Hillerød-Kagerup-Gilleleje (GDS)
Gribskovbanen - Hillerød - Gilleleje
Jernbanens længde i km | 25,9 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 71 |
Baneforkortelse | GDS |
Dato for Koncession | 1879.01.07 |
Jernbanen åbnet | 1880.01.20 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Balast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Bane status | Privatbane |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hillerød Station (Hi) | 0,0 km | |
Slotspavillonen Trinbræt (Spg) | 1,8 km | |
Kildeport Trinbræt (Kpg) | 4,3 km | |
Gribsø Trinbræt (Gøg) | 7,1 km | |
Kagerup Station (Kgg) | 8,6 km | |
Storkevad Trinbræt med Sidespor (Ovg) | 12,3 km | |
Mårum Station (Mmg) | 13,7 km | |
Saltrup Station (Sag) | 16,6 km | |
Vokstrup Trinbræt | 17,4 km | |
Græsted Syd Trinbræt (Grs) | 18,6 km | |
Græsted Station (Græ) | 19,7 km | |
Pårup Trinbræt (Ppg) | 23,1 km | |
Gilleleje Station (Gll) | 24,5 km | |
Fjellenstrup Trinbræt (Fjg) | 25,9 km |
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.06.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Nordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Hi |
Højde placering over havet | 36,9 meter |
GPS koordinater | 55.926997,12.310700 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Gammel Holmegårdsvej, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Spg |
Højde placering over havet | 48,5 meter |
GPS koordinater | 55.942854,12.311159 |
Kildeport Trinbræt lå hvor vejen mellem Gadevang og Nødebo krydser Gribskovbanens spor. Kildeport Trinbræt blev nedlagt 30. maj 1999.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | 1999.05.30 |
Nedrevet | 2005 (august) |
Stednavneforkortelse | Kpg |
Højde placering over havet | 46,5 meter |
GPS koordinater | 55.964523,12.310421 |
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Helsingevej 18, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Gøg |
Højde placering over havet | 55,1 meter |
GPS koordinater | 55.987146,12.302207 |
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kagerup Stationsvej 58, 3200 Helsinge |
Stednavneforkortelse | Kgg |
Højde placering over havet | 53,9 meter |
GPS koordinater | 55.997489,12.285884 |
Storkevad Trinbræt lå oprindelig vest for banen og øst for bane har der i tidernes morgen været et sidespor til brændepladsen. I 1981 blev trinbrættet flyttet om på brændepladsen, hvor trinbrættet lå frem til nedlæggelsen i 1992. Perronen blev bevaret nogle år efterfølgende til brug til "juletræstog".
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | 1992 |
Nedrevet | Nedrevet engang efter 1992 |
Stednavneforkortelse | Ovg |
Højde placering over havet | 46,7 meter |
GPS koordinater | 56.019364,12.325391 |
Mårum Station er i dag nedsat til Trinbræt. Den egentlige stationsbygning blev revet ned i 1990, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum (ifølge bogen om Gribskovbanen af Ole Chr. M. Plum/Lars Viinholt-Nielsen, Dansk Jernbaneklub fra 2009). Udhuset/Ventesalen er nedrevet engang efter 2015.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | 1990 (Stationen nedrevet - udbygning bibeholdt til venterum frem til engang efter 2015) |
Stednavneforkortelse | Mmg |
Højde placering over havet | 43,7 meter |
GPS koordinater | 56.030617,12.317069 |
Saltrup Station er i dag nedsat til Trinbræt. Den egentlige stationsbygning blev revet ned i foråret 1988, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum (ifølge bogen om Gribskovbanen af Ole Chr. M. Plum/Lars Viinholt-Nielsen, Dansk Jernbaneklub fra 2009).
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Foråret 1988 (Stationen nedrevet - udbygning bibeholdt til venterum) |
Adresse | Saltrup Vænge, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Sag |
Højde placering over havet | 18,1 meter |
GPS koordinater | 56.054496,12.321748 |
Vokstrup Trinbræt var placeret ved Vokstrupgaard med perron på begge siden af Esbønderupvej.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 20,2 meter |
GPS koordinater | 56.057585,12.310473 |
Oprindelig hed trinbrættet Pibemose.
Pibemose blev etableret den 30. april 1991 som station med billetsalg fra den tilhørende bygning. men ganske kort tid efter den 2. juni 1991 ændredes navnet fra Pibemose til Græsted Syd.
Billetsalget blev nedlagt 1. februar 1999.
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991.04.30 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Holtvej 8A, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Grs |
Højde placering over havet | 20,4 meter |
GPS koordinater | 56.063257,12.295642 |
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Græsted Stationsvej 84A, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Græ |
Højde placering over havet | 19,7 meter |
GPS koordinater | 56.072595,12.286793 |
Pårup Station blev den eneste mellemstation på Gribskovbanens, ved forlængelsen fra Græsted til Gilleleje i 1896. Pårup Station havde et yders begrænset oplandet og der kom aldrig en trafik af betydning – hverken af person- eller for godstrafikken. Man havde en forhåbning om at der var en hvis turistmæssige interesse, men den udeblev og blev begrænset til Søborg og omgivelser omkring Søborg.
Pårup Station blev nedsat til trinbræt i 1955, og bygningen blev nedrevet i 1984.
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1955 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ålekistevej, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Ppg |
Højde placering over havet | 8,0 meter |
GPS koordinater | 56.100755,12.301414 |
Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.
Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje d. 11. juli 1916.
Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1918.01.16 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Gilleleje Stationsvej 10A, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Gll |
Højde placering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 56.123719,12.302993 |
Byggeår | 1982 |
Åbnet | 1982.12.09 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Parkvej, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Fjg |
Højde placering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 56.116363,12.298365 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Gribskovbanen Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen 2009 384 Dansk Jernbane-Klub 978-87-87050-61-6 |