Kolding-Vamdrup - operatør: KS



Historien om Kolding Sydbaner: Fra Blomstring til Lukning

Jernbaneloven af 27. maj 1908 banede vejen for oprettelsen af strækningerne mellem Kolding og Hejlsminde samt Kolding og Vamdrup. Staten ydede 50 % i tilskud til anlægsudgifterne. Ved åbningen i 1911 nåede banen til Sjølund, hvor Sjølund Mølle allerede var grundlagt. Jernbanestationen blev placeret på Silovej og blev en central del af byen.

Stationer og Standsningssteder

De mange standsningssteder gjorde dog Kolding Sydbaner dyr i drift, hvilket bidrog til banens tidlige nedlæggelse. Det sidste tog kørte den 15. december 1948 efter kun 37 års levetid. Under banens drift var transport af sukkerroer en vigtig del af godsvolumen.

Oprindelse og Udvikling af Banen

Kolding Sydbaner (KS) var et privatbaneselskab, der fra 1911 til 1948 betjente Koldings sydlige opland med baner til Hejlsminde og Vamdrup, ofte kaldet Hejlsmindebanen og Vamdrupbanen. Allerede i 1880 begyndte diskussionerne om at oprette lokalbaner i området syd for Kolding, som var blevet en yderkant af kongeriget efter krigen i 1864. I 1892 blev det første konkrete forslag præsenteret, men det tog yderligere syv år, før planerne blev mere håndgribelige.

I 1901 fremlagde Statsbanerne et projekt, der foreslog tre strækninger: Kolding-Hejls, Kolding-Taps-Ødis, og Taps-landegrænsen. Den sidste skulle forbinde med Haderslev Amts Jernbane, men planen blev aldrig realiseret. I stedet blev der med Jernbaneloven af 1908 fastlagt tre smalsporede strækninger: Kolding-Hejlsminde, Kolding-Taps og Vamdrup-Taps.

Skift til Normalspor og Anlæg

På baggrund af erfaringerne fra Kolding-Egtved Jernbane frarådede driftsbestyrer P.V.P. Berg at gøre Kolding Sydbaner smalsporede. Derfor blev det i 1909 besluttet at anlægge banerne med normal sporvidde. Baneselskabet fik koncessionen den 15. juni 1909, og banen blev åbnet den 29. november 1911. Anlægsarbejdet blev udført inden for tidsplanen, og særligt Hejlsmindelinjen gik gennem kuperet terræn forbi Skamlingsbanken.

Drift og Udfordringer

Fra åbningen og frem til 1928 var P.H. Tarp driftsbestyrer. Kolding Sydbaner snoede sig gennem landskabet med mange standsningssteder, men banens økonomiske succes udeblev. Trods tidlige overskud efter 1. verdenskrig formåede banen kun at skabe overskud i ét driftsår – 1944-45 – hvor der blev tjent beskedne 640 kr.

Transporten af sukkerroer til saftstationen i Kolding og levende dyr til slagteriet var de vigtigste godstyper. Passagertallet faldt fra 250.000 om året ved åbningen til omkring 110.000 i slutningen af 1930'erne. Under 2. verdenskrig steg godsmængden igen, men efter krigen faldt den til halvdelen.

Flygtningetransport og Krigstid

Ved slutningen af 2. verdenskrig blev Kolding hjemsted for 3.000 tyske flygtninge, fordelt på to lejre langs Vamdrupbanen og Hejlsmindebanen. Banen blev brugt til at transportere flygtningene mellem lejrene og Kolding Statsbanestation, og det resulterede i 800 persontog og 250 godstog.

Banens Materiel

Kolding Sydbaner anskaffede i 1911 fem damplokomotiver fra Henschel-fabrikken, hvoraf fire var i drift indtil banens lukning. Der blev også købt syv personvogne og yderligere fire vogne i de efterfølgende år. Godstransporten blev håndteret af 74 åbne og lukkede godsvogne, men der blev ikke købt nye efter 1917. Banen anskaffede også motorvogne, der var billigere i drift, herunder en Triangel-motorvogn fra 1930 og et Scania-lokomotiv i 1934.

Nedlæggelse af Banen

Den 29. marts 1940 blev det besluttet at nedlægge Kolding Sydbaner. Beslutningen blev dog udsat på grund af besættelsen, hvor banen fik et midlertidigt opsving. Men efter krigens afslutning var materiellet nedslidt, og da landevejstrafikken blev genoptaget, var der ikke længere grundlag for banens fortsatte drift.

Passagertransporten blev indstillet i september 1948, og den 15. december 1948 kørte det sidste godstog. De sidste passagerer var hjemsendte tyske flygtninge, som blev transporteret frem til februar 1949.

Efterspil og Bevarelse

Sporet blev taget op i 1949, og Kolding Sydbanegård blev revet ned i 1968. Af banens stationsbygninger er de fleste bevaret, men Kolding Sydbanegård og Vamdrup Østbanegård blev nedrevet. Af de tre remiser er kun Hejlsminde bevaret.


Vigtige stamdata for Kolding-Vamdrup

Jernbanens længde i km 30,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseKS
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.09.30
Jernbanen nedlagt1948.09.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastGrus
Max stigning14 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk11 tons
Bane statusPrivatbane



Kolding-Vamdrup havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetKolding Banegård (Kd)0,0 km
Stedet er fotograferetKolding Sydbanegård [1932-1948]0,6 km
Stedet er fotograferetVonsild Station6,4 km
Stedet er fotograferetHoppeshuse Station9,9 km
Stedet er fotograferetFovslet Station12,0 km
Stedet er fotograferetTaps Station15,4 km
Stedet er fotograferetTapsøre Trinbræt17,1 km
Stedet er fotograferetBrænore Trinbræt19,3 km
Stedet er fotograferetØdis Station22,2 km
Stedet er fotograferetØdis-Bramdrup Station24,7 km
Stedet er fotograferetGåskær Trinbræt26,4 km
Stedet er fotograferetØster Vamdrup Trinbræt29,4 km
Stedet er fotograferetVamdrup Østbanegård (Vm)30,0 km


Banekort over Kolding-Vamdrup

Banekort fra Kolding-Vamdrup (KS).
Banekort fra Kolding-Vamdrup (KS).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 29. september 2011 - LINK til kilde.


Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Vamdrup banens første station

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.

I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.

Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189


Billede af Kolding Banegård.
Billede af Kolding Banegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. oktober 2014
Download billede



Kolding Sydbanegård [1932-1948] lå 0,6 km. fra første station.

Kolding Sydbaner opførte til åbningen i 1911 en større bygning til hovedstation, hovedkontor m.v. Kolding Sydbanegaard fungerede til 1932, da banerne fik fuld optagelse på Kolding statsbanestation.

Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd var hovedstation for Kolding Sydbaner (1911-48). Der blev anlagt et spor via havnen, så man kunne udveksle godsvogne med statsbanerne, med det gav for store gener at lade persontog køre den vej. I 1922 blev der etableret et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Statsbanen, så sydbanernes persontog kunne køre videre til statsbanestationen. Dette spor gik over Kolding Å på en bro, der er bevaret som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade.

Kolding Sydbanegård havde hovedkontor, værksted, remise og drejeskive.

For at spare på de store driftsudgifter solgte man i 1932 stationsterrænet vest for Kongebrogade samme med den pompøse gamle banegårdsbygning til privat formål, hovedkontoret blev flyttet til en lejlighed andetsteds i byen, og en ny Sydbanegaard, en ny og mindre pavillon i form af en lav bindingsværksbygning, opførtes øst for Kongebrogade.

I 1968 blev Kolding Sydbanegård fra 1911 nedrevet for at give plads til en tankstation.

Byggeår1932
Åbnet1932.10.01
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,2 meter
GPS koordinater55.486263,9.477766


Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. maj 2020
Download billede



Vonsild Station lå 6,4 km. fra første station.

Vonsild Station var med 90 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVonsild Stationsvej 19, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet52,2 meter
GPS koordinater55.456884,9.479231


Billede af Vonsild Station.
Billede af Vonsild Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024
Download billede



Hoppeshuse Station lå 9,9 km. fra første station.

Hoppeshuse Station var med 90 meter læssespor og dyrefold med siderampe.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseØdisvej 30, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet54,4 meter
GPS koordinater55.431434,9.456709


Billede af Hoppeshuse Station.
Billede af Hoppeshuse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. februar 2020
Download billede



Fovslet Station lå 12,0 km. fra første station.

Fovslet Station var med 120 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vægt og siderampe.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseChristiansholmsvej 9, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet52,9 meter
GPS koordinater55.415959,9.439467


Billede af Fovslet Station.
Billede af Fovslet Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969-1970 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fovslet Station.

Titel: - 1969-1970 - Christiansholmsvej 9
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kolding
Vejnavn: Christiansholmsvej
Husnummer: 9
Lokalitet: Fovslet
Postnummer: 6580
By: Vamdrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1969-1970
Note: Id: H15106_018.tif




Taps Station lå 15,4 km. fra første station.

Taps Station var med 100 meter krydsningsspor samt decideret læssespor ved dyrefold med vægt og siderampe. Taps station havde også et lokale til Toldvæsenet.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseTaps Stationsvej 13, 6070 Christiansfeld
Højdeplacering over havet44,0 meter
GPS koordinater55.398187,9.475832


Billede af Taps Station.
Billede af Taps Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Taps Station.

Titel: - 1959 - Taps Stationsvej 13
Person: Bygningsnavn: Taps Station
Sted: Danmark, Jylland, Taps
Vejnavn: Taps Stationsvej
Husnummer: 13
Lokalitet: Taps
Postnummer: 6070
By: Christiansfeld
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B08064_003.tif




Tapsøre Trinbræt lå 17,1 km. fra første station.

Tapsøre Trinbræt hed i starten Tapsore trinbræt. Tapsøre trinbræt var med 40 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Højdeplacering over havet48,0 meter
GPS koordinater55.394588,9.453349


Billede af Tapsøre Trinbræt, som er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Tapsøre Trinbræt, som er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Brænore Trinbræt lå 19,3 km. fra første station.

Brænore Trinbræt var med 60 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Højdeplacering over havet44,7 meter
GPS koordinater55.39789971163647,9.419521865842468


Billede af Brænore Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Billede af Brænore Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Ødis Station lå 22,2 km. fra første station.

Ødis Station var med 100 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStationsvej 15, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet48,7 meter
GPS koordinater55.407469,9.380817


Billede af Ødis Station set fra vejsiden.
Billede af Ødis Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2020
Download billede



Ødis-Bramdrup Station lå 24,7 km. fra første station.

Ødis-Bramdrup Station var med 100 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.
Ødis-Bramdrup Station havde en tilbygning, til brug for Toldvæsenet, ifm grænseovergang ved Højrup godt 2 km mod sydvest.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseDrenderupvej 14, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet50,1 meter
GPS koordinater55.394804,9.354336


Billede af Ødis-Bramdrup Station med den gamle toldbygning til venstre for stationsbygningen.
Billede af Ødis-Bramdrup Station med den gamle toldbygning til venstre for stationsbygningen.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Gåskær Trinbræt lå 26,4 km. fra første station.

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,5 meter
GPS koordinater55.40331837074589,9.334376246397651


Billede af Gåskær Trinbræt.
Billede af Gåskær Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gåskær Trinbræt.

Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vamdrup, Gåskær
Vejnavn: Gåskærvej
Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1949
Note: Holdepladsen på jernbanen er Gåskær trinbræt på Kolding

Sydbaner.
Id: DA00134_005c.tif




Øster Vamdrup Trinbræt lå 29,4 km. fra første station.

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet40,2 meter
GPS koordinater55.421629,9.304940


Billede af Øster Vamdrup Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Billede af Øster Vamdrup Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Vamdrup Østbanegård (Vm) var Kolding-Vamdrup's endestation og lå 30,0 km. fra første station.

Vamdrup Østbanegård, eller Vamdrup Øst, var endestation for Vamdrupbanen (1911-1948) mellem Kolding og Vamdrup. Vamdrupbanen blev ligesom Hejlsmindebanen mellem Kolding og Hejlsminde drevet af privatbaneselskabet Kolding Sydbaner. Vamdrupbanen var 29,8 km lang og endte ved Sydbanernes egen Vamdrup Østbanegård. Kolding Sydbaner var altså ikke optaget på statsbanestationen, men havde et meget krumt forbindelsesspor til udveksling af godsvogne og Kolding Sydbaner havde deres eget omløbsspor på statsbanestationen. Fra forbindelsesspor var der sidespor til en grusgrav.

Vamdrup statsbanestation var ved banens åbning dansk grænsestation mod Tyskland, og Kolding Sydbaner måtte også afgive et lokale til Toldvæsenet på Østbanegården.

Stationsbygningen på Vamdrup Østbanegård, der var tegnet af arkitekt Robert Valdemar Schmidt, og den blev revet ned i 1978. Den lå i Sydbanegade, hvor der nu er parkeringsplads og butikker. Stationsarealet var 410 meter langt og strakte sig også langs Duevej.

Vamdrup Østbanegård havde 4 spor:
• Spor 1 var hovedsporet ved perronen og endte ved drejeskiven længst mod vest.
• Spor 2 var et 70 meter langt læssespor med omløb. Det havde mod vest et kort stikspor til varehuset og mod øst et 100 meter langt stikspor til dyrefold, vejehus og siderampe. Sidstnævnte blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 3 var et 250 meter langt opstillingsspor, der endte ved drejeskiven. Det blev taget op inden nedlæggelsen af banen.
• Spor 4 var et omløbsspor med stikspor til kulgård og remise. Desuden var det udgangspunkt for forbindelsessporet til statsbanestationen.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.12.15
Nedrevet1978
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
StednavneforkortelseVm
Højdeplacering over havet39,6 meter
GPS koordinater55.425508,9.286688


Billede af Vamdrup Østbanegård, som er nedrevet i 1978, men den har ligget her.
Billede af Vamdrup Østbanegård, som er nedrevet i 1978, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede



Litteratur for: Kolding-Vamdrup

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Kolding Sydbaner 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner 1911-1948
Ib V. Andersen
1963
50
København
A/S Ynico
Kolding Sydbaner: 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner: 1911-1948
Svend Erik Brodersen
2009
329
Lunderskov
Lokomotivklubben KLK
978-87-980484-3-5
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3