Ribe-Tønder - operatør: DSB



Ribe-Tønder Jernbane udgør en essentiel del af Danmarks jernbanenet og blev etableret for at forbedre transportmulighederne til byen Ribe efter behovet opstod i kølvandet på Lunderskov-Esbjerg-banens vedtagelse. Lovgivningen om anlæg af jernbanen fra Bramming til Ribe blev endelig godkendt den 16. april 1873, og konstruktionen af banen begyndte kort efter. Den åbnede for trafik den 1. maj 1875.

Efter vedtagelsen af Lunderskov-Esbjerg-banen blev det klart, at Ribe havde behov for forbedrede transportmuligheder. Lovgivningen om anlæg af jernbanen blev endeligt godkendt den 16. april 1873, og konstruktionen begyndte kort efter. Banen blev åbnet den 1. maj 1875. Den strakte sig sydfra til Bredsted, og den resterende del fra Bredsted over grænsen til Ribe blev indviet den 15. november 1887.

Banen blev oprindeligt drevet af DSB, og den 1. juli 1896 blev ansvaret overdraget til dem efter en periode med Forfatningskampen. Indtil 1920 passerede banen den dansk-tyske grænse ved Vedsted/Hviding. I dag betjenes strækningen af Arriva med tog til og fra Esbjerg siden januar 2003.


Vigtige stamdata for Ribe-Tønder

Jernbanens længde i km 47,2
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseDSB
Jernbanen indviet1887.11.15
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max100 km/t
Hastighed gennemsnitlig max81 km/t
DSB banenummer95
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 tons/m
Sikrede overkørsler33
Usikrede overkørsler6
Bane statusSidebane



Ribe-Tønder har eller har haft følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetRibe Station (Rb)0,0 km
Stedet er fotograferetHviding Trinbræt (Vd)6,5 km
Stedet er fotograferetRejsby Trinbræt (Rej)11,5 km
Stedet er fotograferetBrøns Trinbræt (Brr)15,5 km
Stedet er fotograferetSkærbæk Station (Æk)20,0 km
Stedet er fotograferetDøstrup (Sønderjylland) Trinbræt (Ds)25,4 km
Stedet er fotograferetVollum Trinbræt28,7 km
Stedet er fotograferetBredebro Trinbræt (Bw)32,3 km
Stedet er fotograferetVisby Trinbræt (Vis)37,8 km
Stedet er fotograferetTønder Nord Trinbræt (Trn)46,6 km
Stedet er fotograferetTønder H Station (Tdr)47,2 km


Ribe Station (Rb) er Ribe-Tønder banens første station


Byggeår1875
Åbnet1875.05.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRosenstand
AdresseDagmarsgade 16, 6760 Ribe
StednavneforkortelseRb
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.327630,8.769963


Billede af Ribe Station.
Billede af Ribe Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Hviding Trinbræt (Vd) ligger 6,5 km. fra første station.


Byggeår1987
Åbnet1987
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRibevej 29H, 6760 Ribe
StednavneforkortelseVd
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater55.274573,8.730224


Billede af Hviding Trinbræt.
Billede af Hviding Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Rejsby Trinbræt (Rej) ligger 11,5 km. fra første station.

Rejsby startede som holdeplads ved et vogterhus eller "Bedarfshaltestelle" som det hed under den tyske tid. Rejsby Holdeplads var et af de forholdsvis mange standsningssteder på delstrækning Heide-Vedsted og åbnedes den 15. november 1887 sammen med strækningen.

Lige efter århundredeskiftet tilkom sidespor og godsekspedition og Rejsby blev ophøjet til station. Den lille station lå meget øde uden det store opland og fik aldrig nævneværdig godstrafik, men persontrafikken var fornuftig.

Rejsby Station blev nedsat til Trinbræt med Sidespor i 1962 og sidesporet blev nedlagt i 1970.

Byggestilen for Rejsby er den samme som Vollum og Døstrup og stationsbygningen i Rejsby blev nedrevet i 1964.

Byggeår1962
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKogsvej 32B, 6780 Skærbæk
StednavneforkortelseRej
Højdeplacering over havet7,6 meter
GPS koordinater55.230481,8.732103


Billede af Rejsby Trinbræt.
Billede af Rejsby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Brøns Trinbræt (Brr) ligger 15,5 km. fra første station.

Brøns Station blev opført som station på jernbanen mellem Ribe og Tønder i 1887. Ved Stationen var krydsningsstation med to spor, hvor tog nordfra kunne krydse med tog sydfra. På stationen var der også postkontor og hvor banen skærer Tingvej opførtes et ledvogterhus.

Stationsvej mellem Tingvej og Vangsbovej blev anlagt samtidig med stationen, og her finder man flere huse i typisk "stationsbystil". Jernbanen betød store fremskridt for mange mindre byer og selvom Brøns fik en station, blev byen aldrig den store stationsby - den rolle løb Skærbæk af med.

Der kom nu foruden passagertog mindst to godstog i døgnet. Kreaturer, heste, grise, kartofler, roer, hø, mergel, kunstgødning og brændsel blev nu fragtet med banen.

Brøns Stationskro blev opført samtidig med anlæggelsen af stationen i Brøns. Kroen er formet som en gård med en kørelade ud mod vejen mellem Brøns og Frifelt. Kroen har igennem tiden haft en meget turbulent historie. Den brændte ned i 1905, men blev genopbygget igen. Kroen har været lukke og henstået i forfald, men fremstår i dag (maj 2020) velholdt og indbydende. I dag drives Kroen af Ellen, som startede i 1977 som lønmodtager og overtog forpagtningen af kroen i 1996.

I Brøns blev der bygget en margarinefabrik ved banen, men den lukkede allerede igen i 1903. 

Brøns station blev nedsat til trinbræt og stationen lukket. Stationsbygningen stod og henfaldt, helt indslynget af tæt bevoksning og blev revet ned januar 2017.

Det nuværende trinbræt ved banen ligger syd for stationen.

Andre navne og stavemåderBrøns blev stavet Bröns før genforeningen.
Byggeår1967
Åbnet1967.05.27
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseBrr
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.194680,8.740810


Billede af Brøns Trinbræt.
Billede af Brøns Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Skærbæk Station (Æk) ligger 20,0 km. fra første station.

Skærbæk blev stavet Scherrebek før genforeningen.

Andre navne og stavemåderScherrebek før genforeningen.
Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 16, 6780 Skærbæk
StednavneforkortelseÆk
Højdeplacering over havet19,0 meter
GPS koordinater55.158797,8.771230


Billede af Skærbæk Station.
Billede af Skærbæk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Døstrup (Sønderjylland) Trinbræt (Ds) ligger 25,4 km. fra første station.

Døstrup startede som billetsalg fra et vogterhus eller "Bedarfshaltestelle" som det hed under den tyske tid, men siden er blevet ophøjet til egentlig station. Byggestilen for Døstrup er den samme som Vollum og Rejsby.

Døstrup Station blev nedrevet juni 1967 og har fungeret siden som trinbræt.

Andre navne og stavemåderFør 01.10.1931 Døstrup Tørninglen, før 17.01.1923 Døstrup Sønderjylland, før 17.06.1920 Döstrup.
Byggeår1967
Åbnet1967
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBygaden, 6780 Skærbæk
StednavneforkortelseDs
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.117498,8.807692


Billede af Døstrup (Sønderjylland) Trinbræt.
Billede af Døstrup (Sønderjylland) Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Vollum Trinbræt ligger 28,7 km. fra første station.

Vollum Billetsalgssted kan spores tilbage til ca. 1900, da der bevilgedes et beløb til indretning af en "station", hvilket dog kun drejede sig om billetsalg fra et vogterhus eller "Bedarfshaltestelle" ved Norder Wollum, hvor der efter genforeningen opførtes en lille ekspeditionsbygning af træ.

Vollum Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt i 1957 og nedlagdes helt i 1968 og i 1971 blev træbygningen nedrevet.

Byggeår1920
Åbnet1957
Nedlagt1968
Nedrevet1971
AdresseNr Vollum, 6261 Bredebro
Højdeplacering over havet3,6 meter
GPS koordinater55.088521,8.819368


Billede af Vollum Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vollum Trinbræt har ligget her.
Billede af Vollum Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vollum Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. august 2020
Download billede



Bredebro Trinbræt (Bw) ligger 32,3 km. fra første station.

Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt.

Stationen er blevet revet ned august 2002.

Byggeår1887
Åbnet2002
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 4, 6261 Bredebro
StednavneforkortelseBw
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.056974,8.823280


Billede af Bredebro Trinbræt.
Billede af Bredebro Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. marts 2020
Download billede



Visby Trinbræt (Vis) ligger 37,8 km. fra første station.

Visby Station blev blev åbnet sammen med jernbanen fra Vedsted/Hvidding til Tønder, som åbnede under det daværende tyske Sønderjylland den 15. november 1887. Visby Station var placeret ca. 500 meter øst for den lille landsby Visby og oplandet til stationen havde da heller ikke meget at byde på, hverken hvad angik passagertrafik eller godstrafik.

Visby Station blev den 1. februar 1964 nedsat til trinbræt. Stationen blev solgt til privat bolig og et trinbræt blev etableret små 200 meter syd for stationsbygningen.

Følgende stod der i de lokale aviser op til nedlæggelsen af Visby Station:

Visby station
Fra lørdag den 1. februar 1964 nedlægges jernbanestation, og der oprettes i stedet et trinbræt, Billetsalg til rejsende fra Visby finder herefter kun sted i togene.

Stykgods og banepakker til modtagere i Visby bedes fremtidig adresseret til Tønder, hvorfra udkørsel finder sted.

Vognladningsgods henvises til af eller pålæsning på nærmeste jernbanestation med læssespor.
2. distrikt.


Byggeår1964
Åbnet1964.02.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseVis
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater55.009278,8.801941


Billede af Visby Trinbræt.
Billede af Visby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. marts 2020
Download billede



Tønder Nord Trinbræt (Trn) ligger 46,6 km. fra første station.


Byggeår???
ÅbnetEfter 1954
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBargumsvej 25, 6270 Tønder
StednavneforkortelseTrn
Højdeplacering over havet1,4 meter
GPS koordinater54.938908,8.861091


Billede af Tønder Nord Trinbræt, billetter og informasjon
Billede af Tønder Nord Trinbræt, billetter og informasjon Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. september 2023




Tønder H Station (Tdr) er Ribe-Tønder banens endestation og ligger 47,2 km. fra første station.

Tønder H Station var ikke Tønders første Station, det var Tønder Øst Station, som var Tønders første jernbanestation og blev anlagt i 1867, men var dengang kendt som Tønder Nord.

Indtil Marskbanen (Bramming-Tønder-banen) blev anlagt den 15. november 1887 var Tønder Øst endestation for Tønder-Tinglev-strækningen. Med Tønder Marskbanegård som banegård for den nye privatbane mellem Heide og Ribe og Tønder Nord Station omdøbt til Tønder Øst. Da privatbanen blev overtaget af den preussiske stat i 1890, blev den nuværende Tønder Hovedbanegård bygget og Tønder Marskbanegård blev omdannet til hotellet "Eichlers Hotel".

Tønder blev stavet Tondern før genforeningen.

Andre navne og stavemåderFør 28.05.1972 Tønder H, før 15.05.1936 Tønder, før 17.06.1920 Tondern M (M = Marschbahnhof).
Byggeår1890
Åbnet1890
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 9, 6270 Tønder
StednavneforkortelseTdr
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater54.933267,8.860971


Innkjør mot Tønder stasjon
Innkjør mot Tønder stasjon Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 18. september 2023




Litteratur for: Ribe-Tønder

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4