Græsted-Gilleleje Banen - operatør: LT (Oprindelig: GDS)




Græsted-Gilleleje Banen: En Historisk Gennemgang

Græsted-Gilleleje Banen, der blev åbnet den 14. maj 1896, er en central del af Gribskovbanens historie. Denne korte jernbanestrækning på 6,2 km forbandt Græsted med Gilleleje og var en naturlig forlængelse af Hillerød-Græsted Banen, som blev indviet i 1880. Sammen har disse strækninger haft en afgørende betydning for transport og udvikling i Nordsjælland.

Baggrund og Tidlige År

Græsted-Gilleleje Banen blev etableret for at forbinde kystbyen Gilleleje med det øvrige jernbanenet. Forlængelsen fra Græsted fulgte en stigende efterspørgsel på transport til kystområderne, især for landliggere og sommerturister.

Hillerød-Græsted Banen, som åbnede den 20. januar 1880, var oprindeligt en transportkorridor for tømmer fra Gribskov til hovedstaden. Da denne bane blev en succes, begyndte man at overveje en udvidelse mod Gilleleje. Banen blev til virkelighed som en del af Gribskovbanen og var en væsentlig faktor i udviklingen af Gilleleje som en attraktiv destination.

Banens Infrastruktur og Materiel

Stationsbygningerne på både Hillerød-Græsted og Græsted-Gilleleje Banen blev tegnet af Heinrich Wenck.

Ved åbningen havde Gribskovbanen et to-koblet tenderlokomotiv fra Winterthur i Schweiz, mens det øvrige rullende materiel blev leveret af Scandia i Randers. Dette omfattede dampvogne, personvogne og godsvogne.

Banens Udvidelse og Betydning

Efter åbningen af Græsted-Gilleleje Banen blev Gribskovbanen udvidet yderligere mod Helsinge i 1897 og Tisvildeleje i 1924. Disse forlængelser gjorde banen til en vigtig del af Nordsjællands infrastruktur. Græsted-Gilleleje Banen bidrog især til udviklingen af Gilleleje som en kystby med stor tiltrækningskraft for turister.

I mellemkrigstiden og efter 2. verdenskrig blev banen populær blandt sommerturister, der rejste fra København til kysten. Togene var ofte fyldt til bristepunktet på søndage, og der blev indsat gennemgående vogne fra Københavns Hovedbanegård til både Gilleleje og Tisvildeleje.

Økonomiske Udfordringer og Moderniseringer

Gribskovbanen blev oprindeligt drevet af tre forskellige selskaber, men i 1945 blev de fusioneret til A/S Gribskovbanen. I 1961 blev administrationen af Gribskovbanen og nabobanen Hornbækbanen (HFHJ) samlet i Hillerød, hvilket øgede effektiviteten.

Banens gamle Scandia-skinnebusser blev udskiftet med Y-tog i 1965, hvilket forbedrede driften. Trafikken steg yderligere i 1970'erne, især efter oprettelsen af Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT) i 1974, som introducerede fælles takster og billetter.

I 1997 fik Gribskovbanen seks IC2-togsæt fra Scandia, en to-vognsudgave af IC3-togene. Disse togsæt blev dog overført til Lollandsbanen i 2007, og banen fortsatte med andet materiel.

Historisk Betydning

Græsted-Gilleleje Banen har været en vigtig brik i udviklingen af Nordsjælland som turistdestination og boligområde. Dens forbindelse til Hillerød og videre til København gjorde det muligt for byens borgere at få adgang til kysten, hvilket stimulerede økonomisk vækst og lokal udvikling.

Centrale Årstal for Græsted-Gilleleje Banen

  • 20. januar 1880: Hillerød-Græsted Banen åbnes.
  • 14. maj 1896: Græsted-Gilleleje Banen åbnes.
  • 1897: Banen forlænges til Helsinge.
  • 1924: Tisvildeleje tilføjes til netværket.
  • 1945: Fusion af selskaberne bag Gribskovbanen.
  • 1961: Samling af administration i Hillerød.
  • 2001: Gribskovbanen integreres i Hovedstadens Lokalbaner.

Fremtiden for Græsted-Gilleleje Banen

Den 1. juli 2001 blev Hovedstadens Lokalbaner A/S stiftet med Movia som hovedaktionær. Selskabet samlede flere privatbaner, herunder Gribskovbanen. Driften og vedligeholdelsen af banen blev overdraget til Lokalbanen A/S i 2002.

I dag drives Græsted-Gilleleje Banen som en del af Gribskovbanens netværk af Lokaltog, og strækningen indgår i R-nettet som linje 950R. Den forbinder Hillerød med Gilleleje og videre til Helsingør via Hornbækbanen. 

Banen fortsætter som en vigtig lokal transportåre, drevet af Lokaltog. Med moderne tog og forbedrede forbindelser sikrer banen, at Nordsjælland fortsat er godt integreret i regionens transportsystem.


Vigtige stamdata for Græsted-Gilleleje Banen

Jernbanens længde i km 6,2
BaneforkortelseGDS
Jernbanen åbnet1896.05.14
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtNedlagt
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
El driftNej
Bane statusPrivatbane


Græsted-Gilleleje Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1896.05.142001.07.01Gribskovbanens DriftsselskabGDS


Græsted-Gilleleje Banen har eller har haft følgende stoppesteder



Græsted Station (Græ) er Græsted-Gilleleje Banen banens første station

Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGræsted Stationsvej 84A, 3230 Græsted
StednavneforkortelseGræ
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater56.072595,12.286793


Billede af Græsted Station.
Billede af Græsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2022
Download billede



Pårup Trinbræt (Ppg) ligger 3,4 km. fra første station.

Pårup Station blev den eneste mellemstation på Gribskovbanens, ved forlængelsen fra Græsted til Gilleleje i 1896. Pårup Station havde et yders begrænset oplandet og der kom aldrig en trafik af betydning – hverken af person- eller for godstrafikken. Man havde en forhåbning om at der var en hvis turistmæssige interesse, men den udeblev og blev begrænset til Søborg og omgivelser omkring Søborg.

Pårup Station blev nedsat til trinbræt i 1955, og bygningen blev nedrevet i 1984.

Byggeår1896
Åbnet1955
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseÅlekistevej, 3230 Græsted
StednavneforkortelsePpg
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater56.100755,12.301414


Billede af Pårup Trinbræt.
Billede af Pårup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021
Download billede



Fjellenstrup Trinbræt (Fjg) ligger 5,2 km. fra første station.

Byggeår1982
Åbnet1982.12.09
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseParkvej, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseFjg
Højdeplacering over havet9,1 meter
GPS koordinater56.116363,12.298365


Billede af Fjellenstrup Trinbræt.
Billede af Fjellenstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021
Download billede



Gilleleje Station (Gll) er Græsted-Gilleleje Banen banens endestation og ligger 6,2 km. fra første station.

Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.

Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.

Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.

Byggeår1917
Åbnet1918.01.16
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGilleleje Stationsvej 10A, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseGll
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater56.123719,12.302993


Billede af Gilleleje Station.
Billede af Gilleleje Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Litteratur for: Græsted-Gilleleje Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
P. Thomassen
1970
154
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Birger Wilcke
1980
238

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-11-0
Gribskovbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen på postkort
P. Thomassen
1980
30
Herfølge

Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0