Rødekro-Aabenraa - operatør: DSB (Oprindelig: Preußische Staatseisenbahn)
Aabenraabanen, også kendt som Rødekro-Aabenraa jernbane, var en vigtig jernbaneforbindelse i Sønderjylland, der fungerede som en sidebane til Vamdrup-Padborg-banen. Banen, der var i drift fra 1868 til 1971, spillede en afgørende rolle i regionens transportinfrastruktur og har siden været genstand for kulturel og historisk interesse.
Aabenraabanen blev bygget af konsortiet Peto, Brassey og Betts med en koncession fra 1. maj 1862. Aabenraabanen blev åbnet som en del af Den Sønderjyske Længdebane med sidebaner til Tønder, Aabenraa og Haderslev. På grund af det kuperede terræn blev beslutningen truffet om at undgå at føre Længdebane direkte gennem Aabenraa og Haderslev, i stedet skulle sidebaner servicere disse byer. Finansieringen blev håndteret af konsortiet, mens jorden til banen blev stillet til rådighed.
Efter krigen i 1864 blev Aabenraabanen og dens drift overtaget af Schleswigsche Eisenbahn Aktien-Gesellschaft, og i 1883 blev driften overtaget af de preussiske statsbaner. Efter Genforeningen blev banen overtaget af DSB den 17. juni 1920 og blev en del af det danske jernbanenet.
Hovedparten af trafikken på Aabenraabanen bestod af lokale tog til og fra Rødekro. I en periode, hvor Klosterbanen var åben, blev nogle af togene kørt gennem til Bredebro. Banen var kendt for at have en af de største stigninger på en dansk jernbanestrækning, hvilket gjorde dampdriften udfordrende, men den fortsatte alligevel længere end de fleste DSB-strækninger.
Efter lukningen af Aabenraabanen i 1971 har der været interesse for at bevare og genoplive dele af dens historie og arv. Veterantog kørte på strækningen i nogen tid efter lukningen, og i dag bruges banen primært til skinnecykler, der giver folk mulighed for at opleve landskabet og historien langs banen på en unik måde.
Selvom Aabenraabanen ikke længere er i drift som en kommerciel jernbanestrækning, er dens historiske betydning og arv fortsat levende. De bevarede strækninger af banetracéet tjener som minder om fortiden og bidrager til at bevare Sønderjyllands rige jernbanehistorie.