Rødekro-Aabenraa (DSB)
Fra 1864 til 1883 blev trafikken på strækningen drevet af Schleswigsche Eisenbahn Aktien-Gesellschaft.
I 1883 overtog Preußische Staatseisenbahnen driften af strækningen frem til sen. 17 juni 1920.
Jernbanens længde i km | 6,7 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | Preußische Staatseisenbahn |
Banens bygherre / entreprenør | Peto, Brassey and Betts |
Jernbanen åbnet | 1868.09.12 |
Persontrafik nedlagt | 1971.05.22 |
Godstrafik nedlagt | Medio 2000'erne - de seneste år kun vognladningsgods. |
Jernbanen nedlagt | Medio 2000'erne - de seneste år kun vognladningsgods. |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 32,4 kg/m - efter den tyske norm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 60 km/t – fra 1971 75 km/t |
El drift | Nej |
Max akseltryk | 22,5 tons - i de sidste år med persontrafik kun 14 tons pga. sporets tilstand |
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1920.06.17 | 2005 | De danske Statsbaner, senere Danske Statsbaner | DSB |
1868.09.12 | 1920.06.17 | Preußische Staatseisenbahn | Preußische Staatseisenbahn |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Rødekro Station (Rq) | 0,0 km | |
Rise Billetsalgssted (Rc) | 1,3 km | |
Aabenraa Station (Åa) | 6,7 km |
Rødekro Station ligger på Padborg-Vojens strækningen.
Konsortiet Peto, Brassey and Betts, der anlagde Den Sønderjyske Længdebane, havde betinget sig at den pga. det kuperede terræn ikke skulle gå gennem Haderslev, som i stedet skulle have en sidebane fra længdebanen. Strækningen Padborg-Vojens blev åbnet den 1. oktober 1864, og den næste strækning Vojens-Vamdrup blev åbnet den 1. november 1866.
Rødekro blev jernbaneknudepunkt den 12. september 1868, da sidebanen Rødekro-Aabenraa blev indviet. Persontrafikken på denne strækning blev indstillet den 23. maj 1971, men godstrafikken fortsatte til begyndelsen af 1990'erne.
Rødekro Station fik også en kortvarig forbindelse mod vest, da Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane blev indviet den 2. oktober 1927. Det gav mulighed for at køre gennemgående tog Aabenraa-Bredebro, men de blev ikke benyttet meget, så "Klosterbanen" blev nedlagt allerede den 15. maj 1936.
Rødekros første Station var tegnet af Arkitekt: N. P. Holsøe og blev opført i 1864 og blev nedrevet i 1968, hvor den blev udskiftet af den nuværende station, som blev indviet 1969.
I 1996 blev der lagt dobbeltspor mellem Vojens og Tinglev, strækningen fik ATC og blev elektrificeret. El-driften startede i 1997.
Byggeår | 1969 |
Åbnet | 1969 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegaardspladsen 2, 6230 Rødekro |
Stednavneforkortelse | Rq |
Højdeplacering over havet | 43,3 meter |
GPS koordinater | 55.069395,9.333284 |
Andre navne og stavemåder | Før 17.06.1920 Ries. |
Byggeår | 1868 |
Åbnet | 1868.09.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Rise Bygade 17, 6230 Rødekro |
Stednavneforkortelse | Rc |
Højdeplacering over havet | 44,2 meter |
GPS koordinater | 55.059375,9.338343 |
Andre navne og stavemåder | Før 02.06.1985 Åbenrå, før 02.06.1957 Aabenraa, før 17.06.1920 Apenrade. |
Byggeår | 1868 |
Åbnet | 1868.09.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N. P. C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 2, 6200 Aabenraa |
Stednavneforkortelse | Åa |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 55.049148,9.418363 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |