Gesten-Vejen - TKVJ sidebane - operatør: TKVJ
Gesten-Vejen Banen: En Historisk Oversigt over TKVJ's Sidebane
Gesten-Vejen banen, en sidebane til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ), markerer et vigtigt kapitel i Danmarks jernbanehistorie. Selvom denne beskedne strækning på kun 9,5 km måske virker ubetydelig i det store billede, spillede den en afgørende rolle i bestræbelserne på at forbedre transportmulighederne i de danske landdistrikter i starten af det 20. århundrede.Etableringen af Gesten-Vejen Banen
I takt med at det 19. århundrede gik på hæld og det 20. århundrede begyndte, voksede behovet for forbedrede transportforbindelser i Danmarks landdistrikter markant. Dette førte til etableringen af flere lokalbaner, herunder Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Som en del af denne udvikling blev Gesten-Vejen-strækningen planlagt for at forbinde små landsbyer med større byer, hvilket skulle styrke den økonomiske udvikling i regionen.Gesten-Vejen sidebanen blev indviet den 25. august 1917. Banen blev designet som en genvej, der skulle undgå Kolding for passagerer, der rejste mellem Gesten og Vejen. Dette var især nyttigt for dem, der ønskede en direkte forbindelse uden om den større by.
Banens Infrastruktur og Drift
Langs strækningen var der kun én egentlig station, nemlig Gamst Station, som lå omtrent midtvejs mellem Gesten og Vejen. Omkring Gamst Station var der etableret et par trinbrætter, som tjente de lokale beboere. I banens tidlige år blev den betjent af damplokomotiver, men disse blev hurtigt erstattet af mere økonomisk forsvarlige motorvogne og skinnebusser. Disse moderniseringer forbedrede driftsøkonomien og effektiviteten betydeligt.Økonomiske Udfordringer og Nedlæggelse
Til trods for forbedringerne i driftseffektivitet, lykkedes det ikke for Gesten-Vejen banen at blive en økonomisk succes. Banens placering var for tæt på de eksisterende jernbaner mellem Troldhede-Kolding og Jyske Tværbane, der også passerede gennem Vejen. Dette begrænsede banens potentiale til at tiltrække tilstrækkeligt med passagerer og gods.Efter Anden Verdenskrig blev jernbanens udfordringer forstærket af den stigende konkurrence fra vejtransporten. Personbiler og lastbiler blev mere udbredte, og med et udvidet og forbedret vejnet blev det stadig sværere for jernbanen at konkurrere. Disse faktorer førte til økonomiske vanskeligheder, og den 31. marts 1951 blev Gesten-Vejen-strækningen officielt nedlagt. Spor og relaterede faciliteter blev gradvist fjernet, og mange af de tilknyttede bygninger blev enten nedrevet eller omdannet til nye formål.