Kolding-Vamdrup - operatør: KS, en artikel om Kolding-Vamdrup




Kolding-Vamdrup: En Del af Kolding Sydbaner

Kolding-Vamdrupbanen var en del af Kolding Sydbaner (KS), et privatbaneselskab, der fra 1911 til 1948 betjente det sydlige opland af Kolding. Banen blev en vigtig transportforbindelse for både gods og passagerer i en tid, hvor vejnettet stadig var underudviklet, og jernbaner var den primære transportform i landdistrikterne. Med linjerne til Hejlsminde og Vamdrup var Kolding Sydbaner med til at forbinde lokalsamfundene syd for Kolding, men økonomiske udfordringer og konkurrence fra vejtransporten førte til banens nedlæggelse.

Planlægningen og Opførelsen af Kolding Sydbaner

Allerede i 1880 begyndte diskussionerne om at anlægge lokalbaner syd for Kolding, et område, der efter 1864-krigen var blevet et yderområde i kongeriget Danmark. Det første konkrete forslag kom i 1892, men først efter syv års debat og planlægning blev der taget handling. Et udvalg fik statsbanerne til at udarbejde et projekt, der blev færdigt i september 1901. Oprindeligt var planen at anlægge smalsporede baner, som kunne forbindes med det smalsporede jernbanenet i det dengang tyske Sønderjylland.

Udvalget foreslog tre strækninger:
  1. Kolding-Hejls
  2. Kolding-Taps-Ødis
  3. Taps-landegrænsen

Strækningen til grænsen skulle forbinde sig med Haderslev Amts Jernbaner og skabe en sammenhængende jernbaneforbindelse til Christiansfeld. Dog blev forslaget om linjen til Ødis afvist af kommissionen, der behandlede jernbaneprojekterne i hele landet. I stedet rettede fokus sig mod en forbindelse mellem Kolding og Haderslev via Taps.

Ændring fra Smalspor til Normalspor

På baggrund af erfaringerne fra Kolding-Egtved Jernbane, der havde oplevet store udfordringer med den smalsporede drift, frarådede driftsbestyrer P.V.P. Berg at bygge Kolding Sydbaner som smalsporede. Det blev hurtigt erkendt, at omladningen af gods fra smalsporede til normalsporede vogne var langt mere besværlig og omkostningstung, end man først havde forestillet sig. Derfor blev banerne, i en ny lov af 26. marts 1909, ændret til normalspor, hvilket sikrede bedre forbindelser til det eksisterende DSB-net.

Efter loven blev vedtaget, fik baneselskabet koncession den 15. juni 1909, og byggeriet begyndte straks. De to strækninger, Kolding-Hejlsminde og Kolding-Vamdrup, blev åbnet den 29. november 1911. Anlægsarbejdet blev afsluttet til tiden, og selvom terrænet varierede meget, blev de tekniske udfordringer løst effektivt. Vamdrupbanen havde kun en kraftig stigning fra Kolding til Vonsild, mens resten af ruten var forholdsvis flad.

Infrastruktur og Materiel på Vamdrupbanen

Vamdrupbanen strakte sig over 29,6 km og havde flere stationer og trinbrætter, som betjente de små landsbyer langs ruten. Fra Kolding var det første standsningssted Vonsild Station, efterfulgt af Hoppeshuse, Fovslet, Taps, Tapsore, Brenore, Ødis, Ødis Bramdrup, Gaaskær, Øster Vamdrup og endestationen Vamdrup Østbanegård.

Ved åbningen blev der indkøbt 5 damplokomotiver fra Henschel-fabrikken i Tyskland samt 11 personvogne, postvogne og godsvogne fra Scandia i Randers. Lokomotiverne var i drift indtil banens lukning, og der blev kun foretaget få ændringer i vognparken i banens levetid. Det blev dog hurtigt klart, at damplokomotiver var dyre i drift, og i 1924 blev den første benzinmotorvogn anskaffet fra AEG i Berlin. Senere, i 1930, fulgte endnu en motorvogn, denne gang ombygget fra en personvogn hos Triangel i Odense.

Banens Drift og Udfordringer

Fra starten var både person- og godstrafikken tilfredsstillende. Banen transporterede store mængder af gods, herunder sukkerroer, levende dyr og halm, hvilket sikrede en stabil økonomi i de første år. Indvielsen af Kolding Sydbaner den 28. november 1911 blev fulgt af regelmæssige togforbindelser med tre daglige afgange i hver retning.

Efter Genforeningen i 1920 drømte Kolding Sydbaner om at forlænge linjerne sydpå, muligvis til Haderslev, men konkurrencen fra biltrafikken blev hurtigt en udfordring. Bilernes fleksibilitet og stigende popularitet betød, at persontrafikken på Kolding Sydbaner faldt markant i løbet af 1920'erne og 1930'erne.

I et forsøg på at reducere driftsomkostningerne yderligere blev der i 1933 anskaffet et dieselelektrisk lokomotiv fra Scandia, udstyret med en 8-cylindret B&W dieselmotor på 300 HK. Dette nye lokomotiv var mere effektivt end de gamle damplokomotiver og blev hurtigt en vigtig del af den daglige drift.

Nedgang og Nedlæggelse af Kolding Sydbaner

På trods af de teknologiske fremskridt og forsøgene på at forbedre økonomien, haltede banens økonomi, især efter 1. verdenskrig. Godstrafikken, som havde toppet under krigen, faldt til en tredjedel af tidligere niveau i løbet af 1920'erne og 1930'erne. Passagertrafikken faldt fra omkring 250.000 årlige passagerer i de første år til kun ca. 110.000 i slutningen af 1930'erne.

I 1939 udkom en betænkning fra Ministeriet for Offentlige Arbejder, som frarådede yderligere statsstøtte til en række privatbaner, herunder Kolding Sydbaner. På en ekstraordinær generalforsamling den 29. marts 1940 blev det besluttet at nedlægge banen pr. 1. juli samme år. Men blot 11 dage senere besatte tyskerne Danmark, og jernbanen blev pludselig igen vigtig for transporten af både gods og passagerer under krigen.

Ved anden verdenskrigs afslutning i 1945 var banens materiel i en så dårlig stand, at man måtte leje damplokomotiver fra andre privatbaner for at opretholde driften. Økonomien fortsatte med at være svag, og det blev tydeligt, at Kolding Sydbaner ikke længere kunne konkurrere med vejtransporten. Den 30. september 1948 blev den sidste ordinære trafikdag på banen. Efterfølgende blev der kørt enkelte godstog med roer fra oplandet indtil december samme år, og flygtningetogene, der transporterede tyske civile hjem, var de sidste tog, der kørte på Kolding Sydbaner frem til februar 1949.

Infrastruktur

Banen investerede også i blinklyssignaler ved de mest trafikerede vejoverskæringer, hvilket gjorde det muligt at øge hastigheden fra 45 km/t til 50 km/t.

På trods af disse forbedringer var det svært at vende den økonomiske nedgang, og banen lukkede i 1948. Kolding Sydbanegård blev revet ned i 1968, mens flere af de oprindelige stationsbygninger stadig er bevaret som en påmindelse om banens historie.

Kolding-Vamdrupbanen var en vigtig del af Kolding Sydbaner og en del af den større jernbaneudvikling, der prægede Danmark i begyndelsen af det 20. århundrede. Banen var med til at forbinde landdistrikterne med Kolding og spillede en væsentlig rolle i transporten af gods og passagerer. Dog blev banen offer for konkurrencen fra vejtransporten og de økonomiske udfordringer, der ramte mange af landets privatbaner i det 20. århundrede.


Vigtige stamdata for Kolding-Vamdrup

Jernbanens længde i km 30,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseKS
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen indviet1911.11.28
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.09.30
Jernbanen nedlagt1948.09.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastGrus
Max stigning14 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk11 tons
Bane statusPrivatbane



Kolding-Vamdrup havde følgende stoppesteder



Banekort over Kolding-Vamdrup

Banekort fra Kolding-Vamdrup (KS).
Banekort fra Kolding-Vamdrup (KS).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 29. september 2011 - LINK til kilde.


Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Vamdrup banens første station

Kolding Banegård: Et vigtigt jernbaneknudepunkt gennem tiden

Kolding Banegård har siden sin åbning i 1866 spillet en central rolle i Danmarks jernbaneinfrastruktur. Stationen har gennemgået flere store forandringer og moderniseringer og har i dag en strategisk placering på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland. Den nuværende banegård, der blev indviet i 1884, er et arkitektonisk vartegn tegnet af Thomas Arboe og har i over et århundrede været et vigtigt knudepunkt for både passager- og godstrafik.

Den første banegård i Kolding (1866-1883)

Den første jernbanestation i Kolding blev indviet den 1. november 1866 i forbindelse med åbningen af statsbanen mellem Fredericia og Vamdrup. Efter krigen i 1864 blev Vamdrup grænsestation mellem Danmark og Preussen, og Kolding blev dermed et vigtigt jernbaneknudepunkt på denne strækning.

Den oprindelige banegård var dog hurtigt for lille til at håndtere den stigende trafik, og allerede i 1883 blev den revet ned for at give plads til en ny, større stationsbygning. I den mellemliggende periode på cirka halvandet år blev en midlertidig ekspedition indrettet i lokomotivremisen, så jernbanedriften kunne fortsætte uden væsentlige forstyrrelser.

Den nuværende Kolding Banegård (1884-)

Den nye banegård, som blev indviet i 1884, blev tegnet af Statsbanernes arkitekt Thomas Arboe i en historicistisk stil med træk fra både barok og renæssance. Bygningen blev designet til at håndtere både passager- og godstrafik mere effektivt end sin forgænger.

Placeringen af Kolding Banegård var strategisk vigtig, da stationen lå på en af de mest trafikerede jernbanestrækninger i Danmark. Den blev et vigtigt omstigningspunkt for togpassagerer, der rejste mellem Jylland, Fyn og Sjælland, og samtidig en vigtig station for godstransport.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbanes tilknytning til Kolding Banegård

I 1917 blev Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ) åbnet. Denne bane havde ikke sin egen hovedstation i Kolding, men fik i stedet fuld optagelse på Kolding Banegård, hvor DSB også stod for godsekspeditionen.

TKVJ's tre spor blev placeret mellem DSB's spor og Egtvedbanens område, hvilket skabte en effektiv infrastruktur for godstransporten. Nordøst for stationen anlagde Troldhedebanen sit eget remise- og værkstedsområde. Jernbanen var i drift frem til 1968, hvor den blev nedlagt som en del af den generelle reduktion af privatbanerne i Danmark.

Kolding Banegård som godsknudepunkt

Foruden sin funktion som personbanegård har Kolding Banegård altid haft en betydelig rolle inden for godstrafik. Byens placering på den vigtigste nord-sydgående jernbanekorridor i Danmark har gjort stationen til et naturligt transithub for gods mellem Sverige og Tyskland.

Særligt efter elektrificeringen af denne transitrute er Kolding Banegård blevet en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark. Godsstrømme mellem Skandinavien og resten af Europa passerer dagligt gennem stationen, hvilket understreger dens fortsatte betydning i det danske og europæiske jernbanenet.

Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189


Billede af Kolding Banegård.
Billede af Kolding Banegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. oktober 2014
Download billede



Kolding Sydbanegård [1932-1948] lå 0,6 km. fra første station.

Kolding Sydbanegård: Hovedstationen for Kolding Sydbaner 1911-1948

Kolding Sydbanegård, også kendt som Kolding Syd, spillede en central rolle i jernbanehistorien i det sydlige Jylland. Stationen blev opført i forbindelse med åbningen af Kolding Sydbaner i 1911 og fungerede som hovedstation, administrationsbygning og værksted for banen indtil dens sammenlægning med Kolding Statsbanestation i 1932. Gennem sin levetid var Kolding Sydbanegård et vigtigt knudepunkt for både person- og godstrafik, men økonomiske udfordringer og ændringer i infrastrukturen førte til dens nedlæggelse.

Kolding Sydbanegårds etablering og funktion

Kolding Sydbaner blev grundlagt for at forbedre transportforbindelserne fra Kolding til oplandet mod syd. Ved banens åbning i 1911 blev Kolding Sydbanegård anlagt som et større jernbaneanlæg med en repræsentativ stationsbygning, hovedkontor, værksted, remise og drejeskive. Formålet var at sikre en effektiv drift af banen og en optimal håndtering af både passagerer og gods.

Stationen lå vest for Kongebrogade og var strategisk placeret for at lette overgangen mellem de smalsporede sydbaner og de normalsporede statsbaner. For at muliggøre godsudveksling mellem Kolding Sydbaner og DSB blev der anlagt et spor via Kolding Havn. Imidlertid viste det sig hurtigt, at denne rute ikke var egnet til persontog på grund af logistiske udfordringer og trafikmæssige gener.

Forbindelsen til Kolding Statsbanestation

I 1922 blev der etableret et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Kolding Statsbanestation, hvilket muliggjorde en mere effektiv drift. Dette spor gik over Kolding Å via en bro, der i dag er bevaret som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade. Med denne forbindelse kunne Kolding Sydbaners persontog fortsætte direkte til statsbanestationen, hvilket forbedrede passagertrafikken betydeligt.

Selvom denne løsning var en forbedring, ændrede den ikke det grundlæggende økonomiske pres, som Kolding Sydbaner oplevede. Sammenlægningen med statsbanerne blev i stigende grad en nødvendighed for at opretholde driften.

Nedlæggelse og omstrukturering i 1932

Økonomiske hensyn førte i 1932 til en markant omstrukturering af Kolding Sydbaner. Stationsterrænet vest for Kongebrogade, inklusive den imponerende stationsbygning fra 1911, blev solgt til private formål. Hovedkontoret blev flyttet til en lejlighed i byen, og en ny og mere beskeden Sydbanegård blev opført øst for Kongebrogade.

Den nye stationsbygning var en lav bindingsværksbygning, der fungerede som et mindre driftscenter for de tilbageværende aktiviteter på banen. Denne reduktion af infrastrukturen afspejlede den økonomiske realitet for Kolding Sydbaner, der i stigende grad måtte kæmpe for sin eksistens.

Kolding Sydbanegårds endelige skæbne

Kolding Sydbaner fortsatte driften frem til 1948, hvor banen blev nedlagt. Selvom jernbaneforbindelsen havde tjent lokalområdet i flere årtier, var udviklingen i vejtransport og økonomiske realiteter afgørende faktorer i beslutningen om at lukke banen.

Den oprindelige Kolding Sydbanegård fra 1911 stod ubrugt i flere årtier, indtil den i 1968 blev nedrevet for at give plads til en tankstation. Dette markerede afslutningen på en vigtig epoke i Koldings jernbanehistorie. I dag er det eneste fysiske levn fra Kolding Sydbanegårds storhedstid broen over Kolding Å, som stadig eksisterer under navnet "Den skæve gangbro".

Kolding Sydbanegårds betydning for jernbanehistorien

Selvom Kolding Sydbanegård ikke længere eksisterer, spillede den en vigtig rolle i udviklingen af det regionale jernbanenet i det sydlige Jylland. Den fungerede som et knudepunkt for transport og understøttede erhvervslivet i området i en tid, hvor jernbaner var afgørende for vækst og mobilitet.

Byggeår1932
Åbnet1932.10.01
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,2 meter
GPS koordinater55.486263,9.477766


Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. maj 2020
Download billede



Vonsild Station lå 6,4 km. fra første station.

Vonsild Station var med 90 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVonsild Stationsvej 19, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet52,2 meter
GPS koordinater55.456884,9.479231


Billede af Vonsild Station.
Billede af Vonsild Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. maj 2024
Download billede



Hoppeshuse Station lå 9,9 km. fra første station.

Hoppeshuse Station var med 90 meter læssespor og dyrefold med siderampe.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseØdisvej 30, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet54,4 meter
GPS koordinater55.431434,9.456709


Billede af Hoppeshuse Station.
Billede af Hoppeshuse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. februar 2020
Download billede



Fovslet Station lå 12,0 km. fra første station.

Fovslet Station var med 120 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vægt og siderampe.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseChristiansholmsvej 9, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet52,9 meter
GPS koordinater55.415959,9.439467


Billede af Fovslet Station.
Billede af Fovslet Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969-1970 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fovslet Station.

Titel: - 1969-1970 - Christiansholmsvej 9
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kolding
Vejnavn: Christiansholmsvej
Husnummer: 9
Lokalitet: Fovslet
Postnummer: 6580
By: Vamdrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1969-1970
Note: Id: H15106_018.tif




Taps Station lå 15,4 km. fra første station.

Taps Station var med 100 meter krydsningsspor samt decideret læssespor ved dyrefold med vægt og siderampe. Taps station havde også et lokale til Toldvæsenet.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseTaps Stationsvej 13, 6070 Christiansfeld
Højdeplacering over havet44,0 meter
GPS koordinater55.398187,9.475832


Billede af Taps Station.
Billede af Taps Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Taps Station.

Titel: - 1959 - Taps Stationsvej 13
Person: Bygningsnavn: Taps Station
Sted: Danmark, Jylland, Taps
Vejnavn: Taps Stationsvej
Husnummer: 13
Lokalitet: Taps
Postnummer: 6070
By: Christiansfeld
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B08064_003.tif




Tapsøre Trinbræt lå 17,1 km. fra første station.

Tapsøre Trinbræt hed i starten Tapsore trinbræt. Tapsøre trinbræt var med 40 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Højdeplacering over havet48,0 meter
GPS koordinater55.394588,9.453349


Billede af Tapsøre Trinbræt, som er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Tapsøre Trinbræt, som er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Brænore Trinbræt lå 19,3 km. fra første station.

Brænore Trinbræt var med 60 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Højdeplacering over havet44,7 meter
GPS koordinater55.39789971163647,9.419521865842468


Billede af Brænore Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Billede af Brænore Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Ødis Station lå 22,2 km. fra første station.

Ødis Station var med 100 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStationsvej 15, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet48,7 meter
GPS koordinater55.407469,9.380817


Billede af Ødis Station set fra vejsiden.
Billede af Ødis Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2020
Download billede



Ødis-Bramdrup Station lå 24,7 km. fra første station.

Ødis-Bramdrup Station var med 100 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe.
Ødis-Bramdrup Station havde en tilbygning, til brug for Toldvæsenet, ifm grænseovergang ved Højrup godt 2 km mod sydvest.

Byggeår1910
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseDrenderupvej 14, 6580 Vamdrup
Højdeplacering over havet50,1 meter
GPS koordinater55.394804,9.354336


Billede af Ødis-Bramdrup Station med den gamle toldbygning til venstre for stationsbygningen.
Billede af Ødis-Bramdrup Station med den gamle toldbygning til venstre for stationsbygningen.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Gåskær Trinbræt lå 26,4 km. fra første station.

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,5 meter
GPS koordinater55.40331837074589,9.334376246397651


Billede af Gåskær Trinbræt.
Billede af Gåskær Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gåskær Trinbræt.

Titel: - 1949 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vamdrup, Gåskær
Vejnavn: Gåskærvej
Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1949
Note: Holdepladsen på jernbanen er Gåskær trinbræt på Kolding

Sydbaner.
Id: DA00134_005c.tif




Øster Vamdrup Trinbræt lå 29,4 km. fra første station.

Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinbræt. Dette skyldes at der er en gammel kortfejl, hvor Øster Vamdrup Trinbræt er navngivet Gåskær station.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet40,2 meter
GPS koordinater55.421629,9.304940


Billede af Øster Vamdrup Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Billede af Øster Vamdrup Trinbræt, som er nedrevet, men det har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. april 2020
Download billede



Vamdrup Østbanegård (Vm) var Kolding-Vamdrup's endestation og lå 30,0 km. fra første station.

Vamdrup Østbanegård – Et Kapitel i Dansk Jernbanehistorie

Vamdrup Østbanegård, ofte kaldet Vamdrup Øst, var en del af Kolding Sydbaner og fungerede som endestation for Vamdrupbanen, der eksisterede fra 1911 til 1948. Vamdrupbanen strakte sig over 29,8 km mellem Kolding og Vamdrup og blev, ligesom Hejlsmindebanen, drevet af privatbaneselskabet Kolding Sydbaner.

I modsætning til statsbanerne var Kolding Sydbaner ikke optaget på statsbanestationen i Vamdrup, men havde sin egen Østbanegård, der var adskilt fra statsbanernes faciliteter. Forbindelsen til statsbanen blev dog sikret via et stærkt krumt forbindelsesspor, som blev anvendt til udveksling af godsvogne. Desuden havde Kolding Sydbaner deres eget omløbsspor på statsbanestationen, hvilket gjorde det muligt at koordinere gods- og passagertransport mellem de to banesystemer.

Toldvæsenets Rolle på Østbanegården

Ved åbningen af Vamdrupbanen fungerede Vamdrup som Danmarks grænsestation mod Tyskland. Dette betød, at Kolding Sydbaner måtte afgive et lokale til Toldvæsenet på Østbanegården for at facilitere grænsekontrollen af gods og passagertrafik.

Toldstationen spillede en væsentlig rolle i banens drift, da varer og passagerer, der ankom fra syd, skulle igennem en kontrolproces, inden de kunne fortsætte deres rejse. Dette afspejlede Vamdrups vigtige position i jernbanenettet i perioden før Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920.

Stationsbygningens Arkitektur og Placering

Stationsbygningen på Vamdrup Østbanegård var tegnet af arkitekten Robert Valdemar Schmidt og blev opført med de funktioner, der var nødvendige for en privatbanestation af denne størrelse.

Stationsarealet strakte sig over 410 meter og lå i Sydbanegade, hvor der i dag findes parkeringspladser og butikker. Området omfattede også dele af Duevej, hvor sporanlæg og stationsfunktioner tidligere lå.

I 1978 blev stationsbygningen revet ned som en del af en større byfornyelse og omdannelse af stationsområdet.

Sporanlægget på Vamdrup Østbanegård

Vamdrup Østbanegård havde et relativt omfattende sporanlæg for en privatbanestation. Der var i alt fire hovedspor samt flere stikspor, som blev anvendt til forskellige formål.
  • Spor 1 var hovedsporet ved perronen og endte ved drejeskiven længst mod vest. Dette var det primære spor for passagertrafikken.
  • Spor 2 var et 70 meter langt læssespor med omløb. Det havde et kort stikspor til varehuset mod vest og et 100 meter langt stikspor mod øst, som førte til en dyrefold, et vejehus og en siderampe. Sidstnævnte stikspor blev taget op før banens nedlæggelse.
  • Spor 3 var et 250 meter langt opstillingsspor, der endte ved drejeskiven. Dette spor blev fjernet inden banens nedlæggelse.
  • Spor 4 var et omløbsspor med et stikspor til kulgård og remise. Derudover var dette spor udgangspunktet for forbindelsessporet til Vamdrup statsbanestation.
Dette sporanlæg gjorde det muligt at håndtere både passager- og godstrafik effektivt og sikrede, at gods kunne omlæsses mellem privatbanen og statsbanen.

Forbindelsessporet og Sidesporet til Grusgraven

Foruden forbindelsen til statsbanestationen havde Vamdrup Østbanegård også et sidespor til en nærliggende grusgrav. Dette gjorde det muligt at transportere materialer, der var nødvendige for både jernbanedriften og lokal industri.

Grusgraven var en vigtig ressource, da den leverede materiale til vedligeholdelse af spor og infrastruktur. Transport af grus og sten var en væsentlig del af jernbanernes godstransport i første halvdel af det 20. århundrede, og sidesporet til grusgraven understøttede denne funktion.

Nedlæggelsen af Vamdrupbanen

Efter at have været i drift i 37 år blev Vamdrupbanen nedlagt i 1948 som følge af faldende passager- og godstransport. Den stigende konkurrence fra vejtransport gjorde det mindre rentabelt at drive privatbaner, og mange af disse blev lukket i midten af det 20. århundrede. Selvom banen blev nedlagt, forblev stationsområdet intakt i flere årtier. Det var først i 1978, at stationsbygningen blev revet ned, og området blev omdannet til kommerciel brug med parkeringspladser og butikker.

Andre navne og stavemåderVamdrup Øst
Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.12.15
Nedrevet1978
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
StednavneforkortelseVm
Højdeplacering over havet39,6 meter
GPS koordinater55.425508,9.286688


Billede af Vamdrup Østbanegård, som er nedrevet i 1978, men den har ligget her.
Billede af Vamdrup Østbanegård, som er nedrevet i 1978, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede



Litteratur for: Kolding-Vamdrup

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Kolding Sydbaner 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner 1911-1948
Ib V. Andersen
1963
50
København
A/S Ynico
Kolding Sydbaner: 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner: 1911-1948
Svend Erik Brodersen
2009
329
Lunderskov
Lokomotivklubben KLK
978-87-980484-3-5
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3