Strækningen mellem Orehoved og Nykøbing Falster er et resultat af koncessionen af 24. januar 1868. Ved den lejlighed havde Det sjællandske Jernbaneselskab forpligtet sig til at anlægge en bane på Falster. Arbejdet blev indledt i maj 1871 og banen blev åbnet den 22. august 1872.
Tietgen havde engageret sig i Orehoved - Nykøbing Falster men skønnede at banen ikke kunne drives rentabelt alene. Derfor valgte han at gå videre med sine planer for lokale baner på Lolland. Privatbanken fik således koncession på anlæg af en jernbane fra Nykøbing Fl. til Nakskov med sidebane fra Maribo til Rødby den 29. marts 1873. Den 1. juli 1874 kunne Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab (LFJS) åbne sin jernbane. LFJS drev Orehoved - Nykøbing Falster frem til 1892 - 1893 hvor Statsbanerne overtog al jernbanedrift på Falster, mens LFJS fortsat ejede banen.
Efter åbningen af jernbanerne mellem Orehoved - Nykøbing Falster og Næstved - Masnedø, blev også færgeforbindelsen mellem Masnedø og Orehoved åbnet den 15. januar 1884. Falsterbanen udgik fra Orehoved færgestation omtrent midt imellem Gåbense og Orenæs, indtil Storstrømsbroen blev taget i brug. Efter indvielsen af Storstrømsbroen 26. oktober 1937 nedlægges færgeforbindelsen.
På Sjællandssiden sker der en række større anlægsarbejder. Den i 1883 opførte gamle Masnedsundbro med de klassiske tårne bliver også erstattet af en mere moderne bro. Samtidigt ændres jernbanens linieføring og der anlægges en nyere jernbanestation i Orehoved. Senere igen nedlægges Tingsted som stop.
I forbindelse med debatten omkring en fast Femern forbindelse er der også overvejelser om at gøre en del af strækningen Orehoved - Rødby tosporet. Efter DSB's nedprioritering af Gedserbanen og strækningen Nykøbing F. - Rødby Færge, er den væsentligste trafik på banen i dag trafik til og fra Nykøbing Falster og København.
Vigtige stamdata for Orehoved-Nykøbing Falster (DSB) jernbanen
Den oprindelige Orehoved station fra 1872, blev nedlagt ifm. åbningen af Storstrømsbroen i 1937. Ifm med åbningen af Storstrømsbroen blev der etableret en ny Orehoved Station lidt sydligere end den oprindelige.
Vest for Orehoved station lå den Nyskole trinbræt med sidespor ved vejen til Nr. Vedby. Nyskole trinbræt blev nedlagt i forbindelse med ibrugtagningen af Orehoved station.
Tingsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Nykøbing Falster Station (Nf)
er Orehoved-Nykøbing Falster banens endestation og ligger 23,0 km. fra første station.
Byggeår
1962
Åbnet
1963.05.14
Nedlagt
I drift
Arkitekt
Ole Ejnar Bonding
Adresse
Banegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
Stednavneforkortelse
Nf
Højde placering over havet
2,3 meter
GPS koordinater
54.767161,11.877553
Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborg Sund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborg Sund-Maribo-Nakskov), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29