Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm - operatør: HV, en artikel om Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm




Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm Banen: En Historisk Jernbanestrækning i Danmark

Horsens-Tørring Banen (HTB), eller mere populært kaldet Tørringbanen, blev anlagt i slutningen af 1800-tallet som en del af den større jernbaneudvikling i Danmark. Banen spillede en vigtig rolle i at forbinde mindre byer i det midtjyske område med større byer som Horsens. I 1929 blev banen forlænget og omdøbt til Horsens Vestbaner, hvor den blev en del af en større jernbaneforbindelse. Denne artikel udforsker banens historie, dens betydning og de udfordringer, den stod overfor gennem årene.

Tidlige Planer og Anlæggelsen af Horsens-Tørring Banen

Allerede i 1882 begyndte et lokalt udvalg i Uldum at arbejde for at få anlagt en jernbane, der skulle forbinde Horsens og Tørring. I begyndelsen var planen, at banen skulle være normalsporet, men på grund af økonomiske begrænsninger blev beslutningen ændret til at anlægge en smalsporet bane med en sporvidde på 1.000 mm. Denne ændring gjorde det billigere at bygge banen, men skulle senere vise sig at skabe udfordringer for fremtidig udvidelse.

Den 22. november 1889 blev der givet koncession til Horsens-Tørring Jernbaneselskab, og arbejdet med at anlægge banen begyndte straks derefter. Den officielle åbning fandt sted den 30. november 1891, hvor banen blev indviet, og dagen efter begyndte den daglige drift med tre daglige tog i hver retning. Banen havde stationer i Horsens, Lund, Vrøding, Flemming, Rask Mølle, Uldum, Ølholm og Tørring, med flere holdepladser og læssesteder langs ruten.

Driftsmateriel og Tekniske Udfordringer

Da banen blev åbnet, havde den et relativt simpelt driftsmateriel, som bestod af to tenderlokomotiver, fem personvogne, én person- og pakvogn samt en samling af både lukkede og åbne godsvogne. De første år gik driften godt, men med tiden begyndte problemerne at melde sig. Banens afvigende sporvidde blev et stigende problem, efterhånden som samtrafikken med andre baner voksede, og lønomkostningerne steg.

En anden teknisk udfordring var de lette skinner, der blev brugt på strækningen. De vejede kun 12,5 kg/m, hvilket betød, at de hurtigt blev nedslidt, især på strækningen mellem Horsens og Lund, som var den mest trafikerede del af banen. Allerede i 1911 blev skinnerne på denne strækning udskiftet med kraftigere skinner på 27,5 kg/m for at kunne klare den stigende trafik.

Horsens Vestbaner og Ombygningen til Normalspor

Den store jernbanelov fra 1908 omfattede planer om at udvide jernbanenettet i det midtjyske område. Loven inkluderede en forlængelse af Tørringbanen til Thyregod og en yderligere udvidelse fra Rask Mølle til Ejstrupholm. I starten blev det foreslået at anlægge de nye strækninger som smalspor, men i 1918-loven blev det besluttet, at hele banen skulle ombygges til normalspor for at sikre bedre integration med det øvrige jernbanenet.

Ombygningen begyndte i 1923, og den 15. april 1929 blev det nye normalspor taget i brug på den gamle strækning mellem Horsens og Tørring. Strækningen mellem Tørring og Thyregod blev åbnet den 16. maj 1929, og samtidig blev banen forlænget fra Rask Mølle til Ejstrupholm. Denne udvidelse resulterede i, at den samlede længde af Horsens Vestbaner blev 73,6 km.

Samarbejde med Bryrupbanen

En af de vigtige ændringer ved ombygningen til normalspor var samarbejdet med Bryrupbanen, der blev forlænget fra Bryrup til Silkeborg. For at kunne dele sporet mellem Horsens og Lund blev der anlagt et ekstra spor, så begge baner kunne operere parallelt. Dette førte til, at de to baner nu delte underbygningen, men hver havde deres eget spor. Denne løsning var ikke en typisk dobbeltsporet strækning, men snarere en fælles infrastruktur for to separate jernbaner.

I Horsens blev der også foretaget væsentlige ændringer. Privatbanestationen blev nedlagt, og både Bryrupbanen og Tørringbanen blev nu en del af statsbanestationen i byen. Dette betød, at både passager- og godstrafik blev centraliseret, hvilket forbedrede driften.

Driften af Horsens Vestbaner

Selvom ombygningen til normalspor og forlængelsen af banen havde store forventninger, var det svært at opnå økonomisk succes. Horsens Vestbaner gav underskud i næsten alle årene, bortset fra nogle få år med overskud under mergeltransporterne i 1934-1935 og under besættelsesårene, hvor banen spillede en vigtig rolle i landets energiforsyning ved at transportere brunkul fra Midtjylland til Horsens Havn.

I 1951 blev der dannet et fælles driftsselskab kaldet Horsens Privatbaner, som inkluderede både Horsens Vestbaner, Bryrupbanen, Juelsmindebanen og Horsens-Odder Jernbane. Dette førte til, at driftsledelsen blev centraliseret, og der blev bygget en stor fælles remise og fælles trafikkontor ved Horsens Station.

Nedlæggelsen af Horsens Vestbaner

Trods forsøg på at effektivisere driften og reducere omkostningerne, blev det til sidst umuligt at opretholde jernbanens økonomiske levedygtighed. Persontrafikken på Horsens Vestbaner blev officielt nedlagt den 31. december 1957, og herefter blev det ene spor mellem Horsens og Lund fjernet. Dette efterlod kun Bryrupbanen med trafik på denne strækning indtil 1968, hvor den også blev nedlagt.

Godstrafikken fortsatte i nogle år, men den blev endeligt indstillet den 31. marts 1962, og resten af sporet blev fjernet i løbet af sommeren samme år. Dog blev en mindre strækning mellem Horsens og Lund bevaret til godstrafik i et par år yderligere.

Bevarede Strækninger og Jernbanens Eftermæle

Selvom størstedelen af Horsens-Tørring Banen og de efterfølgende udvidelser til Thyregod og Ejstrupholm er blevet fjernet, er 9 km af banetracéet stadig bevaret og tilgængeligt. En af de mest bemærkelsesværdige bevarede strækninger er Rask Skov, hvor en 2 km lang sti fører gennem skoven og over Gudenåen. Desuden er der flere steder, hvor Nyvej er blevet anlagt direkte på det gamle banetracé.


Vigtige stamdata for Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm

Jernbanens længde i km 43,1
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseHV
Dato for Koncession1919.12.01
Jernbanen åbnet1929.05.16
Persontrafik nedlagt1957.12.31
Godstrafik nedlagt1962.03.31
Jernbanen nedlagt1962.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt27,5 kg/m
BallastGrus
Max stigning12,5‰ efter skinne omlægningen i 1929 14,3‰
Kurveradius314 meter
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1929.05.161962.03.31Horsens VestbanerHV
1891.12.011929.05.16Horsens-Tørring Banen, senere HVHTB


Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm havde følgende stoppesteder



Banekort over Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm

Banekort fra Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm (HV).
Banekort fra Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm (HV).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 24. oktober 2011 - LINK til kilde.


Horsens Station (Hs) var Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm banens første station

Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fredericia-Århus i 1868 bevarede i alle ca. 60 år sit oprindelige udseende uden større udvendige ændringer. Horsens Banegård voksede stadigt større i trafikken især efter de 4 privatbaner kom til at udgå fra Horsens. De to smalsporede baner - til Tørring og til Bryrup - holdt sig dog for sig selv, omend ikke langt fra statsbanegården.

Horsens Banegård erstattedes i 1929 af en moderne station, som ud over statsbanen, optog alle de 4 privatbaner, idet de to smalsporede ombyggedes til normalspor og forlængedes til hhv. Thyregod/Ejstrupholm og Silkeborg. Den nye station blev opført ca. 400 meter længere væk fra bymidten af Horsens og var på anlægstidspunkter placeret ret øde ude på en mark.

Den gamle banegård blev nedrevet i 1929, og den smukke banegårdsplads blev anlagt.

Byggeår1927
Åbnet1929.05.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseBanegårdsgade 3, 8700 Horsens
StednavneforkortelseHs
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater55.862815,9.836540


Billede af Horsens Station.
Billede af Horsens Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. maj 2022
Download billede



Bygholm Trinbræt lå 0,5 km. fra første station.

Bygholm Trinbræt åbnede som sammen med Horsens-Tørring Banen den 1. december 1891, men betjente også Horsens-Bryrup Jernbane fra den 23. april 1899. Bygholm fik fra 1892 sidespor.

Bygholm Trinbræt blev ophøjet til billetsalgssted mellem 1901 og 1920, hvor der var billetsalg fra ledvogterhuset ved Silkeborgvejs overskæring. Bygholm Trinbrættet blev officielt nedlagt sammen med sidesporet i 1929 i forbindelse med anlæg af dobbeltspor mellem Horsens og Lund.

Bygholm brugtes som uofficielt trinbræt med benyttelse af elever på Horsens Statsskole fra den 18. november 1940 og til genoprettelsen igen den 10. oktober 1953.

Fra 1940 til Bryrupbanens lukning den 30. marts 1968 blev Bygholm mest brugt af elever på Horsens Statsskole.

Byggeår1891
Åbnet1953.10.10
Nedlagt1968.03.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,0 meter
GPS koordinater55.872625,9.829028


Billede af Bygholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bygholm Trinbræt har ligget her.
Billede af Bygholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bygholm Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. maj 2022
Download billede



Lund Mark Trinbræt lå 4,5 km. fra første station.

Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1933.05.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet28,5 meter
GPS koordinater55.885628,9.788125


Billede af Lund Mark Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lund Mark Trinbræt har ligget her.
Billede af Lund Mark Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lund Mark Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Lund Station (Ld) lå 6,3 km. fra første station.

Lund Station åbnede sammen med Horsens-Tørring banen den 1. december 1891. Den 23. april 1899 fik Horsens-Bryrup banen også optag på Lund Station, hvorefter Lund Station blev forgreningsstation for de to smalsporsbaner. Lund Station var med læsserampe og kvægfold.

Både Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen delte spor mellem Horsens og Lund Station. Det gav store udfordringer at de to baner havde tætte toggang og skulle dele spor, derfor blev der i 1910 etableret "togstavssikring" efter Webb-Thompson Staff Apparatus Systemet på fællesstrækningen.

Både Banerne Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen ombyggedes i 1929 til normalspor, og fik efter ombygningen hvert sit hovedspor mellem Horsens og Lund Station. Da Horsens-Tørring blev nedsattes til godsbane i 1958, blev det ene hovedspor taget op. Da Horsens-Tørring Banen blev nedlagt den 31. marts 1962, blev Horsens-Bryrup-Silkeborg banen alene eneste bane på Lund station.

Lund station blev nedrevet i 1970.

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1968.03.30
Nedrevet1970
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseLd
Højdeplacering over havet35,3 meter
GPS koordinater55.895455,9.766044


Billede af Lund Station.
Billede af Lund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lund Station.

Titel: - 1957 - Silkeborgvej
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Lund
Vejnavn: Silkeborgvej
Husnummer: 200
Lokalitet: Lund
Postnummer: 8700
By: Horsens
Sogn: Tamdrup
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02379_015.tif




Kørup Station (Kø) lå 8,3 km. fra første station.

Kørup startede som trinbræt med sidespor men blev senere opgraderet til station.

Kørup hed fra starten Kjørup, men skiftede navn til Kørup da den nærliggende by, Kørup, ændrede stavemåde. Da stationen er bygget senere end de andre stationer på strækningen er arkitekten desværre ukendt, men stationen er sandsynligvis bygget af en lokal håndværker, med inspiration fra banens andre stationer, da den ligner i nogen grad ligner de andre stationer på banen.

Andre navne og stavemåderKjørup
Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBisgårdsvej 8, 8700 Horsens
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet36,2 meter
GPS koordinater55.884054,9.743915


Billede af Kørup Station.
Billede af Kørup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Vrønding Østermark Trinbræt lå 9,7 km. fra første station.

Vrønding Østermark Trinbræt var opkaldt efter området Vrønding Østermark, som trinbrættet lå i nærheden af.

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,6 meter
GPS koordinater55.878536,9.722821


Billede af Vrønding Østermark Trinbræt.
Billede af Vrønding Østermark Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vrønding Østermark Trinbræt.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vrønding
Vejnavn: Vrøndingvej
Husnummer: 50
Lokalitet: Over Vrønding
Postnummer: By: Sogn: Tamdrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L01737_024.tif




Vrønding Station (Vr) lå 10,9 km. fra første station.

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseRyesmindevej 8, 8700 Horsens
StednavneforkortelseVr
Højdeplacering over havet49,4 meter
GPS koordinater55.876989,9.704926


Billede af Vrønding Station.
Billede af Vrønding Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Flemming Station (Fl) lå 13,6 km. fra første station.

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseFlemmingvej 31, 8762 Flemming
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet41,6 meter
GPS koordinater55.870495,9.663447


Billede af Flemming Station.
Billede af Flemming Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Honum Skov Trinbræt lå 14,7 km. fra første station.

Honum Skov Trinbræt var opkaldt efter Honum Skoven, som det lå i nærheden af trinbrættet.

Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet47,8 meter
GPS koordinater55.87008748975639,9.648075326583552


Billede af Honum Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Honum Skov Trinbræt har ligget her.
Billede af Honum Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Honum Skov Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Rask Mølle Station (Rk) lå 16,8 km. fra første station.

Rask Mølle Station fik i 1929 forgrening til Ejstrupholm.

Byggeår1890
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 9, 8763 Rask Mølle
StednavneforkortelseRk
Højdeplacering over havet54,3 meter
GPS koordinater55.873798,9.614906


Billede af Rask Mølle Station.
Billede af Rask Mølle Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Rask Skov Trinbræt lå 18,1 km. fra første station.

Rask Skov Trinbræt var med kort anvendelse fra 1932 til 1. oktober 1933.

Byggeår1932
Åbnet1932
Nedlagt1933.10.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet75,6 meter
GPS koordinater55.877298,9.595922




Åle Station (Aa) lå 20,6 km. fra første station.

Åle Station er af den store stationstype Type 1.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1928
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektViggo Norn
AdresseNyvej 15, 7160 Tørring
StednavneforkortelseAa
Højdeplacering over havet55,8 meter
GPS koordinater55.885659,9.560305


Billede af Åle Station.
Billede af Åle Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Åle Station.

Titel: - 1959 - Aale Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Åle
Vejnavn: Nyvej
Husnummer: 15
Lokalitet: Åle
Postnummer: 7160
By: Tørring
Sogn: Åle
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05362_012.tif




Åle Vestermark Trinbræt lå 22,3 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet71,8 meter
GPS koordinater55.88711613159594,9.535235040158607




Hjortsvang Station (Hj) lå 23,6 km. fra første station.

Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektViggo Norn
AdresseHjortsvangvej 19, 7160 Tørring
StednavneforkortelseHj
Højdeplacering over havet84,9 meter
GPS koordinater55.890301,9.514711


Billede af Hjortsvang Station.
Billede af Hjortsvang Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hjortsvang Station.

Titel: - 1956 - Hjortsvang Station
Person: Bygningsnavn: Hjortsvang Station
Sted: Danmark, Jylland, Hjortsvang
Vejnavn: Hjortsvangvej
Husnummer: 19
Lokalitet: Hjortsvang Mark
Postnummer: 7160
By: Tørring
Sogn: Linnerup
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1956
Note: Id: OD02064_027.tif




Linnerup Trinbræt lå 24,8 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet95,9 meter
GPS koordinater55.902228,9.505737




Flåris Trinbræt lå 27,3 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet103,3 meter
GPS koordinater55.919512,9.500012




Klovborg Station (Kl) lå 28,7 km. fra første station.

Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektViggo Norn
AdresseFredensgade 4, 8765 Klovborg
StednavneforkortelseKl
Højdeplacering over havet101,8 meter
GPS koordinater55.931378,9.488292


Billede af Klovborg Station.
Billede af Klovborg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Klovborg Station.

Titel: - 1959 - Klovborg Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Klovborg
Vejnavn: Fredensgade
Husnummer: 4
Lokalitet: Klovborg
Postnummer: 8765
By: Klovborg
Sogn: Klovborg
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05358_020.tif




Gribstrup Skole Trinbræt lå 30,0 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet117,8 meter
GPS koordinater55.936395,9.472889




Gribstrup Trinbræt lå 30,5 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet120,5 meter
GPS koordinater55.940993214290316,9.468928675742287




Krondal Billetsalgssted med Sidespor (Kr) lå 32,0 km. fra første station.

Krondal Billetsalgssted var et baneformandshus med ekspedition.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMatrupladegårdvej 12B, 8766 Nørre Snede
StednavneforkortelseKr
Højdeplacering over havet103,0 meter
GPS koordinater55.947896,9.447475


Billede af Krondal Billetsalgssted med Sidespor.
Billede af Krondal Billetsalgssted med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Krondal Billetsalgssted med Sidespor.

Titel: - 1959 - Matrupladegårdvej 12 B
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Krondal
Vejnavn: Matrupladegårdvej
Husnummer: 12 B
Lokalitet: Krondal
Postnummer: 8766
By: Nørre Snede
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05353_012.tif




Lerret Trinbræt lå 32,8 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet111,6 meter
GPS koordinater55.951755,9.435017




Kjærsgård Trinbræt lå 34,0 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet118,2 meter
GPS koordinater55.956610033447134,9.419960231998086


Billede af Kjærsgård Trinbræt.
Billede af Kjærsgård Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kjærsgård Trinbræt.

Titel: - 1951 - Rosenlund
Person: Nissen, gårdejer
Bygningsnavn: Rosenlund
Sted: Danmark, Jylland, Nørre Snede
Vejnavn: Horsensvej
Husnummer: 37
Lokalitet: Leret
Postnummer: 8766
By: Nørre Snede
Sogn: Nørre Snede
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1951
Note: Id: H01036_004.tif




Nørre Snede Station (Ns) lå 35,9 km. fra første station.

Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektViggo Norn
AdresseFalkevej 38, 8766 Nørre Snede
StednavneforkortelseNs
Højdeplacering over havet113,5 meter
GPS koordinater55.967486,9.397535


Billede af Nørre Snede Station.
Billede af Nørre Snede Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nørre Snede Station.

Titel: - 1948-1952 - Nørre Snede Station
Person: Bygningsnavn: Nørre Snede Station
Sted: Danmark, Jylland, Nørre Snede
Vejnavn: Falkevej
Husnummer: 38
Lokalitet: Nørre Snede
Postnummer: 8766
By: Nørre Snede
Sogn: Nørre Snede
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL28-A1_097_023.tif




Bjørnskov Trinbræt lå 38,4 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
Nedrevet1962
Højdeplacering over havet80,5 meter
GPS koordinater55.97724289928775,9.35977544624101




Thorlund Holdeplads (Th) lå 40,4 km. fra første station.

Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
Nedrevet2009
ArkitektViggo Norn
AdresseBrandevej 28B, 7361 Ejstrupholm
StednavneforkortelseTh
Højdeplacering over havet72,9 meter
GPS koordinater55.978579,9.330645


Billede af Thorlund Holdeplads.
Billede af Thorlund Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Thorlund Holdeplads.

Titel: - 1959 - Thorlund Station
Person: Bygningsnavn: Thorlund Station
Sted: Danmark, Jylland, store Thorlund
Vejnavn: Brandevej
Husnummer: 28B
Lokalitet: Thorslund
Postnummer: 7361
By: Ejstrupholm
Sogn: Ejstrup
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD02917_019.tif




Holmegårdene Trinbræt lå 41,6 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
Nedrevet1962
Højdeplacering over havet73,9 meter
GPS koordinater55.98126941201367,9.314392803393018




Ejstrupholm Station (Ej) var Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm's endestation og lå 43,1 km. fra første station.

Ejstrupholm station var både endestation for Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm banen og havde forbindelse med Diagonalbanen.

Byggeår1920
Åbnet1920.10.01
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 19, 7361 Ejstrupholm
StednavneforkortelseEj
Højdeplacering over havet71,5 meter
GPS koordinater55.981842,9.289277


Billede af Ejstrupholm Station.
Billede af Ejstrupholm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ejstrupholm Station.

Titel: - 1950 - Ejstrupholm Station
Person: Bygningsnavn: Ejstrupholm Station
Sted: Danmark, Jylland, Ejstrupholm
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 19
Lokalitet: Ejstrupholm
Postnummer: 7361
By: Ejstrupholm
Sogn: Ejstrup
Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1950
Note: Id: DA00427_p_001.tif




Litteratur for: Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Vigand Rasmussen
2004
108
Smørum
Bane Bøger Aps
9788791434006
Horsens privatbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens privatbaner
Hardy Nikolajsen
2016
208
Danmark
Hardy Nikolajsen
978-87-999060-0-0
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7