Tinglev-Tørsbøl - (DSB)


Tinglev-Tørsbøl var en "gaffelbane" hvor banen delte sig i Tørsbøl mod hhv. Sønderbog og Padborg. Padborg-Tørsbøl-Sønderborg var hovedstrækningen i den tyske tid, mens Tinglev-Tørsbøl kun var en sidebane, der skabte direkte forbindelse med Tønder-Tinglev-banen og den øvrige del af det nuværende Sønderjylland. Efter Genforeningen i 1920 blev rollerne byttet om. Tinglev-Tørsbøl blev den ny hovedforbindelse, og i 1932 blev det besluttet, at Padborg-Tørsbøl skulle nedlægges sammen med Broagerbanen. I 1974 blev banen "optimeret" de fleste statiner blev nedlagt og Tinglev-Tørsbøl blev til Tinglev-Sønderborg, og dermed sluttede historien om Tinglev-Tørsbøl banen.


Vigtige stamdata for Tinglev-Tørsbøl (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km17,0
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
Jernbanen åbnet1901.07.15
Persontrafik nedlagt1974.05.26
Godstrafik nedlagt1974.05.26
Jernbanen nedlagt1974.05.26
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Tinglev-Tørsbøl (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Tinglev (1957-) Station (Te)0,0 km
Stedet er fotograferet Bjerndrup Holdeplads (Bje)6,0 km
Stedet er fotograferet Kliplev Holdeplads (Kw)10,0 km
Stedet er fotograferet Lundtoft Holdeplads (Lf)14,0 km
Stedet er fotograferet Tørsbøl Station (Tsb)17,0 km

Tinglev (1957-) Station var Tinglev-Tørsbøl banens første station

Byggeår1957
Åbnet1957
NedlagtI drift
AdresseStationsvej 33, 6360 Tinglev
Stations forkortelseTe
GPS koordinater54.936339,9.257981

Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.

Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.

Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.

Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.

Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.

Tinglev Station.
Tinglev Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.05 12:24:50

Krak kort over Tinglev (1957-) Station

Historisk kort over Tinglev (1957-) Station
Kilde: StyrelsenTinglev (1957-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bjerndrup Holdeplads lå 6,0 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
Nedrevet2001
Stations forkortelseBje
GPS koordinater54.932271,9.328540

Bjerndrup Holdeplads var med sidespor. Bjerndrup Holdeplads blev nedsat til trinbræt i 1962, og helt nedlagt i 1974. Stationsbygning blev nedrevet i 2001, men varehuset er bevaret.

Bjerndrup Holdeplads.
Bjerndrup Holdeplads. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.05 12:50:12

Krak kort over Bjerndrup Holdeplads

Historisk kort over Bjerndrup Holdeplads
Kilde: StyrelsenBjerndrup Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kliplev Holdeplads lå 10,0 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
NedlagtI drift
Nedrevet2004 (Stationsbygningen er nedrevet november 2004)
Stations forkortelseKw
GPS koordinater54.935194,9.398437

Kliplev Holdeplads var med sidespor. Kliplev blev nedlagt i 1974, men genåbnet i 1979 som trinbræt. Kliplev stationsbygning blev nedrevet i 2004.

Kliplev Holdeplads.
Kliplev Holdeplads. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.05 13:02:57

Krak kort over Kliplev Holdeplads

Historisk kort over Kliplev Holdeplads
Kilde: StyrelsenKliplev Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lundtoft Holdeplads lå 14,0 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
AdresseStationsvej 5, 6200 Aabenraa
Stations forkortelseLf
GPS koordinater54.925199,9.448438

Lundtoft Holdeplads var med sidespor. Lundtoft blev nedsat til trinbræt i 1965 og helt nedlagt i 1974.

Lundtoft Holdeplads.
Lundtoft Holdeplads. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.05 13:17:56

Krak kort over Lundtoft Holdeplads

Historisk kort over Lundtoft Holdeplads
Kilde: StyrelsenLundtoft Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tørsbøl Station var Tinglev-Tørsbøl's endestation og lå 17,0 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.07.15
Nedlagt1974
AdresseSøndertoft 66, 6300 Gråsten
Stations forkortelseTsb
GPS koordinater54.910000,9.491709

Tørsbøl Station havde forbindelse med Padborg. Torsbøl blev nedsat til trinbræt 1969 og helt nedlagt i 1974.

Tørsbøl Station.
Tørsbøl Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.09.21 14:01:54

Krak kort over Tørsbøl Station

Historisk kort over Tørsbøl Station
Kilde: StyrelsenTørsbøl Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.5 - build: 2020.04.05-19:50:08