Græsted-Gilleleje Banen - operatør: LT (Oprindelig: GDS)
Græsted-Gilleleje Banen: En Historisk Gennemgang
Græsted-Gilleleje Banen, der blev åbnet den 14. maj 1896, er en central del af Gribskovbanens historie. Denne korte jernbanestrækning på 6,2 km forbandt Græsted med Gilleleje og var en naturlig forlængelse af Hillerød-Græsted Banen, som blev indviet i 1880. Sammen har disse strækninger haft en afgørende betydning for transport og udvikling i Nordsjælland.Baggrund og Tidlige År
Græsted-Gilleleje Banen blev etableret for at forbinde kystbyen Gilleleje med det øvrige jernbanenet. Forlængelsen fra Græsted fulgte en stigende efterspørgsel på transport til kystområderne, især for landliggere og sommerturister.Hillerød-Græsted Banen, som åbnede den 20. januar 1880, var oprindeligt en transportkorridor for tømmer fra Gribskov til hovedstaden. Da denne bane blev en succes, begyndte man at overveje en udvidelse mod Gilleleje. Banen blev til virkelighed som en del af Gribskovbanen og var en væsentlig faktor i udviklingen af Gilleleje som en attraktiv destination.
Banens Infrastruktur og Materiel
Stationsbygningerne på både Hillerød-Græsted og Græsted-Gilleleje Banen blev tegnet af Heinrich Wenck.Ved åbningen havde Gribskovbanen et to-koblet tenderlokomotiv fra Winterthur i Schweiz, mens det øvrige rullende materiel blev leveret af Scandia i Randers. Dette omfattede dampvogne, personvogne og godsvogne.
Banens Udvidelse og Betydning
Efter åbningen af Græsted-Gilleleje Banen blev Gribskovbanen udvidet yderligere mod Helsinge i 1897 og Tisvildeleje i 1924. Disse forlængelser gjorde banen til en vigtig del af Nordsjællands infrastruktur. Græsted-Gilleleje Banen bidrog især til udviklingen af Gilleleje som en kystby med stor tiltrækningskraft for turister.I mellemkrigstiden og efter 2. verdenskrig blev banen populær blandt sommerturister, der rejste fra København til kysten. Togene var ofte fyldt til bristepunktet på søndage, og der blev indsat gennemgående vogne fra Københavns Hovedbanegård til både Gilleleje og Tisvildeleje.
Økonomiske Udfordringer og Moderniseringer
Gribskovbanen blev oprindeligt drevet af tre forskellige selskaber, men i 1945 blev de fusioneret til A/S Gribskovbanen. I 1961 blev administrationen af Gribskovbanen og nabobanen Hornbækbanen (HFHJ) samlet i Hillerød, hvilket øgede effektiviteten.Banens gamle Scandia-skinnebusser blev udskiftet med Y-tog i 1965, hvilket forbedrede driften. Trafikken steg yderligere i 1970'erne, især efter oprettelsen af Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT) i 1974, som introducerede fælles takster og billetter.
I 1997 fik Gribskovbanen seks IC2-togsæt fra Scandia, en to-vognsudgave af IC3-togene. Disse togsæt blev dog overført til Lollandsbanen i 2007, og banen fortsatte med andet materiel.
Historisk Betydning
Græsted-Gilleleje Banen har været en vigtig brik i udviklingen af Nordsjælland som turistdestination og boligområde. Dens forbindelse til Hillerød og videre til København gjorde det muligt for byens borgere at få adgang til kysten, hvilket stimulerede økonomisk vækst og lokal udvikling.Centrale Årstal for Græsted-Gilleleje Banen
- 20. januar 1880: Hillerød-Græsted Banen åbnes.
- 14. maj 1896: Græsted-Gilleleje Banen åbnes.
- 1897: Banen forlænges til Helsinge.
- 1924: Tisvildeleje tilføjes til netværket.
- 1945: Fusion af selskaberne bag Gribskovbanen.
- 1961: Samling af administration i Hillerød.
- 2001: Gribskovbanen integreres i Hovedstadens Lokalbaner.
Fremtiden for Græsted-Gilleleje Banen
Den 1. juli 2001 blev Hovedstadens Lokalbaner A/S stiftet med Movia som hovedaktionær. Selskabet samlede flere privatbaner, herunder Gribskovbanen. Driften og vedligeholdelsen af banen blev overdraget til Lokalbanen A/S i 2002.I dag drives Græsted-Gilleleje Banen som en del af Gribskovbanens netværk af Lokaltog, og strækningen indgår i R-nettet som linje 950R. Den forbinder Hillerød med Gilleleje og videre til Helsingør via Hornbækbanen.
Banen fortsætter som en vigtig lokal transportåre, drevet af Lokaltog. Med moderne tog og forbedrede forbindelser sikrer banen, at Nordsjælland fortsat er godt integreret i regionens transportsystem.
Vigtige stamdata for Græsted-Gilleleje Banen
Jernbanens længde i km | 6,2 |
Baneforkortelse | GDS |
Jernbanen åbnet | 1896.05.14 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | Nedlagt |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Bane status | Privatbane |
Græsted-Gilleleje Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
2001.07.01 | 2009.01.01 | Hovedstadens Lokalbaner A/S | HL |
1896.05.14 | 2001.07.01 | Gribskovbanens Driftsselskab | GDS |
Græsted-Gilleleje Banen har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Græsted Station (Græ) | 0,0 km | |
Pårup Trinbræt (Ppg) | 3,4 km | |
Fjellenstrup Trinbræt (Fjg) | 5,2 km | |
Gilleleje Station (Gll) | 6,2 km |
Græsted Station (Græ) er Græsted-Gilleleje Banen banens første station
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Græsted Stationsvej 84A, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Græ |
Højdeplacering over havet | 19,7 meter |
GPS koordinater | 56.072595,12.286793 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2022 Download billede
Pårup Trinbræt (Ppg) ligger 3,4 km. fra første station.
Pårup Station blev den eneste mellemstation på Gribskovbanens, ved forlængelsen fra Græsted til Gilleleje i 1896. Pårup Station havde et yders begrænset oplandet og der kom aldrig en trafik af betydning – hverken af person- eller for godstrafikken. Man havde en forhåbning om at der var en hvis turistmæssige interesse, men den udeblev og blev begrænset til Søborg og omgivelser omkring Søborg.
Pårup Station blev nedsat til trinbræt i 1955, og bygningen blev nedrevet i 1984.
Pårup Station blev nedsat til trinbræt i 1955, og bygningen blev nedrevet i 1984.
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1955 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ålekistevej, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Ppg |
Højdeplacering over havet | 8,0 meter |
GPS koordinater | 56.100755,12.301414 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021 Download billede
Fjellenstrup Trinbræt (Fjg) ligger 5,2 km. fra første station.
Byggeår | 1982 |
Åbnet | 1982.12.09 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Parkvej, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Fjg |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 56.116363,12.298365 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021 Download billede
Gilleleje Station (Gll) er Græsted-Gilleleje Banen banens endestation og ligger 6,2 km. fra første station.
Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.
Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.
Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.
Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.
Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1918.01.16 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Gilleleje Stationsvej 10A, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Gll |
Højdeplacering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 56.123719,12.302993 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede