Kolding-Vamdrup - operatør: KS

Ved jernbaneloven af 27. maj 1908 blev der etableret grundlag for at etablere strækningerne mellem Kolding og Hejlsminde samt Kolding og Vamdrup. Staten ydede et tilskud på 50 procent til afholdelse af anlægsudgifterne. Ved åbningen i 1911 kom banen til Sjølund. På det tidspunkt var Sjølund Mølle grundlagt, og jernbanestationen kom til at ligge lige overfor. Strækningen forløb på det sted gennem byen Sjølund. Stationen lå på Silovej.

Der var også station eller trinbrædt ved Grønninghoved og Vejstruprød, de to nærmeste byer. I Sjølund var det således at jernbanen forløb langs præstegårdens baghave. Her kunne men helt frem til 1996 se de såkaldte banegraner i skellet der blev plantet for at give ly for banen. De mange standsningssteder gjorde at Kolding Sydbaner for dyre i drift og det blev i sidste ende også dødsstødet for banerne. Kolding Sydbaner blev nedlagt relativt tidligt, det sidste tog kørte 15. december 1948. efter kun 37 års levetid. I banernes levetid var transport af sukkerroer det der bidrog til det største godsvolumen.

Vigtige stamdata for Kolding-Vamdrup


Jernbanens længde i km 30,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseKS
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.09.30
Jernbanen nedlagt1948.09.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastGrus
Max stigning14 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk11 tons
Bane statusPrivatbane

Kolding-Vamdrup havde følgende stoppesteder



Banekort over Kolding-Vamdrup

Banekort fra Kolding-Vamdrup (KS).
Banekort fra Kolding-Vamdrup (KS).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.09.29 - LINK til kilde.


Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Vamdrup banens første station

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.

I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.


Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189

Kolding Station.
Kolding Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.09 17:50:24


Historisk kort over Kolding Banegård
Kolding Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kolding Sydbanegård [1932-1948] lå 0,6 km. fra første station.

Kolding Sydbaner opførte til åbningen i 1911 en større bygning til hovedstation, hovedkontor m.v. Kolding Sydbanegaard fungerede til 1932, da banerne fik fuld optagelse på Kolding statsbanestation.

Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd var hovedstation for Kolding Sydbaner (1911-48). Der blev anlagt et spor via havnen, så man kunne udveksle godsvogne med statsbanerne, med det gav for store gener at lade persontog køre den vej. I 1922 blev der etableret et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Statsbanen, så sydbanernes persontog kunne køre videre til statsbanestationen. Dette spor gik over Kolding Å på en bro, der er bevaret som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade.

Kolding Sydbanegård havde hovedkontor, værksted, remise og drejeskive.

For at spare på de store driftsudgifter solgte man i 1932 stationsterrænet vest for Kongebrogade samme med den pompøse gamle banegårdsbygning til privat formål, hovedkontoret blev flyttet til en lejlighed andetsteds i byen, og en ny Sydbanegaard, en ny og mindre pavillon i form af en lav bindingsværksbygning, opførtes øst for Kongebrogade.

I 1968 blev Kolding Sydbanegård fra 1911 nedrevet for at give plads til en tankstation.


Byggeår1932
Åbnet1932.10.01
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,2 meter
GPS koordinater55.486263,9.477766

Kolding (1932-1948) Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Kolding (1932-1948) Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.10 15:27:29


Historisk kort over Kolding Sydbanegård
Kolding Sydbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vonsild Station lå 6,4 km. fra første station.

Vonsild Station var med 90 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVonsild Stationsvej 19, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet52,2 meter
GPS koordinater55.456884,9.479231

Billede af Vonsild Station.
Billede af Vonsild Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1953 - Vonsildvej 43
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kolding
Vejnavn: Vonsildvej
Husnummer: 43
Lokalitet: Vonsild
Postnummer: 6000
By: Kolding
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H02681_007.tif


Historisk kort over Vonsild Station
Vonsild Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hoppeshuse Station lå 9,9 km. fra første station.

Hoppeshuse Station var med 90 meter læssespor og dyrefold med siderampe.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseØdisvej 30, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet54,4 meter
GPS koordinater55.431434,9.456709

Hoppeshuse Station.
Hoppeshuse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.02.08 12:50:25


Historisk kort over Hoppeshuse Station
Hoppeshuse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fovslet Station lå 12,0 km. fra første station.

Fovslet Station var med 120 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vægt og siderampe.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseChristiansholmsvej 9, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet52,9 meter
GPS koordinater55.415959,9.439467

Billede af Fovslet Station.
Billede af Fovslet Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969-1970 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1969-1970 - Christiansholmsvej 9
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kolding
Vejnavn: Christiansholmsvej
Husnummer: 9
Lokalitet: Fovslet
Postnummer: 6580
By: Vamdrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1969-1970
Note: Id: H15106_018.tif


Historisk kort over Fovslet Station
Fovslet Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Taps Station lå 15,4 km. fra første station.

Taps Station var med 100 meter krydsningsspor samt decideret læssespor ved dyrefold med vægt og siderampe. Taps station havde også et lokale til Toldvæsenet.


Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseTaps Stationsvej 13, 6070 Christiansfeld
Højdeplacering over havet44,0 meter
GPS koordinater55.398187,9.475832

Billede af Taps Station.
Billede af Taps Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 - Taps Stationsvej 13
Person: Bygningsnavn: Taps Station
Sted: Danmark, Jylland, Taps
Vejnavn: Taps Stationsvej
Husnummer: 13
Lokalitet: Taps
Postnummer: 6070
By: Christiansfeld
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B08064_003.tif


Historisk kort over Taps Station
Taps Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tapsøre Trinbræt lå 17,1 km. fra første station.

Tapsøre Trinbræt hed i starten Tapsore trinbræt. Tapsøre trinbræt var med 40 meter læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Højdeplacering over havet48,0 meter
GPS koordinater55.394588,9.453349

Tapsøre Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Tapsøre Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.19 15:02:01


Historisk kort over Tapsøre Trinbræt
Tapsøre Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brænore Trinbræt lå 19,3 km. fra første station.

Brænore Trinbræt var med 60 meter læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Højdeplacering over havet44,7 meter
GPS koordinater55.39789971163647,9.419521865842468

Brænore Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Brænore Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.19 14:37:22


Historisk kort over Brænore Trinbræt
Brænore Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ødis Station lå 22,2 km. fra første station.

Ødis Station var med 100 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.


Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStationsvej 15, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet48,7 meter
GPS koordinater55.407469,9.380817

Ødis Station set fra vejsiden.
Ødis Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.09 15:28:00


Historisk kort over Ødis Station
Ødis Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ødis-Bramdrup Station lå 24,7 km. fra første station.

Ødis-Bramdrup Station var med 100 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.
Ødis-Bramdrup Station havde en tilbygning, til brug for Toldvæsenet, ifm grænseovergang ved Højrup godt 2 km mod sydvest.


Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseDrenderupvej 14, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet50,1 meter
GPS koordinater55.394804,9.354336

Ødis-Bramdrup Station men den gamle toldbygning til venstre for stationsbygningen.
Ødis-Bramdrup Station men den gamle toldbygning til venstre for stationsbygningen.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.19


Historisk kort over Ødis-Bramdrup Station
Ødis-Bramdrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gåskær Trinbræt lå 26,4 km. fra første station.

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,5 meter
GPS koordinater55.40331837074589,9.334376246397651

Billede af Gåskær Trinbræt.
Billede af Gåskær Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vamdrup, Gåskær
Vejnavn: Gåskærvej
Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1949
Note: Holdepladsen på jernbanen er Gåskær trinbræt på Kolding

Sydbaner.
Id: DA00134_005c.tif


Historisk kort over Gåskær Trinbræt
Gåskær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Vamdrup Trinbræt lå 29,4 km. fra første station.

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet40,2 meter
GPS koordinater55.421629,9.304940

Øster Vamdrup Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Øster Vamdrup Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.19 14:12:51


Historisk kort over Øster Vamdrup Trinbræt
Øster Vamdrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vamdrup Østbanegård (Vm) var Kolding-Vamdrup's endestation og lå 30,0 km. fra første station.

Vamdrup Østbanegård, eller Vamdrup Øst, var endestation for Vamdrupbanen (1911-1948) mellem Kolding og Vamdrup. Vamdrupbanen blev ligesom Hejlsmindebanen mellem Kolding og Hejlsminde drevet af privatbaneselskabet Kolding Sydbaner. Vamdrupbanen var 29,8 km lang og endte ved Sydbanernes egen Vamdrup Østbanegård. Kolding Sydbaner var altså ikke optaget på statsbanestationen, men havde et meget krumt forbindelsesspor til udveksling af godsvogne og Kolding Sydbaner havde deres eget omløbsspor på statsbanestationen. Fra forbindelsesspor var der sidespor til en grusgrav.

Vamdrup statsbanestation var ved banens åbning dansk grænsestation mod Tyskland, og Kolding Sydbaner måtte også afgive et lokale til Toldvæsenet på Østbanegården.

Stationsbygningen på Vamdrup Østbanegård, der var tegnet af arkitekt Robert Valdemar Schmidt, og den blev revet ned i 1978. Den lå i Sydbanegade, hvor der nu er parkeringsplads og butikker. Stationsarealet var 410 meter langt og strakte sig også langs Duevej.

Vamdrup Østbanegård havde 4 spor:
• Spor 1 var hovedsporet ved perronen og endte ved drejeskiven længst mod vest.
• Spor 2 var et 70 meter langt læssespor med omløb. Det havde mod vest et kort stikspor til varehuset og mod øst et 100 meter langt stikspor til dyrefold, vejehus og siderampe. Sidstnævnte blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 3 var et 250 meter langt opstillingsspor, der endte ved drejeskiven. Det blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 4 var et omløbsspor med stikspor til kulgård og remise. Desuden var det udgangspunkt for forbindelsessporet til statsbanestationen.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.12.15
Nedrevet1978
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
StednavneforkortelseVm
Højdeplacering over havet39,6 meter
GPS koordinater55.425508,9.286688

Vamdrup Østbanegård er nedrevet i 1978, men den har ligget her.
Vamdrup Østbanegård er nedrevet i 1978, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.05 13:56:17


Historisk kort over Vamdrup Østbanegård
Vamdrup Østbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Kolding-Vamdrup

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Kolding Sydbaner 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner 1911-1948
Ib V. Andersen
1963
50
København
A/S Ynico
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3