Tinglev-Tørsbøl - operatør: DSB
Tinglev-Tørsbøl jernbane udgjorde en vigtig del af det sønderjyske jernbanenet, der gennem årtier spillede en central rolle i regionens transportinfrastruktur. Denne jernbanestrækning, der startede som en sidebane, oplevede skiftende roller og udviklinger i takt med ændringer i regionens behov og infrastruktur.
Etableringen af Tinglev-Tørsbøl jernbane blev initieret af De Preussiske Statsbaner under det tyske herredømme over Sønderjylland. Jernbanen tjente som en forbindelse til den øvrige del af Sønderjylland og skabte direkte ruter til Tønder-Tinglev-banen og andre vigtige jernbaneforbindelser i området.
I begyndelsen af sin eksistens fungerede Tinglev-Tørsbøl som en sidebane, mens Padborg-Tørsbøl-Sønderborg var hovedstrækningen under den tyske periode. Efter Genforeningen i 1920 skiftede rollen, og Tinglev-Tørsbøl blev den primære forbindelse, mens Padborg-Tørsbøl blev nedlagt sammen med Broagerbanen i 1932.
Før 1920 var der direkte togforbindelser til og fra Flensborg. Lokaltrafikken på banen blev nedlagt i 1974, og siden da har togene kun standset ved få udvalgte stationer som Kliplev og Gråsten. I dag er hovedforbindelserne betjent af Intercitytog til og fra København, og al godstrafik er ophørt.
Sønderborgbanen blev elektrificeret i slutningen af 1990'erne for at forbedre driftseffektiviteten og reducere miljøpåvirkningen. I 2010 foretog Banedanmark betydelige fornyelser af banen for at sikre en stabil og moderne infrastruktur, der kan imødekomme nutidens transportbehov.