Man havde diskuteret anlægget af en jernbane gennem Vestsalling siden 1890'erne, dog uden at der var kommet noget konkret projekt ude af dette. Et ambitiøst projekt om anlæg af en elektrisk bane var på tale omkring 1908. Det var en på papiret stærkt konsortium bestående af blandt andre J. lückstadt og H. N. Andersen. Disse mænd og deres forskellige konsortier havde planer om anlæg af flere elektriske baner i Jylland uden statsstøtte og det lykkedes dem at få optaget de fleste (9 ialt) i loven af 27. maj 1908.
Der blev dog ingenting ud af disse projekter og man måtte starte forfra i Vestsalling. Man måtte have fat i en ny finansieringsmodel med 50 procent statstøtte. Dette projekt blev optaget i loven af 20. marts 1918 og vedtaget. Der blev tildelt koncession den 30. oktober samme år. Der gik dog endnu omkring fire år inden man den 10. december 1922 endelig kunne indvie banen. Vestsallingbanen udgik fra Skive Nord station, men alle tog blev gennemført til Skive H. På Skive H havde Vestsallingbanen et enkelt perronspor, remise og drejeskive. Fra Skive Nord - Skive H. benyttede man DSBs spor. Allerede i 1930'erne var Vestsallingbanen i fare for at blive nedlagt, men blev som mange andre baner reddet af 2. verdenskrigs udbrud. I 1960'erne gav banen så store underskud at staten ikke længere var villig til at bidrage og i 1966 blev banen nedlagt.
Vigtige stamdata for Skive-Vestsalling Jernbane (SVJ) jernbanen
I næsten hundrede år havde Skive sin rebroussementsstation, inden man 2. februar 1962 åbnede den nuværende gennemkørselsstation.
Med anlæggelsen af den nuværende og Skives 3. station, krævede det omlægning af Langå-Struer-banen på en næsten 4 km lang strækning, foruden omfatende arbejder med flytning af de to Sallingbaner, der hidtil havde fulgtes ad øst om byen fra Skive Nord, blev også flyttet til den ny station og fik ny linjeføring, der gik i en stor bue vest om byen og var 1 km længere. Allerede i 1940'erne var der enighed om denne løsning, og i 1952 blev den nordlige etape af arbejdet sat i gang. Viadukten under Vindevej er bygget i 1954, men så lå arbejdet stille nogle år indtil man I 1958-60 byggede den 132 m lange tunnel under Holstebrovej. Alle de store anlægsarbejder blev færdige til sommeren 1961, hvor man startede med at lægge sporet. Den 2. februar 1962 blev den nye station indviet.
Ligesom de to baner hidtil havde delt sig på hver sit spor fra Skive Nord, delte de sig nu 3 km ude på den ny strækning ved det ny Skive Nord. Det var dog kun et trinbræt, så nu havde Skive igen kun én station.
Den ny station var anlagt med 4 perronspor, tre til DSB-strækningerne Langå-Struer og Sallingbanen og et til den private Vestsallingbane. Den gamle station blev revet ned få måneder efter indvielsen af den ny.
31. marts 1966 blev Vestsallingbanen nedlagt, og 23. maj 1971 stoppede persontrafikken på Sallingbanen. Herefter forsvandt navnet Skive Hovedbanegård med den nye køreplan 28. maj 1972, og havde kun navnet Skive station.
Skive station fotograferet fra vejsien. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.07.12
Skive Nord Station i Skive på Sallingbanen (Skive-Glyngøre, 1884-1971), senere også på Skive-Vestsalling Jernbane (Skive-Spøttrup, 1924-66). Stationens oprindelige navn var Skive Holdeplads, men DSB stoppede 1. maj 1922 med at bruge betegnelsen holdeplads.
Skive Nord station, blev fra 2. februar 1962 erstattet af Skive Nord trinbræt (km 3,1 fra den ny Skive H)
Brodal Station lå lidt uden for Lem, men fik navn efter den mindre bebyggelse Brodal, fordi der i forvejen fandtes en Lem station ved Ringkøbing og Lem trinbræt på Randers-Hadsund Jernbane.
Borgen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Spøttrup (Rødding) Station
var Skive-Vestsalling Jernbane's endestation og lå 26,6 km. fra første station.
Byggeår
1924
Åbnet
1924.12.11
Nedlagt
1966.03.31
Arkitekt
Hans Toft-Hansen
Adresse
Stationsvej 21, 7860 Spøttrup
Højde placering over havet
28,7 meter
GPS koordinater
56.640484,8.808762
Spøttrup Station var med remiser og værksteder. Stationen lå i Rødding, men fik navn efter Spøttrup Borg 2 km mod vest, fordi der i forvejen fandtes en Rødding station på Haderslev Amts Jernbaner.