Tinglev-Tørsbøl - operatør: DSB

Tinglev-Tørsbøl jernbane udgjorde en vigtig del af det sønderjyske jernbanenet, der gennem årtier spillede en central rolle i regionens transportinfrastruktur. Denne jernbanestrækning, der startede som en sidebane, oplevede skiftende roller og udviklinger i takt med ændringer i regionens behov og infrastruktur.

Etableringen af Tinglev-Tørsbøl jernbane blev initieret af De Preussiske Statsbaner under det tyske herredømme over Sønderjylland. Jernbanen tjente som en forbindelse til den øvrige del af Sønderjylland og skabte direkte ruter til Tønder-Tinglev-banen og andre vigtige jernbaneforbindelser i området.

I begyndelsen af sin eksistens fungerede Tinglev-Tørsbøl som en sidebane, mens Padborg-Tørsbøl-Sønderborg var hovedstrækningen under den tyske periode. Efter Genforeningen i 1920 skiftede rollen, og Tinglev-Tørsbøl blev den primære forbindelse, mens Padborg-Tørsbøl blev nedlagt sammen med Broagerbanen i 1932.

Før 1920 var der direkte togforbindelser til og fra Flensborg. Lokaltrafikken på banen blev nedlagt i 1974, og siden da har togene kun standset ved få udvalgte stationer som Kliplev og Gråsten. I dag er hovedforbindelserne betjent af Intercitytog til og fra København, og al godstrafik er ophørt.

Sønderborgbanen blev elektrificeret i slutningen af 1990'erne for at forbedre driftseffektiviteten og reducere miljøpåvirkningen. I 2010 foretog Banedanmark betydelige fornyelser af banen for at sikre en stabil og moderne infrastruktur, der kan imødekomme nutidens transportbehov.

Vigtige stamdata for Tinglev-Tørsbøl


Jernbanens længde i km 17,0
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1901.07.15
Persontrafik nedlagt1974.05.26
Godstrafik nedlagt1974.05.26
Jernbanen nedlagt1974.05.26
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej

Tinglev-Tørsbøl har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1920.06.171974.05.26De danske Statsbaner, senere Danske StatsbanerDSB
1901.07.151920.06.17Preußische StaatseisenbahnPreußische Staatseisenbahn

Tinglev-Tørsbøl havde følgende stoppesteder



Tinglev Station (Te) var Tinglev-Tørsbøl banens første station

Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.

Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.

Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.

Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.

Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.


Byggeår1955
Åbnet1957
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 33, 6360 Tinglev
StednavneforkortelseTe
Højdeplacering over havet24,2 meter
GPS koordinater54.936339,9.257981

Tinglev Station.
Tinglev Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 12:24:50
Download billede

Historisk kort over Tinglev Station
Tinglev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bjerndrup Holdeplads med sidespor (Bje) lå 6,0 km. fra første station.

Bjerndrup Holdeplads var med sidespor. Bjerndrup Holdeplads blev nedsat til trinbræt i 1962, og helt nedlagt i 1974. Stationsbygning blev nedrevet i 2001, men varehuset er bevaret.


Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
Nedrevet2001
ArkitektR. Caesar og E. Moeller
AdresseBjerndrup Bygade 28, 6200 Aabenraa
StednavneforkortelseBje
Højdeplacering over havet28,9 meter
GPS koordinater54.932271,9.328540

Billede af Bjerndrup Holdeplads med sidespor.
Billede af Bjerndrup Holdeplads med sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tinglev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00700_006.tif


Historisk kort over Bjerndrup Holdeplads med sidespor
Bjerndrup Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kliplev Trinbræt (Kw) lå 10,0 km. fra første station.

Kliplev Holdeplads var med sidespor. Kliplev blev nedlagt i 1974, men genåbnet i 1979 som trinbræt. Kliplev stationsbygning blev nedrevet i 2004.


Byggeår1979
Åbnet1979
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseKw
Højdeplacering over havet39,5 meter
GPS koordinater54.93516227685649,9.397759538284193

Billede af Kliplev Trinbræt.
Billede af Kliplev Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 13:02:57
Download billede

Historisk kort over Kliplev Trinbræt
Kliplev Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektR. Caesar og E. Moeller
AdresseStationsvej 5, 6200 Aabenraa
StednavneforkortelseLf
Højdeplacering over havet42,7 meter
GPS koordinater54.925199,9.448438

Lundtoft Holdeplads.
Lundtoft Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 13:17:56
Download billede

Historisk kort over Lundtoft Holdeplads med sidespor
Lundtoft Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tørsbøl Station (Tsb) var Tinglev-Tørsbøl's endestation og lå 17,0 km. fra første station.

Tørsbøl Station havde forbindelse med Padborg. Torsbøl blev nedsat til trinbræt 1969 og helt nedlagt i 1974.


Andre navne og stavemåderFør 17.06.1920 Törsbüll.
Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektR. Caesar og E. Moeller
AdresseSøndertoft 66, 6300 Gråsten
StednavneforkortelseTsb
Højdeplacering over havet44,5 meter
GPS koordinater54.910000,9.491709

Billede af Tørsbøl Station.
Billede af Tørsbøl Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tørsbøl
Vejnavn: Tørsbølgade
Husnummer: 74
Lokalitet: Tørsbøl
Postnummer: 6300
By: Gråsten
Sogn: Kværs
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07170_f_014.tif


Historisk kort over Tørsbøl Station
Tørsbøl Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Tinglev-Tørsbøl

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4