabenraa


Jernbanens længde i km 6,7
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelsePreußische Staatseisenbahn
Banens bygherre / entreprenørPeto, Brassey and Betts
Jernbanen åbnet1868.09.12
Persontrafik nedlagt1971.05.22
Godstrafik nedlagtMedio 2000'erne - de seneste år kun vognladningsgods.
Jernbanen nedlagtMedio 2000'erne - de seneste år kun vognladningsgods.
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt32,4 kg/m - efter den tyske norm
BallastSkærveballast
Hastighed max60 km/t – fra 1971 75 km/t
El driftNej
Max akseltryk22,5 tons - i de sidste år med persontrafik kun 14 tons pga. sporets tilstand

Rødekro-Aabenraa har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1920.06.172005De danske Statsbaner, senere Danske StatsbanerDSB
1868.09.121920.06.17Preußische StaatseisenbahnPreußische Staatseisenbahn

Rødekro-Aabenraa havde følgende stoppesteder


StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetRødekro Station (Rq)0,0 km
Stedet er fotograferetRise Billetsalgssted (Rc)1,3 km
Stedet er fotograferetAabenraa Station (Åa)6,7 km

Banekort over Rødekro-Aabenraa

Banekort fra Rødekro-Aabenraa (Preussiske Statsbaner).
Banekort fra Rødekro-Aabenraa (Preussiske Statsbaner).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.09.16 - LINK til kilde.


Rødekro Station (Rq) var Rødekro-Aabenraa banens første station

Rødekro Station ligger på Padborg-Vojens strækningen.

Konsortiet Peto, Brassey and Betts, der anlagde Den Sønderjyske Længdebane, havde betinget sig at den pga. det kuperede terræn ikke skulle gå gennem Haderslev, som i stedet skulle have en sidebane fra længdebanen. Strækningen Padborg-Vojens blev åbnet den 1. oktober 1864, og den næste strækning Vojens-Vamdrup blev åbnet den 1. november 1866.

Rødekro blev jernbaneknudepunkt den 12. september 1868, da sidebanen Rødekro-Aabenraa blev indviet. Persontrafikken på denne strækning blev indstillet den 23. maj 1971, men godstrafikken fortsatte til begyndelsen af 1990'erne.

Rødekro Station fik også en kortvarig forbindelse mod vest, da Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane blev indviet den 2. oktober 1927. Det gav mulighed for at køre gennemgående tog Aabenraa-Bredebro, men de blev ikke benyttet meget, så "Klosterbanen" blev nedlagt allerede den 15. maj 1936.

Rødekros første Station var tegnet af Arkitekt: N. P. Holsøe og blev opført i 1864 og blev nedrevet i 1968, hvor den blev udskiftet af den nuværende station, som blev indviet 1969.

I 1996 blev der lagt dobbeltspor mellem Vojens og Tinglev, strækningen fik ATC og blev elektrificeret. El-driften startede i 1997.


Byggeår1969
Åbnet1969
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegaardspladsen 2, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseRq
Højdeplacering over havet43,3 meter
GPS koordinater55.069395,9.333284

Rødekro Station.
Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.28 11:25:33
Download billede

Historisk kort over Rødekro Station
Rødekro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Andre navne og stavemåderFør 17.06.1920 Ries.
Byggeår1868
Åbnet1868.09.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
AdresseRise Bygade 17, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseRc
Højdeplacering over havet44,2 meter
GPS koordinater55.059375,9.338343

Billede af Rise Billetsalgssted.
Billede af Rise Billetsalgssted.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.22 14:45:11
Download billede

Historisk kort over Rise Billetsalgssted
Rise Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Andre navne og stavemåderFør 02.06.1985 Åbenrå, før 02.06.1957 Aabenraa, før 17.06.1920 Apenrade.
Byggeår1868
Åbnet1868.09.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 2, 6200 Aabenraa
StednavneforkortelseÅa
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.049148,9.418363

Aabenraa Station.
Aabenraa Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 16:09:00
Download billede

Historisk kort over Aabenraa Station
Aabenraa Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Rødekro-Aabenraa

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4