Tinglev-Tørsbøl (DSB)


Tinglev-Tørsbøl var en "gaffelbane" hvor banen delte sig i Tørsbøl mod hhv. Sønderbog og Padborg. Padborg-Tørsbøl-Sønderborg var hovedstrækningen i den tyske tid, mens Tinglev-Tørsbøl kun var en sidebane, der skabte direkte forbindelse med Tønder-Tinglev-banen og den øvrige del af det nuværende Sønderjylland.

 

Efter Genforeningen i 1920 blev rollerne byttet om. Tinglev-Tørsbøl blev den ny hovedforbindelse, og i 1932 blev det besluttet, at Padborg-Tørsbøl skulle nedlægges sammen med Broagerbanen. I 1974 blev banen "optimeret" de fleste statiner blev nedlagt og Tinglev-Tørsbøl blev til Tinglev-Sønderborg, og dermed sluttede historien om Tinglev-Tørsbøl banen.


Vigtige stamdata for Tinglev-Tørsbøl (DSB)


Jernbanens længde i km 17,0
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1901.07.15
Persontrafik nedlagt1974.05.26
Godstrafik nedlagt1974.05.26
Jernbanen nedlagt1974.05.26
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej

Tinglev-Tørsbøl har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1920.06.171974.05.26De danske Statsbaner, senere Danske StatsbanerDSB
1901.07.151920.06.17Preußische StaatseisenbahnPreußische Staatseisenbahn

Tinglev-Tørsbøl (DSB) havde følgende stationer



Tinglev Station (Te) var Tinglev-Tørsbøl banens første station

Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.

Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.

Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.

Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.

Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.


Byggeår1955
Åbnet1957
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 33, 6360 Tinglev
StednavneforkortelseTe
Højdeplacering over havet24,2 meter
GPS koordinater54.936339,9.257981

Tinglev Station.
Tinglev Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 12:24:50


Kort over Tinglev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tinglev Station

Historisk kort over Tinglev Station
Tinglev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bjerndrup Holdeplads med sidespor (Bje) lå 6,0 km. fra første station.

Bjerndrup Holdeplads var med sidespor. Bjerndrup Holdeplads blev nedsat til trinbræt i 1962, og helt nedlagt i 1974. Stationsbygning blev nedrevet i 2001, men varehuset er bevaret.


Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
Nedrevet2001
ArkitektR. Caesar og E. Moeller
AdresseBjerndrup Bygade 28, 6200 Aabenraa
StednavneforkortelseBje
Højdeplacering over havet28,9 meter
GPS koordinater54.932271,9.328540

Billede af Bjerndrup Holdeplads med sidespor.
Billede af Bjerndrup Holdeplads med sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tinglev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00700_006.tif


Kort over Bjerndrup Holdeplads med sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bjerndrup Holdeplads med sidespor

Historisk kort over Bjerndrup Holdeplads med sidespor
Bjerndrup Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kliplev Trinbræt (Kw) lå 10,0 km. fra første station.

Kliplev Holdeplads var med sidespor. Kliplev blev nedlagt i 1974, men genåbnet i 1979 som trinbræt. Kliplev stationsbygning blev nedrevet i 2004.


Byggeår1979
Åbnet1979
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseKw
Højdeplacering over havet39,5 meter
GPS koordinater54.93516227685649,9.397759538284193

Billede af Kliplev Trinbræt.
Billede af Kliplev Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 13:02:57


Kort over Kliplev Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kliplev Trinbræt

Historisk kort over Kliplev Trinbræt
Kliplev Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektR. Caesar og E. Moeller
AdresseStationsvej 5, 6200 Aabenraa
StednavneforkortelseLf
Højdeplacering over havet42,7 meter
GPS koordinater54.925199,9.448438

Lundtoft Holdeplads.
Lundtoft Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 13:17:56


Kort over Lundtoft Holdeplads med sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lundtoft Holdeplads med sidespor

Historisk kort over Lundtoft Holdeplads med sidespor
Lundtoft Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tørsbøl Station (Tsb) var Tinglev-Tørsbøl's endestation og lå 17,0 km. fra første station.

Tørsbøl Station havde forbindelse med Padborg. Torsbøl blev nedsat til trinbræt 1969 og helt nedlagt i 1974.


Andre navne og stavemåderFør 17.06.1920 Törsbüll.
Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektR. Caesar og E. Moeller
AdresseSøndertoft 66, 6300 Gråsten
StednavneforkortelseTsb
Højdeplacering over havet44,5 meter
GPS koordinater54.910000,9.491709

Billede af Tørsbøl Station.
Billede af Tørsbøl Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tørsbøl
Vejnavn: Tørsbølgade
Husnummer: 74
Lokalitet: Tørsbøl
Postnummer: 6300
By: Gråsten
Sogn: Kværs
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07170_f_014.tif


Kort over Tørsbøl Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tørsbøl Station

Historisk kort over Tørsbøl Station
Tørsbøl Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Tinglev-Tørsbøl (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4